inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

dhanjel skrev:
strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).

Det finns ett gäng BMW i3 också.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Kom ihåg att företaget i fråga har sitt säte i Norge... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Angående Ambassadörsprogrammet på Nissan så var det i huvudsak olika slags "kommunikationsmissar" som ställde till förvirring där alla fick olika besked. Som jag förstått det bottnade mycket i att man "råkade" skickade ut/få med den "interna kalkylen/beräkningen" som Santander/Nissan gjort när de räknade fram erbjudandet. Där många kunder sen rätt/fel? tolkade det som att de hade en "rättighet" att sen köpa ut bilen till just det restvärdet osv. Sen hade man olika beräkningar för olika delar av programmet då även det kunderna betalade i månadskostnad kom att att variera med olika erbjudanden efter varandra. Vilket i slutändad resulterade i att många fick olika besked och konstiga svar om man ens fick besked!

Så här var det klantigt kommunicerat som ställde till det då man normalt sett inte ha någon rättighet (eller skyldighet) att köpa ut bilen till det kalkylerade restvärdet. Ett restvärde i kalkylen som för kunden alltså egentligen är helt irrelevant.

Däremot är jag lite frågande till att man säger sig sök kunder som "inte fick behålla" eller "drabbats". Dvs en rättighet man i de allra flesta fall inte har när det gäller konsumentleasing. Därför kan i princip heller ingen enskild kund "drabbas" som har konsumentleasat en bil utan i så fall har man möjligtvis "gynnats" av en låg leasingavgift under leasingperioden. (Där sen bilen tex sålts utomlands men det är ju alltså upp till leasinggivaren)

De som "drabbats" är ju i så fall ALLA vi skattebetalare i Sverige så då kan de ju intervjua vem som helst!

Så det känns alltså som att det finns någon missuppfattning i det hela hur en konsumentleasing är uppbyggd och fungerar. Där man alltså både vill äta kakan och ha den kvar (Risk/kostnad/rättighet/skyldighet).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Instämmer att det kan vara svårt att hitta någon enskild som "drabbats". Att inte få köpa ut en bil till riktigt billigt pris när leasingen är över (billig leasing tom) har jag svårt att ha sympati för. Möjligtvis kan de intervjua någon som inte kunnat hitta någon begagnad elbil för att alla skickas till norge. Det som det egentligen drabbar är svenska samhällsekonomin, då vi (alla skattebetalare) egentligen underlättar för norge (som är rikt nog att klara sig själv).
Det här är egentligen inte ett konsumentproblem utan istörre drag ett politiskt problem, och där lösningen står att finna. (det är inte så att plus kan ställa hårt mot hårt mot leasingföretagen) Och även om det inte är olagligt eller staffbart så känns det inte rätt (liksom bedrägerierna med elcyklarna). Det är en fråga om rätt och fel. Skulle gärna vilja se någon minister eller företrädare för något parti fick ge sin syn på saken.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Wilson »

Många upprörda känslor här, så ämnet engagerar uppenbarligen, men jag tycker inte att det är så enkelt som att säga att svenska skattepengar går till rika norrmän.

Bonus/malus är självfinansierat på så vis att om man nu tycker att det är så himla viktigt att få köpa en ny bil som tär på vår jord mer än andra bilar, får man också betala en slant (Malus) för att bidra till omställningen till hållbara transporter. Kalla det en slags klimatkompensering om du vill. Det är alltså inte så att dessa pengar annars var tänkta att gå till vård, skola, omsorg och allt det där.

Och visst hade det väl varit roligare om bilarna fått stanna kvar i Sverige, men samtidigt så får man komma ihåg att klimatnyttan inte blir sämre av att elbilarna rullar i Norge istf Sverige. Snarare tvärtom.

Men som någon redan nämnt finns det dock poänger med att elbilarna rullar just i Sverige. Om vi skall räkna med en utbyggnad av laddnätverk, behövs en robust elbilsflotta, och det hjälps inte av att bilarna flyttar till Norge. Men samtidigt skall man komma ihåg att utan bonusen är sannolikheten stor att bilarna inte rullat alls. I så fall hade det varit rätt onödigt att ha en subvention öht.

Jag kan ta mig själv som exempel , för jag har faktiskt hoppat på just ett sådant här 12-månadersavtal.

Enligt mitt avtal är leasingavgiften är ca 7500 i månaden. Mycket, men inte orimligt med tanke på att det bara löper på 12 månader. Sedan betalas bonusen om 60000 ut och fördelas på just 12 månader

Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).

(Man hade annars kunnat tänka sig ett upplägg med 6-månadersavtal för 10000/mån, där Bonusen står för hela kostnaden, men det hade kanske varit väl magstarkt ;) )

Hursomhelst kommer, enligt uppgift, dessa bilar sedan att annonseras ut här i Sverige. Så vilken svensk som helst är välkommen att handla. Men kommer det norrmän som är villiga att handla är det ingen som kommer att stoppa dem.

Och om norrmännen är villiga att betala mer än svenskar för beggade Leafar kan man inte klandra handlarna för att de inte tackar nej till affären. Och vi kan väl inte bli arga på norrmännen som är så sugna på elbilar att nybilstilldelningarna inte räcker till. Att de då vänder sig utomlands för att täcka behovet är inte så konstigt. Norrmännen dammsuger inte bara Sverige, utan hela Europa på elbilar. Det är heller inte ovanligt att hitta USA-leafar i Norge.

Och det är mycket tack vare att norrmännen driver upp priserna på beggat här i sverige, som andrahandsvärdet hålls uppe.
Teorin om pris som en funktion av tillgång och efterfrågan gäller även här, och det är nog många här inne som drar nytta av ett starkt andrahandsvärde på elbilar. Och det driver också upp efterfrågan på nya bilar. Om man är rimligt säker på att få bra betalt för bilen när man säljer den, är det lättare att få ihop kalkylen för en ny bil. Detta hjälper alltså också till att stärka den svenska nymarknaden för elbilar.

Man får kanske se det som att många svenskar får upp ögonen för elbilar, och de lär inte gå tillbaka till fossiler efter att ha åkt Leaf i ett år.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har bytt ut orden "inte fick" och "drabbade" i första inlägget. Orden var tydligen för känsloladdade.

Personligen har jag inga problem med att man efter en leasing inte får behålla eller köpa ut bilen. Upp till parterna att komma överens om villkoren. Ej heller att elbilar exporteras fritt över gränserna. Men jag anser att stödet staten betalat ut borde de få tillbaka om bilen lämnar landet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Däremot är jag lite frågande till att man säger sig sök kunder som "inte fick behålla" eller "drabbats". Dvs en rättighet man i de allra flesta fall inte har när det gäller konsumentleasing. Därför kan i princip heller ingen enskild kund "drabbas" som har konsumentleasat en bil utan i så fall har man möjligtvis "gynnats" av en låg leasingavgift under leasingperioden
Samtidigt så gäller muntliga avtal och handlarna har informerat olika. Jag fick tex uppläst för mig väldigt noga om att restvärdet var med på avtalet jag signerade. Då jag inte leasat en bil tidigare så ställde jag många frågor kring vad restvärdet egentligen betydde och fick svar utifrån det, bland annat att det var utköpspriset. Även här är det alltså kommunikation som spökar och har inte med tacksamhet att göra. Det var dessutom minst sagt lite brådis och jag fick kvittera ut min bil 2 veckor innan jag hämtade den.

Men som sagt, nog om det nu. Måste tänka på hjärtrytmen!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...

De som inte har råd att leasa nya bilar kommer ju i kläm och _våra_ skattepengar går till bilföretag och norrmän.

Det är alltså dina och mina pengar. För mig vore det trevligare om mina grannar, mina föräldrar osv får råd att skaffa elbil än att en norrman ska få fördelar av _våra_ gemensamma pengar.

