inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Jo håller med... vi tog leasingen just för att de kändes billigt och ganska tidsbegränsat... Nu önskar vi bara att de fanns fler alternativ när de är dags att lämna tillbaka bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av vigge50 »

Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

Var sugen på leasing med, men en kombination av att det "kändes fel" och lite för få mil som ingick så blev det inget.
Och att hitta en begagnad egolf/leaf (nya modellen) är ju mer eller mindre hopplöst idag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Vill veta mer! Berätta! Var har du läst?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Det är det här med droger... Billigt i början men sen får man betala fullt pris! Begagnatprisnivån skulle se helt annorlunda ut om inte de flesta Leafar gick på export till Norge. Nu är det nästan bara en sak som gäller och det är nyköp... Hurra säger Nissan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lem »

Jag träffade han på Nissan som var med och tog beslutet:
- hela dealen med att leasa leaf var ”för” bra
- man testade att sälja på kvd men bilarna gick för billigt
- att köpa ut bilarna var för dyrt tyckte jag o 80-90% av leasingtagarna pga orealistiska restvärden
- min bil stod osåld i ~7 mån innan den till slut gick ut ut på kvd för realistiska pengar

Summering:
Nissan fick ut bilar men missbedömde restvärdet. Det kostade men vi 220 st som fick prova var lyckliga. Leafen är bästa elbilen! Fin med dragkrok som tesla! Att de kunde exportera subventionerade bilar var lite synd men heder åt Nissan som hade guts!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Vill veta mer! Berätta! Var har du läst?
Dels i en facbookgrupp men även här på forumet i tråden om Kona.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=160
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av LarsL »

Man ska ju inte bara klaga på det, vi får ju billigare leasing här i Sverige också.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Man ska ju inte bara klaga på det, vi får ju billigare leasing här i Sverige också.
Nejdå, vissa får det bra men det saknas bilar på andrahandsmarknaden. Om bilarna hade fått stanna här i Sverige så hade vi fått flera som kunde ha tagit del av elbilsmarknaden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Nu är tidningen Elbilen i Sverige också igång med storyn. Deras journalist Björn Åslund letar efter drabbade. Om ni vill kan ni kontakta honom på 076 171 3573
Kontaktade honom men det var inte aktuellt än på ett par veckor eller så.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

När man ”privatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen ”skyldighet”) att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivaren hur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen".

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.

Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 5 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
När man ”priatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen skyldighet” att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivarenhur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen.

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.


Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.

Japp. Det grundläggande problemet är att folk i Sverige med mindre ekonomiska muskler får välja mellan svindyra elbilar som de inte har råd med eller betala svindyra straffskatter på fossilbilar och deras bränsle. Folk hamnar alltså i kläm och pengar skyfflas från Sverige till Norge.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av strejf »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Ja det är ett stort problem. Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. Sen har vi det ekonomiska också, en studie visar att utsläppen från en dieselbil i London kostar dem 200 000kr i skador under dess livstid.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.
Beror ju lite på hur man ser de... jag ser de som att de försvinner med bilen, dvs pengarna är kopplade till bilen men självklart skapar de också verksamhet i Sverige dock kanske till lite för hög kostnad. Jag kan ju inte tänka mig att vår stat har tänkt sig att detta ska vara ett sätt att finansiera bolag som exporterar ebilar utan tanken är nog att de ska finansiera bilar som vi kan köra i Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen.
Livet som var berodde inte på pris ställt mot nypris utan att många upplevde inte bilarna som prisvärda. Dessa ambassadörer var som jag förstått det mestadels familjer utan ekonomi att köpa en så dyr bil cash som provade pga ett bra erbjudande. Dessutom så hade Nissan/Santander noll koll med betoning på noll. Bilarna leasades ut med ett signerat restvärde och det restvärdet gällde inte när utköp kom på fråga. Då var det ett högre pris. Vissa kunde köpa bilen andra fick inte alls, andra fick ett högre pris, andra fick lägga på avgifter ovanpå restvärdespriset osv. Ingen visste någonting.

Som sagt i ett annat forum så har jag inte lust att gräva mer i detta nu. Finns säkert andra mer lämpade. :lol:

Bild från en liten träff :D

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...

De som inte har råd att leasa nya bilar kommer ju i kläm och _våra_ skattepengar går till bilföretag och norrmän.

Det är alltså dina och mina pengar. För mig vore det trevligare om mina grannar, mina föräldrar osv får råd att skaffa elbil än att en norrman ska få fördelar av _våra_ gemensamma pengar.

Tanken om att "allt är ändå globalt" är ju att stirra sig blind på EN faktor i detta.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

dhanjel skrev:
strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).

Det finns ett gäng BMW i3 också.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Kom ihåg att företaget i fråga har sitt säte i Norge... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Angående Ambassadörsprogrammet på Nissan så var det i huvudsak olika slags "kommunikationsmissar" som ställde till förvirring där alla fick olika besked. Som jag förstått det bottnade mycket i att man "råkade" skickade ut/få med den "interna kalkylen/beräkningen" som Santander/Nissan gjort när de räknade fram erbjudandet. Där många kunder sen rätt/fel? tolkade det som att de hade en "rättighet" att sen köpa ut bilen till just det restvärdet osv. Sen hade man olika beräkningar för olika delar av programmet då även det kunderna betalade i månadskostnad kom att att variera med olika erbjudanden efter varandra. Vilket i slutändad resulterade i att många fick olika besked och konstiga svar om man ens fick besked!

Så här var det klantigt kommunicerat som ställde till det då man normalt sett inte ha någon rättighet (eller skyldighet) att köpa ut bilen till det kalkylerade restvärdet. Ett restvärde i kalkylen som för kunden alltså egentligen är helt irrelevant.

Däremot är jag lite frågande till att man säger sig sök kunder som "inte fick behålla" eller "drabbats". Dvs en rättighet man i de allra flesta fall inte har när det gäller konsumentleasing. Därför kan i princip heller ingen enskild kund "drabbas" som har konsumentleasat en bil utan i så fall har man möjligtvis "gynnats" av en låg leasingavgift under leasingperioden. (Där sen bilen tex sålts utomlands men det är ju alltså upp till leasinggivaren)

De som "drabbats" är ju i så fall ALLA vi skattebetalare i Sverige så då kan de ju intervjua vem som helst!

Så det känns alltså som att det finns någon missuppfattning i det hela hur en konsumentleasing är uppbyggd och fungerar. Där man alltså både vill äta kakan och ha den kvar (Risk/kostnad/rättighet/skyldighet).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Instämmer att det kan vara svårt att hitta någon enskild som "drabbats". Att inte få köpa ut en bil till riktigt billigt pris när leasingen är över (billig leasing tom) har jag svårt att ha sympati för. Möjligtvis kan de intervjua någon som inte kunnat hitta någon begagnad elbil för att alla skickas till norge. Det som det egentligen drabbar är svenska samhällsekonomin, då vi (alla skattebetalare) egentligen underlättar för norge (som är rikt nog att klara sig själv).
Det här är egentligen inte ett konsumentproblem utan istörre drag ett politiskt problem, och där lösningen står att finna. (det är inte så att plus kan ställa hårt mot hårt mot leasingföretagen) Och även om det inte är olagligt eller staffbart så känns det inte rätt (liksom bedrägerierna med elcyklarna). Det är en fråga om rätt och fel. Skulle gärna vilja se någon minister eller företrädare för något parti fick ge sin syn på saken.
Skriv svar