TeslaTissel skrev:far1far2 skrev:Den ljuuuuuvliga fyrhjulsdriften gör att man kanske sparar en och annan olycka , tack vare den suveräna väghållingen-bromsförmågan-minimerat vägslitage. Okej inga reda pengar- men. själv kört 4500 mil - använt nästan bara gratisel. Tjänat i runda slängar 30 papp. skattade pengar. Brutto a 50 lakan.
Du svarade just på hur stort glappet kan bli ”Brutto a 50.000 kr.
Jag såg tidigare i år någon som ställt samman ett kalkylark på
kostnaderna sammantaget, har också själv räknat på mina egna kostnader.
Har alltså en äldre fossilbil där jag kom fram till hur stor kostnaden faktiskt var. Vilket överraskade mig! Nästan 28.000 kr skulle jag slippa i service och bränslekostnader, exklusive försäkring på 4.600.
Har för mig någon av ”nerdanarna” på video-bloggarna gjort klipp med uträkningar på
totalekonomin?
Jag får återkomma när jag hittat exemplen på beräkning.
Om inte någon av er hinner före
När jag ställde av min Ford Mondeo och köpte en helt ny Leaf så gick jag från en månadskostnad för bensin på strax över 5000 tusen/månad (privat) till
en leasingkostnad på strax under 5000 (för företaget) och el för ca 600kr/månad (privat).
Bränslekostnaden ENBART för Forden låg alltså i paritet med hela elbilens månadskostnad, det hade alltså lönat sig även om jag köpt Leafen privat...
Försäkring och ordinarie servicesar var nästan identisk på dom båda (dock högre totalt på Forden om man räknar in allt annat som bromsar och sensorer och annat skit).
Nu drar man ju dessutom av halva momsen på leasingen så i praktiken blev det ännu bättre men det hade man ju även gjort på Forden om den hade varit på leasing (den var redan
avbetald och klar när jag köpte Leafen). Forden skulle såklart haft betydligt högre förmånsvärde om jag hade leasat den men kalkylen gick ihop utan den faktorn.
Det här funkar ju bra om man räknar på 10 mil enkel till jobbet, vilket jag har