Många upprörda känslor här, så ämnet engagerar uppenbarligen, men jag tycker inte att det är så enkelt som att säga att svenska skattepengar går till rika norrmän.
Bonus/malus är självfinansierat på så vis att om man nu tycker att det är så himla viktigt att få köpa en ny bil som tär på vår jord mer än andra bilar, får man också betala en slant (Malus) för att bidra till omställningen till hållbara transporter. Kalla det en slags klimatkompensering om du vill. Det är alltså inte så att dessa pengar annars var tänkta att gå till vård, skola, omsorg och allt det där.
Och visst hade det väl varit roligare om bilarna fått stanna kvar i Sverige, men samtidigt så får man komma ihåg att klimatnyttan inte blir sämre av att elbilarna rullar i Norge istf Sverige. Snarare tvärtom.
Men som någon redan nämnt finns det dock poänger med att elbilarna rullar just i Sverige. Om vi skall räkna med en utbyggnad av laddnätverk, behövs en robust elbilsflotta, och det hjälps inte av att bilarna flyttar till Norge. Men samtidigt skall man komma ihåg att utan bonusen är sannolikheten stor att bilarna inte rullat alls. I så fall hade det varit rätt onödigt att ha en subvention öht.
Jag kan ta mig själv som exempel , för jag har faktiskt hoppat på just ett sådant här 12-månadersavtal.
Enligt mitt avtal är leasingavgiften är ca 7500 i månaden. Mycket, men inte orimligt med tanke på att det bara löper på 12 månader. Sedan betalas bonusen om 60000 ut och fördelas på just 12 månader
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
(Man hade annars kunnat tänka sig ett upplägg med 6-månadersavtal för 10000/mån, där Bonusen står för hela kostnaden, men det hade kanske varit väl magstarkt
)
Hursomhelst kommer, enligt uppgift, dessa bilar sedan att annonseras ut här i Sverige. Så vilken svensk som helst är välkommen att handla. Men kommer det norrmän som är villiga att handla är det ingen som kommer att stoppa dem.
Och om norrmännen är villiga att betala mer än svenskar för beggade Leafar kan man inte klandra handlarna för att de inte tackar nej till affären. Och vi kan väl inte bli arga på norrmännen som är så sugna på elbilar att nybilstilldelningarna inte räcker till. Att de då vänder sig utomlands för att täcka behovet är inte så konstigt. Norrmännen dammsuger inte bara Sverige, utan hela Europa på elbilar. Det är heller inte ovanligt att hitta USA-leafar i Norge.
Och det är mycket tack vare att norrmännen driver upp priserna på beggat här i sverige, som andrahandsvärdet hålls uppe.
Teorin om pris som en funktion av tillgång och efterfrågan gäller även här, och det är nog många här inne som drar nytta av ett starkt andrahandsvärde på elbilar. Och det driver också upp efterfrågan på nya bilar. Om man är rimligt säker på att få bra betalt för bilen när man säljer den, är det lättare att få ihop kalkylen för en ny bil. Detta hjälper alltså också till att stärka den svenska nymarknaden för elbilar.
Man får kanske se det som att många svenskar får upp ögonen för elbilar, och de lär inte gå tillbaka till fossiler efter att ha åkt Leaf i ett år.