Audi E-Tron får lägre effekt
Moderator: Redaktion
Audi E-Tron får lägre effekt
Eftersom den andra tråden är låst så skapar jag en ny. Audi har nu skickat ut ett mail angående E-tron där de skriver att accelerationen 0-100 ska vara ”under 6 sekunder” till skillnad från konceptbilen som skulle göra det under 5 sekunder. Anledningen ska tydligen vara att de minskat systemeffekten från 380 kW på konceptbilen till 300 kW. Detta förklarar Audi med att föraren ska ha tillgång till samma acceleration flera gånger efter varandra och att den inte ska behöva begränsas.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ngsammare/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ngsammare/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
De ville alltså spara pengar på kylningen av bilen så pass att den inte klarar av accelerationen, okej.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Yes, skrev detta i andra tråden:vigge50 skrev:Eftersom den andra tråden är låst så skapar jag en ny. Audi har nu skickat ut ett mail angående E-tron där de skriver att accelerationen 0-100 ska vara ”under 6 sekunder” till skillnad från konceptbilen som skulle göra det under 5 sekunder. Anledningen ska tydligen vara att de minskat systemeffekten från 380 kW på konceptbilen till 300 kW. Detta förklarar Audi med att föraren ska ha tillgång till samma acceleration flera gånger efter varandra och att den inte ska behöva begränsas.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ngsammare/
"Hittade lite som iaf är nytt för mig angående bilen:
* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d
https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... wer-torque"
Priset gäller ju dock USA men det känns väl rimligt att förvänta sig ett instegspris på ca 900k i Sverige för E-Tron.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Precis, man vill väl inte göra samma fel som Tesla som sparat så pass mycket pengar på en underdimensionerad kylning att man måste begränsa effekten efter några accelerationer.OfarligTesla skrev:De ville alltså spara pengar på kylningen av bilen så pass att den inte klarar av accelerationen, okej.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Nicke Nyfiken skrev:Precis, man vill väl inte göra samma fel som Tesla som sparat så pass mycket pengar på en underdimensionerad kylning att man måste begränsa effekten efter några accelerationer.OfarligTesla skrev:De ville alltså spara pengar på kylningen av bilen så pass att den inte klarar av accelerationen, okej.
Tack! Vågade inte skriva det där själv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Ja det blir frågan, försöker Audi helt enkelt begränsa så att man aldrig märker något ens efter några launches eller klarade kylningen inte ens vanlig körning så de fick begränsa helt? Att begränsa effekten bara för att de annars behöver begränsa effekten om man kör drag race är ju meningslöst, då gör man produkten sämre för 99% av användarna så att 1% inte skall behöva begränsas ibland.Nicke Nyfiken skrev:Precis, man vill väl inte göra samma fel som Tesla som sparat så pass mycket pengar på en underdimensionerad kylning att man måste begränsa effekten efter några accelerationer.OfarligTesla skrev:De ville alltså spara pengar på kylningen av bilen så pass att den inte klarar av accelerationen, okej.
En X75D eller X100D har väl inte speciellt mycket begränsad effekt efter endast några snabba accelerationer? Min S75D har det iaf inte, hårdkört rätt rejält (dock ej på bana) men inte märkt av något än iaf så den verkar klara hårdkörning på vanlig väg iaf.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Min X begränsar effekten genom att vibrera så man tror att hjulen ska falla av. Jag har aldrig kunnat gasa max. Iofs en helt annan typ av effektbegränsning
P85D svart/svart med gratis SuC
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Det är bara en "feature" för att förbättra säkerheten, om man aldrig kör fort är man säkrare vid krock .Remuz skrev:Min X begränsar effekten genom att vibrera så man tror att hjulen ska falla av. Jag har aldrig kunnat gasa max. Iofs en helt annan typ av effektbegränsning
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
OfarligTesla skrev:Ja det blir frågan, försöker Audi helt enkelt begränsa så att man aldrig märker något ens efter några launches eller klarade kylningen inte ens vanlig körning så de fick begränsa helt? Att begränsa effekten bara för att de annars behöver begränsa effekten om man kör drag race är ju meningslöst, då gör man produkten sämre för 99% av användarna så att 1% inte skall behöva begränsas ibland.Nicke Nyfiken skrev:Precis, man vill väl inte göra samma fel som Tesla som sparat så pass mycket pengar på en underdimensionerad kylning att man måste begränsa effekten efter några accelerationer.OfarligTesla skrev:De ville alltså spara pengar på kylningen av bilen så pass att den inte klarar av accelerationen, okej.
En X75D eller X100D har väl inte speciellt mycket begränsad effekt efter endast några snabba accelerationer? Min S75D har det iaf inte, hårdkört rätt rejält (dock ej på bana) men inte märkt av något än iaf så den verkar klara hårdkörning på vanlig väg iaf.
Nej det är ju inget problem till vardags och jag tycker att Tesla kylning duger gott till vardagskörning.
Har faktiskt hänt mig en gång att den begränsat effekten. Jag var ner till Anderstorp med Teslan i maj (körde annan bil på banan). Körde över Motala-Askersund på vägen hem och det var väl nära 30 grader i skuggan. Stannade i Ödeshög och laddade och döm av min förvåning när ett par killar som också var med nere i Anderstorp dyker upp i backspegeln strax norr om Motala. De kör ena killens splitternya BMW M550d med 400 dieselhästar. De körde uppenbarligen i ett rätt gott tempo och eftersom jag hade fått en del gliringar om min elbil så tänkte jag att nu jävlar gör jag lite reklam för Tesla. Vem vet, kanske nån av de blir intresserade, eller åtminstone mindre skeptiska, om jag visar vad den kan göra. Så jag drar iväg och gör den ena fullfartsomkörningen efter den andra och de hänger på. Går riktigt fort ett tag. Efter en bra stund så fick jag faktiskt en begränsning på maxeffekten. Blev som när man nästan har tomt batteri. Att det streckas gult uppe på kW-mätaren och effekten begränsas.
Nu kör jag ALDRIG sådär till vardags och absolut aldrig med barnen i bilen så det är verkligen ett icke-problem för mig. Att Audi tar höjd för detta har nog främst att göra med något på deras hemmamarknad som kallas Autobahn. Där kan man som bekant köra riktigt hårt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Tror inte Audi är så sugna på att kopiera just den Teslaegenskapen. För det är ju en ”egenskap hos bilen” har vi fått lära oss genom SC Malmö.Remuz skrev:Min X begränsar effekten genom att vibrera så man tror att hjulen ska falla av. Jag har aldrig kunnat gasa max. Iofs en helt annan typ av effektbegränsning
Model Y P
Model S P
Model S P
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Ja precis, tror som du att Audi gjort det på grund av Autobahn. Inte hunnit ner dit med Teslan ännu men antar att den får problem på frifartssträckorna om man drar på som i en bensinbil. Nu är det ju ett självreglerande problem då Teslan går snabbast från A till B vid 145-150 km/h och jag kör bara på Autobahn när jag ska någonstans så kommer nog inte bränna på speciellt mycket. Teslan är inte så rolig över 150 km/h ändå då i var fall min S75D är lite seg så att nå 230+ som i gamla bilen lär ta tid.Verdi skrev:Nej det är ju inget problem till vardags och jag tycker att Tesla kylning duger gott till vardagskörning.
