Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Inlägg av TeslaTissel »

Surfaren skrev:
Jag tror att självkörande bilar kommer bli en grej snabbare än elbilar, hos "gemene man". Någon på detta forum som tänker liknande?
(Alltså: när vi har självkörande taxis kommer färre känna behov av att köpa bil, oavsett vad den potentiellt egna bilen skulle drivas med.)
Det var en intressant vinkling du har där.
Redan 2011 såg jag att tendensen... rykten satte igång just kring autonom trafik, då jag hade lite med branschen att göra gissade jag då att autonom trafik skulle bli så hett att vi idag redan skulle haft en stor mängd chaufförer (i flera branscher än taxi), arbetslösa!

Men så har det inte blivit och taxibranschen verkar vara otroligt trög att ta in möjligheterna, i varje fall i Sverige.
Det enda revolutionerande som hänt är att flera större taxibolag satsat på just elbilar.
På mindre orter har det börja dyka upp enskilda drosk-ägare med TESLA Model S, men de är väldigt få än så länge.

Borde vara poppis hos kunderna tycker jag?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
Jag tror att självkörande bilar kommer bli en grej snabbare än elbilar, hos "gemene man". Någon på detta forum som tänker liknande?
(Alltså: när vi har självkörande taxis kommer färre känna behov av att köpa bil, oavsett vad den potentiellt egna bilen skulle drivas med.)
Elon Musk trodde åtminstone det när han pratade hos sina polare i Saudi Arabien. Naturligtvis så kommer alla självkörande bilar att vara eldrivna, för vilken fleet skulle välja att köpa dyra avgasbilar.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Naturligtvis så kommer alla självkörande bilar att vara eldrivna, för vilken fleet skulle välja att köpa dyra avgasbilar.
Absolut. Det blir dock en helt annan marknadssituation när Waymo köper X0.000 bilar på ett bräde, för att ha som självkörande taxi, än hur det har sett ut hittills med att sälja enskilda bilar till Kreti och Pleti (via handlare då förstås, i de flesta fall).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Inlägg av FredrikR »

LarsL skrev:
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)
Det är ju det som gör det här riktigt intressant! De måste ju trott att de ska klara testerna och blivit väldigt förvånade när de inte lyckades. Kan bli dyra lösningar för att få dessa bilar att klara sig igenom till "rätt" miljöklassning (för antar att det är det de måste klara).

Varför skrivs det inte stora rubriker om det här? Har inte läst på det minsta om det här.
Men fick inte jättemånga artiklar vid googling.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-wl ... erkningen/
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Inlägg av TeslaTissel »

FredrikR skrev:
LarsL skrev:
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)
Det är ju det som gör det här riktigt intressant! De måste ju trott att de ska klara testerna och blivit väldigt förvånade när de inte lyckades. Kan bli dyra lösningar för att få dessa bilar att klara sig igenom till "rätt" miljöklassning (för antar att det är det de måste klara).

Varför skrivs det inte stora rubriker om det här? Har inte läst på det minsta om det här.
Men fick inte jättemånga artiklar vid googling.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-wl ... erkningen/
Därför att VI vet mer!!
VW har just hyrt in sig på Berliner Flughafen med 8 000 parkeringsplatser i tre parkeringsgarage samt tre öppna fält vid terminalen. Enligt flygplatsen uppgår hyreskostnaderna för detta år till drygt en miljon euro.

http://www.autobild.de/artikel/fehlende ... 61215.html
Skriv svar