inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Men anledning av dagens artikel på Tesla Club Sweden Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar har jag blivit kontaktad av Maria Viklands som är researcher för Sveriges Televisions konsumentprogram Plus.

De vill komma i kontakt med folk som leasat elbil som de inte kunde behålla sedan. Eller som vet att deras elbil hade exporterats till Norge.

Ni kan kontakta henne på:

090-175075

maria.viklands@svt.se

Maria Viklands
SVT Umeå
Sveriges Television AB
Formvägen 14
906 21 Umeå



EDIT: Nu är tidningen Elbilen i Sverige också igång med storyn. Deras journalist Björn Åslund letar också efter sådana leasingkunder. Om ni vill kan ni kontakta honom på 076 171 3573
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av HelectriC »

hela grejen är ju ganska tragisk. Är det nåt land som inte behöver svenska skattemedel, så är det Norge. Men det är väl kanske svenska "entreprenörer" som behåller vinsten i Sverige :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Kan man säga att systemet missbrukas?
På sätt och vis. 60 000 är inte mycket i sammanhanget, skulle önska att den var betydligt högre då elbil är för dyra för gemene man. Men tanken var att bilarna blir sedan billigare för andrahandsköparen och därmed får fler chansen att äga en elbil. Försvinner de utom lands fallerar det. Det är givetvis så att då hålls bilarnas pris uppe och värdet bevaras så ägare av nya bilar ser inte något problem, men samhällsekonomiskt känns det inte bra att Svenska skattekronor bidrar till att Norge får billigare elbilar. Fast å andra sidan så är norrmän köpstarka och har bättre förmåner så jag tror inte det påverkar så mycket, men argumentet är att norge behöver inte bli hjälpt, det är Sverige som behöver omställningen. räknar man på 20 000 bilar a 60 k så blir det ändå 120 miljoner. Det hade räckt till att ge 12 000 svenskar 100 000 rabatt. (tänk vad de skulle gjort på en kia Niro).
Tycker det vore självklart med en exportavgift om en bil har köpts med bidrag.(i alla fall de första 3 åren). uppdelad utdelning gör att fler än den första ägaren kan få ersättning (men det räcker med 2 år). Vi vill inte se bedrägeri som med elcykelförsäljningen.

Frågan är om inte momsbefrielse (el sänkning för ej lyxbilar) på elbilar skulle vara mer fritt från missbruk (fast då rasar väl nuvarande ägarna) (med en export och moms avgift ifall de exporteras eller säljs utomlands)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

SVT ringer tre timmar efter att man la ut en artikel på en obskyr nyhetsblogg
Bild
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Teslaspolen »

Tibor goes viral once more! 8-)
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av icreate »

Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av kler »

En dum fråga kanske, men är inte norska bilar ännu billigare, jämfört med den Svenska supermiljöbilspremien?
Jag förstår inte att det inte bara är billigare för en norrman att köpa en begagnad norsk Tesla, istället för en importerad svensk Tesla.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Det har förekommit framför allt med Nissan Leaf, men även VW Golf. Jag har inte hört om några Teslor som exporterats. Där blir 60,000 kronor elbilsbonus en större andel av bilens pris. Sen betalar ju även svensken som har bilen ett år runt 36,000 kronor i leasingavgift.

Förut med Supermiljöbilspremien kunde de exportera bilarna på en gång till Norge, inom 6 månader och då få tillbaka momsen. Nu kommer det väl framför allt bli företagsleasade bilar exporterade som inte momssmittats? Och det sägs att norrmännen är så utsvultna på elbilar att de är beredda att betala extra, bara de kan få en nu!

Men ja, jag har inte den exakta finansiella bilden klar kring exporten, vet bara att den förekommer. Det ligger just nu as we speak ute en kampanj på elbil.forum24.se nu med Nissan Leaf på ett års leasing:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8678.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Bjelke »

kler skrev:
En dum fråga kanske, men är inte norska bilar ännu billigare, jämfört med den Svenska supermiljöbilspremien?
Jag förstår inte att det inte bara är billigare för en norrman att köpa en begagnad norsk Tesla, istället för en importerad svensk Tesla.
Det är ju priset UTAN moms som blir lägre här iom att bidraget sänker hela bilens pris, och i leasingfallet är det priset utan moms som sänks fullt ut.
Sedan köper norrmännen våra bilar men ingen moms läggs på i Norge osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

