Servicekostnader

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicekostnader

Inlägg av Bjelke »

zyax skrev:
Bjelke skrev:
Leo skrev:
Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.

Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.

Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.

BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.

VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.

Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.

Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.

Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknande :(
Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.

Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Ja det känns ju så ungefär :(
Den servicen borde kosta ungefär som på Zoe dvs lite drygt en tusing...
Visst har den varit billig i övrigt, efter 4 år bytte jag batteri (enkelt gjort själv för ca en tusing) och nyss bytte
jag en bromstryckssensor (enkelt själv men den gick på 4 tusen vilket man med tidigare resonemang kan räkna
ut varför...) men det är allt som hänt på 5 år nu :) Tesla släng er i väggen fullständigt ungefär...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicekostnader

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
Bjelke skrev:
Leo skrev:
Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.

Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.

Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.

BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.

VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.

Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.

Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.

Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknande :(
Detta kommer inte att hålla i längden! Det går inte att motivera regelbundna serviceintervall med åtföljande debiteringar när man bara fyller på spolarvätska, byter torkarblad och kollar att det finns kylmedel i ac:n. Bilbesikningen kommer att anmärka på bromsar och slitage när det behövs och bilen i sig är ju snabb på att indikera att något behöver åtgärdas.
Möjligen kan man få till det i leasingavtal och liknande men konkurrensen kommer att skala bort det som är onödigt!
Det blir billigare!
När Mekonomen mfl. börjar komma igång så kommer det att kosta max en tusing... Vilket motsvarar värdet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Servicekostnader

Inlägg av Niklas Z »

Vad man får betala för service beror endast i liten grad på de faktiska kostnaderna. Huvudsakligen styrs priset av hur mycket verkstaden tror att man kan ta betalt utan att kunderna protesterar alltför högljutt.
Jag noterade senast att bara motoroljan gick på 238,30 per liter, exklusive moms. Nu får jag visserligen 30 % rabatt, men det är ett helt hutlöst pris, med tanke på att jag kan köpa en olja som är lika bra eller bättre för 100 kr/liter, inklusive moms, via internet. Gissningsvis har verkstaden ett påslag på närmare 1000 % för motoroljan (som de säkert köper på fat till väldigt bra pris).
Men det sägs ju att nybilsförsäljningen inte genererar något överskott, utan att återförsäljarna räknar med att ta in pengarna på service, reparationer och reservdelar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bbnrahm
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2018 10:07

Re: Servicekostnader

Inlägg av bbnrahm »

Har läst hela tråden men ser inte ngt svar på den självklara frågan.
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!

MvH
Anders
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Servicekostnader

Inlägg av Remuz »

En sak som inte görs på bensinbil är att byta kylvätska till batteriet. Annars är det inte mycket som görs alls...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Servicekostnader

Inlägg av TeslaTissel »

bbnrahm skrev:
Har läst hela tråden men ser inte ngt svar på den självklara frågan.
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!

MvH
Anders
Ja det här är viktigt, för det går säkert att få TESLA förstå att många ställer sig frågande till prisnivån?
Om ingen har svar på detta så kanske vi kan kolla hur prisnivån ser ut i Norge?

Kom ihåg också att TESLA verkar lyssna till kunden, så förhoppningsvis kanske det här leder till vettiga servicekostnader?
Norden är vad jag förstår en av nyckelmarknaderna för TESLA.

Hepp!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Servicekostnader

Inlägg av Niklas Z »

Man brukar byta bromsvätska varannat år. Det har inte mycket med användning att göra, utan handlar om att vätskan tar upp fukt från luften och därmed får sänkt kokpunkt. Det sker med tiden, oavsett användning, så där skiljer sig inte el- och ICE-bilar. Det är dock mycket möjligt att 2-årsgränsen är övernitisk.
Bromsbelägg byts när behov uppstår och det finns ingen anledning att göra det annat än när det är dags.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicekostnader

Inlägg av Svenssons »

Vad som görs på deras service står på Teslas hemsida:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Servicekostnader

Inlägg av Beigler »

Det var inte mycket de gör inte. Vilket även kan bekräftas av hur snabbt de gör det. Jag var inne med bilen för lite annat fix efter ca 11 månader. När de var klara frågade de om de skulle passa på att göra årlig service för att slippa ta in den igen. Jag hade egentligen inte tid men de fixade det på typ 30 min. Så nog är det överpriser alltid.

Vad innebär däckrotation?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicekostnader

Inlägg av Svenssons »

Beigler skrev:
Det var inte mycket de gör inte. Vilket även kan bekräftas av hur snabbt de gör det. Jag var inne med bilen för lite annat fix efter ca 11 månader. När de var klara frågade de om de skulle passa på att göra årlig service för att slippa ta in den igen. Jag hade egentligen inte tid men de fixade det på typ 30 min. Så nog är det överpriser alltid.

Vad innebär däckrotation?
Överpriser eller inte, du behöver inte göra servicen för att behålla garantin och du kan göra det mesta eller allt själv om du vill. Tesla har ju inte något stort servicenätverk och tvingar inte in alla att genomföra servicen likt övriga biltillverkare. Misstänker att de egentligen hellre ser att de inte behöver serva bilar, i alla fall inte förrän de har byggt upp infrastruktur som gör att de klarar av att serva alla bilar. Se hur det ser ut i Norge gällande Service Center t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicekostnader

Inlägg av Bjelke »

Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Servicekostnader

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
Funkar gör det väl, men då tar det i lite när man svänger. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av Surfaren »

Elon svarade på en tweet så här:
Elon skrev:
Most people don’t realize that the cost of operating an electric vehicle is much lower than a gas car. Electricity is way cheaper than gas plus no oil changes, tune-ups,smog checks & other service costs.
Mitt svar (som drunknar i mängden förstås):
I would be a bit careful around "service costs", knowing that this is usually not cheap for a Tesla.
Vi har ju också fått lära oss att det kan bli hiskeliga summor om någon trasig del behöver bytas och Tesla bestämmer sig för att garantin inte gäller (utan att förklara exakt varför).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Servicekostnader

Inlägg av Verdi »

Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Servicekostnader

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Det är någon enstaka tusenlapp sist jag kollade på treårsplanen
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av chaffis75 »

Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicekostnader

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...

Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Servicekostnader

Inlägg av Legato »

Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Servicekostnader

Inlägg av thomas76 »

Legato skrev:
Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Var det varje år eller eller runt 2000mil service?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicekostnader

Inlägg av frippe »

Service på en Sharan vid 6000mil med byte av olja i DSG-lådan skulle gått på 8800SEK på en märkesverkstad. Och då är visserligen Sharan en stor och tung bil men knappast en speciellt dyr bil.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...

Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
Oj de var inte billigt... sist bytte jag kamrem, kostade 9714 kr inklusive service. Året innan var de vanlig service, den kostade 4123kr. Båda utförda hos en Volvo verkstad och självklart med original delar. Gäller också en Volvo V60 D4 fast 2011 års modell.

Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.

Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Servicekostnader

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.

Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicekostnader

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev:
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.

Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.

Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Servicekostnader

Inlägg av TeslaTissel »

frippe skrev:
Niklas Z skrev:
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.

Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.

Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicekostnader

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Detta är vad som gäller för serviceplanerna:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar