Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Zalman3 »

Vasp skrev:
En elbil med 40kwh för under 200.000kr är nog vad som skulle behövas för att jag skulle bli bilägare. Då är räckvidd och pris checkat i alla fall.
Finns ju begagnande Renault Zoe 41kWh utan batterihyra för runt 200.000kr idag på blocket.
Bara att handla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Limbster »

Zalman3 skrev:
Jag tror att priserna kommer att falla som en sten.
Min gissning på prisfallet för en elbil med 40kWh batteri och ca 300km räckvidd.

2018 Nu 229.000kr för Renault Zoe 41kWh, (199.000kr för VW e-up med 18,7kWh batteri)
2019 ca 190.000kr för en VW e.up med 40kWh batteri(Skoda Citigo, Seat eMii)
2020 ca 160.000kr för en Honda Fit 40kWh


The good news is that now, Honda is teaming up with the Chinese giant battery cell maker CATL to bring the electric Honda Fit back with 300 km (186 miles) range and a price of 2 million yen (15.509 €) in 2020.
https://pushevs.com/2018/05/23/honda-fi ... ming-back/

I ljuset av detta känns lösningen med att leasa en Nissan Leaf 40kWh i ett år för 2.593kr i månaden som en optimal lösning!
För om ett år så ser marknaden helt annorlunda ut.
Hoppas du har rätt, men under de tre år jag följt elbilsnyheter på nära håll har det pratats mycket om inom ett år händer det grejer, två nya modeller till slutkund i Sverige (ioniq och MX) och uppgraderingar med cirka 10-40 % bättre räckvidd på existerande modeller under 3 år. Priser legat relativt stilla förutom Tesla som om jag minns rätt gått från 650 tusen till runt miljonen, dock har svenska kronan tappat ordentligt i värde.

Man får helt klart mer elbil för pengarna nu jämfört med när man köpte första Leaf, e-golf eller Imiev för ett antal år sedan men utvecklingen är mer med små steg. Leaf från 2011 och Leaf 2018 skiljer endel men det har gått 7 år.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Leo »

Billiga elbilar från Kina är ändå lite osäkert. Finns ju redan massor av billiga bensinbilar i Kina som inte letat sig hit. Så utifrån samma logik är det inte säkert att de ev billiga elbilarna från Kina är så efterfrågade i Europa. Krocksäkerhet och kvalitet.

Det som faktisk ÄR skillnaden nu är att de billiga Kinesiska Elbilarna inte har några kostsamma avgaskrav att uppfylla. (Och jag ber alla lite snällt att vi kan väl lämna dieseldebatten och avgaskrav utanför just den här tråden så får den fortgå i de andra trådarna för det ;) )

Så utifrån det så finns det ju större sannolikhet att billiga elbilar från Kins kommer att erbjudas och tilltala den Europeiska marknaden)

Sen är det nog så oavsett att alla försöker optimera prissättningen utifrån utbud och efterfrågan. Dvs kan man bara leverera ett visst antal på en delvis ny/omättlig marknad. Varför ska man då sätta ett lågt pris och tjäna mindre pengar om det ändå blir låååååååånga väntetider, politikerna subventionerar osv? :|

Så i teorin kan det nog gå betydligt snabbare än i praktiken. (Hm står ju själv i kö sen 2,5år för en 35000$ och lär ju få vänta närmare ytterligare 1år till =teori vs praktik...)

Sen har vi valutans växelkurser som påverkar oss lokalt också.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av LarsA »

Bara kronans värde ökar med ett par hundra procent jämför med andra valutor så är det väl snabbt fixat. ;)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av thebishop »

Zalman3 skrev:

Blir intressant att se om de allt lägre tillverkningskostnaderna, hamnar i fickorna på biltillverkarna.
Monroe hävdar ju att en Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, gissar att en Tesla S kostar under 200.000kr att tillverka och att de har mycket stor vinst idag
på S och X modellerna.
Vill bara säga att det där är en monumental tankevurpa att titta på tillverkningskostnader enbart. De har givetvis ett stort antal kostnader utöver tillverkningskostnader för att driva runt verksamheten, inklusive, men inte begränsat till:

- forsknings- och utvecklingskostnader (bilarna uppfinner sig inte själva från tomma intet) - inklusive omvägar och misslyckanden
- investeringar i tillverkningskapacitet (gigafactory och vanliga fabriker)
- logistikkostnader
- sälj- och serviceorganisationen
- reservdelshållning och logistik
- reservationer för garantiåtaganden
- overhead (finanssvdelningsr, it, Hr, ...)

Osv, osv.

Det gör att de måste ha en stor ”vinst” per såld bil, annars går inte helheten ihop. Att få upp volymer sedan handlar ju strikt om att ändra relationen mellan dessa rätt tunga poster och tillverkningskostnaden så att saker går runt. De lägre tillverkningskostnaderna kommer att hamna ”i fickorna på biltillverkarna” tills dess ekvationen går ihop och de börjar konkurrera med varandra med priset - marknadsekonomi....

Man ser ofta samma feltänk vad gäller ex. Mobiltelefoner (”men ifixit gjorde ju en teardown av iPhone X, den kostar ju bara X i tillverkning, så varför tar stygga Apple X*4 för den?”)...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Leo »

”Bilbranschen” (tillverkare) är historiskt en av de branscher med allra lägsta marginalerna/vinsterna OCH med stort överutbud av produktionskapacitet.

Dvs det finns generellt inga stora ”marginaler”. Många överlever genom att ”gå ihop” med flera varumärken och därigenom nå skalfördelar. Därav att Volvo trots allt sitter i en tuff sits när de nu investerat tid/pengar/teknik i delvis föråldrad? teknik. (Dvs nuvarande modellprogram är ganska uppdaterat och konstruerat för fossil drivlina)

Därav också att det finns så få små fristående biltillverkare.

Därigenom kan man nog säga att det ÄR en ”fungerande marknad” där biltillverkarna säljer bilarna till så lågt pris de kan pressad av konkurrensen.

Så anledningarna till att elbilar då kommer att bli billigare. Är för att de ÄR billigare att bygga och man börjar uppnå skalfördelar (masstillverkning).

I bilsammanhang dröjer det nog ännu ett tag eftersom vi i de här sammanhangen pratar om skalfördelar på nivån där stora etablerade idag tillverkar 10 miljoner bilar/år av känd teknik.

Nu har man dels, ”stor tung ryggsäck” med fel inriktning, dels stora investeringar och utveckling att göra, dels brist på vissa komponenter (batterier), dels säkerligen interna stridigheter, dels ett behov att hålla liv i befintliga modellprogram (kostar ofta rabatter, sämre marginaler osv).

Tror allt detta sammantaget gör att ”drömmen om LEVERANS av BILLIGA elbilar” tyvärr är längre bort än många vill tro.

Sen att man vill, försöker, och kommunicerar att det är nära är en helt annan femma.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
”Bilbranschen” (tillverkare) är historiskt en av de branscher med allra lägsta marginalerna/vinsterna OCH med stort överutbud av produktionskapacitet.

Dvs det finns generellt inga stora ”marginaler”. Många överlever genom att ”gå ihop” med flera varumärken och därigenom nå skalfördelar. Därav att Volvo trots allt sitter i en tuff sits när de nu investerat tid/pengar/teknik i delvis föråldrad? teknik. (Dvs nuvarande modellprogram är ganska uppdaterat och konstruerat för fossil drivlina)

Därav också att det finns så få små fristående biltillverkare.

Därigenom kan man nog säga att det ÄR en ”fungerande marknad” där biltillverkarna säljer bilarna till så lågt pris de kan pressad av konkurrensen.

Så anledningarna till att elbilar då kommer att bli billigare. Är för att de ÄR billigare att bygga och man börjar uppnå skalfördelar (masstillverkning).

I bilsammanhang dröjer det nog ännu ett tag eftersom vi i de här sammanhangen pratar om skalfördelar på nivån där stora etablerade idag tillverkar 10 miljoner bilar/år av känd teknik.

Nu har man dels, ”stor tung ryggsäck” med fel inriktning, dels stora investeringar och utveckling att göra, dels brist på vissa komponenter (batterier), dels säkerligen interna stridigheter, dels ett behov att hålla liv i befintliga modellprogram (kostar ofta rabatter, sämre marginaler osv).

Tror allt detta sammantaget gör att ”drömmen om LEVERANS av BILLIGA elbilar” tyvärr är längre bort än många vill tro.

Sen att man vill, försöker, och kommunicerar att det är nära är en helt annan femma.
Instämmer. Tyvärr har du nog rätt i det kommer att dröja innan vi ser prisnivåer som merparten av konsumenterna kan tänka sig.
Men en intressant tanke slog mig redan för ett par år sedan:

Visserligen har ofta en el-bil fet prislapp, däremot är körkostnaden en bonus som ger en annan prisbild när man slår samman alla kostnader för ägandet.
Beroende förstås på om man har pengar över från något en sålt, eller kan finansiera elbilen på annat sätt genom fördelaktiga avtal. Och så har vi ju trots allt miljöbonusen på hela 60.000 kr.

En annan bonus i sammanhanget är psykologisk.
Ägarna är oftast väldigt nöjda då man har bokstavligen ”rent” samvete och känner sig klimatsmart då klimat-indexet är nästintill 100%

En snabb titt i Bilsvar ger fingervisningar om att begagnatpriserna kan sjunka, men jag tror inte dessa stämmer med verkligheten?
Efterfrågan är ju väldigt stor. https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/?fuelgroup=El
Skärmavbild-2018-08-13-kl.-11.14.18.png
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Swede1 »

En i3a med rex kan du få för drygt 200 beggad. Alla nya bilar skulle ha minst 20 kwh batteri och en Rex. 100 i miljöbonus och 100 i skatt på bilar som inte har det. Så genialt tills batteripriser och laddinfra är utbyggd.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av Walker »

1D3B8784-AD6A-427F-AA7A-9E225FF35CE8.png
Kolla blocket. Det är allt som finns i Sverige på eGolf...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Inlägg av TeslaTissel »

Renault Zoe II – spionbilder

Renault Zoe har dykt upp på spionbilder. Den nya generationen för nästa år verkar något större och kan komma att få bättre batterikapacitet. Eventuellt antyds att Renault kommer att försöka med autonoma körfunktioner.

Jag lade in detta i min blogg, - länk nedan

http://blog.ho-form.se/?p=6016
Skriv svar