Servicekostnader

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicekostnader

Inlägg av Bjelke »

Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Servicekostnader

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
Funkar gör det väl, men då tar det i lite när man svänger. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av Surfaren »

Elon svarade på en tweet så här:
Elon skrev:
Most people don’t realize that the cost of operating an electric vehicle is much lower than a gas car. Electricity is way cheaper than gas plus no oil changes, tune-ups,smog checks & other service costs.
Mitt svar (som drunknar i mängden förstås):
I would be a bit careful around "service costs", knowing that this is usually not cheap for a Tesla.
Vi har ju också fått lära oss att det kan bli hiskeliga summor om någon trasig del behöver bytas och Tesla bestämmer sig för att garantin inte gäller (utan att förklara exakt varför).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Servicekostnader

Inlägg av Verdi »

Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Servicekostnader

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Det är någon enstaka tusenlapp sist jag kollade på treårsplanen
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av chaffis75 »

Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicekostnader

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...

Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Servicekostnader

Inlägg av Legato »

Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Servicekostnader

Inlägg av thomas76 »

Legato skrev:
Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Var det varje år eller eller runt 2000mil service?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicekostnader

Inlägg av frippe »

Service på en Sharan vid 6000mil med byte av olja i DSG-lådan skulle gått på 8800SEK på en märkesverkstad. Och då är visserligen Sharan en stor och tung bil men knappast en speciellt dyr bil.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicekostnader

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).

Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...

Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
Oj de var inte billigt... sist bytte jag kamrem, kostade 9714 kr inklusive service. Året innan var de vanlig service, den kostade 4123kr. Båda utförda hos en Volvo verkstad och självklart med original delar. Gäller också en Volvo V60 D4 fast 2011 års modell.

Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.

Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Servicekostnader

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.

Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicekostnader

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev:
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.

Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.

Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Servicekostnader

Inlägg av TeslaTissel »

frippe skrev:
Niklas Z skrev:
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.

Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.

Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicekostnader

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Detta är vad som gäller för serviceplanerna:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Servicekostnader

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Detta är vad som gäller för serviceplanerna:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
”Mange tak” - Men pris för servicen uppges inte?
Enligt tidigare uppgift i tråden:
  • En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicekostnader

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
  • 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?

    2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
Detta är vad som gäller för serviceplanerna:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
”Mange tak” - Men pris för servicen uppges inte?
Enligt tidigare uppgift i tråden:
  • En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Det är troligen olika priser för Model S/X fortfarande. Priserna har tagits bort från sidan i senare uppdatering. Tidigare version med priserna som gällde då finns här:

https://web.archive.org/web/20170905234 ... ance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Servicekostnader

Inlägg av Leo »

Rullar ca 5milj personbilar i Sverige. Så även om vi BARA säljer elbilar framöver (ca 350000/år) så skulle det ta 14år att byta ut alla. Dock så lär det ju inte hända då leveranserna av elbilar ännu dröjer ett tag innan de lär ta fart skulke jag tro (pga batteribrist?)

Men jag håller med i att det är en stooooor förändring på G inom bilbranschen/service. Men det ska nog servas fossilbilar länge till ändå. Fram för allt på de lite mindre verkstäderna och de oberoende kedjorna. Då de stora märkesverkstäderna i betydligt högre grad jobbar med att serva nyare bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Servicekostnader

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Rullar ca 5milj personbilar i Sverige. Så även om vi BARA säljer elbilar framöver (ca 350000/år) så skulle det ta 14år att byta ut alla. Dock så lär det ju inte hända då leveranserna av elbilar ännu dröjer ett tag innan de lär ta fart skulke jag tro (pga batteribrist?)

Men jag håller med i att det är en stooooor förändring på G inom bilbranschen/service. Men det ska nog servas fossilbilar länge till ändå. Fram för allt på de lite mindre verkstäderna och de oberoende kedjorna. Då de stora märkesverkstäderna i betydligt högre grad jobbar med att serva nyare bilar.

Gillas, men om vi kan hålla oss till ämnet så skall jag försöka ta fram vad Model 3 skulle kunna kosta i servicekostnader.

Och det är ju många som kanske kan hjälpa till med det?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servicekostnader

Inlägg av bylund »

TeslaTissel skrev:
Gillas, men om vi kan hålla oss till ämnet
Är du ny här? :D
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Servicekostnader

Inlägg av Elbilisten »

Dagens Nyheter har en artikel i ämnet. Så länge garantin på batteripacket är kortare än 50 år och servicen koster över 99 kr kommer det sura kommentarer. Inget att bry sig om.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... att-serva/
Skriv svar