kler skrev:
En dum fråga kanske, men är inte norska bilar ännu billigare, jämfört med den Svenska supermiljöbilspremien?
Jag förstår inte att det inte bara är billigare för en norrman att köpa en begagnad norsk Tesla, istället för en importerad svensk Tesla.
Hoppas plus tar upp det i programmet (så man förstår varför bilar tas från sverige) mna måste komma ihår att prisnivån är hel annorlunda för de köpstarka norrbaggarna (det är därför gränshandeln även med sin moms är välfrekvent ) Så frågan är om Svensk elbilshandel återlåts även om man täpper möjligheten att behålla premien. (dock så är 60 000 alltid en ganska stor summa)
Men tycke mig komma ihåg att det inte var dyra bilar som teslor som framför allt skeppades utan det var billigare bilar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Det har förekommit framför allt med Nissan Leaf, men även VW Golf. Jag har inte hört om några Teslor som exporterats. Där blir 60,000 kronor elbilsbonus en större andel av bilens pris. Sen betalar ju även svensken som har bilen ett år runt 36,000 kronor i leasingavgift.

Förut med Supermiljöbilspremien kunde de exportera bilarna på en gång till Norge, inom 6 månader och då få tillbaka momsen. Nu kommer det väl framför allt bli företagsleasade bilar exporterade som inte momssmittats? Och det sägs att norrmännen är så utsvultna på elbilar att de är beredda att betala extra, bara de kan få en nu!

Men ja, jag har inte den exakta finansiella bilden klar kring exporten, vet bara att den förekommer. Det ligger just nu as we speak ute en kampanj på elbil.forum24.se nu med Nissan Leaf på ett års leasing:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8678.html
Nu när jag tänker efter, leasingbolaget får väl tillbaka momsen?
När de köper bilen får de tillbaka momsen. Skulle de sen efter leasingperiodens slut sälja den inom landet skulle de behöva betala moms vid försäljningen - men nu exporteras ju bilen istället, då blir det ingen moms.

Men jag är tyvärr ekonomisk analfabet. Kan någon som kan fylla i?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Pontus »

icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Kan man köpa aktier i TCS?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Teslas president Elon Blomhall :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Kan man köpa aktier i TCS?
Omsättningen är katastrofal ;)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av _TonyV »

Sväva inte iväg från ett bra ämne nu.
Jag ska göda Norge med en till Leaf framöver. :-)
M3 får vänta..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Någon som ringt eller skickat mail dit... Funderar på de om nu vi skulle vara intressant...

Jag har ju en Leaf som ägs av norska Santander och där säljaren sa att den går till Norge efter... Jag har dock fått ett utköps pris om jag vill men de är ju kanske inte super förmånligt men ok.. Vi fick inte förlänga leasingen däremot vilket egentligen är vad vi önskar.

Men oavsert är de inte välkänt att dessa bilar går till Norge.
Fick ett erbjudande att leasa nya leaf för en bra summa ett år... dessa känns uppenbara att de bara vill exportera även om de inte sagt de rakt ut.. De känns uppenbart då de begränsar antal bilar, priset är för lågt och bara 1 år.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är välkänt bland elbilister men inte av gemene man.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu är tidningen Elbilen i Sverige också igång med storyn. Deras journalist Björn Åslund letar efter drabbade. Om ni vill kan ni kontakta honom på 076 171 3573
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Bra de uppmärksammans för även om jag själv har en sådan bil så stör de mig att skattepengar lämnar landet på detta sättet. Känns dessutom som de har accelererat idag jämför med när vi leasade vår... Jämför 2 år leasing för oss och idag många med 1 år bara...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Jo håller med... vi tog leasingen just för att de kändes billigt och ganska tidsbegränsat... Nu önskar vi bara att de fanns fler alternativ när de är dags att lämna tillbaka bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av vigge50 »

Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

Var sugen på leasing med, men en kombination av att det "kändes fel" och lite för få mil som ingick så blev det inget.
Och att hitta en begagnad egolf/leaf (nya modellen) är ju mer eller mindre hopplöst idag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Vill veta mer! Berätta! Var har du läst?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Det är det här med droger... Billigt i början men sen får man betala fullt pris! Begagnatprisnivån skulle se helt annorlunda ut om inte de flesta Leafar gick på export till Norge. Nu är det nästan bara en sak som gäller och det är nyköp... Hurra säger Nissan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar