Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Kom på en intressant fråga som kanske nämnts tidigare i trådarna, men inte definierats så konkret.
Frågan som ställs är: Hur mycket sparar fossilbilisten på att välja elbil?
Den första är ju förstås bidraget som kommer efter sex månader -60.000 kr.
Den andra är bränslekostnaderna som ju gör att man kan fullständigt glömma ”mackens pumpar”.
Den tredje är/kan vara servicekostnader
Kommer ni på några mer (tyngre) ekonomiska fördelar?
Fyll på i kommentarer!
Hepp!
Frågan som ställs är: Hur mycket sparar fossilbilisten på att välja elbil?
Den första är ju förstås bidraget som kommer efter sex månader -60.000 kr.
Den andra är bränslekostnaderna som ju gör att man kan fullständigt glömma ”mackens pumpar”.
Den tredje är/kan vara servicekostnader
Kommer ni på några mer (tyngre) ekonomiska fördelar?
Fyll på i kommentarer!
Hepp!
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Full milersättning trotts att bränslet bara kostar ~2kr milen
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Klippet vid rödljuset är fortfarande rätt roligt.
Klippet vid rödljuset är fortfarande rätt roligt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Mycket lågt förmånsvärde och högt andrahandsvärde
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Hedman skrev:Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Klippet vid rödljuset är fortfarande rätt roligt.
Nej jag frågade ju:
Hur mycket sparar fossilbilisten på att välja elbil?
Bara att sätta igång och räkna!
Hepp!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Har man hemmaladdning eller laddning på jobbet så tjänar man tid till vardags på att slippa åka och tanka, en
av dom största fördelarna som jag upplever det och ofta nämner när det frågas om livet med elbil
Dock inte i rena pengar, men då jag fakturerar per timme som konsult så blir det ju pengar det också
av dom största fördelarna som jag upplever det och ofta nämner när det frågas om livet med elbil
Dock inte i rena pengar, men då jag fakturerar per timme som konsult så blir det ju pengar det också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Hahaha den får jag försöka rädda...TeslaTissel skrev:Hedman skrev:Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Klippet vid rödljuset är fortfarande rätt roligt.
Nej jag frågade ju:
Hur mycket sparar fossilbilisten på att välja elbil?
Bara att sätta igång och räkna!
Hepp!
Med elbilen sparar jag 159g co2/km.
Sedan sparar jag 33% av min tid vid varje rödljus
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Borde gå att räkna ut hur mycket längre vi i genomsnitt lever och kan arbeta om alla körde elbil. Kanske blir den största besparingen?Hedman skrev:Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Åka och tanka har jag aldrig gjort sedan jag tog körkortet 1985.Bjelke skrev:Har man hemmaladdning eller laddning på jobbet så tjänar man tid till vardags på att slippa åka och tanka, en
av dom största fördelarna som jag upplever det och ofta nämner när det frågas om livet med elbil
Dock inte i rena pengar, men då jag fakturerar per timme som konsult så blir det ju pengar det också
Tankar när jag är på väg någonstans och kör förbi bensinmacken.
Sedan kommer vi till jämförelsen mellan avgas och elbilar. Det går inte att jämföra bilarna för att det inte finns en enda elbil som motsvarar avgas bil och tvärtom.
Man köper elbil för att man:
1.Gillar ny teknik
2.Tänker på miljön
3.Har skattefördelar
4.
5....
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.nek0 skrev:Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/mati skrev:Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.nek0 skrev:Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.nek0 skrev:https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/mati skrev:Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.nek0 skrev:Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Inte för staten! Billigare om vi dör vid 70LarsL skrev:Borde gå att räkna ut hur mycket längre vi i genomsnitt lever och kan arbeta om alla körde elbil. Kanske blir den största besparingen?Hedman skrev:Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Jag fattar vad du menar men du kan inte räkna dig som normal bilist för du kör mer en dubbelt så långt eller hur.mati skrev:Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.nek0 skrev:https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/mati skrev:Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.nek0 skrev:Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Service kostar 100lr/månad i 3 år eller 4500mil
Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Man kan spara lite pengar genom att teckna ett avtal mad Skellefteå Kraft och få gratis el i tre år till din Tesla ( Om man har någon ) andra elbilar tror jag inte räknas , tyvärr . Rätta mig om jag har fel.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Ja, man behöver köra mer eller minst lika mycket som en genomsnittsbilst för att en elbil ska gå att räkna hem. Men man är ju fortfarande normalbiilist, även om man kör mer än snittet. Det finns nog ganska många som kör 2-3000 mil om året, inte minst här på landsbygden. Att det ändå inte finns så många elbilar här beror på att de är trots allt dyra i inköp och de flesta vill och kan inte hosta upp så mycket pengar. Sen är det ju dragkroken då. Jag kan fråga vilken granne jag vill, jag får alltid samma svar. Vi behöver dragkrok.nek0 skrev:Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Som vanligt ska bilen inte köras så är det bäst med en avgasbil.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Allt om motor sport. I nuläget är det långt från 50% tapp i värdeminskning.mati skrev:Ja, man behöver köra mer eller minst lika mycket som en genomsnittsbilst för att en elbil ska gå att räkna hem. Men man är ju fortfarande normalbiilist, även om man kör mer än snittet. Det finns nog ganska många som kör 2-3000 mil om året, inte minst här på landsbygden. Att det ändå inte finns så många elbilar här beror på att de är trots allt dyra i inköp och de flesta vill och kan inte hosta upp så mycket pengar. Sen är det ju dragkroken då. Jag kan fråga vilken granne jag vill, jag får alltid samma svar. Vi behöver dragkrok.nek0 skrev:Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Det är naturligtvis det jag hoppas på. Men i så fall ser jag det mer som en mycket välkommen bonus, det är inte en del av kalkylen. Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter tre år, bara för att vara på den säkra sidan. Jag är hellre lite pessimistisk för att sedan bli positivt överraskad än tvärtom. Tesla-leasingen utgår däremot från 55% restvärde och det bekymrar mig lite mer faktiskt.Walker skrev:Allt om motor sport. I nuläget är det långt från 50% tapp i värdeminskning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.
Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.
Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.
Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.
Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Jerka skrev:Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.
Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.
Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.
Helt rätt. Men just tillgången/efterfrågan just nu gör att man kan räkna hem en ganska mycket dyrare elbil redan idag. Just nu ligger en eGolf på KVD. Den är snart 10 månader gammal, har gått 1500 mil och budet 5 dagar innan auktionsslut ligger redan på 300”. Att köpa motsvarande idag skulle med superbonus ligga på ca 360”.
...men då får man vänta ett år på sin bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?mati skrev:Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?
Jag körde 55-60 mil på en helg utan problem, med hemmaladdning. En tripp på 24 mil. Min slutsats är att om du inte ska mer än 40 mil på en dag (20+20) är det helt lugnt.chaffis75 skrev:Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?mati skrev:Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR