Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 aug 2018 10:50

Vet en som köpte en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.165kr nu i juli, netto efter rabatt och stöd.
Och en som köpte en Renault Zoe 41kWh för 229.000kr, netto efter rabatt och stöd.''

Elon pratar om att man ligger nära 100dollar per kWh nu i tillverkningspris.

Därför skulle man kunna sälja ovanstående bilar med 60kWh batteri för bara ca 20.000kr mera.
Alltså för ca 250.000kr.

Måste man vänta på VW ID 2019 för att kunna köpa en elbil med 60Kwh batteri för 250.000kr?

EDIT:
VW ID
60kWh
Pris 26.000 pund
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 aug 2018 11:25

Tillgång och efterfrågan. Tillgången på battericeller är inte tillräckligt stor och efterfrågan är mycket större så alla elbilar säljs utan att stoppa i mycket större batteri och sänka priset.

Sedan var väl $100 per kWh Teslas tillverkningskostnad vid slutet av detta år (alltså inte nu) och per cell, inte per batteripack. Är man ett företag måste man också tjäna pengar på det man tillverkar och jag tror inte övriga biltillverkare kan få tag i så billiga celler.

PS. VW ID lär väl inte kosta under 300kkr än mindre 250kkr i slutet av nästa år. Blir nog att vänta ännu längre.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7597
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav TeslaTissel » 11 aug 2018 12:04

Svenssons skrev:Tillgång och efterfrågan. Tillgången på battericeller är inte tillräckligt stor och efterfrågan är mycket större så alla elbilar säljs utan att stoppa i mycket större batteri och sänka priset.


Du gav ett gansk bra svar där - när det gäller batterierna.”Svenssons“.
Jag har sett och läst till mig även att många av de traditionella tillverkarna även ser möjligheter i just pris-bilden.

SUV-fordon verkar vara en trend bland tillverkarna där de ser just att premium-köpare är en intressant målgrupp.
Sedan är det stora utvecklings-kostnader för tillverkarna där de också måste bli mer kostnadseffektiva och kreativa i hela process-tänket för att stå sig i konkurrensen. Det kostar också mycket resurser.

I våras gick Porsche ut med en pressrelease där man lanserade att företaget skulle inte bara använda ”block-chain” inom företaget utan även för att erbjuda kunderna helt nya kundupplevelser kring säkerhet, service och liknande. Bara det innebär stora utvecklingskostnader och intern utbildning.

Då de flesta av tillverkarna blivit tagna på sängen av den snabba omställningstakten och för dem, dessutom en oväntat stor efterfrågan,- som ställs ytterligare på sin spets i detta års kraftiga klimatförändringar. - Är det nog svårt nå den prisnivån som även jag själv skulle önska.

Hur det kommer att se ut när Kinas tillverkare väl kommer med sina modeller, vet vi ju inte ännu. Om de ens kan konkurrera med övriga?

Vi ställer ju också krav på att åtminstone kvaliteten i övrigt är hög, inte bara tekniken i bilarna.

Vi som enskilda konsumenter vill även ha väl utförda detaljer och utformning i inredning och instrumentering.
Där har några av de lägre prissatta tillverkarna av el-bilar en bit kvar trots allt.
Funktioner och inredning är ofta en direkt tagen från förbränningsdrivana modeller för att just hålla ned kostnaderna.
Till nackdel tycker jag personligen (i vissa fall) för köparen.

Blev långt det där, men det är mina intryck.

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 10 mar 2016 23:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav elbilist Walker » 11 aug 2018 13:36

Zalman3 skrev:Vet en som köpte en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.165kr nu i juli, netto efter rabatt och stöd.
Och en som köpte en Renault Zoe 41kWh för 229.000kr, netto efter rabatt och stöd.''

Elon pratar om att man ligger nära 100dollar per kWh nu i tillverkningspris.

Därför skulle man kunna sälja ovanstående bilar med 60kWh batteri för bara ca 20.000kr mera.
Alltså för ca 250.000kr.

Måste man vänta på VW ID 2019 för att kunna köpa en elbil med 60Kwh batteri för 250.000kr?

EDIT:
VW ID
60kWh
Pris 26.000 pund
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID


26.000 pund *
*= estimsted value.
Där har vi det igen....
...mig veterligen går det inte att beställa en ID eftersom det är en konceptbil. När Neo dyker upp och vad den då kommer att kosta står skrivet i stjärnorna. Personligen tror jag inte att någon svensk kan få en före 2021 och då till ett pris över 350”
Walker
elbilist
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 01 mar 2018 22:54

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 aug 2018 14:18

Jag tror att priserna kommer att falla som en sten.
Min gissning på prisfallet för en elbil med 40kWh batteri och ca 300km räckvidd.

2018 Nu 229.000kr för Renault Zoe 41kWh, (199.000kr för VW e-up med 18,7kWh batteri)
2019 ca 190.000kr för en VW e.up med 40kWh batteri(Skoda Citigo, Seat eMii)
2020 ca 160.000kr för en Honda Fit 40kWh


The good news is that now, Honda is teaming up with the Chinese giant battery cell maker CATL to bring the electric Honda Fit back with 300 km (186 miles) range and a price of 2 million yen (15.509 €) in 2020.
https://pushevs.com/2018/05/23/honda-fi ... ming-back/

I ljuset av detta känns lösningen med att leasa en Nissan Leaf 40kWh i ett år för 2.593kr i månaden som en optimal lösning!
För om ett år så ser marknaden helt annorlunda ut.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Teslaägare frippe » 11 aug 2018 14:37

Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16
Ort: Växjö

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav elbilist Walker » 11 aug 2018 14:55

frippe skrev:Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.

+1
Walker
elbilist
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 01 mar 2018 22:54

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav elbilist Jerker » 11 aug 2018 15:07

Ja, jag tror att de etablerade tillverkarna kommer att hålla uppe priserna. Men så länge det är möjligt att tillverka och sälja en produkt billigare än andra så kommer det också att finnas de som försöker att kapa åt sig marknadsandelar genom att lägga sig ett lägre pris. Detta om de inte på något sätt har mycket annat att förlora på att ligga lägre i pris. Och detta är t.ex. tillverkare i bl.a. Kina som kommer undan med billigare produktion eller nystartade biltillverkare som inte har en massa gamla strukturer som ska avvecklas i lagom takt.

Men kineserna tror jag fortfarande har fullt upp med att mätta sin hemmamarknad och har inte tid med export, inte än på ett tag. Men nya företag dyker upp även här i Europa och dessa vill naturligtvis in på marknaden och då kan de dra fördel av den situationen som råder nu. Sono Motors är ett sådant och det är fler i vardande. Jag tror att det de närmaste åren kommer att ploppa upp en hel skog av nya elbilstillverkare som kommer att utsätta gammelföretagen för stark press.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 aug 2018 15:17

frippe skrev:Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.


Blir intressant att se om de allt lägre tillverkningskostnaderna, hamnar i fickorna på biltillverkarna.
Monroe hävdar ju att en Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, gissar att en Tesla S kostar under 200.000kr att tillverka och att de har mycket stor vinst idag
på S och X modellerna.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inläggav Vasp » 11 aug 2018 15:18

En elbil med 40kwh för under 200.000kr är nog vad som skulle behövas för att jag skulle bli bilägare. Då är räckvidd och pris checkat i alla fall.
Vasp
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 27 jan 2015 15:40
Ort: Skellefteå

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster