VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Erxon »

i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.

Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...

Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?

Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Verdi

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.

Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...

Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?

Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Tråkigt att du känner så kring BMW. För min del är bemötandet ute på "Novation" (Numera en del av Bavaria-kedjan) i särklass det bästa jag upplevt (var väldigt bra mottagande även hos Tesla i Täby men det var på ett annat sätt då de har ett helt annat sätt att jobba på.). Iofs känner flera av säljarna igen mig vid det här laget och kommer fram och hälsar osv när jag tittar in där.

Vad gäller designen så är den vad det är. Som ingenjör uppskattar jag den dock. Väldigt spännande konstruktion. Kommer nog bli en kultbil i framtiden.

Det är stor skillnad på plast och plast också. Den billiga plasten de har i asiatiska bilar både känns och luktar rätt trist.

Och faktiskt, i en Tesla så är det väldigt lite plast. Mindre plast än i någon annan bil jag haft. Det är väl lite svart plast kring mätarhuset? Ja, och så är det väl en del fuskskinn och alcantara (båda är plastbaserade material men känns och ser betydligt mer exklusiva ut).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av mati »

Det är väl ganska så bra mycket plast i en Tesla? Plast som dessutom har en benägenhet att skramla. Luftutsläppen från ventilationen t.ex. känns väldigt plastiga. Det är bland annat dessa som ger upphov till skrammel i min bil - upptäckte jag igår. Likaså centerkonsolen. Locket till denna är ju bara en plastskiva som känns väldigt enkel och plastig och den skramlar bara man tittar på den. Jag tror dock att just den delen har förbättrats på nyare bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det är väl ganska så bra mycket plast i en Tesla? Plast som dessutom har en benägenhet att skramla. Luftutsläppen från ventilationen t.ex. känns väldigt plastiga. Det är bland annat dessa som ger upphov till skrammel i min bil - upptäckte jag igår. Likaså centerkonsolen. Locket till denna är ju bara en plastskiva som känns väldigt enkel och plastig och den skramlar bara man tittar på den. Jag tror dock att just den delen har förbättrats på nyare bilar.

Var har du plasten? I Teslan är det väldigt lite synlig plast jämfört med alla andra bilar jag haft. Den största skillnaden är ju att instrumentbrädan inte är i plast. Så här ser min bil ut invändigt:
Bild

Min centerkonsol är lite "gummiaktig" och luckan skramlar definitivt inte.

Var är plasten annars? Listerna i "Dark Ash Wood" är väl plast men jag tycker de är rätt snygga. I övrigt är det alcantara, fuskskinn, aluminium (eller vad det nu är för metall runt centerskärmen och luftinblåsen). Runt "mätarhuset" så är det lite billig svart hårdplast men det är nästan det enda. Du vet att jag har mer kritik mot Tesla än de flesta men att interiören skulle vara plastig är faktiskt helt fel.

Golf-interiör:

Bild

Här är verkligen ALLT i plast. Det är ju funktionellt och bra ihopsatt och känslan är säkert bra. Men det är ju grymt plastigt jämfört med Teslan.

Edit: Slog mig att man med "plastigt" faktiskt inte menar materialet plast utan mer en känsla av att det inte är bra ihopsatt. Eller vad menar man egentligen?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Niklas Z »

Det är nog precis som du skrev i din edit. Plast finns i massor av olika utföranden och behöver absolut inte kännas "smäckig". Vissa sorter (som väl antagligen är billigare) upplevs dock som just "plastigare".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Min centerkonsol är lite "gummiaktig" och luckan skramlar definitivt inte.

Edit: Slog mig att man med "plastigt" faktiskt inte menar materialet plast utan mer en känsla av att det inte är bra ihopsatt. Eller vad menar man egentligen?
Jag menar att det faktiskt är plast och att det skramlar som plast, för det gör det i min bil lite överallt. Golfen är plastigare i utseendet, helt klart, men det är inget som skramlar där.
Min centerkonsol är kanske av den gamla typen, för den är definitivt inte gummiaktig. Det är mer en plastlåda som känns ganska billig. Luftutsläppen i min bil har ungefär samma kvalitetskänsla som en 3D-utskriven prototyp eller nåt. Tunna plastlameller som sitter lite halvlöst och som inte ger den där goa känslan av "motstånd" när man tar på dem. Själva handtaget, alltså den där fejk-kromade grejen där man ställer inte vart luften ska blåsa, är så löst och slarvigt ihopsatt att man nästan skäms.
Det var det jag menade. Att det inte ser plastigt ut är en annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Leo »

Kort sammanfattning:

Tesla =Amerikanskt bilplastigt :|
VW =Tyskt bilplastigt :P
Japanskt =Plastigt! :shock:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Kort sammanfattning:

Tesla =Amerikanskt bilplastigt :|
VW =Tyskt bilplastigt :P
Japanskt =Plastigt! :shock:

Ja, den där hårda billiga plasten de envisas med i asiatiska bilar är inget rolig alls. Jag provkörde en Nissan GT-R och den luktade också asiat-plast inuti trots att det är en relativt dyr sportbil.

Och NU slog det mig. Den pre-facelift Model S utan premiumpaket jag hade som lånebil i vintras en gång luktade faktiskt asiat-plast också! :shock: :? Så jag tänkte att Teslans "plast"-rykte härrörde från den tiden.

Jag stör mig mer på att utblåsen är felaktigt gjorda. Man kan inte styra luftströmmen väl? Försöker man vinkla den åt sidan stänger man ju av luften. Eller är det nåt supersmart som jag missat? I övrigt har jag inga större problem med interiören. Tycker den känns stilren med helt ok material.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Erxon »

Leo skrev:
Kort sammanfattning:

Tesla =Amerikanskt bilplastigt :|
VW =Tyskt bilplastigt :P
Japanskt =Plastigt! :shock:
Jepp, så är det. Sen att folk också är på olika nivåer i respektive skala...
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Erxon »

Verdi skrev:
Erxon skrev:
i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.

Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...

Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?

Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Tråkigt att du känner så kring BMW. För min del är bemötandet ute på "Novation" (Numera en del av Bavaria-kedjan) i särklass det bästa jag upplevt (var väldigt bra mottagande även hos Tesla i Täby men det var på ett annat sätt då de har ett helt annat sätt att jobba på.). Iofs känner flera av säljarna igen mig vid det här laget och kommer fram och hälsar osv när jag tittar in där.

Vad gäller designen så är den vad det är. Som ingenjör uppskattar jag den dock. Väldigt spännande konstruktion. Kommer nog bli en kultbil i framtiden.

Det är stor skillnad på plast och plast också. Den billiga plasten de har i asiatiska bilar både känns och luktar rätt trist.

Och faktiskt, i en Tesla så är det väldigt lite plast. Mindre plast än i någon annan bil jag haft. Det är väl lite svart plast kring mätarhuset? Ja, och så är det väl en del fuskskinn och alcantara (båda är plastbaserade material men känns och ser betydligt mer exklusiva ut).

Man kan inte vara sämre än att man kan ändra sig, jag var igår in till Bavaria i Solna för att titta på en i3.
Om man bara skulle sitta fram så skulle jag klara mig med en i3, däremot var baksätet för litet samt att bagaget var i minsta laget så tyvärr är detta inget för mig.
Tekniskt så tror jag den däremot är bättre med 3-fas laddning samt snabbladdning.

Sen, har vi bemötandet också, eller kanske bristen på bemötandet...
Trots att det fanns ett antal av personalen utan kunder så kom det ingen fram till mig. Även fast man provsatt både fram och bak, öppnade bagaget några gånger kom det inte fram någon...
Men de ville kanske inte ta kontakt med mig då klockan var 17:45 och riskera att vara kvar efter 18...
Verdi

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Verdi »

Solna är väl den sämsta möjliga anläggningen att besöka. Inget trevligt ställe och deras verkstad är direkt ökänd i BMW-kretsar. Många stockholmare som köper i Uppsala.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av mati »

