inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Wilson »

TiborBlomhall skrev:
Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Jag tycker inte att det låter orimligt med 7500/mån under 12 mån, för en bil som kostar säg 425’ med vinterhjul och metallic som följer med. Det är så klart inte lika lågt som för ett 3-årsavtal, men det är ju under första året som värdetappet är brutalt.

Titta på Nissans egen leasingprislista
Där kan du leasa en Tekna under 24 mån/3000 mil för 4790kr efter dragen bonus (6000/24=2500kr) alltså ett grundpris på leasingen på 4790+2500=7290kr

För 36mån/4500mil gäller 4390kr+1667kr(60000/36) alltså 6057kr

För en fossilbil som kostar 400’ kommer du sällan under 6k/mån för ett normalt privatleasingavtal på 3år. Visst händer det, men då är det oftast någon form av stöd från handlare/generalagent.
64634EA1-AC16-4587-8C36-CEB0BF8B82FF.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Det är två sidor av myntet. ena fallet beg köpare som vill att billigare elbilar kommer ut på marknaden (nu försvinner de till norge) och på andra sidan nyelbilsköpare som vill betinga ett så högt andrahandsvärde som möjligt.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lobbin »

dhanjel skrev:
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51
Brukar finnas en del Zoe på Wayke, verkar som Bilia har gjort en deal. Sedan är ju Zoe lite speciellt med sin batterihyra på äldre bilar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Om man kollar så har många ”märkeshandlare” gått över till Wayke och erbjuder sina bilar där numera.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kontakten2

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.

10-tal? Det finns 26 st i3 Blocket som rullat mer än 500 mil. 78 bilar totalt varav 61 st är med större batteriet. 23 av de står med "0 mil". Är en del runt 300 mil, 100 mil osv också. Demobilar alltså.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Shven »

Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Ric »

Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Känns som moms undantag (till en viss nivå säg 100 000) är en väg att gå. Sedan måste det givetvis vara något hinder för att det missbrukas (men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Ric skrev:
Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
En intressant tanke... Nu är jag inte så bra på hur allt runt moms fungerar men de känns som de skulle göra export mindre intressant men ändå inte omöjligt om nu norrmännen vill betala mer...
Men hur skulle detta fungera med privat leasing? Jag antar att leasing bolaget inte betalt moms för bilen idag utan betalar bara moms för leasing avgiften som betalas in. Skulle man med detta förslaget döda privat leasing för elbilar eller hur fungerar de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av 12man »

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mer ... exporteras

En journalist som gjort lite research och tagit passningen från Tibor

"Våra beräkningar visar att de laddbara bilar som registrerats under 2015, 2016 eller 2017 och sen exporterats tillsammans varit berättigade till drygt 162 miljoner kronor i supermiljöbilspremie. Hur många av dessa bilar som faktiskt tagit emot premien har vi ingen uppgift om. Enligt Transportstyrelsen så har totalt ca 1,1 miljard kronor betalts ut inom ramen för supermiljöbilspremien under perioden 2015-2017."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av evilirish »

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.

Vilka dagar brukar de sända?
Konsumentens ”Lilla Uppdrag granskning”.

Aha! Tisdagar!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
SVT Plus 20:30 tisdag 20/11.

SVT kommer nog även få det till att det var synd om mej att vi inte fick förlänga vår Leasing.
Fullt medveten om avtalsförhållanden. Men det kändes som ett tecken på att avsikten var export än att jag inte fick en förlängning jag inte hade någon avtalad rättighet till .

Frågan om export och bidrag har många aspekter men att premien ger låga leasingkostnader på nya bilar och att de sen blir kvar på Svenska andrahandsmarknaden känns nog bäst.
Begagnat priset i Sverige kommer rimligen stabiliseras ju fler som ser att grannen kör elbil och att lägre milkostnader framgår mer än högre investeringssumma.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
(men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)
Visserligen en parentes, men det här med att "köpa igen" kan inte vara någon bra plan.

"Det går endast att få ett bidrag per person"
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... g-elcykel/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Betalar Nissan moms i Sverige på bilarna då? Antar att de får dra hela momsen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Som alltid så hårddras allt i såna här sammanhang. Hon fick det ju att låta som att alla miljoner som staten betalat ut i miljöbilspremier var bortkastade pengar, men det är det ju inte. De gör ju nytta den tid som bilarna går här på svenska vägar. Men ett system som innebär återbetalning av miljöbilspremien vid export vore väl bra. Antingen hela premien om bilen exporteras under första, låt säga, 6 åren. Eller en avskrivningsmodell, så man skriver av det på 6 år, helst linjärt så att det inte blir specifika årsdagar som det blir 10000 billigare att exportera.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Pengarna är ju bortkastade iom att bilarna inte kommer ut på andrahandsmarknaden. vilket syftet var. men det finns ju intressen att hålle uppe priset på elbilar så det finns argument för att norge tar del av svenska satsningar. En rejäl exportavgift, som motsvarar miljlöpremien, gärna mer, tror jag behövs.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av jonasl »

Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar