ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

Alla vill ha elbil nu!

Vi kan nu i rask takt räkna in flera koncept och färdiga elbils-planer från de traditionella fordons-tillverkarna då dessa tvingats inse eller redan insett att el-fordon är här för att stanna.
Nu kommer äntligen ett stort antal lanseringar av både koncept-förslag och produktions-klara bilar.


http://vuef.se/alla-vill-ha-elbil-nu/

81E79883-9203-4B36-9BCF-24507FF80093.jpeg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

Kommentera gärna -

Ni är ju rätt duktiga hålla koll på kommande elbilar i detta utmärkta forum.
Kanske ni har något att komplettera med eller föreslå utifrån min artikel?

http://vuef.se/alla-vill-ha-elbil-nu/


Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

Vad segt det var här då?

Nåja, jag har uppdaterat listan på kommande lanseringar och elbilar som kan vara intressantast de två närmaste åren.

Som sagt kom gärna med kommentarer.

Hepp!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av bylund »

Fast istället för att försöka använda forumet som en diskussionsplattform försöker du pusha för för att man ska läsa en extern blogg, så kanske inte så konstigt att intresset är svalt. Jag följer sällan länkar eller kollar på videoklipp, jag läser mest vad som skrivs på forumet. Det är mer än nog :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Simon »

Jag föreställer mig att det enda nuvarande hindret för att få ut fler elbilar på gatorna är att det inte finns tillräckligt många tillräckligt överkomliga elbilar. Så folk måste nöja sig med något sämre, eftersom de behöver någon bil ö.h.t., och fortsätta gå och sukta efter en elbil.

MEN jag är också en som själv kör elbil och känner till alla dess fördelar, och jag är med på en arbetsplats och i en släkt och bekantskapskrets där det numera pratas en hel del om elbilar. Det är ganska få fördomar kvar. Många har också börjat undersöka på egen hand om de har möjlighet att skaffa elbil, men för det mesta kommit fram till att de har för lite pengar för själva inköpet. Alternativt att elbilarna har för få dragkrokar.

Men grundtesen tror jag på – att alla egentligen vill ha elbil nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av LarsL »

Håller med största hindret för omställning är att det saknas utbud, både i volym och i variation. Alla vill ha lite olika typ av bil och många känner sig bättre om de har något att välja mellan. Dessutom måste det finnas tillräckligt många så att inte leveranstiderna blir evighetslånga. Detta är alltså ett gyllene för den biltillverkare som vill ta marknadsandelar, ses nog mest som en risk för de etablerade.

Alla på arbetsplatsen inser nog att det ”är kört” och att de kommer tvingas gå över till elbil snart. Även om vissa fortfarande lever i villfarelsen att det någon gång kommer vätgasbilar och frälser dem :roll: , fast jag hävdar bestämt att jag skulle inte ta en vätgasbil om jag så fick den och bränslet gratis. Fördomarna sipprar ut, men de blir mer och mer desperata, mer som ett försvar än riktig okunskap.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Tars »

Här va det dragkrok!
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av LarsL »

Tars skrev:
Här va det dragkrok!
Bild
Bra du inte tänker krocka så... inte godkänt ekipage. Har du hört med försäkringsbolaget?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Simon »

Tars skrev:
Här va det dragkrok!
...vilket alltid leder tillbaka till det första problemet, att köparen saknar nödvändigt kapital. :(
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av carl-pedal »

Simon skrev:
Tars skrev:
Här va det dragkrok!
...vilket alltid leder tillbaka till det första problemet, att köparen saknar nödvändigt kapital. :(
Ok- Här var det dragkrok!
20171111_203322.jpg
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av LarsL »

Som sagt inte lagligt där heller... Har vi gott igenom vilka risker man tar med en sådan här installation eller rättare sagt när man använder den.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av LarsA »

Leafen ser ut ha ryska skyltar så den är nog godkänd 8-)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Tars »

LarsA skrev:
Leafen ser ut ha ryska skyltar så den är nog godkänd 8-)
Alla konstiga saker är godkänt.

Ska ringa till försäkringsbolaget imorgon och kolla.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

Simon skrev:
Jag föreställer mig att det enda nuvarande hindret för att få ut fler elbilar på gatorna är att det inte finns tillräckligt många tillräckligt överkomliga elbilar. Så folk måste nöja sig med något sämre, eftersom de behöver någon bil ö.h.t., och fortsätta gå och sukta efter en elbil.

MEN jag är också en som själv kör elbil och känner till alla dess fördelar, och jag är med på en arbetsplats och i en släkt och bekantskapskrets där det numera pratas en hel del om elbilar. Det är ganska få fördomar kvar. Många har också börjat undersöka på egen hand om de har möjlighet att skaffa elbil, men för det mesta kommit fram till att de har för lite pengar för själva inköpet. Alternativt att elbilarna har för få dragkrokar.

Men grundtesen tror jag på – att alla egentligen vill ha elbil nu.
Tack! Jättekul läsa av era reaktioner, och jävisst, det är en extern blogg men jag ville känna av att jag låg rätt till och inte missat något.

Priserna ja det är något som intresserat den här tjejen. Hon är besatt av elbilar och har ett enormt kunnande:

Här diskuterar hon just hur elbilar ”borde” prissättas.



https://transportevolved.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Håller med största hindret för omställning är att det saknas utbud, både i volym och i variation. Alla vill ha lite olika typ av bil och många känner sig bättre om de har något att välja mellan. Dessutom måste det finnas tillräckligt många så att inte leveranstiderna blir evighetslånga. Detta är alltså ett gyllene för den biltillverkare som vill ta marknadsandelar, ses nog mest som en risk för de etablerade.

Alla på arbetsplatsen inser nog att det ”är kört” och att de kommer tvingas gå över till elbil snart. Även om vissa fortfarande lever i villfarelsen att det någon gång kommer vätgasbilar och frälser dem :roll: , fast jag hävdar bestämt att jag skulle inte ta en vätgasbil om jag så fick den och bränslet gratis. Fördomarna sipprar ut, men de blir mer och mer desperata, mer som ett försvar än riktig okunskap.
Jag håller med dig: ses nog mest som en risk för de etablerade.

Det är nog just det förhållandet de ser, (en sabla risk) och TransportEvolved kommenterade det i sitt Youtube-klipp ovan.

Hepp!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Som sagt inte lagligt där heller... Har vi gott igenom vilka risker man tar med en sådan här installation eller rättare sagt när man använder den.
Risken att bli stoppad av den så kallade polisen är nog noll. Åtminstone utanför storstäderna där det i allmänhet inte finns någon polis. Och de som finns bryr sig inte.
Sen är det ju bilprovningen, men de bryr sig troligen inte heller eftersom dragkroken är okej att ha som cykelhållare. Jag skulle däremot inte dra ett släp till bilprovningen med en icke godkänd dragkrok.
Gäller försäkringen vid krock då? Det är troligen där skon klämmer. Och min gissning är att det kan bli rejält dyrt. Vad blir det då? Olovlig körning kanske? Plus att man kanke måste betala skadorna ur egen ficka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Laban »

TeslaTissel skrev:
Priserna ja det är något som intresserat den här tjejen. Hon är besatt av elbilar och har ett enormt kunnande:

Här diskuterar hon just hur elbilar ”borde” prissättas.



https://transportevolved.com
Jag gillar personligen iden med mindre batteripack, ex tillbaka till 22 kWh men med tillhörande prissättning. Kanske något vi får se från ex Skoda, Dacia.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
TeslaTissel skrev:
Priserna ja det är något som intresserat den här tjejen. Hon är besatt av elbilar och har ett enormt kunnande:

Här diskuterar hon just hur elbilar ”borde” prissättas.



https://transportevolved.com
Jag gillar personligen iden med mindre batteripack, ex tillbaka till 22 kWh men med tillhörande prissättning. Kanske något vi får se från ex Skoda, Dacia.
Gissningsvis, tror jag ändå batterierna kommer att sjuka i pris, efter en tid. Och de uttalanden från VW om att de skall sänka prisbilden på elbilar framöver är ju ett steg, men det är rätt svårt tro dem ändå så mycket elände VW-koncernen ådstakommit med Dieselgate.

Hepp!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Simon »

Min bil har ett batteripack på (enligt etiketten) 85 kWh. Ofta tänker jag att det är mer än jag behöver. De flesta dagar är det verkligen så.
Jag skaffade bilen innan jag visste hur enkelt eller svårt det är att ladda.
Skulle jag köpa en ny elbil idag skulle jag nöja med med ett mindre batteri – kanske 60 kWh. Om några år när infrastruktur för laddning blivit ännu bättre kommer jag troligen klara mig på ännu mindre.
Detta förutsätter iofs en ombordladdare på typ 22 kW så att man kan ta vara på all växelströmsladdning som finns.

Och jag tror att framtidens elbilar kommer ha mindre batterier, när folket lärt sig att men inte måste kunna åka lika långt som med en bensintank. Det räcker att det finns en laddsladd vid varje parkeringsplats.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagt inte lagligt där heller... Har vi gott igenom vilka risker man tar med en sådan här installation eller rättare sagt när man använder den.
Risken att bli stoppad av den så kallade polisen är nog noll. Åtminstone utanför storstäderna där det i allmänhet inte finns någon polis. Och de som finns bryr sig inte.
Sen är det ju bilprovningen, men de bryr sig troligen inte heller eftersom dragkroken är okej att ha som cykelhållare. Jag skulle däremot inte dra ett släp till bilprovningen med en icke godkänd dragkrok.
Gäller försäkringen vid krock då? Det är troligen där skon klämmer. Och min gissning är att det kan bli rejält dyrt. Vad blir det då? Olovlig körning kanske? Plus att man kanke måste betala skadorna ur egen ficka.
Nej, polisen är knappast en faktor längre i vårat samhälle, du ska ha otur om du åker fast.
Verdi

