Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Har man hemmaladdning eller laddning på jobbet så tjänar man tid till vardags på att slippa åka och tanka, en
av dom största fördelarna som jag upplever det och ofta nämner när det frågas om livet med elbil :)
Dock inte i rena pengar, men då jag fakturerar per timme som konsult så blir det ju pengar det också :)
Åka och tanka har jag aldrig gjort sedan jag tog körkortet 1985.
Tankar när jag är på väg någonstans och kör förbi bensinmacken.
Sedan kommer vi till jämförelsen mellan avgas och elbilar. Det går inte att jämföra bilarna för att det inte finns en enda elbil som motsvarar avgas bil och tvärtom.
Man köper elbil för att man:
1.Gillar ny teknik
2.Tänker på miljön
3.Har skattefördelar
4.
5....
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av ReubenWelsh »

LarsL skrev:
Hedman skrev:
Slippa diesel ångor borde komma rätt högt.
Borde gå att räkna ut hur mycket längre vi i genomsnitt lever och kan arbeta om alla körde elbil. Kanske blir den största besparingen?
Inte för staten! Billigare om vi dör vid 70 :P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Normal privat bilist sparar inte ett öre genom att köpa elbil.
Det är helt enkelt inte sant. Beror visserligen på hur mycket man kör, men jag har kommit fram till att vi hade tjänat en del på e-Golfen även om vi hade köpt den privat. Förutsatt att elbilen har samma värdeminskning i procent som en motsvarande dieselbil. Brytpunkten är nånstans runt 2000mil/år. Nu med dagens bensinpriser och med hänsyn till att vi har egen solel att ladda bilen med ser det ännu bättre ut.
Att räkna hem en Tesla är däremot inte lika lätt så länge man jämför med bilar i en "normal" prisklass.
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Vilken bil jämför du med din Golf? Sedan har inte alla solceller.
Min bil kostade 307 000kr i januari
Vad kostade din Golf?
Jag kör inte mer än 1500 mil per år
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Jag fattar vad du menar men du kan inte räkna dig som normal bilist för du kör mer en dubbelt så långt eller hur.
Service kostar 100lr/månad i 3 år eller 4500mil
Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Gretsch »

Man kan spara lite pengar genom att teckna ett avtal mad Skellefteå Kraft och få gratis el i tre år till din Tesla ( Om man har någon ) andra elbilar tror jag inte räknas , tyvärr . Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
Ja, man behöver köra mer eller minst lika mycket som en genomsnittsbilst för att en elbil ska gå att räkna hem. Men man är ju fortfarande normalbiilist, även om man kör mer än snittet. Det finns nog ganska många som kör 2-3000 mil om året, inte minst här på landsbygden. Att det ändå inte finns så många elbilar här beror på att de är trots allt dyra i inköp och de flesta vill och kan inte hosta upp så mycket pengar. Sen är det ju dragkroken då. Jag kan fråga vilken granne jag vill, jag får alltid samma svar. Vi behöver dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av LarsL »

Som vanligt ska bilen inte köras så är det bäst med en avgasbil.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Walker »

mati skrev:
nek0 skrev:
Kör man 1200-1500mil sparar man inget och jag tror fortfarande inte på att man köper en elbil idag för att spara pengar om man köper privat
Ja, man behöver köra mer eller minst lika mycket som en genomsnittsbilst för att en elbil ska gå att räkna hem. Men man är ju fortfarande normalbiilist, även om man kör mer än snittet. Det finns nog ganska många som kör 2-3000 mil om året, inte minst här på landsbygden. Att det ändå inte finns så många elbilar här beror på att de är trots allt dyra i inköp och de flesta vill och kan inte hosta upp så mycket pengar. Sen är det ju dragkroken då. Jag kan fråga vilken granne jag vill, jag får alltid samma svar. Vi behöver dragkrok.
C81031E7-1C33-466B-860D-F99E6BE57BFD.jpeg
Allt om motor sport. I nuläget är det långt från 50% tapp i värdeminskning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Allt om motor sport. I nuläget är det långt från 50% tapp i värdeminskning.
Det är naturligtvis det jag hoppas på. Men i så fall ser jag det mer som en mycket välkommen bonus, det är inte en del av kalkylen. Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter tre år, bara för att vara på den säkra sidan. Jag är hellre lite pessimistisk för att sedan bli positivt överraskad än tvärtom. Tesla-leasingen utgår däremot från 55% restvärde och det bekymrar mig lite mer faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Jerka »

Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.

Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.

Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Walker »

Jerka skrev:
Elbil är bra om alternativet hade varit en ny, välutrustad bil som kostar 3-400 000. Problemet är att många hellre köper begagnade bilar för kanske 150 000 eller rentav 50 000 och då finns det ingen elbil som kan konkurrera ekonomiskt. Värdeminskningen är största kostnad på alla bilar. Ju dyrare bil desto större värdeminskning, och där har elbilarna en jättenackdel för det finns inga begagnade elbilar att få tag på till den sortens priser jag nämnde. Åtminstone ingen man vill köra.

Men det kommer. Det började med lyxklassen - en Tesla Model S är förmodligen mer ekonomisk än en Porsche. Nu kommer mellanklassen, där Model 3 kommer vara mer ekonomisk än motsvarande Audi och BMW. Och så småningom lär även de små elbilarna sjunka i pris så att de kan ge märken som Fiat och Peugeot en match i den klassen. De behöver inte vara lika billiga i inköp men de måste vara i närheten. En BMW i3 för 400 000 kommer aldrig bli ekonomiskt lönsam jämfört med en Opel Corsa för 130.

Till slut kommer även begagnatmarknaden att få sitt, och då försvinner de sista bruksfossilbilarna. Kvar blir raggarbilar och andra museiföremål. Men till dess är det nog något decennium eller så.

Helt rätt. Men just tillgången/efterfrågan just nu gör att man kan räkna hem en ganska mycket dyrare elbil redan idag. Just nu ligger en eGolf på KVD. Den är snart 10 månader gammal, har gått 1500 mil och budet 5 dagar innan auktionsslut ligger redan på 300”. Att köpa motsvarande idag skulle med superbonus ligga på ca 360”.
...men då får man vänta ett år på sin bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Jag jämförde med en lika utrustad diesel med automatlåda. Det är ju ingen större vits att ta billigaste bensinbilen med manuell låda som jämförelse. Det blir lite missvisande. Men naturligvtis kan man alltid välja en billig bensinbil, i fallet med elbilen är man låst till det som finns.
Jag kommer inte ihåg priserna exakt, det var ju ett år sedan jag gjorde det. Men e-Golfen låg på 400k, dieseln runt 250k eller nåt. Skillanden är alltså 150k - 60k SMBP = 90k. (Eller 40k SMBP för oss, men eftersom vi leasar Golfen på firman spelar kalkylen ingen roll ändå). Värdeminskningen har jag antagit att den är 50% på tre år i båda fallen. Då är skillnanden nere på 45K. Delat med tre år är det alltså 15k som e-Golfen måste spara in i soppa varje år. Säg att dieseln drar en halv liter milen och att det kostar 16kr per liter. Då kan man köra 1875 mil per år för att förbruka de 15k kronor som man har tillgodo. Elen för samma körsträcka ligger runt 3000kr (utan egna solceller), men servicen för e-Golfen är billigare, den kostar ingen skatt heller. Summa summarum blir e-Golfen billigare när man kör över 2000 mil/år ungefär. Vi har haft den i 5 månader och den har redan gått 1400 mil. Helt klart en vinstaffär alltså.
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Jag körde 55-60 mil på en helg utan problem, med hemmaladdning. En tripp på 24 mil. Min slutsats är att om du inte ska mer än 40 mil på en dag (20+20) är det helt lugnt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Med de större fälgarna som sitter på just nu kommer vi nånstans mellan 20 och 25 mil. Jag antar att de fula originalfälgarna ger 1-2 mil till. Har aldrig testat.
Jag håller med Walker. En trip på 40-50 mil är inga bekymmer. Laddningen håller lite drygt 40kW ändå upp till över 90% SOC. Precis lagom för att rasta hunden och fylla på med kaffe. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Med de större fälgarna som sitter på just nu kommer vi nånstans mellan 20 och 25 mil. Jag antar att de fula originalfälgarna ger 1-2 mil till. Har aldrig testat.
Jag håller med Walker. En trip på 40-50 mil är inga bekymmer. Laddningen håller lite drygt 40kW ändå upp till över 90% SOC. Precis lagom för att rasta hunden och fylla på med kaffe. :)
mm... ja de är verkligen precis på den där gränsen jag hade tänkt mig... men kanske e-golf är de bäst valet ändå som de är idag om man nu ska ha en elbil.
Jag antar siffrorna är nu på sommaren i hyffsat väder, dvs på vintern sjunker de lite... Har full förstående för att man lätt köra en 40-50 mil på en dag, är själv van vid Leaf så jag vet vad de innebär i laddstop osv även om de är kortar mellan etapperna på den bilen.
Har 21,5 mil till stugan, skulle så gärna vilja klara köra till denna vinter som sommar utan stopp men blir väl lite tight skulle jag tro får väl stanna ett par minuter på vägen helt enkelt i sådan fall samtidigt som de är ganska irriterande att stanna bara minuter innan man är framme.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av TeslaTissel »

Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av lator »

TeslaTissel skrev:
Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Det faktumet ser jag mera som ett problem... Nästan alla som skaffar en eldriven bil upptäcker att de förändrar sitt körmönster och ökar sin årliga körsträcka högst betydligt. Att de, som av olika orsaker är tvungna att köra mycket, definitivt ska köra elbil är givet men att andra som kör lite och skaffar elbil och efter det kör dubbelt så mycket, bara för att de kan, kanske inte är riktigt vad vi strävar efter och dessutom så kostar ju varje mil även om det blir billigare med eldrift.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av chaffis75 »

lator skrev:
TeslaTissel skrev:
Väldigt intressanta svar ni lämnat: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Men det finns ju en lite paradoxal fördel någon inte nämnt är och det är att elbilisten kör längre än fossilägaren!?

Då jag pratat och läst mig till en hel del senaste åren verkar det vara just så.

För dem som bor på landsbygd är det ju en bonus i så fall. För körkostnaden är ju i själva verket max ett par kronor?
Kommentarer?

Hepp!
Det faktumet ser jag mera som ett problem... Nästan alla som skaffar en eldriven bil upptäcker att de förändrar sitt körmönster och ökar sin årliga körsträcka högst betydligt. Att de, som av olika orsaker är tvungna att köra mycket, definitivt ska köra elbil är givet men att andra som kör lite och skaffar elbil och efter det kör dubbelt så mycket, bara för att de kan, kanske inte är riktigt vad vi strävar efter och dessutom så kostar ju varje mil även om det blir billigare med eldrift.
Håller med, detta är ett problem. Samtidigt har jag hört en del som ersätter flygresor med bilresor och då är de bra...
Vi köra ganska mycket bil redan innan vi skaffade en elbil som andra bil. De vi ändrat är nog bara att vi alltid tar elbilen som första bil så länge de inte blir för jobbigt, dvs långa resor får bli fossil bilen och kortare tar vi numera alltid elbilen där vi tidigare tog vår fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

Det är helt klart så att man kör mer med elbil, men det är mest i början när den underbara känslan att kunna köra bil utan dåligt miljösamvete är som störst. Men enligt min erfarenhet avtar detta med tiden och man kör ungefär lika mycket som tidigare. Man sliter ju ändå på däcken, och bilen tappar mer i värde ju mer man kör med den. Det inser man till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av far1far2 »

Den ljuuuuuvliga fyrhjulsdriften gör att man kanske sparar en och annan olycka , tack vare den suveräna väghållingen-bromsförmågan-minimerat vägslitage. Okej inga reda pengar- men. själv kört 4500 mil - använt nästan bara gratisel. Tjänat i runda slängar 30 papp. skattade pengar. Brutto a 50 lakan. :mrgreen: :twisted:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Intressant uträkning. En liten fråga bara som jag kanske tom har frågat innan, hur långt kommer du rent praktiskt med denna bilen när du laddar till 100%?
Problemet jag kan se är att den bil vi kör mycket med är vår första bil dvs om vi köper en e-golf så måste vi se den som första bil men då måste vi samtidigt ha en hyfsad range så vardagen och helg resorna inte blir allt för begränsade och jobbiga med att ladda hela tiden.
Jag tittade på e-golf ett tag men ratade den då jag vara lite negativ till range men kanske jag borde tänka om.
Till vardags är det ju hemma laddning som gäller, då vaknar du varje morgon med en fulladda bil och hela räckvidden tillgänglig. Bara det gör att den väljs oftare än avgasbilen.
Ska du åka längre så finns det ett ganska välutbyggt snabbladdarnätverk i södra Sverige. Det är inga större problem att åka runt i en bil med 20 mils räckvidd.
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.

Naturligtvis kan man också välja en KIA Niro och få 50mils räckvidd vid 90km/h. Det gör att man knappt behöver bekymra sig om laddningen alls, det är bara att ladda när man behöver en rast.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.
Golfen laddar i princip alltid med 40kW. Det är inte jättesnabbt, men det verkar inte heller sjunka pga höga temperaturer. Inte vad jag har märkt i alla fall. Jag har även sett tester som har gjorts i Tyskland i somras när det var 35-40 grader varmt ute, ändå så laddade Golfen snällt med 40kW ändå upp till 90% SOC. Leaf2 verkar ju tappa laddhastighet så fort den kommer lite upp i temperatur, samtidigt laddar den snabbare än Golfen så länge den inte är för varm.
Jag antar att VW har dimensionerat laddningen så att de kan hålla de utlovade 40kW i de flesta situationerna. Det finns ju en liten chans att de faktiskt har lärt sig nånting och att de har förstått att det inte är så bra om man ljuger för kunderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Guldläge välja elbil mot fossilbil?

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
LarsL skrev:
En nackdel med e-Golf och Nissan Leaf är att de saknar batterikylning och därmed är lite långsammare på att snabbladda. När man ska åka lite längre så är det ju laddhastigheten som är avgörande.
Golfen laddar i princip alltid med 40kW. Det är inte jättesnabbt, men det verkar inte heller sjunka pga höga temperaturer. Inte vad jag har märkt i alla fall. Jag har även sett tester som har gjorts i Tyskland i somras när det var 35-40 grader varmt ute, ändå så laddade Golfen snällt med 40kW ändå upp till 90% SOC. Leaf2 verkar ju tappa laddhastighet så fort den kommer lite upp i temperatur, samtidigt laddar den snabbare än Golfen så länge den inte är för varm.
Jag antar att VW har dimensionerat laddningen så att de kan hålla de utlovade 40kW i de flesta situationerna. Det finns ju en liten chans att de faktiskt har lärt sig nånting och att de har förstått att det inte är så bra om man ljuger för kunderna.
Eller så grillar de batterierna. Men det tar väl ett tag innan det märks.
Äldre Leaf som gått i södra USA har väl i flera fall tappat 50%+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar