Servicekostnader
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Servicekostnader
Funkar gör det väl, men då tar det i lite när man svänger.Bjelke skrev:Däckrotation = lägga bakhjul fram och vice versa (funkar inte med staggered) ?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Servicekostnader
Elon svarade på en tweet så här:
Mitt svar (som drunknar i mängden förstås):Elon skrev:Most people don’t realize that the cost of operating an electric vehicle is much lower than a gas car. Electricity is way cheaper than gas plus no oil changes, tune-ups,smog checks & other service costs.
Vi har ju också fått lära oss att det kan bli hiskeliga summor om någon trasig del behöver bytas och Tesla bestämmer sig för att garantin inte gäller (utan att förklara exakt varför).I would be a bit careful around "service costs", knowing that this is usually not cheap for a Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Servicekostnader
Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
Re: Servicekostnader
Det är någon enstaka tusenlapp sist jag kollade på treårsplanenVerdi skrev:Hur mycket sparar man genom att köpa en 3-årig serviceplan? Jag tänkte ändå serva den för att behålla återköpsgarantin. Tror inte att den behöver aktiveras men med så mycket som händer så vet man aldrig.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Servicekostnader
Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).
Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Servicekostnader
12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...chaffis75 skrev:Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).
Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicekostnader
Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Servicekostnader
Var det varje år eller eller runt 2000mil service?Legato skrev:Mina sista fossilbilsservicar kostade båda drygt 9000:- styck. En BMW X6 och en VW Scirocco R.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Servicekostnader
Service på en Sharan vid 6000mil med byte av olja i DSG-lådan skulle gått på 8800SEK på en märkesverkstad. Och då är visserligen Sharan en stor och tung bil men knappast en speciellt dyr bil.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Servicekostnader
Oj de var inte billigt... sist bytte jag kamrem, kostade 9714 kr inklusive service. Året innan var de vanlig service, den kostade 4123kr. Båda utförda hos en Volvo verkstad och självklart med original delar. Gäller också en Volvo V60 D4 fast 2011 års modell.taliz skrev:12000 mil service för min 2014 Volvo v60 d4 vill Upplands Motor ha 6600kr för.... kamrem är först vid 18000 mil, men det lär ju inte va billigare...chaffis75 skrev:Lite förirrat får jag säga... 5000kr för en service ser inte jag som billigt... Min Volvo har aldrig kostat så mycket att serva däremot har de på senare år kommit till lite små reparationer. Nästan alla dessa reparationer har faktiskt varit saker som hade gällt en elbil också om jag nu fantiserar om att jag hade en el drivlinan på den istället för fossil. Däremot håller jag med om att en elbil borde vara billigare att serva och så blir de kanske när volymerna kommer upp men glöm inte att även en elbil har broms olja som ska bytas, hjulupphängning som slits, lampor som går sönder bromsar som ska bytas (mer sällan?) 12 volts batteri som ska bytas (oftare?).
Ja även om du inte har en fossil motor i bilen så finns de många gemensamma delar som både en fossil och en elbil har och vissa delar som t.ex. laddare elmotor och batteri som elbilen har istället.
Hade jag haft elbil hade jag struntat i service. Bromsar kan jag byta själv. (Kan göra service på Volvon själv med förstås, men det är kladdigt och så får man ingen stämpel i boken..)
Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Servicekostnader
Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.chaffis75 skrev:Att byta och laga saker (bromsarna tex) själv är ju såklart hel ok men "kostnaden" finns där fortfarande i form av tid och delar oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Att hoppa över service kan man nog göra även på en fossil bil i de flesta fall med en skillnad, oljebyte måste göras för annars lär motrorn rasa. Att däremot byta luftfilter, kolla däckdjup, kolla bilbälten mm är ju åter igen samma oavsett om de är en elbil eller fossil bil.
Men missuppfatta mig nu inte, jag är väldigt mycket för elbilar och älskar Tesla på många sätt men jag kan ibland tycka att fördelarna överdrivs, de finns saker även på en elbil som måste fixas och kostar pengar precis som på en fossil bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Servicekostnader
Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.Niklas Z skrev:Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.
Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
Model Y LR.
Model S70D
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Servicekostnader
En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?frippe skrev:Ska inte höja någon eller sänka någon. Men det finns en avgörande skillnad när det kommer till gamla och nya biltillverkare. De gamla kan inte för fort ändra hela sitt mönster för att tjäna pengar, de har en väldigt stor och dyr serviceorganisation ute runtomkring i länderna som lever på service och reparationer. Därav att de kan ta betalt på ett helt annat sätt, mer efter hur mycket de vågar än vad det egentligen kostar.Niklas Z skrev:Håller helt med. Jag tror faktiskt att jag aldrig betalt över 5000 kronor för en service och oftast betydligt mindre än så. Dessutom, vilket jag skrivit om tidigare, är service väldigt enkelt och billigt att göra för verkstäderna. Hur mycket de tar betalt beror inte på de faktiska kostnaderna, utan på hur mycket verkstaden vågar ta betalt utan att skrämma bort kunden. Marginalerna torde vara väldigt stora. Så rent krasst, skillnader i servicekostnader beror mycket mindre på teknisk konstruktion än den så kallade marknaden.
Tesla har inte det på samma sätt, vilket bl.a. syns i deras otillgänglighet men även kanske i deras smidighet också.
Om en traditionell biltillverkare började köra uppdateringar gratis via luften som Tesla, vad ska deras serviceorgansiation göra då? Omställning är betydligt större än vad vi nog tror.
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
- 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?
2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
Re: Servicekostnader
Detta är vad som gäller för serviceplanerna:TeslaTissel skrev:En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
- 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?
2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Servicekostnader
”Mange tak” - Men pris för servicen uppges inte?Svenssons skrev:Detta är vad som gäller för serviceplanerna:TeslaTissel skrev:En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
- 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?
2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
Enligt tidigare uppgift i tråden:
- En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Re: Servicekostnader
Det är troligen olika priser för Model S/X fortfarande. Priserna har tagits bort från sidan i senare uppdatering. Tidigare version med priserna som gällde då finns här:TeslaTissel skrev:”Mange tak” - Men pris för servicen uppges inte?Svenssons skrev:Detta är vad som gäller för serviceplanerna:TeslaTissel skrev:En fråga rätt ut i Tesla Club Sverige?
Servicekostnaderna: Är de fortfarande väldigt höga?
Alltså att Tesla Sveriges olika SC, skulle ta ut en rejäl marginal?
Service utan fast intervall som tex, nödvändiga slitage-byten, strållastar-lampor, torkarblad, däck etc, den biten görs oftast av ägaren och är då svårare att bedöma?
- 1. Service enligt fast intervall ”årsservice”? Har den samma prisnivå oavsett Model S, X, etc?
2. Är prisnivån densamma efter år: Ett, två, tre?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans
Enligt tidigare uppgift i tråden:
- En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
https://web.archive.org/web/20170905234 ... ance-plans
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Rullar ca 5milj personbilar i Sverige. Så även om vi BARA säljer elbilar framöver (ca 350000/år) så skulle det ta 14år att byta ut alla. Dock så lär det ju inte hända då leveranserna av elbilar ännu dröjer ett tag innan de lär ta fart skulke jag tro (pga batteribrist?)
Men jag håller med i att det är en stooooor förändring på G inom bilbranschen/service. Men det ska nog servas fossilbilar länge till ändå. Fram för allt på de lite mindre verkstäderna och de oberoende kedjorna. Då de stora märkesverkstäderna i betydligt högre grad jobbar med att serva nyare bilar.
Men jag håller med i att det är en stooooor förändring på G inom bilbranschen/service. Men det ska nog servas fossilbilar länge till ändå. Fram för allt på de lite mindre verkstäderna och de oberoende kedjorna. Då de stora märkesverkstäderna i betydligt högre grad jobbar med att serva nyare bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Servicekostnader
Leo skrev:Rullar ca 5milj personbilar i Sverige. Så även om vi BARA säljer elbilar framöver (ca 350000/år) så skulle det ta 14år att byta ut alla. Dock så lär det ju inte hända då leveranserna av elbilar ännu dröjer ett tag innan de lär ta fart skulke jag tro (pga batteribrist?)
Men jag håller med i att det är en stooooor förändring på G inom bilbranschen/service. Men det ska nog servas fossilbilar länge till ändå. Fram för allt på de lite mindre verkstäderna och de oberoende kedjorna. Då de stora märkesverkstäderna i betydligt högre grad jobbar med att serva nyare bilar.
Gillas, men om vi kan hålla oss till ämnet så skall jag försöka ta fram vad Model 3 skulle kunna kosta i servicekostnader.
Och det är ju många som kanske kan hjälpa till med det?
Re: Servicekostnader
Är du ny här?TeslaTissel skrev:Gillas, men om vi kan hålla oss till ämnet
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Servicekostnader
Dagens Nyheter har en artikel i ämnet. Så länge garantin på batteripacket är kortare än 50 år och servicen koster över 99 kr kommer det sura kommentarer. Inget att bry sig om.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... att-serva/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... att-serva/