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Verdi »

Att köra en bil värd runt miljonen utan försäkring ser jag som ett oöverkomligt hinder. Men så är jag feg också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Nej, polisen är knappast en faktor längre i vårat samhälle, du ska ha otur om du åker fast.
Jag har skrivit om det i en annan tråd. I början på juni körde ett rattfyllo med mycket hög fart in i ett stort träd som står i min infart. På vägen dit mejade han över en granne som stod där med sin cykel (grannen blev skadad men överlevde) och missade mig och min sambo med ett hårsmån. Fyllot körde dessutom med oskattad bil, alltså olovligt. Polisen kom visserligen och tog uppgifter och så. Men efter att fyllot hade lämnat sjukhuset skaffade han en ny bil på direkten. Det visade sig då att han - enligt polisens egen utsago - hade fått behålla sitt körkort. En förklaring för detta kunde de dock inte ge. Sen har det inte hänt nåt mer. Enda straffet han fick var de egna skadorna, jag hoppas det gjorde jävligt ont.
Efter detta har jag förlorat allt, verkligen allt förtroende för polisen och rättsväsendet i det här landet. Det verkar råda anarki och godtycklighet. Lagar är bara rekommendationer, bryter man mot dem händer troligen ingenting.
Det är inte riktigt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Pertan »

mati skrev:
LarsL skrev:
Nej, polisen är knappast en faktor längre i vårat samhälle, du ska ha otur om du åker fast.
Jag har skrivit om det i en annan tråd. I början på juni körde ett rattfyllo med mycket hög fart in i ett stort träd som står i min infart. På vägen dit mejade han över en granne som stod där med sin cykel (grannen blev skadad men överlevde) och missade mig och min sambo med ett hårsmån. Fyllot körde dessutom med oskattad bil, alltså olovligt. Polisen kom visserligen och tog uppgifter och så. Men efter att fyllot hade lämnat sjukhuset skaffade han en ny bil på direkten. Det visade sig då att han - enligt polisens egen utsago - hade fått behålla sitt körkort. En förklaring för detta kunde de dock inte ge. Sen har det inte hänt nåt mer. Enda straffet han fick var de egna skadorna, jag hoppas det gjorde jävligt ont.
Efter detta har jag förlorat allt, verkligen allt förtroende för polisen och rättsväsendet i det här landet. Det verkar råda anarki och godtycklighet. Lagar är bara rekommendationer, bryter man mot dem händer troligen ingenting.
Det är inte riktigt bra.
Så länge du är full så är det lugnt. Ju mer desto mer kommer man undan, känns så iaf. Är ju helt sjuk att så många berusade kommer lätt undan. Han skulle ju ha fått ett långt straff.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av mati »

Pertan skrev:
Så länge du är full så är det lugnt. Ju mer desto mer kommer man undan, känns så iaf. Är ju helt sjuk att så många berusade kommer lätt undan. Han skulle ju ha fått ett långt straff.
Det värsta är att han nu troligen sitter med sina polare och skryter hur duktig han är och så skrattar de över de lättlurade snutarna. Hela bygden vet vad som har hänt och ingen verkar särskilt upprörd ens. Alla vet ju att polisen inte gör nåt. Budskapet är ju tydligt. Det är helt okej att supa sig full och köra bil sen. Kör som en galning, skit i reglerna, bry dig inte om dina medtrafikanter. Det är okej. Så varför ska man då följa reglerna? Varför finns det regler överhuvudtaget?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ALLA vill ha elbil nu: Synpunkter? - artikel

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Pertan skrev:
Så länge du är full så är det lugnt. Ju mer desto mer kommer man undan, känns så iaf. Är ju helt sjuk att så många berusade kommer lätt undan. Han skulle ju ha fått ett långt straff.
Det värsta är att han nu troligen sitter med sina polare och skryter hur duktig han är och så skrattar de över de lättlurade snutarna. Hela bygden vet vad som har hänt och ingen verkar särskilt upprörd ens. Alla vet ju att polisen inte gör nåt. Budskapet är ju tydligt. Det är helt okej att supa sig full och köra bil sen. Kör som en galning, skit i reglerna, bry dig inte om dina medtrafikanter. Det är okej. Så varför ska man då följa reglerna? Varför finns det regler överhuvudtaget?
Det som jag tycker är knepigast i det där fallet är ju att han SKADAT en annan människa och då borde det en rättssak av det. Om det "bara" är materiella skador (och skador på honom själv) så
är det en helt annan sak, men att åsamka en annan person skador ska väl alltid kunna leda till något? Den som blev skadad borde kunna driva det precis som vilken misshandel som helst.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar