Servicekostnader
Moderator: Redaktion
Re: Servicekostnader
Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
Re: Servicekostnader
Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.Verdi skrev:Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Nej precis. Jag trodde inte att jag skulle behöva byta bromsarna. Jag använder de ju aldrig. Men tydligen var det anledningen. Jag använder de för lite... Så gör man fel kommer kostnaden tidigt. Min bil hade inte ens gått 7000 mil när de bytte skivorna. Så långt kan man ju köra med en fossilbil utan att byta också. Men nu ska jag bromsa lite mer. Särskilt i vinter.Svenssons skrev:Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.Verdi skrev:Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
Re: Servicekostnader
Jag har funderat på det där med bromsarnas behov av service beroende av hur mycket de används. Att beläggen slits i proportion med hur mycket man bromsar är självklart, men ett bromsok som inte gymnastiseras börjar ju rosta ihop och till slut så rör sig kolvarna inte längre. Det vet jag av erfarenhet eftersom jag har ägt mången skrotbil i min dag och som jag tvingats byta bromsok på.Svenssons skrev:Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.
Så jag är lite nyfiken på om bormsoken rostar ihop snabbare om man trampar mer sällan på bromspedalen eller om det bara är tidsfaktorn som skapar rosten? Kanske kommer det att bli ökade kostnader för bromsoksbyten på äldre elbilar?
Re: Servicekostnader
På våran Passat GTE var det oljebyte var 1500 mil ungefär, och inspektion efter 5-600 dagar.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
Re: Servicekostnader
Inget av detta har du egentligen på t.ex en Tesla. ( Jag lät göra en service i förhoppningen att de kontrollerade dragning av diverse muttrar mm efter leverans. Det tyckte jag kunde kosta på mig på en ny bil.)dhogborg skrev:På våran Passat GTE var det oljebyte var 1500 mil ungefär, och inspektion efter 5-600 dagar.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
För övrigt inga underhållskostnader utom däck.
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Servicekostnader
Detta kommer inte att hålla i längden! Det går inte att motivera regelbundna serviceintervall med åtföljande debiteringar när man bara fyller på spolarvätska, byter torkarblad och kollar att det finns kylmedel i ac:n. Bilbesikningen kommer att anmärka på bromsar och slitage när det behövs och bilen i sig är ju snabb på att indikera att något behöver åtgärdas.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Möjligen kan man få till det i leasingavtal och liknande men konkurrensen kommer att skala bort det som är onödigt!
Det blir billigare!
Model S P85D,
Re: Servicekostnader
Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Ja det känns ju så ungefärzyax skrev:Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Den servicen borde kosta ungefär som på Zoe dvs lite drygt en tusing...
Visst har den varit billig i övrigt, efter 4 år bytte jag batteri (enkelt gjort själv för ca en tusing) och nyss bytte
jag en bromstryckssensor (enkelt själv men den gick på 4 tusen vilket man med tidigare resonemang kan räkna
ut varför...) men det är allt som hänt på 5 år nu Tesla släng er i väggen fullständigt ungefär...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
När Mekonomen mfl. börjar komma igång så kommer det att kosta max en tusing... Vilket motsvarar värdet.Foluke skrev:Detta kommer inte att hålla i längden! Det går inte att motivera regelbundna serviceintervall med åtföljande debiteringar när man bara fyller på spolarvätska, byter torkarblad och kollar att det finns kylmedel i ac:n. Bilbesikningen kommer att anmärka på bromsar och slitage när det behövs och bilen i sig är ju snabb på att indikera att något behöver åtgärdas.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Möjligen kan man få till det i leasingavtal och liknande men konkurrensen kommer att skala bort det som är onödigt!
Det blir billigare!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Servicekostnader
Vad man får betala för service beror endast i liten grad på de faktiska kostnaderna. Huvudsakligen styrs priset av hur mycket verkstaden tror att man kan ta betalt utan att kunderna protesterar alltför högljutt.
Jag noterade senast att bara motoroljan gick på 238,30 per liter, exklusive moms. Nu får jag visserligen 30 % rabatt, men det är ett helt hutlöst pris, med tanke på att jag kan köpa en olja som är lika bra eller bättre för 100 kr/liter, inklusive moms, via internet. Gissningsvis har verkstaden ett påslag på närmare 1000 % för motoroljan (som de säkert köper på fat till väldigt bra pris).
Men det sägs ju att nybilsförsäljningen inte genererar något överskott, utan att återförsäljarna räknar med att ta in pengarna på service, reparationer och reservdelar.
Jag noterade senast att bara motoroljan gick på 238,30 per liter, exklusive moms. Nu får jag visserligen 30 % rabatt, men det är ett helt hutlöst pris, med tanke på att jag kan köpa en olja som är lika bra eller bättre för 100 kr/liter, inklusive moms, via internet. Gissningsvis har verkstaden ett påslag på närmare 1000 % för motoroljan (som de säkert köper på fat till väldigt bra pris).
Men det sägs ju att nybilsförsäljningen inte genererar något överskott, utan att återförsäljarna räknar med att ta in pengarna på service, reparationer och reservdelar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Servicekostnader
Har läst hela tråden men ser inte ngt svar på den självklara frågan.
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!
MvH
Anders
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!
MvH
Anders
Re: Servicekostnader
En sak som inte görs på bensinbil är att byta kylvätska till batteriet. Annars är det inte mycket som görs alls...
P85D svart/svart med gratis SuC
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Servicekostnader
Ja det här är viktigt, för det går säkert att få TESLA förstå att många ställer sig frågande till prisnivån?bbnrahm skrev:Har läst hela tråden men ser inte ngt svar på den självklara frågan.
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!
MvH
Anders
Om ingen har svar på detta så kanske vi kan kolla hur prisnivån ser ut i Norge?
Kom ihåg också att TESLA verkar lyssna till kunden, så förhoppningsvis kanske det här leder till vettiga servicekostnader?
Norden är vad jag förstår en av nyckelmarknaderna för TESLA.
Hepp!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Servicekostnader
Man brukar byta bromsvätska varannat år. Det har inte mycket med användning att göra, utan handlar om att vätskan tar upp fukt från luften och därmed får sänkt kokpunkt. Det sker med tiden, oavsett användning, så där skiljer sig inte el- och ICE-bilar. Det är dock mycket möjligt att 2-årsgränsen är övernitisk.
Bromsbelägg byts när behov uppstår och det finns ingen anledning att göra det annat än när det är dags.
Bromsbelägg byts när behov uppstår och det finns ingen anledning att göra det annat än när det är dags.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Servicekostnader
Vad som görs på deras service står på Teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Det var inte mycket de gör inte. Vilket även kan bekräftas av hur snabbt de gör det. Jag var inne med bilen för lite annat fix efter ca 11 månader. När de var klara frågade de om de skulle passa på att göra årlig service för att slippa ta in den igen. Jag hade egentligen inte tid men de fixade det på typ 30 min. Så nog är det överpriser alltid.
Vad innebär däckrotation?
Vad innebär däckrotation?
Re: Servicekostnader
Överpriser eller inte, du behöver inte göra servicen för att behålla garantin och du kan göra det mesta eller allt själv om du vill. Tesla har ju inte något stort servicenätverk och tvingar inte in alla att genomföra servicen likt övriga biltillverkare. Misstänker att de egentligen hellre ser att de inte behöver serva bilar, i alla fall inte förrän de har byggt upp infrastruktur som gör att de klarar av att serva alla bilar. Se hur det ser ut i Norge gällande Service Center t.ex.Beigler skrev:Det var inte mycket de gör inte. Vilket även kan bekräftas av hur snabbt de gör det. Jag var inne med bilen för lite annat fix efter ca 11 månader. När de var klara frågade de om de skulle passa på att göra årlig service för att slippa ta in den igen. Jag hade egentligen inte tid men de fixade det på typ 30 min. Så nog är det överpriser alltid.
Vad innebär däckrotation?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Servicekostnader
Funkar gör det väl, men då tar det i lite när man svänger.Bjelke skrev:Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Servicekostnader
Elon svarade på en tweet så här:
Mitt svar (som drunknar i mängden förstås):Elon skrev:Most people don’t realize that the cost of operating an electric vehicle is much lower than a gas car. Electricity is way cheaper than gas plus no oil changes, tune-ups,smog checks & other service costs.
Vi har ju också fått lära oss att det kan bli hiskeliga summor om någon trasig del behöver bytas och Tesla bestämmer sig för att garantin inte gäller (utan att förklara exakt varför).I would be a bit careful around "service costs", knowing that this is usually not cheap for a Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Servicekostnader
Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Re: Servicekostnader
Det är någon enstaka tusenlapp sist jag kollade på treårsplanenVerdi skrev:Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
P85D svart/svart med gratis SuC