Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Allt om motor sport. I nuläget är det långt från 50% tapp i värdeminskning.
Det är naturligtvis det jag hoppas på. Men i så fall ser jag det mer som en mycket välkommen bonus, det är inte en del av kalkylen. Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter tre år, bara för att vara på den säkra sidan. Jag är hellre lite pessimistisk för att sedan bli positivt överraskad än tvärtom. Tesla-leasingen utgår däremot från 55% restvärde och det bekymrar mig lite mer faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Jerka »

Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.

Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.

Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Walker »

Jerka skrev:
Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.

Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.

Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.

Helt rätt. Men just tillgången/efterfrågan just nu gör att man kan räkna hem en ganska mycket dyrare elbil redan idag. Just nu ligger en eGolf på KVD. Den är snart 10 månader gammal, har gått 1500 mil och budet 5 dagar innan auktionsslut ligger redan på 300”. Att köpa motsvarande idag skulle med superbonus ligga på ca 360”.
...men då får man vänta ett år på sin bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Jag körde 55-60 mil på en helg utan problem, med hemmaladdning. En tripp på 24 mil. Min slutsats är att om du inte ska mer än 40 mil på en dag (20+20) är det helt lugnt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Med de större fälgarna som sitter på just nu kommer vi nånstans mellan 20 och 25 mil. Jag antar att de fula originalfälgarna ger 1-2 mil till. Har aldrig testat.
Jag håller med Walker. En trip på 40-50 mil är inga bekymmer. Laddningen håller lite drygt 40kW ändå upp till över 90% SOC. Precis lagom för att rasta hunden och fylla på med kaffe. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Med de större fälgarna som sitter på just nu kommer vi nånstans mellan 20 och 25 mil. Jag antar att de fula originalfälgarna ger 1-2 mil till. Har aldrig testat.
Jag håller med Walker. En trip på 40-50 mil är inga bekymmer. Laddningen håller lite drygt 40kW ändå upp till över 90% SOC. Precis lagom för att rasta hunden och fylla på med kaffe. :)
mm... ja de är verkligen precis på den där gränsen jag hade tänkt mig... men kanske e-golf är de bäst valet ändå som de är idag om man nu ska ha en elbil.
Jag antar siffrorna är nu på sommaren i hyffsat väder, dvs på vintern sjunker de lite... Har full förstående för att man lätt köra en 40-50 mil på en dag, är själv van vid Leaf så jag vet vad de innebär i laddstop osv även om de är kortar mellan etapperna på den bilen.
Har 21,5 mil till stugan, skulle så gärna vilja klara köra till denna vinter som sommar utan stopp men blir väl lite tight skulle jag tro får väl stanna ett par minuter på vägen helt enkelt i sådan fall samtidigt som de är ganska irriterande att stanna bara minuter innan man är framme.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av lator »

TeslaTissel skrev:
Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Det faktumet ser jag mera som ett problem... Nästan alla som skaffar en eldriven bil upptäcker att de förändrar sitt körmönster och ökar sin årliga körsträcka högst betydligt. Att de, som av olika orsaker är tvungna att köra mycket, definitivt ska köra elbil är givet men att andra som kör lite och skaffar elbil och efter det kör dubbelt så mycket, bara för att de kan, kanske inte är riktigt vad vi strävar efter och dessutom så kostar ju varje mil även om det blir billigare med eldrift.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Det faktumet ser jag mera som ett problem... Nästan alla som skaffar en eldriven bil upptäcker att de förändrar sitt körmönster och ökar sin årliga körsträcka högst betydligt. Att de, som av olika orsaker är tvungna att köra mycket, definitivt ska köra elbil är givet men att andra som kör lite och skaffar elbil och efter det kör dubbelt så mycket, bara för att de kan, kanske inte är riktigt vad vi strävar efter och dessutom så kostar ju varje mil även om det blir billigare med eldrift.
Håller med, detta är ett problem. Samtidigt har jag hört en del som ersätter flygresor med bilresor och då är de bra...
Vi köra ganska mycket bil redan innan vi skaffade en elbil som andra bil. De vi ändrat är nog bara att vi alltid tar elbilen som första bil så länge de inte blir för jobbigt, dvs långa resor får bli fossil bilen och kortare tar vi numera alltid elbilen där vi tidigare tog vår fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

