Boka din BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Boka din BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

iX3 reservations in Norway started, September 1st, as the first country in the world.

It can be done through bmw.no/vipps and costs NOK 15.000 (approx USD $1.800). The whole amount is refundable. The payment goes to a chosen dealership and there is no queue system. All who reserve now are added to a “group” that will be able to customize and place an order before it goes into production in 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Verdi »

Vore ju intressant om man visste vad den kommer kosta, vad den får för specifikationer, när den kommer osv... :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

BMW CONCEPT iX3.

Fremtiden er elektrisk. Med konseptbilen BMW Concept iX3 presenterer vi en forsmak på den kommende helelektriske utgaven av SUV’en BMW X3. Med femte generasjon BMW eDrive teknologi og et kraftig batteri med over 70 kWt nettokapasitet, har konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-målemetoden. Med 150 kW hurtiglading lades batteriet på rundt 30 minutter. Fremtiden er ren elektrisk kjøreglede.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

BMW Concept iX3 deler mye av design og egenskaper med siste generasjon BMW X3 som kom på markedet i 2017. Noen særegne detaljer kjennetegner konseptbilen: Den lukkede grillen er en ny tolkning av BMW’s klassiske nyredesign. Frontspoileren er også mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer. Ladeluken er plassert bak venstre forhjul. Egne felger og detaljer på støtfangeren bak er andre elementer som preger BMW Concept iX3.

270hk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Produktionen börjar 2020 (kanske)... inte så bråttom att bry sig än med andra ord...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av dd88 »

Ser onekligen ut som nuvarande generation X3 (vilket är positivt)

https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1530802
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av MangeT »

När kommer helektrisk BMW 5:serie? En av de bästa kombibilarna på marknaden med sin delade baklucka. Att det ska vara så svårt att förstå intresset för en sådan modell. Jag kan tänka mig att de väntar på att Ionity-nätverket växer till sig och släpper lite mer speciella modeller först men måste ju också skapa press och efterfrågan.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av TeslaTissel »

MangeT skrev:
När kommer helektrisk BMW 5:serie? En av de bästa kombibilarna på marknaden med sin delade baklucka. Att det ska vara så svårt att förstå intresset för en sådan modell. Jag kan tänka mig att de väntar på att Ionity-nätverket växer till sig och släpper lite mer speciella modeller först men måste ju också skapa press och efterfrågan.
Det blir kanske ingen 5-serie? För jag blir inte klok på BMW’s varumärken, det förvirrar många?
i3, i8 har jag förstått vitsen med men det här?

Här kommer de med ett concept de skall presentera i veckan som de kallar: ”Vision iNext”?
Hänger ni med vad jag menar? Den ser ut som något jag absolut inte vill möta en kylig kväll nära en kyrkogård!

https://electrek.co/2018/09/04/bmw-visi ... ges-video/

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
MangeT skrev:
När kommer helektrisk BMW 5:serie? En av de bästa kombibilarna på marknaden med sin delade baklucka. Att det ska vara så svårt att förstå intresset för en sådan modell. Jag kan tänka mig att de väntar på att Ionity-nätverket växer till sig och släpper lite mer speciella modeller först men måste ju också skapa press och efterfrågan.
Det blir kanske ingen 5-serie? För jag blir inte klok på BMW’s varumärken, det förvirrar många?
i3, i8 har jag förstått vitsen med men det här?

Här kommer de med ett concept de skall presentera i veckan som de kallar: ”Vision iNext”?
Hänger ni med vad jag menar? Den ser ut som något jag absolut inte vill möta en kylig kväll nära en kyrkogård!

https://electrek.co/2018/09/04/bmw-visi ... ges-video/

INext är precis som det låter, ett koncept inför kommande generation med elbilar från BMW.

Ska vi slänga in lite rykten i leken så vet vi sen tidigare att kommande generation 4 Gran Coupe är senarelagd två år, samtidigt som iNext ska ”förverkligas”. Ingen omöjlighet att de kommer dela en hel del komponenter men det får tiden utvisa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av NEO »

Var själv nära på att ställa mig på reservationslistan och vippsa 15000kr. Allt lät väl OK, 70kWh netto landar på runt 80kWh brutto.

Helt tills jag läste att den får 270hk. Och fronten är minst lika aerodynamisk som Jaguars elektriska, drag coefficient vinnare med den käften :lol:

270hk i en SuV?

Nej tack.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av dd88 »

IX3 ska ju visas upp på elbilsmässen i Göteborg, fick även en "closed room"-inbjudan där bla nya X7 ska stå. Någon som vet vad mer som kommer visas upp?

Mailet i sin korthet:

"Under nästa år kommer BMW presentera en mängd spännande modeller. Redan nu kommer du, som
en av få, få möjlighet att titta närmare på flera av 2019 års premiärer.
Vi passar på under helgen 1-2 dec när E-Car mässan också pågår på Svenska Mässan. I ett ”Closed
Room” visar vi för ett fåtal kunder upp lyxiga BMW X7 och flera andra spännande nyheter som
lanseras under 2019. Bilar med attityd långt utöver det vanliga. På själva E-Car mässan som du också
får njuta av, finns även den spännande elbilen iX3 utställd"
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Var själv nära på att ställa mig på reservationslistan och vippsa 15000kr. Allt lät väl OK, 70kWh netto landar på runt 80kWh brutto.

Helt tills jag läste att den får 270hk. Och fronten är minst lika aerodynamisk som Jaguars elektriska, drag coefficient vinnare med den käften :lol:

270hk i en SuV?

Nej tack.
Jag har inte riktigt greppat det här med att casha upp för en köplats. Sjukt märklig trend (som jag förmodar sattes av Tesla). Så 10000 pers som cashar 15000kr = 150 Miljoner. Hyfsad intäkt. Så med andra ord är det nya svarta crowdfunding för biltillverkare :shock: :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Var själv nära på att ställa mig på reservationslistan och vippsa 15000kr. Allt lät väl OK, 70kWh netto landar på runt 80kWh brutto.

Helt tills jag läste att den får 270hk. Och fronten är minst lika aerodynamisk som Jaguars elektriska, drag coefficient vinnare med den käften :lol:

270hk i en SuV?

Nej tack.
Jag har inte riktigt greppat det här med att casha upp för en köplats. Sjukt märklig trend (som jag förmodar sattes av Tesla). Så 10000 pers som cashar 15000kr = 150 Miljoner. Hyfsad intäkt. Så med andra ord är det nya svarta crowdfunding för biltillverkare :shock: :lol: :lol: :lol:
Det är ju inga pengar som någon annan än Tesla behöver. Det är bara ett smart sätt att skapa hype och få folk att köpa grisen i säcken. Har folk lagt 10-20 tusen på att köa så är ju chansen ganska stor att de beställer. Det är väl det ena. Det andra är att alla elbilar kommer vara "limited edition" mer eller mindre. Alla utom Teslas Model S och X som ju finns tillgängliga inom rimlig tid och som nått en balans mellan tillgång och efterfrågan.
Verdi

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Var själv nära på att ställa mig på reservationslistan och vippsa 15000kr. Allt lät väl OK, 70kWh netto landar på runt 80kWh brutto.

Helt tills jag läste att den får 270hk. Och fronten är minst lika aerodynamisk som Jaguars elektriska, drag coefficient vinnare med den käften :lol:

270hk i en SuV?

Nej tack.

270 hästar räcker väl egentligen till med tanke på hur effektivt elmotorer levererar effekten? Du kan ju köpa SUV:ar med betydligt mindre än så. Tror BMW X5 finns med 190 hästars dieselfyra t ex. Och då har du fossilmotorns problem med lagg, varvtalsproblematik osv. En mindre iX3 270 bensinhästar är ju överlägsen ur den synvinkeln.
Användarvisningsbild
flodberg
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jan 2017 21:05
Ort: Täby, Stockholm

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av flodberg »

Nu verkar BMW ha öppnat för reservationer av iX3 även i Sverige: https://boka.bmw.se/ix3/boka
Blå MX 100D 2018 - såld
Röd MY LR 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av Remuz »

Hm det får vara ett rejält billigt slutpris på den om den ska sälja bra. Eller rejält märkestrogna kunder. Med det dasslocket till front lär man ha 15mil räckvidd på motorväg med en minibil...
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av 12man »

Du måste köra enligt wltp normen
"Medelhastighet, förutom stoppen, är 53,5 km/h"
då går det jättebra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av NEO »

Pengarna dras av den dagen du väljer att genomföra köpet, jag reserverade TM3 rätt tidigt men avbokade och fick pengarna återbetalda åå kort tid. Så det är inga pengar som går förlorade varken om du köper eller inte köper, med mindre tillverkaren går i konkurs.

Nej 270hk är inte tillräckligt oavsett om det är en elbil, duger som motor fram i en X-drive modell, men RWD med 270? Cyklar hellre. 80kWh bruttobatteri är också undermåligt och något mindre jag hade i min första sedan! elbil 2013, varför skulle jag välja en rullande kebabnekaise och ha sämre batterikapacitet 8 år efter? Jämför det med att köpa ny bil efter åtta år och fortfarande enbart ha FM radio, kassettspelare och mekaniska vevrutor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Boka din BMW iX3

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Var själv nära på att ställa mig på reservationslistan och vippsa 15000kr. Allt lät väl OK, 70kWh netto landar på runt 80kWh brutto.

Helt tills jag läste att den får 270hk. Och fronten är minst lika aerodynamisk som Jaguars elektriska, drag coefficient vinnare med den käften :lol:

270hk i en SuV?

Nej tack.
Jag har inte riktigt greppat det här med att casha upp för en köplats. Sjukt märklig trend (som jag förmodar sattes av Tesla). Så 10000 pers som cashar 15000kr = 150 Miljoner. Hyfsad intäkt. Så med andra ord är det nya svarta crowdfunding för biltillverkare :shock: :lol: :lol: :lol:
Dessa pengar ska redovisas separat och är på sätt och vis kundernas. Det finns alltså inte särskilt stor direkt ekonomisk vinst på det, däremot är det ju så klart en fördel att visa upp för investerare.

Det är bara att vänja sig vid förbokning och kö tills hela bilindustrin hunnit ställa om och bygga batterifabriker (typ10 år)
Skriv svar