En intressant tanke... Nu är jag inte så bra på hur allt runt moms fungerar men de känns som de skulle göra export mindre intressant men ändå inte omöjligt om nu norrmännen vill betala mer...Ric skrev:Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.Shven skrev:Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Men hur skulle detta fungera med privat leasing? Jag antar att leasing bolaget inte betalt moms för bilen idag utan betalar bara moms för leasing avgiften som betalas in. Skulle man med detta förslaget döda privat leasing för elbilar eller hur fungerar de?