Det är helt klart så att man kör mer med elbil, men det är mest i början när den underbara känslan att kunna köra bil utan dåligt miljösamvete är som störst. Men enligt min erfarenhet avtar detta med tiden och man kör ungefär lika mycket som tidigare. Man sliter ju ändå på däcken, och bilen tappar mer i värde ju mer man kör med den. Det inser man till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av far1far2 »

Den ljuuuuuvliga fyrhjulsdriften gör att man kanske sparar en och annan olycka , tack vare den suveräna väghållingen-bromsförmågan-minimerat vägslitage. Okej inga reda pengar- men. själv kört 4500 mil - använt nästan bara gratisel. Tjänat i runda slängar 30 papp. skattade pengar. Brutto a 50 lakan. :mrgreen: :twisted:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Till vardags är det ju hemma laddning som gäller, då vaknar du varje morgon med en fulladda bil och hela räckvidden tillgänglig. Bara det gör att den väljs oftare än avgasbilen.
Ska du åka längre så finns det ett ganska välutbyggt snabbladdarnätverk i södra Sverige. Det är inga större problem att åka runt i en bil med 20 mils räckvidd.
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.

Naturligtvis kan man också välja en KIA Niro och få 50mils räckvidd vid 90km/h. Det gör att man knappt behöver bekymra sig om laddningen alls, det är bara att ladda när man behöver en rast.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.
Golfen laddar i princip alltid med 40kW. Det är inte jättesnabbt, men det verkar inte heller sjunka pga höga temperaturer. Inte vad jag har märkt i alla fall. Jag har även sett tester som har gjorts i Tyskland i somras när det var 35-40 grader varmt ute, ändå så laddade Golfen snällt med 40kW ändå upp till 90% SOC. Leaf2 verkar ju tappa laddhastighet så fort den kommer lite upp i temperatur, samtidigt laddar den snabbare än Golfen så länge den inte är för varm.
Jag antar att VW har dimensionerat laddningen så att de kan hålla de utlovade 40kW i de flesta situationerna. Det finns ju en liten chans att de faktiskt har lärt sig nånting och att de har förstått att det inte är så bra om man ljuger för kunderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
LarsL skrev:
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.
Golfen laddar i princip alltid med 40kW. Det är inte jättesnabbt, men det verkar inte heller sjunka pga höga temperaturer. Inte vad jag har märkt i alla fall. Jag har även sett tester som har gjorts i Tyskland i somras när det var 35-40 grader varmt ute, ändå så laddade Golfen snällt med 40kW ändå upp till 90% SOC. Leaf2 verkar ju tappa laddhastighet så fort den kommer lite upp i temperatur, samtidigt laddar den snabbare än Golfen så länge den inte är för varm.
Jag antar att VW har dimensionerat laddningen så att de kan hålla de utlovade 40kW i de flesta situationerna. Det finns ju en liten chans att de faktiskt har lärt sig nånting och att de har förstått att det inte är så bra om man ljuger för kunderna.
Eller så grillar de batterierna. Men det tar väl ett tag innan det märks.
Äldre Leaf som gått i södra USA har väl i flera fall tappat 50%+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Eller så grillar de batterierna. Men det tar väl ett tag innan det märks.
Äldre Leaf som gått i södra USA har väl i flera fall tappat 50%+.
Hm, jag har också funderat på det. Men man har inte hört nåt om att e-Golfar tappar mycket. Tvärtom så verkar de flesta uppleva att e-Golfen håller kapaciteten väldigt bra. Iofs gäller det nog gamla modellen, men man får väl hoppas att det nya batteriet inte är sämre.
Själv har jag inte sett någon degenerering efter 5 månader och 1400 mil och ett tiotal snabbladdningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

far1far2 skrev:
Den ljuuuuuvliga fyrhjulsdriften gör att man kanske sparar en och annan olycka , tack vare den suveräna väghållingen-bromsförmågan-minimerat vägslitage. Okej inga reda pengar- men. själv kört 4500 mil - använt nästan bara gratisel. Tjänat i runda slängar 30 papp. skattade pengar. Brutto a 50 lakan. :mrgreen: :twisted:

Du svarade just på hur stort glappet kan bli ”Brutto a 50.000 kr.

Jag såg tidigare i år någon som ställt samman ett kalkylark på kostnaderna sammantaget, har också själv räknat på mina egna kostnader.
Har alltså en äldre fossilbil där jag kom fram till hur stor kostnaden faktiskt var. Vilket överraskade mig! Nästan 28.000 kr skulle jag slippa i service och bränslekostnader, exklusive försäkring på 4.600.

Har för mig någon av ”nerdanarna” på video-bloggarna gjort klipp med uträkningar på totalekonomin?

Jag får återkomma när jag hittat exemplen på beräkning.

Om inte någon av er hinner före :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
far1far2 skrev:
Den ljuuuuuvliga fyrhjulsdriften gör att man kanske sparar en och annan olycka , tack vare den suveräna väghållingen-bromsförmågan-minimerat vägslitage. Okej inga reda pengar- men. själv kört 4500 mil - använt nästan bara gratisel. Tjänat i runda slängar 30 papp. skattade pengar. Brutto a 50 lakan. :mrgreen: :twisted:

Du svarade just på hur stort glappet kan bli ”Brutto a 50.000 kr.

Jag såg tidigare i år någon som ställt samman ett kalkylark på kostnaderna sammantaget, har också själv räknat på mina egna kostnader.
Har alltså en äldre fossilbil där jag kom fram till hur stor kostnaden faktiskt var. Vilket överraskade mig! Nästan 28.000 kr skulle jag slippa i service och bränslekostnader, exklusive försäkring på 4.600.

Har för mig någon av ”nerdanarna” på video-bloggarna gjort klipp med uträkningar på totalekonomin?

Jag får återkomma när jag hittat exemplen på beräkning.

Om inte någon av er hinner före :lol:
När jag ställde av min Ford Mondeo och köpte en helt ny Leaf så gick jag från en månadskostnad för bensin på strax över 5000 tusen/månad (privat) till
en leasingkostnad på strax under 5000 (för företaget) och el för ca 600kr/månad (privat).
Bränslekostnaden ENBART för Forden låg alltså i paritet med hela elbilens månadskostnad, det hade alltså lönat sig även om jag köpt Leafen privat...
Försäkring och ordinarie servicesar var nästan identisk på dom båda (dock högre totalt på Forden om man räknar in allt annat som bromsar och sensorer och annat skit).
Nu drar man ju dessutom av halva momsen på leasingen så i praktiken blev det ännu bättre men det hade man ju även gjort på Forden om den hade varit på leasing (den var redan
avbetald och klar när jag köpte Leafen). Forden skulle såklart haft betydligt högre förmånsvärde om jag hade leasat den men kalkylen gick ihop utan den faktorn.
Det här funkar ju bra om man räknar på 10 mil enkel till jobbet, vilket jag har :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

Här är ett exempel på beräkning av de totala kostnaderna.

Lyckades rota fram det i djupet av mina dokument.
Ursprungligen var det en kalkyl som delades i ett Nissan Leaf -forum, som ni nog ser.

Är det någon parameter till att lägga i en sådan kalkyl?

Eller har fler gjort liknande beräkningar?

Hepp!
Skärmavbild 2018-09-13 kl. 15.32.48.png
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
Här är ett exempel på beräkning av de totala kostnaderna.

Lyckades rota fram det i djupet av mina dokument.
Ursprungligen var det en kalkyl som delades i ett Nissan Leaf -forum, som ni nog ser.

Är det någon parameter till att lägga i en sådan kalkyl?

Eller har fler gjort liknande beräkningar?

Hepp!
Skärmavbild 2018-09-13 kl. 15.32.48.png

Jo försäkringskostnad är inte inlagd.
Beroende på normal- ägaren förstås.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

Tips: Tidningen Elbilen i Sverige har gjort en ganska komplett kalkyl.

Flera av de elbilar som nu finns på marknaden är med i sammanställningen.

Men med hjälp av den får man fram totala milkostnader som de har lagt till 1.500 respektive 3000 mil/år.

Nr 6 är ute nu. Visa respekt för utgivaren och köp den!
Det är mer än så som står i hela artikeln.
Dessutom har du tillgång till resten av numret som vanligt är oslagbart innehållsrikt!

Hepp!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Jerker »

Tidningen Elbilen finns i Readly för oss som har det.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Tidningen Elbilen finns i Readly för oss som har det.
Precis, men ALLA kanske inte har det heller? :)

Och tyvärr missbrukas det alldeles för mycket ändå via nätet.
Citat klipp, eller så kan vara ok, men att lägga ute hela artiklar tycker jag är lite tråkigt.

Man vill ju leva på det man lagt ned värdefull tid på.

De flesta andra media via nätet tar in via annonsering, där tar de inte betalt för artiklarna och det är nog tur vi har dem i varje fall då de istället försöker vara absolut ”först” med det sista.

Hepp!
Skriv svar