PHEV - Med bra markfrigång

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av evilirish »

En bekant har börjat bli mer och mer positiv till att skaffa sig en ordentlig bil ( läs med batteri :)

Han har:
Begränsad ekonomi så tyvärr går en Tesla, även begagnad, bort.
2 mil daglig pendling enkel resa, utan möjlighet att ladda på jobbet, så 4 mil måste batteriet klara, även på vintern.
Behov av hög markfrigång för att ta sig ut på riktigt dåliga skogsvägar ett inte alltför få gånger per år. Detta är ett av de högst prioriterade kraven.
I storleksordningen 20ggr per år kunna köra 40 mil ToR rakt ut i skogen utan (i dagsläget) möjlighet att stanna och ladda.

Det lutar således åt en PHEV.

Det jag kommit fram till är att en begagnad Mitsubishi Outlander i prisnivån på ca 200k kanske skulle sitta som en handske.
Finns det någon som har några positiva/negativa erfarenheter av denna, eller kanske något bättre alternativ?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av TiborBlomhall »

evilirish skrev:
så 4 mil måste batteriet klara, även på vintern.
Outlander, och de flesta andra laddhybrider, går inte att köra på enbart el i minusgrader. De kör igång bensinmotorn dels för att kunna värma kupén dels för att kunna starta motorn vid behov.

http://teslaclubsweden.se/laddhybrid-bara-pa-sommaren/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av evilirish »

Ah, mycket bra poäng. Dock är det ju för det mesta plus-grader här nere i Skåne..
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av Geni87 »

TiborBlomhall skrev:
evilirish skrev:
så 4 mil måste batteriet klara, även på vintern.
Outlander, och de flesta andra laddhybrider, går inte att köra på enbart el i minusgrader. De kör igång bensinmotorn dels för att kunna värma kupén dels för att kunna starta motorn vid behov.

http://teslaclubsweden.se/laddhybrid-bara-pa-sommaren/
Volvos och VW:s pluginer klarar ju att köra på el även på vintern utan att starta förbränningsmotorn. Men då blir nog räckviddskravet på 4 mil gränsfall.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av Generalbogge »

Hade själv en Outlander innan det blev Tesla. Min, från sent 2014, gick inte att tvinga att köra helt på el, utan bensinmotorn gick igång ofta när det var kallt ute, och den behövde värma kupén. Men strax innan jag bytte, så fick jag erbjudande av Mitsubishi att få gjort en mjukvaruuppdatering, som skulle möjliggöra att tvinga bilen till ren eldrift. Gjorde aldrig den uppdateringen, så vet inte hur utfallet blev. Men nyare Outlanders, från typ 2016 ska ha denna mjukvaran från start.

Däremot måste jag säga att de där 52 km på ren el, i sanningen snarare var 30-35 km, enligt mitt körmönster på vintern. På sommaren lyckades jag vid några tillfällen faktiskt komma längre, genom snålkörning. Men de där sista kilometrarna kanske kan tas från bränslemotorn trots allt.

Visst var det en AWD bil, och hade högre markfrigång. Så riktigt dåliga skogsvägar, kanske. Men den kändes mer som en stads SUV.

Jag var ganska nöjd med Outlandern. Man lärde sig att snålköra på ett helt annat sätt, vilket jag tror är generellt för alla PHEV, om man vill undvika att köra på bensin. Det är en rätt rolig upplevelse i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av evilirish »

Låter lite hoppfullt att det kan finnas en uppdatering som tvingar fram eldrift.
Kompisen har en passat i dagsläget, och den klarar precis inte de vägar som behövs i dagsläget.
Blir nog att försöka titta närmare på en Outlander, tack för tipset om uppdateringen för ren eldrift!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av Laban »

Har kört Outlander PHEV i 4 år, 10k mil. Var inget fel på bilen i sig men man blir irriterad då den startar bensinmotorn vid lite hårdare acceleration eller 200m från varmgaraget då det är kallt ute för att hålla värmen på bensinmotorn. Nyare modeller har visserligen en EV knapp vilket tvingar bilen att gå på el, men bara fram till ca -15C.

Det hade varit bättre att ha en billig elbil istället + lämplig långfärdsbil, gammal V70 eller dylikt. Kör numera Renault Zoe i väntan på Model 3, betydligt roligare/bättre bil att pendla med. Alltid eldrift och vi klarar våra 4 mil tur och retur ~3 ggr utan att ladda, antagligen då lite värre vid -20C men fram och tillbaka till jobbet lär ske helt utan räckviddsångest även på vintern.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av Tars »

Laban skrev:
Har kört Outlander PHEV i 4 år, 10k mil. Var inget fel på bilen i sig men man blir irriterad då den startar bensinmotorn vid lite hårdare acceleration eller 200m från varmgaraget då det är kallt ute för att hålla värmen på bensinmotorn. Nyare modeller har visserligen en EV knapp vilket tvingar bilen att gå på el, men bara fram till ca -15C.

Det hade varit bättre att ha en billig elbil istället + lämplig långfärdsbil, gammal V70 eller dylikt. Kör numera Renault Zoe i väntan på Model 3, betydligt roligare/bättre bil att pendla med. Alltid eldrift och vi klarar våra 4 mil tur och retur ~3 ggr utan att ladda, antagligen då lite värre vid -20C men fram och tillbaka till jobbet lär ske helt utan räckviddsångest även på vintern.
Fanns det inte en uppdatering man kunde göra hos återförsäljaren för att tvinga bilen att gå på el?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av benke_berguv »

Hej!
Finns ”generalbogge” kvar här?
Klurar på en outlander som andrabil och var förbi lokala handlaren här. Enligt dem finns det ingen uppdatering till de äldre som ger den funktionen. Det är från årsmodell 2017 det finns. Trodde det var från 2016 när faceliften kom men tydligen inte.

Du har inte nå mer info om den uppdateringen?

//benke
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av gellerstam »

En kompis hittade en box på https://evtun.com/phev-box.html som gör i princip samma sak som EV knappen gör på nyare bilar.

Sen hjälper det MYCKET om man sänker temperaturen i bilen till under 20 grader då startar motorn inte alls lika ofta.

Min erfarenhet av två Outlanders och 16000mil ....
Tesla Model Y
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av benke_berguv »

Ah tackar!

Då den säkerligen kommer köras av mig (frugan släpper ytterst sällan min i3s...) så kanske man kan ha en äldre ändå. Har ju kört prius helt utan värme då och då på vintern så det är en liten uppoffring för att slippa höra motorn gå

//Benke
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av GreenMachine »

Är det verkligen ett problem att bilen drar 1 liter mer i månaden under vintern? Haft ett flertal ”pluggisar” och de har alla landat på mellan 0,1-0,2 liter/mil över tid beroende på körsträckor/behov/laddmöjligheter etc.
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av benke_berguv »

Absolut inte. Bilen kommer mest stå ändå och köras max nån gång i veckan. Mest en principsak :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av benke_berguv »

gellerstam skrev:
En kompis hittade en box på https://evtun.com/phev-box.html som gör i princip samma sak som EV knappen gör på nyare bilar.

Sen hjälper det MYCKET om man sänker temperaturen i bilen till under 20 grader då startar motorn inte alls lika ofta.

Min erfarenhet av två Outlanders och 16000mil ....
Passar då på att fråga en erfaren phevförare, nå tips på vad jag ska leta efter för bil?
Stor stereo och rattvärme jag med på önskelistan men mer?

Fjärrstyra värmen verkar göras via wi-fi. Måste man då byta wi-fi i telefonen. Innan man tex kan slå värmen?

//Benke
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av tor-ake »

GreenMachine skrev:
Är det verkligen ett problem att bilen drar 1 liter mer i månaden under vintern? Haft ett flertal ”pluggisar” och de har alla landat på mellan 0,1-0,2 liter/mil över tid beroende på körsträckor/behov/laddmöjligheter etc.
För outlandern är det är inte en liter mer i månaden utan snarare 20 liter eller mer. Outlandern förbrukar en halvliter bensin varje kallstart, helt i onödan om man har t.ex 2 mil till jobbet, batteriet är halvfullt när man kommer hem på kvällen, för att den kört första milen på bensin istället för el, båda vägarna.
Plus att motoroljan slits oerhört, genom att motorn kallstartas och sedan inte körs ordentligt varm.
Kolla på t. ex. Spritmonitor.de, den verkliga inrapporterade förbrukningen, vintermånaderna.

Jag hade 2017 års modell innan 3an. Funkade bra att tvångsköra 3-4 mil på el med EV-knappen intryckt, även i januari. Utan EV-knappen intryckt startade motorn direkt man backat ur garaget, ut i kylan. Även om man bara skulle till ICA...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av e5m1r »

Har TS kollat på Kia Niro Plug-In
Trevlig bil går att köra helt på El ( utan värme ) 3-5 mil på laddat batteri
Förbrukning på långresa motorväg mm i hastigheter + moms hamnar på 0,3-0,4
Den är framhjulsdriven och en crosover så den är högre än vanlig bil typ som volvos croscountry modeller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av benke_berguv »

Frugan har en snäv önskelista:
Suv (hon vill sitta högt)
4wd
Stort bagage (körs hockeytrunkar ofta)
Dragkrok

Jag vill ha en laddbar bil och inte för nå mycket mer än 200”-240” och då ör väl utbudet rätt begränsat?

//Benke
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av bonath »

e5m1r skrev:
Har TS kollat på Kia Niro Plug-In
Trevlig bil går att köra helt på El ( utan värme ) 3-5 mil på laddat batteri
Förbrukning på långresa motorväg mm i hastigheter + moms hamnar på 0,3-0,4
Den är framhjulsdriven och en crosover så den är högre än vanlig bil typ som volvos croscountry modeller

Min son har en sån o han e nöjd. Kör på 0,2 i genomsnitt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av gellerstam »

benke_berguv skrev:
gellerstam skrev:
En kompis hittade en box på https://evtun.com/phev-box.html som gör i princip samma sak som EV knappen gör på nyare bilar.

Sen hjälper det MYCKET om man sänker temperaturen i bilen till under 20 grader då startar motorn inte alls lika ofta.

Min erfarenhet av två Outlanders och 16000mil ....
Passar då på att fråga en erfaren phevförare, nå tips på vad jag ska leta efter för bil?
Stor stereo och rattvärme jag med på önskelistan men mer?

Fjärrstyra värmen verkar göras via wi-fi. Måste man då byta wi-fi i telefonen. Innan man tex kan slå värmen?

//Benke
Du skulle ha köpt min som jag nu byter in hos Tesla ... En fullsmetad Business med lite extra. Men den ligger strax över er budget. :-(

Hitta en med 360 kameran, den tycker jag är bra när man parkerar m.m. Distansfarthållaren funkar tipp topp. :-) Automatiskt helljus funkar inte på min bil då jag haft ett flertal LED-ramper. Så den funktionen kan jag inte kommentera.
Ja den där appen....... välj en bil med den nyare MCUn (Stereon) då får du en nyare app som kan hantera schemaläggning av tiderna för värme och kyla, mycket bättre. För att koppla upp mot bilen så måste man koppla in sig på bilens eget Wifi (Som inte är kopplad mot internet!) så räckvidden är ... begränsad.

Båda mina bilar har varit helt felfria under tiden jag haft dem. Så jag har varit mycket nöjd med dem.

Ecoläge (Gärna EV läget!), lågtemperatur i kupén och mjuk på gasen så bör inte motorn starta allt för ofta. Kör man på farthållare så är det lätt hänt att bilen vill gasa lite för mkt i backar, så att motorn startar. Så i vissa backar så stänger jag av farthållaren och kör själv :shock: upp för backen och kopplar sen in den igen .... Vad gör man inte för att slippa att motorn startar när man pendlar tor jobbet och hem. Detta kan även avhjälpas med att sätta farten lite lägre iof ..... :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: PHEV - Med bra markfrigång

Inlägg av simonk »

Det går att fjärrstyra värmen med ett hack för nyckeln, http://www.myoutlanderphev.com/forum/vi ... =11&t=2118

Har byggt om min nyckel på det sättet, och det är (i mitt tycke) mycket smidigare än Wifin.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Skriv svar