BMW 3-serie med EV-version

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av TeslaTissel »

Det ser ut att bli en konkurrent förstås mot TESLA’s M3?

Utöver en massa nyheter och tester observerade jag förstås denna text:

Der reine E-Antrieb kommt im gemeinsamen Nachfolger für 3er GT und 4er Gran Coupé. Zum System gehören zwei E-Motoren, zwei angetriebene Achsen, zwei Kühlkreisläufe und ein auch induktiv aufladbarer Lithium-Ionen-Akku. Wir rechnen 2021 mit einer Kapazität von 65 kWh und einer Leistung von 350 PS”.

http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er- ... 71611.html

Se även bild nedan
Skärmavbild 2018-08-16 kl. 20.46.38.png
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av chaffis75 »

Först blir man glad, yes fler alternativ kanske men sedan ser jag, 2021 :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av vigge50 »

Och för en som inte kan ett ord tyska?
Verdi

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Först blir man glad, yes fler alternativ kanske men sedan ser jag, 2021 :(
Model 3 har nog funnits i Sverige i flera månader då. :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av bonath »

Undrar om den får drag...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bonath skrev:
Undrar om den får drag...
Visst får den det. 350 hästar lär ge ett jäkla drag. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av nek0 »

bonath skrev:
Undrar om den får drag...
Oavsett kan de dra åt h.....e med sina 2021.2022.2023 .............
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Bjelke »

Kan inte ett skit Tyska men såg iaf först "mildhybrid" + 2019 och sedan slutade jag "läsa" men sen läste man inläggen och ögnade igenom
texten lite till och såg BEV + 2021 och där upphörde intresset för en snabbkurs i tyska (och intresset av BMW).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av StefL »

vigge50 skrev:
Och för en som inte kan ett ord tyska?
Då ska vi se:

Äkta uppfinningar (kanske mer ”riktiga nyheter”) är 48-voltssystemet och den därmed förbunda mildhybriden, som bidrar med 15 kW och 20 Nm extra kraft. Med hjälp av ett ackumulatorbatteri stöttas kringutrustning och generator (lite osäker på den exakta ordalydelsen här).

Det extra vridmomentet kommer till nytta framför allt vid start vid trafikljus och omkörningar.

Först i september 2019 räknar vi sedan med först en och sedan flera plugin-hybrider i G20-serien. I 325e samverkar en 150 hk bensinmotor med en elmotor på 110 hk och ger en systemeffekt på 230 hk. 330e med totalt 282 hk är däremot ännu inte bekräftad.

Helt nytt i modellprogrammet blir 3-serien som elbil; den rena eldriften kommer gemensamt i båda efterföljarna till 3-serie GT och 4-serie Gran Coupé. Till systemet hör två elmotorer, två drivaxlar (vilket jag tolkar som fyrhjulsdrift), två kylvätskekretsar och ett Lithium-jonbatteri som även kan laddas induktivt. Vi räknar med att de finns 2021 med batteri på 65 kWh och motoreffekt på 350 hk.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av dd88 »

Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP
4GC
F34
F36
G24

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP = End Of Production
4GC = 4-serie Grand Coupe
F34 = en av bmwmodellerna (googla för bild)
F36 = en annan bmwmodell
G24 = en tredje bmwmodell

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP = End Of Production
4GC = 4-serie Grand Coupe
F34 = en av bmwmodellerna (googla för bild)
F36 = en annan bmwmodell
G24 = en tredje bmwmodell

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Okej, tack!

Alltså helt ointressant för någon som inte bryr sig om dessa slemtruckar. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av TeslaTissel »

Här står lite mer om modellplanerna.

Men Autocar nämner i denna passus:

The most significant of these is a fully electric version, which will sit on the same platform and be badged i4. Based on the Vision Dynamics concept from the 2017 Frankfurt Motor Show, it's set to arrive in 2020 and will have an all-electric range of up to 435 miles.

i4 - ?? med ref till BMW i3? - i8 etc?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/3-ser ... aris-debut
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av bullen »

Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP
4GC
F34
F36
G24

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av TeslaTissel »

bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."


BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen
Haha det var fyndigt! :D :D

Hepp!
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Viper »

bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen
Brennen Motoren Werke
Model S 75D 2016 Midnight silver
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Elbilisten »

Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av dd88 »

Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Leo »

EOP = End Of Production =när den versionen går i graven.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av TeslaTissel »

dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.
Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.

Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!
Mitt problem med artikeln är snarare försöket att maskera åsikter som fakta. Att Tesla säljer mer förvånar mig inte då fabrikerna nu har kommit upp i kapacitet och kan möta efterfrågan, men man kan inte trasha ett helt varumärke efter försäljningssiffror.

Sen består resterande delen av artikeln av vinklingar för att få BMWs modeller att verkar sämre än Teslas. Man nämner att Model S är snabbare rakt fram, men inte att den inte klarar av mer än några pulls innan batteriet blir varmt. Man nämner inte heller att den inte har en chans på bana. Man påstår att Model C är snabbare på bana än en BMW M3 men det är en regn lögn, Musk skriver att det ska komma en Model C som ska slå M3 men den har inte kommit än. Vi som kör bana väntar dock förväntansfullt. Sen att M3 inte är snabbast i segmentet har man missat, men det beror väl på att det är en ikon i bilvärlden.

I3 är en udda bil, skulle definitivt kunna tänka mig att pendla i en men jag kan förstå att man tycker den är konstig, finns dock inget jämförbart i Teslas sortiment. I8 är även den konstig fast på fel sätt, den är inte bra på något och jag förstår inte att man fortsätter att komma med nya versioner då ingen tycks gilla den.

Hade jag skrivit artikeln så hade jag snarare fokuserat på att BMW ligger efter konkurenterna. Ska bli intressant att se vilken premiumtillverkare som blir först ut med en elbil, Audi är ju nära men även Porsche och Mercedes har bilar på gång. BMW lanserade i3 och i8 relativt tidigt för att testa tekniken men sen dess är det tyst, diverse laddhybrider är mer eller mindre bekräftade men en ren elbil lyser med sin frånvaro. Detta är verkligen ett problem som jag hade belyst mer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av Legato »

Först ut med elbil av premiumtillverkarna vet vi ju redan. Det blev oväntat nog Jaguar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av bylund »

Även Tesla kallar sig premium, och de har ju fått ut en handfull modeller på marknaden, så om Jaguar var först vet jag inte :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMW 3-serie med EV-version

Inlägg av TeslaTissel »

dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.

Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!
Mitt problem med artikeln är snarare försöket att maskera åsikter som fakta. Att Tesla säljer mer förvånar mig inte då fabrikerna nu har kommit upp i kapacitet och kan möta efterfrågan, men man kan inte trasha ett helt varumärke efter försäljningssiffror.

Sen består resterande delen av artikeln av vinklingar för att få BMWs modeller att verkar sämre än Teslas. Man nämner att Model S är snabbare rakt fram, men inte att den inte klarar av mer än några pulls innan batteriet blir varmt. Man nämner inte heller att den inte har en chans på bana. Man påstår att Model C är snabbare på bana än en BMW M3 men det är en regn lögn, Musk skriver att det ska komma en Model C som ska slå M3 men den har inte kommit än. Vi som kör bana väntar dock förväntansfullt. Sen att M3 inte är snabbast i segmentet har man missat, men det beror väl på att det är en ikon i bilvärlden.

I3 är en udda bil, skulle definitivt kunna tänka mig att pendla i en men jag kan förstå att man tycker den är konstig, finns dock inget jämförbart i Teslas sortiment. I8 är även den konstig fast på fel sätt, den är inte bra på något och jag förstår inte att man fortsätter att komma med nya versioner då ingen tycks gilla den.

Hade jag skrivit artikeln så hade jag snarare fokuserat på att BMW ligger efter konkurenterna. Ska bli intressant att se vilken premiumtillverkare som blir först ut med en elbil, Audi är ju nära men även Porsche och Mercedes har bilar på gång. BMW lanserade i3 och i8 relativt tidigt för att testa tekniken men sen dess är det tyst, diverse laddhybrider är mer eller mindre bekräftade men en ren elbil lyser med sin frånvaro. Detta är verkligen ett problem som jag hade belyst mer.
Ja det var det jag menade med ”Hela artikeln gör verkligen upp med BMW”. Verkar vara mycket artikelförfattaren personligen inte gillar med BMW?
Bättra vara saklig. Men alla kan inte skriva likadant, det skulle bli lika tråkigt som avhandlingar i Kungliga Bibliotekets arkiv. :lol:
Skriv svar