inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Ric skrev:
Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
En intressant tanke... Nu är jag inte så bra på hur allt runt moms fungerar men de känns som de skulle göra export mindre intressant men ändå inte omöjligt om nu norrmännen vill betala mer...
Men hur skulle detta fungera med privat leasing? Jag antar att leasing bolaget inte betalt moms för bilen idag utan betalar bara moms för leasing avgiften som betalas in. Skulle man med detta förslaget döda privat leasing för elbilar eller hur fungerar de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av 12man »

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mer ... exporteras

En journalist som gjort lite research och tagit passningen från Tibor

"Våra beräkningar visar att de laddbara bilar som registrerats under 2015, 2016 eller 2017 och sen exporterats tillsammans varit berättigade till drygt 162 miljoner kronor i supermiljöbilspremie. Hur många av dessa bilar som faktiskt tagit emot premien har vi ingen uppgift om. Enligt Transportstyrelsen så har totalt ca 1,1 miljard kronor betalts ut inom ramen för supermiljöbilspremien under perioden 2015-2017."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av evilirish »

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.

Vilka dagar brukar de sända?
Konsumentens ”Lilla Uppdrag granskning”.

Aha! Tisdagar!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
SVT Plus 20:30 tisdag 20/11.

SVT kommer nog även få det till att det var synd om mej att vi inte fick förlänga vår Leasing.
Fullt medveten om avtalsförhållanden. Men det kändes som ett tecken på att avsikten var export än att jag inte fick en förlängning jag inte hade någon avtalad rättighet till .

Frågan om export och bidrag har många aspekter men att premien ger låga leasingkostnader på nya bilar och att de sen blir kvar på Svenska andrahandsmarknaden känns nog bäst.
Begagnat priset i Sverige kommer rimligen stabiliseras ju fler som ser att grannen kör elbil och att lägre milkostnader framgår mer än högre investeringssumma.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
(men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)
Visserligen en parentes, men det här med att "köpa igen" kan inte vara någon bra plan.

"Det går endast att få ett bidrag per person"
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... g-elcykel/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Betalar Nissan moms i Sverige på bilarna då? Antar att de får dra hela momsen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Som alltid så hårddras allt i såna här sammanhang. Hon fick det ju att låta som att alla miljoner som staten betalat ut i miljöbilspremier var bortkastade pengar, men det är det ju inte. De gör ju nytta den tid som bilarna går här på svenska vägar. Men ett system som innebär återbetalning av miljöbilspremien vid export vore väl bra. Antingen hela premien om bilen exporteras under första, låt säga, 6 åren. Eller en avskrivningsmodell, så man skriver av det på 6 år, helst linjärt så att det inte blir specifika årsdagar som det blir 10000 billigare att exportera.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Pengarna är ju bortkastade iom att bilarna inte kommer ut på andrahandsmarknaden. vilket syftet var. men det finns ju intressen att hålle uppe priset på elbilar så det finns argument för att norge tar del av svenska satsningar. En rejäl exportavgift, som motsvarar miljlöpremien, gärna mer, tror jag behövs.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av jonasl »

Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

CO2 utsläppen må vara globalt problem, men avgaserna innehåller även annat bläigt som påverkar mer lokalt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
CO2 utsläppen må vara globalt problem, men avgaserna innehåller även annat bläigt som påverkar mer lokalt.


Absolut, och det behövs i våra egna storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.
I Göteborg har man ju länge också haft återkommande bekymmer med ”smog” då det i vissa fall bildar ett slags lock.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

jonasl skrev:
Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Så funkar det inte. Visst kan vi använda Sveriges skattepengar för att "lösa" ännu fler globala problem än vi redan gör (Varför ska just Sverige ha stormaktskomplex?) men nånstans måste vi även prioritera svenska skattebetalare högre.

Tanken med miljöpremien och straffskatterna på bensin och diesel är att ställa om VÅR fordonsflotta. Att i varje led göra det möjligt att välja en elbil istället för en fossilbil. Kapar du undan andrahandsmarknaden för billigare elbilar så är det ju vi själva som blir förlorare. Vi blir fast med fossilbilar och får betala dryga pengar i fordonsskatt och bränsleskatter. Pengar som möjliggör för norrmän att köpa ett år gamla elbilar till förmånligt pris och stora vinster till leasingföretagen.

Nej, Norge får bekosta sina egna elbilar och t ex Tyskland och Polen får bekosta sin egen klimatvänliga elektricitet. (apropå diskussionen om att svenska elbilar indirekt laddas på utländsk "ful-el") Sverige har inte något ansvar att exportera vare sig billiga elbilar eller koldioxidsnål elektricitet.

Det är väl ändå inte så vi ska använda de pengar som vi gemensamt betalar in? Så jävla inkompetent. Samma sak med elcyklarna. Skattepengar som bara kastas iväg utan eftertanke eftersom det sägs vara "bra för miljön". Det verkar ju inte direkt ha gjorts nån djupare analys direkt... :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Lasse Swärd i DN har nu också skrivit om ämnet. Han kollade även upp laddhybrider:
https://www.dn.se/ekonomi/motor/svenska ... jopremier/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av jonasl »

Verdi skrev:
jonasl skrev:
Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Så funkar det inte. Visst kan vi använda Sveriges skattepengar för att "lösa" ännu fler globala problem än vi redan gör (Varför ska just Sverige ha stormaktskomplex?) men nånstans måste vi även prioritera svenska skattebetalare högre.
Jag säger inte emot, det är klart att tanken är att pengarna ska gå till att ställa om vår fordonsflotta, inte Norges eller någon annans. Men tveklöst gör de en del av nyttan även där.

Själv är jag skeptisk till att det är bästa sättet att accelerera omställningen på, vill man ha lägre fordonspriser vore t.ex. sänkt eller borttagen moms på elbilar (som Norge) en variant som inte skulle kunna missbrukas på samma sätt. Man skulle också kunna tänka sig mindre sponsring på individnivå och större satsningar på infrastruktur.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

Nu har ni sett mej på SVT Plus.
Troligen lyckades jag alla 12 gånger jag fick frågan få med att ett plus var leasingavtal till lägre kostnad.
Det vill inte Plus få med.

Gröna bilister fick stå för kritiken till systemet och jag blev ett exempel på fenomenet.
Jag håller med att det vore bra med att bilen kommer ut som begagnad i Sverige när efterfrågan är stabil.

PS Vi har bara leasat en bil, den som nu är i Norge. DS.

https://www.svtplay.se/video/19929690/p ... pla:lp-app
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Nu har ni sett mej på SVT Plus.
Troligen lyckades jag alla 12 gånger jag fick frågan få med att ett plus var leasingavtal till lägre kostnad.
Det vill inte Plus få med.
Nej, det är väl självklart att det är deras story som ska fram. Konstigt att de fortsätter att bekymra sig med att hitta personer att intervjuva ;)

Hörde på Rapport att det har exporterats många bilar inom 6 månader, efter att de fått bidraget. Där försäkrade de att det nya systemet skulle förhindra detta, vilket är helt fel eftersom du får bonusen efter 6 månader och sedan kan du sälja bilen.
Skriv svar