Har faktiskt hänt mig en gång att den begränsat effekten. Jag var ner till Anderstorp med Teslan i maj (körde annan bil på banan). Körde över Motala-Askersund på vägen hem och det var väl nära 30 grader i skuggan. Stannade i Ödeshög och laddade och döm av min förvåning när ett par killar som också var med nere i Anderstorp dyker upp i backspegeln strax norr om Motala. De kör ena killens splitternya BMW M550d med 400 dieselhästar. De körde uppenbarligen i ett rätt gott tempo och eftersom jag hade fått en del gliringar om min elbil så tänkte jag att nu jävlar gör jag lite reklam för Tesla. Vem vet, kanske nån av de blir intresserade, eller åtminstone mindre skeptiska, om jag visar vad den kan göra. Så jag drar iväg och gör den ena fullfartsomkörningen efter den andra och de hänger på. Går riktigt fort ett tag. Efter en bra stund så fick jag faktiskt en begränsning på maxeffekten. Blev som när man nästan har tomt batteri. Att det streckas gult uppe på kW-mätaren och effekten begränsas.
Nu kör jag ALDRIG sådär till vardags och absolut aldrig med barnen i bilen så det är verkligen ett icke-problem för mig. Att Audi tar höjd för detta har nog främst att göra med något på deras hemmamarknad som kallas Autobahn. Där kan man som bekant köra riktigt hårt.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Tyskar kör sina bilar hårt på autobahn. Kommer ihåg chefen hos en av våra tillverkare som ligger nära A1 i Tyskland.
Han hade tidigare en Panamera. Efter 3-4 månader och tre motorbyten bytte han till Mercedes istället.
Tror inte att en förbränningsmotor mår bra av att med kall motor svänga ut direkt på A1 och gasa full gas upp till över 200km/h.
Hans Mercedes verkade klara första året i varje fall. Vet inte om han bytt den bilen sedan dess.
Han hade tidigare en Panamera. Efter 3-4 månader och tre motorbyten bytte han till Mercedes istället.
Tror inte att en förbränningsmotor mår bra av att med kall motor svänga ut direkt på A1 och gasa full gas upp till över 200km/h.
Hans Mercedes verkade klara första året i varje fall. Vet inte om han bytt den bilen sedan dess.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
På autobahn med fri fart dyker de "gula strecken" upp väldigt fort, framför allt under 50% SoC.
Jag trodde min P90D skulle kollapsa totalt... var nere på 100kW effekt vid ca 25% SoC.
Vår X 100D verkar däremot klart mer tålig.
Så kan förstå att Audi tar lite extra marginal.
Jag trodde min P90D skulle kollapsa totalt... var nere på 100kW effekt vid ca 25% SoC.
Vår X 100D verkar däremot klart mer tålig.
Så kan förstå att Audi tar lite extra marginal.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Audi E-Tron får lägre effekt
Vet ikke hvordan du kjører. Hadde selv en P85D. Fikk først de gule begrensningsstrekene etter 5 minutter med mer eller mindre 230-250 km/time. Og likevel var det ikke noe problem å ligge på 210 i lengre tid.
Med min model S100D har jeg fortsatt til gode å få se de gule begrensningsstrekene.
Min erfaring er at en i hverdagskjøring aldri vil se begrensningsstrek, men ved hardkjøring på tysk motorvei viser Tesla effektbegrensning.
Nå er det jo også slik at alle konkurrentene som Jaguar med sin iPace, Audi og Mercedes kommer med modeller som alle begrenses til rundt 200 km/h. Det er nok termiske årsaker.
Kjører du en Model S opp til maks 200 km/h vil du neppe se effektbegrensninger, tror jeg.
Med min model S100D har jeg fortsatt til gode å få se de gule begrensningsstrekene.
Min erfaring er at en i hverdagskjøring aldri vil se begrensningsstrek, men ved hardkjøring på tysk motorvei viser Tesla effektbegrensning.
Nå er det jo også slik at alle konkurrentene som Jaguar med sin iPace, Audi og Mercedes kommer med modeller som alle begrenses til rundt 200 km/h. Det er nok termiske årsaker.
Kjører du en Model S opp til maks 200 km/h vil du neppe se effektbegrensninger, tror jeg.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
De gula begränsningarna kommer ganska snabbt kan jag meddela. Varje gång jag tryckte på gasen i somras och gick helt upp till 200 från kanske 100, så kom de gula sträcken med en gång. Bilen klarar inte den belastningen. Möjligt det var pga värmen (ca 30grader ute) Har en MS 75D Men det var inget problem att komma upp i 200 eller att köra längre sträckor i 200, bara ett konstaterade att de gula sträcken kom ganska snabbt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Bara de inte kompromissat med kylningen så mycket att de gjort en Nissan.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Jag körde min S100D med 4 vuxna i bilen på autobahn i ca 25-28 grader nyligen. Efter 20-25 mil i ca 80-160 km/h drog jag upp bilen i 180-230 km/h och det var inga problem att hålla den hastigheten i 4-5 mil. Låg och pressade väldigt fint i vänsterfilen med 3 riktigt imponerande passagerare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Fick tillfälle att testa lite med en S P90DL facelift och så här såg det ut efter ca 10 min med fart mellan 170 och 220. Rätt varmt ute så det bidrog såklart.miksch skrev:Vet ikke hvordan du kjører. Hadde selv en P85D. Fikk først de gule begrensningsstrekene etter 5 minutter med mer eller mindre 230-250 km/time. Og likevel var det ikke noe problem å ligge på 210 i lengre tid.
Med min model S100D har jeg fortsatt til gode å få se de gule begrensningsstrekene.
Min erfaring er at en i hverdagskjøring aldri vil se begrensningsstrek, men ved hardkjøring på tysk motorvei viser Tesla effektbegrensning.
Nå er det jo også slik at alle konkurrentene som Jaguar med sin iPace, Audi og Mercedes kommer med modeller som alle begrenses til rundt 200 km/h. Det er nok termiske årsaker.
Kjører du en Model S opp til maks 200 km/h vil du neppe se effektbegrensninger, tror jeg.
Det är möjligt att P85D har bättre kylning och/eller tål mer värme.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Det var ju inte så mycket kvar i batteriet heller och det påverkar ju också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Det verkar vara lite olika från bil till bil. Som vanligt alltså. Min gamla P85 visade gula streck ganska omgående. I princip räckte det att trycka gasen i botten längre än några få sekunder, då kom strecken. Min nuvarande är mer förlåtande. Vid vanlig körning kommer det aldrig några begränsningsstreck. Visserligen kör jag som en gubbe, eftersom jag är rädd att nånting pajar. Men även på tyska motorvägar har jag aldrig fått några streck. Förutom en gång när jag försökte maxa bilen. Då kom strecken efter en stund.HelectriC skrev:De gula begränsningarna kommer ganska snabbt kan jag meddela. Varje gång jag tryckte på gasen i somras och gick helt upp till 200 från kanske 100, så kom de gula sträcken med en gång. Bilen klarar inte den belastningen. Möjligt det var pga värmen (ca 30grader ute) Har en MS 75D Men det var inget problem att komma upp i 200 eller att köra längre sträckor i 200, bara ett konstaterade att de gula sträcken kom ganska snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Hade inga problem i somras att hänga i vänsterfilen på frifartssträckorna, 5 i bilen och fullknökad skuff och frunk. Klart att det börjar lysa lite efter flera återkommande fullacc/regen 120-250-120 etc. Men de försvann direkt när jag höll jämn hastighet. Däremot var det riktigt störigt med Porschar som parkerat i vänsterfilen i 230 när man vill om
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
En empirisk studie men jag upplever att det på autobahn ligger betydligt fler Teslor i högerfilen än vänsterfilen när det är varmare ute, bilar med högre effekt brukar oftast hålla sig i vänsterfilen.
Personligen så tror jag dock att det är en tidsfråga innan kylningsproblemet är löst då Tesla enligt Elos utsago har en Model C som ska smiska BMW M3 på bana, och det gör den inte om effekten minskas vid aktiv körning. (Dvs lägre tid på ringen än 7:32, eller 7:52 beroende på vilken M3 han syftar på och vad en banpreppade Model C kommer kosta)
Personligen så tror jag dock att det är en tidsfråga innan kylningsproblemet är löst då Tesla enligt Elos utsago har en Model C som ska smiska BMW M3 på bana, och det gör den inte om effekten minskas vid aktiv körning. (Dvs lägre tid på ringen än 7:32, eller 7:52 beroende på vilken M3 han syftar på och vad en banpreppade Model C kommer kosta)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Jag tror han syftar på Performance versionen av Model 3, Model C har jag inte hört mycket om.dd88 skrev:En empirisk studie men jag upplever att det på autobahn ligger betydligt fler Teslor i högerfilen än vänsterfilen när det är varmare ute, bilar med högre effekt brukar oftast hålla sig i vänsterfilen.
Personligen så tror jag dock att det är en tidsfråga innan kylningsproblemet är löst då Tesla enligt Elos utsago har en Model C som ska smiska BMW M3 på bana, och det gör den inte om effekten minskas vid aktiv körning. (Dvs lägre tid på ringen än 7:32, eller 7:52 beroende på vilken M3 han syftar på och vad en banpreppade Model C kommer kosta)
Det finns redan tester av Model 3 RWD där den klarar lopp i takt med Model S P100D just för att den annan elmotor som inte blir lika varm. Nu är motorn fram på en Model 3 P liknande den som finns i Model S men om den är den svagare och inte behöver överbelastas så mycket så kan nog en Model 3 P klara aktiv körning betydligt bättre än Model S.
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Kylningen ska också vara mer effektiv och jämnare över de olika komponenterna i Model 3. På S/X sätter den "varmaste" komponenten begränsningen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Audi E-Tron får lägre effekt
Välkommen dd88! Tesla på G?dd88 skrev:En empirisk studie men jag upplever att det på autobahn ligger betydligt fler Teslor i högerfilen än vänsterfilen när det är varmare ute, bilar med högre effekt brukar oftast hålla sig i vänsterfilen.
Personligen så tror jag dock att det är en tidsfråga innan kylningsproblemet är löst då Tesla enligt Elos utsago har en Model C som ska smiska BMW M3 på bana, och det gör den inte om effekten minskas vid aktiv körning. (Dvs lägre tid på ringen än 7:32, eller 7:52 beroende på vilken M3 han syftar på och vad en banpreppade Model C kommer kosta)
Att hålla konstant fart är nog inga problem. Det är ideliga accelerationer som är problemet. Att man ofta ser en Tesla i högerfilen beror nog på att räckvidden minskar ganska kraftigt med högre fart snarare än pga överhettning. Det blir liksom inte värt det på samma sätt, även om man i teorin bör ligga runt 150 km/h för att minimera restiden. Dock vill man av olika skäl inte stanna alltför ofta ändå. T ex sovande barn och liknande.
Vad gäller att Model 3 ska smiska M3 på bana så tror jag på det när jag ser det. Den här har väl alla läst vid det här laget: https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/
Banan de kör är på 2,4 km och den klarar bara 3-4 varv på max attack. Dvs knappt ett halvt varv runt nordslingan.
Den verkar dock riktigt bra och för mig vore det en perfekt bil på många sätt. Dock tror jag inte man ska ha alltför höga bankörningsförväntningar på den. Hoppas förmånsvärdet blir lågt och bra! Dock drog jag tillbaka min Model 3-reservation eftersom jag vill se hur det utvecklar sig kring verkstäder och hur kvaliteten på bilen blir. Skulle vara aktuell som ersättare för våran i3 men den får rulla leasingtiden ut hos oss, dvs till mars 2020. Vid den tidpunkten antar jag att det är normala leveranstider på Model 3 ändå.Heat buildup is inevitable. After three or four laps at absolute tire-torturing full speed, the car begins to reduce power output. It's a balanced, gradual event.