Erxon skrev:
Sen, har vi bemötandet också, eller kanske bristen på bemötandet...
Trots att det fanns ett antal av personalen utan kunder så kom det ingen fram till mig. Även fast man provsatt både fram och bak, öppnade bagaget några gånger kom det inte fram någon...
Men de ville kanske inte ta kontakt med mig då klockan var 17:45 och riskera att vara kvar efter 18...
Nej, men du har visat intresse av en elbil. Därmed tillhör du den kategorin kunder som ska bemötas med avsky eller helst ignoreras. Tyvärr har vi som köpt nåt annat än en Tesla troligen alla gjort samma erfarenhet.
Du vill köpa nånting som de inte förstår sig på och som de absolut inte vill sälja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Erxon skrev:
Sen, har vi bemötandet också, eller kanske bristen på bemötandet...
Trots att det fanns ett antal av personalen utan kunder så kom det ingen fram till mig. Även fast man provsatt både fram och bak, öppnade bagaget några gånger kom det inte fram någon...
Men de ville kanske inte ta kontakt med mig då klockan var 17:45 och riskera att vara kvar efter 18...
Nej, men du har visat intresse av en elbil. Därmed tillhör du den kategorin kunder som ska bemötas med avsky eller helst ignoreras. Tyvärr har vi som köpt nåt annat än en Tesla troligen alla gjort samma erfarenhet.
Du vill köpa nånting som de inte förstår sig på och som de absolut inte vill sälja.
Det där är väldigt individberoende. Jag vet att en av säljarna i Uppsala har en i3 i familjen t ex. Och jag vet från när jag köpte min att de är på tårna. Jag hade varit där och snackat om att köpa i3 och att de skulle höra av sig när de fick in en med en spec som passade mig. (T ex med Harman/Kardon-ljud, keyless osv) Jag hann hitta en i just Solna (ironiskt nog) innan de hörde av sig. Då tipsade jag en kille från Dalarna som uttryckt intresse för en i3 på Autopower (BMW-forum) och han köpte den och talade väldigt gott om den kunniga och intresserade säljaren.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Surfaren »

Här är mina korvören på ämnet. Jag har testkört Ioniq och e-Golf (den äldre) en gång vardera.

Ioniq kändes för mig som en bil med gammal trött automatlåda, åtminstone i lägre fart bland cirkulationsplatser och sånt. Kom inte alls överens med körkänslan där, tyckte den var helt off. Vingen mitt i bakrutan stör när man vill se var man har varit, och utrustningsmässigt tycker jag det är skrattretande dåligt att man måste kliva upp till de dyrare utrustningsnivåerna för att få självklarheter som xenonljus och några fler saker som jag nu glömt. Jag skulle inte köpa en Ioniq om det så var den enda elbilen på marknaden.

e-Golf ser ut och uppför sig som vilken Golf som helst, med skillnaden att den går helt mjukt och tyst. Välutrustad som standard i Sverige men också med ett väl tilltaget pris. För priset VW satt på denna så tar det emot för mig. 100k billigare så hade jag kanske slagit till efter jag sålde Teslan.

Kan väl tillägga att jag är inne på min 5:e Golf så ingen tror att jag är partisk i frågan. :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Walker »

Surfaren skrev:
Här är mina korvören på ämnet. Jag har testkört Ioniq och e-Golf (den äldre) en gång vardera.

Ioniq kändes för mig som en bil med gammal trött automatlåda, åtminstone i lägre fart bland cirkulationsplatser och sånt. Kom inte alls överens med körkänslan där, tyckte den var helt off. Vingen mitt i bakrutan stör när man vill se var man har varit, och utrustningsmässigt tycker jag det är skrattretande dåligt att man måste kliva upp till de dyrare utrustningsnivåerna för att få självklarheter som xenonljus och några fler saker som jag nu glömt. Jag skulle inte köpa en Ioniq om det så var den enda elbilen på marknaden.

e-Golf ser ut och uppför sig som vilken Golf som helst, med skillnaden att den går helt mjukt och tyst. Välutrustad som standard i Sverige men också med ett väl tilltaget pris. För priset VW satt på denna så tar det emot för mig. 100k billigare så hade jag kanske slagit till efter jag sålde Teslan.

