Ja det känns ju så ungefärzyax skrev:Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Den servicen borde kosta ungefär som på Zoe dvs lite drygt en tusing...
Visst har den varit billig i övrigt, efter 4 år bytte jag batteri (enkelt gjort själv för ca en tusing) och nyss bytte
jag en bromstryckssensor (enkelt själv men den gick på 4 tusen vilket man med tidigare resonemang kan räkna
ut varför...) men det är allt som hänt på 5 år nu Tesla släng er i väggen fullständigt ungefär...