Tanken om att "allt är ändå globalt" är ju att stirra sig blind på EN faktor i detta.
För det första: "våra" skattepengar (egentligen skattepengarna från de som köper törstiga bilar med malus) går inte till norrmän. De går till de svenskar som köper bilarna och i viss mån till de bolag som leasar ut bilarna. För det andra kan jag ärligt talat inte förstå varför jag skulle vara mer intresserad av att ge pengar till dina grannar och dina föräldrar än random norrman. Jag skiter faktiskt exakt lika mycket i de grupperna.
Verdi skrev:
danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Vadå sänka priset? Det svenska företaget höjer priset jämfört med vad de skulle kunna fått betalt på den svenska marknaden. Dvs det blir billigare för svenskar att köpa bilar inte bara på grund av bonus utan också på grund av högre andrahandsvärde. Dvs man får mer betalt.

Och jo, effekten av de norska subventionerna är att begagnade svenska elbilar blir dyrare. Men det har egentligen inte så mycket med bonusen att göra, så hade det varit annars också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Wilson »

TiborBlomhall skrev:
Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Jag tycker inte att det låter orimligt med 7500/mån under 12 mån, för en bil som kostar säg 425’ med vinterhjul och metallic som följer med. Det är så klart inte lika lågt som för ett 3-årsavtal, men det är ju under första året som värdetappet är brutalt.

Titta på Nissans egen leasingprislista
Där kan du leasa en Tekna under 24 mån/3000 mil för 4790kr efter dragen bonus (6000/24=2500kr) alltså ett grundpris på leasingen på 4790+2500=7290kr

För 36mån/4500mil gäller 4390kr+1667kr(60000/36) alltså 6057kr

För en fossilbil som kostar 400’ kommer du sällan under 6k/mån för ett normalt privatleasingavtal på 3år. Visst händer det, men då är det oftast någon form av stöd från handlare/generalagent.
64634EA1-AC16-4587-8C36-CEB0BF8B82FF.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Det är två sidor av myntet. ena fallet beg köpare som vill att billigare elbilar kommer ut på marknaden (nu försvinner de till norge) och på andra sidan nyelbilsköpare som vill betinga ett så högt andrahandsvärde som möjligt.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lobbin »

dhanjel skrev:
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51
Brukar finnas en del Zoe på Wayke, verkar som Bilia har gjort en deal. Sedan är ju Zoe lite speciellt med sin batterihyra på äldre bilar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Om man kollar så har många ”märkeshandlare” gått över till Wayke och erbjuder sina bilar där numera.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kontakten2

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.

10-tal? Det finns 26 st i3 Blocket som rullat mer än 500 mil. 78 bilar totalt varav 61 st är med större batteriet. 23 av de står med "0 mil". Är en del runt 300 mil, 100 mil osv också. Demobilar alltså.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Shven »

Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Ric »

Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Känns som moms undantag (till en viss nivå säg 100 000) är en väg att gå. Sedan måste det givetvis vara något hinder för att det missbrukas (men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Ric skrev:
Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
En intressant tanke... Nu är jag inte så bra på hur allt runt moms fungerar men de känns som de skulle göra export mindre intressant men ändå inte omöjligt om nu norrmännen vill betala mer...
Men hur skulle detta fungera med privat leasing? Jag antar att leasing bolaget inte betalt moms för bilen idag utan betalar bara moms för leasing avgiften som betalas in. Skulle man med detta förslaget döda privat leasing för elbilar eller hur fungerar de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av 12man »

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mer ... exporteras

En journalist som gjort lite research och tagit passningen från Tibor

"Våra beräkningar visar att de laddbara bilar som registrerats under 2015, 2016 eller 2017 och sen exporterats tillsammans varit berättigade till drygt 162 miljoner kronor i supermiljöbilspremie. Hur många av dessa bilar som faktiskt tagit emot premien har vi ingen uppgift om. Enligt Transportstyrelsen så har totalt ca 1,1 miljard kronor betalts ut inom ramen för supermiljöbilspremien under perioden 2015-2017."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av evilirish »

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.
Skriv svar