Kan väl tillägga att jag är inne på min 5:e Golf så ingen tror att jag är partisk i frågan. :roll:
Med tanke på priset vs milkostnaden enligt senaste nr av AMS:
9F75AB41-2C00-4D59-B564-0F5F4BC34B4F.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Erxon »

Hej, bumpar min egna tråd för att inte starta en ytterligare.

Jag börjar bli villrådig i hur jag skall tänka, inte för att jag tror det blir bättre av att fråga här...

Ionic'en känns som att den har svalnat i mitt intresse och att Kia Niro Ev har tagit denna plats.
Det har med lite olika rykten sagts att denna kommer med drag och blir den någorlunda vettigt prissatt (max ca 430-450k innan premie) samt att drag fungerar så blir det en sådan.

Men, om de första modellerna av Niro inte kommer med drag, det är då jag börjar bli villrådig.
Skall man då välja en e-Golf med upp till 30 mils räckvidd och förhoppningsvis tyskt ihopskruvad bil eller en Niro med upp till 45 mils räckvidd och asiatiskt ihopskruvad bil?
Av det jag sett från TeslaBjörns filmer på tuben så verkar det vara en riktigt bra bil, men i senaste jag såg så sa han att e-Golfen var roligare att köra.
Nu behöver inte Kia'n vara en dålig bil då de i min bekantskapskrets som har en Kia inte sagt något negativt om bilen.
Har provkört Niro Plug-in och tycker att det är en helt OK bil med ett mindre bagageutrymme jag normalt är van med.
Jag har dock inte provkört en e-Golf ännu, men hur mycket skall den skilja sig från de andra Golfarna... Även den med mindre bagage...

Hjälp mig med ytterligare synvinklar för att jämföra dessa 2 bilar, vore jag tacksam

// E
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Leo »

På e-Golf är det endast under lastrumsgolvet som utrymmet skiljer. Dock får du lätt i alla laddkablar, verktyg, skarvsladdar mm där. Ca 10-15cm djup beroende på var man kollar.

E-Golfen är som en typisk ”Golf” men tyngden gör den mer ”mogen” i uppträdande om man säger så. Funkar med takräcke, har skidlucka osv.

Ioniq är mer ”plastigt japansk” i känsla.

E-Golfen har dessutom betydligt mer möjligheter/inställningar för laddning/förvärmning/fjärrstyrning.

Räckvidd ungefär samma för båda.
F58FC647-A147-45E1-9C28-0B0E5062B9CD.jpeg
6341739F-DC9D-4BF2-BC75-0BDBD7B9402C.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av mati »

Golfen är en fröjd att köra. Den må vara tråkig utseendemässigt men köregenskaperna är underbara och den är riktigt kul. Framförallt på kurviga landsvägar. I måndags var den på långresa med sambon och jag var tvungen att ta Teslan när jag skulle till en kund. Men så fort Golfen var hemma igen åkte jag förbi och bytte bil. Det är såklart min personliga åsikt, men Golfen är troligen den bästa bilen jag någonsin haft.
Hur Kian är vet jag inte, men japanerna har ju inte direkt körglädje i blodet. Men förmodligen är den både tillförlitlig och väl ihopskruvad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Hur Kian är vet jag inte, men japanerna har ju inte direkt körglädje i blodet. Men förmodligen är den både tillförlitlig och väl ihopskruvad.
Blandar du ihop japaner och koreaner nu?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av Walker »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Hur Kian är vet jag inte, men japanerna har ju inte direkt körglädje i blodet. Men förmodligen är den både tillförlitlig och väl ihopskruvad.
Blandar du ihop japaner och koreaner nu?
Jag väntade bara på det inlägget! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Hur Kian är vet jag inte, men japanerna har ju inte direkt körglädje i blodet. Men förmodligen är den både tillförlitlig och väl ihopskruvad.
Blandar du ihop japaner och koreaner nu?
Ja, det gjorde jag tydligen, men jag menade asiater egentligen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar