Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av apkungen »

Körde Renault Zoe 40kWh nu på semestern och tänkte dela lite av resan. Jag och min sambo åkte från Stockholm till Odensvi i Småland ganska nära Västervik, cirka 270 km. Och i korthet kan jag säga att resan gick riktigt bra! Första gången vi åkte elbil dit var med en 24kWh Leaf som har ungefär 20kWh tillgängligt istället för Renaults 38kWh, otrolig skillnad.

Bilen är rätt liten men går väldigt fint och känns pigg upp till 100km/h. Även 120 går bra men är inte lika bekvämt. Att ligga i 105 på mätaren på 110-väg är otroligt bekvämt. Man behöver inte köra om så många och det känns som att det är lite trafik på vägarna. Och bilen kommer runt 240km på en laddning, långt ifrån de 400km den dåliga nedc cykeln visar men ändå den bästa räckvidden på marknaden efter Tesla.

Nedvägen såg ut så att vi planerade åka till Ringarum och ladda där. Vi kom dit och mitt laddkort funkade ej (slut på pengar visade det sig sen) så supporten satte igång det åt mig. På uppladdning.nu stod det att laddkort finns att köpa på värdshuset så vi gick in där för att köpa kort och mat men det såg ganska tråkigt ut där inne varför vi bara köpte laddkort och sen åkte vidare till Tindered, en grymt trevlig vägkrog! Vi hade kunnat komma hela vägen till Tindered på en laddning men det hade verkligen varit på håret eftersom vi kört rätt fort vägen dit. I Tindered laddade vi i en trekvart medan vi åt och sen åkte vi till stugan och kom fram med 30 procent kvar vilket behövdes eftersom vi hade begränsade laddmöjligheter i stugan. Den långsamma laddhastigheten på 20kW effektivt gjorde oss alltså ingenting på vägen ned. Resan hade kunnat vara upp emot 10 mil längre utan att vi hade stört oss på laddhastighet men längre hade blivit lite segt. Men som sagt 37 mil hade inte varit några problem. Snittförbrukning på nedresan var 17 kwh/100km, en del 110km/h. Räckvidden skulle ha blivit runt 230 km på full laddning. Detta var med fräckare däck också. Drar mer då. Nån som vet ifall de är 16 eller 17 tum? 15 är standard.

I stugan laddade vi i ett relativt nytt jordat uttag i köket med en 25m sladd på 1,5mm2, inga problem. Har gjort det i många år nu med olika bilar så börjar bli bekväm med det men vi laddade bara när vi var hemma dagtid (också för att mormor gärna stängde fönstret på natten speciellt eftersom nån mördare nyligen rymt från Kalmar. Vet inte vad jag tycker om att min mormor ständigt är uppkopplat med sin iPad med full koll på allt, född -31 lol). Vi gjorde flera småresor under veckan, gick bra men nån gång tog bilen inte laddning. Jag misstänker att det kan vara termosäkringen i laddkabeln som gick ibland. Bäst är laddbox eller blå/röd plugg. Resorna runt Småland låg på 1,3-1,6kwh/mil vilket är 24-29 mil i räckvidd. Långsammare hastighet gör otroligt mycket.

Hemresan började med 92 procent laddning. Vi åkte till Stavsjö och laddde en timme medan vi åt, också ett ok lantkök. Kom fram med typ 40% och lämnade med 90%. Vi skjutsade hem mormor till jakan och sen sambon till Vasastan och sen lämnade jag bilen i Nacka. Stod på ordentligt, nästan bli av med körkortet fort, och lyckades komma ner till 4% innan jag pluggade in den. Känns bra.

Det går in förvånansvärt mycket i den bilen ändå! Zoe har blivit en av mina favoriter efter denna resa. Tycker att den är rätt fräck också :). Totalt 85 mil, kostnad för snabbladdare 170kr, kostnad laddning hemma 160kr, 4kr/mil trots laddning på clever for 5kr/kwh! Dags att sluta klaga på dyra snabbladdare.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av apkungen »

Bilder
IMG_20180730_190918 (1).jpg
20180804_204258.jpg
20180730_191250.jpg
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av Limbster »

Klart mindre strul än du tidigare haft :D
Mitt intryck är att de vanliga biltillverkarna levererar något bättre bilar, snabbladdarna (clever) mer driftsäkra och du lite bättre elbilsbilist (lite lättare på höger foten :oops: )
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Det går in förvånansvärt mycket i den bilen ändå! Zoe har blivit en av mina favoriter efter denna resa. Tycker att den är rätt fräck också :). Totalt 85 mil, kostnad för snabbladdare 170kr, kostnad laddning hemma 160kr, 4kr/mil trots laddning på clever for 5kr/kwh! Dags att sluta klaga på dyra snabbladdare.
Nja, Clever tar bara 3:-/kWh vid AC-laddning nuförtiden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av apkungen »

Jerker skrev:
apkungen skrev:
Det går in förvånansvärt mycket i den bilen ändå! Zoe har blivit en av mina favoriter efter denna resa. Tycker att den är rätt fräck också :). Totalt 85 mil, kostnad för snabbladdare 170kr, kostnad laddning hemma 160kr, 4kr/mil trots laddning på clever for 5kr/kwh! Dags att sluta klaga på dyra snabbladdare.
Nja, Clever tar bara 3:-/kWh vid AC-laddning nuförtiden.
Det här har missat! Räknade fel på hur mycket det kostade hemma också. Ska vara 80kr hemma och 102kr på snabbladdare och alltså 2,1kr/mil
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av carl-pedal »

Nu vet jag inte hur stora fälgarna är men det är lite tråkigt att dom ser ut som hakkors...

Kul att resan funkat, så länge laddningar stämmer med andra behov så blir det smärtfritt även i en bil som ZOE.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Resa med Zoe 40 kwh till Småland

Inlägg av Teslaspolen »

Ser ut som en fläkt tycker jag själv.
Skriv svar