Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Det börjar ju närma sig att kunna beställa en Audi E-tron.
Vad är bästa företagsleasingen för denna bil?
Kan det finnas fristående leasingbolag med bättre lösningar?
Låter läskigt med VWFS basränta - Volkswagen Finacial Services - VWFS basränta reflekterar bolagets upplåning vid var tid.
https://www.vwfs.se/om-oss/aktuell-basranta/
Audi Business Lease: 36 mån (exkl moms), 4.500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (jan 2018). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer
Vad är bästa företagsleasingen för denna bil?
Kan det finnas fristående leasingbolag med bättre lösningar?
Låter läskigt med VWFS basränta - Volkswagen Finacial Services - VWFS basränta reflekterar bolagets upplåning vid var tid.
https://www.vwfs.se/om-oss/aktuell-basranta/
Audi Business Lease: 36 mån (exkl moms), 4.500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (jan 2018). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil? Det är det inte på Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Hur tänker du numati skrev:Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil?
Man leasar altid på X mil år och är det mer så betalar man för övermilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Så är det inte för mig. Antal mil har jag aldrig specat nånstans, bara det önskade restvärdet. Är det skillnad mellan finansiell och operationell leasing kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Precis, och privatleasing är i princip alltid operationell. Annars kallar man det billån (fast då inte att man lånar bil, namnet till trots, utan pengar).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Nej. Bara om man har operationell leasing med garanterat restvärde. Annars ansvarar leasingtagaren själv för restvärdet och då spelar det ju ingen roll för leasinggivaren om bilen rullat 1000 mil eller 30 000 mil.e5m1r skrev:Hur tänker du numati skrev:Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil?
Man leasar altid på X mil år och är det mer så betalar man för övermilen
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Men även med tesla och DNB så styr milen restvärde och kör du mer så påverkar det restvärdet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
e5m1r skrev:Men även med tesla och DNB så styr milen restvärde och kör du mer så påverkar det restvärdet
Bara om man tänker sig utnyttja återköpsgarantin.
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Så här tror jag. Man har ofta med miltalet även i finansiell leasing för att ha en uppfattning om att restvärdet och takten på inbetalningarna fungerar som säkerhet om något händer.
Dvs säger du tex 1500mil/år i 5år och vill ha ett högt restvärde. Leasingbolaget tycker utifrån det att en viss kontantinsat, månadsbetalning och utifrån bedömningen av ditt företags ekonomiska status är ok.
Räknar de med 1500/år och du kanske du kör 5000mil/år och går i konkurs efter 4,5år. Då gör leasingbolaget ett ”återtag” och säljer bilen som då ärvärd avsevärt mindre än leasingbolaget räknade med. Därigenom är alltså ”säkerheten” mycket sämre än de räknade med.
Däremot påverkas inte restskulden av att du kört mer eller mindre vid en finansiell leasing. Det är bara det verkliga ”marknadsvärdet” som förändras och avviker det från restskulden så får du ju ett överskott/underskott om du löser restskulden och säljer (tex byter in) bilen.
Har man sen serviceavtal och/eller försäkring kopplad till leasingavtalet så påverkas ju även priset på de utifrån bedömd körsträcka.
Vid operationell leasing (företag) eller konsumentleasing (privat) är det alltid kopplat till en viss körsträcka eftersom hela kalkylen bygger på det och någon ”annan” än leasingtagaren bär både risken och möjligheten för ett okänt marknadsvärde (+/-) när leasingtagaren lämnar tillbaka bilen.
Dvs säger du tex 1500mil/år i 5år och vill ha ett högt restvärde. Leasingbolaget tycker utifrån det att en viss kontantinsat, månadsbetalning och utifrån bedömningen av ditt företags ekonomiska status är ok.
Räknar de med 1500/år och du kanske du kör 5000mil/år och går i konkurs efter 4,5år. Då gör leasingbolaget ett ”återtag” och säljer bilen som då ärvärd avsevärt mindre än leasingbolaget räknade med. Därigenom är alltså ”säkerheten” mycket sämre än de räknade med.
Däremot påverkas inte restskulden av att du kört mer eller mindre vid en finansiell leasing. Det är bara det verkliga ”marknadsvärdet” som förändras och avviker det från restskulden så får du ju ett överskott/underskott om du löser restskulden och säljer (tex byter in) bilen.
Har man sen serviceavtal och/eller försäkring kopplad till leasingavtalet så påverkas ju även priset på de utifrån bedömd körsträcka.
Vid operationell leasing (företag) eller konsumentleasing (privat) är det alltid kopplat till en viss körsträcka eftersom hela kalkylen bygger på det och någon ”annan” än leasingtagaren bär både risken och möjligheten för ett okänt marknadsvärde (+/-) när leasingtagaren lämnar tillbaka bilen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Ser att Audi erbjuder både finansiell leasing och Operationell leasing.
Om jag nu är ute efter just finansiell leasing, är det då bättre att vända sig till något fristående leasingbolag?
https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... asing.html
Om jag nu är ute efter just finansiell leasing, är det då bättre att vända sig till något fristående leasingbolag?
https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... asing.html
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Nu när ni pratar kostnader så påverkar ju förmånsvärdet också månadskostnaden för dig och företaget (inte leasingkostnaden dock).
Finns det ett förmånsvärdet och vad är det i så fall Audin?
Finns det ett förmånsvärdet och vad är det i så fall Audin?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Varför ska de envisas med att ange förmånsvärde netto? Det är ju bruttovärdet man får skatta för. I detta fall alltså från 6000:-/mån. Med lite utrustning så blir det väl 10 000:-/mån. Är ju det som är så jäkla bra med att köpa en Model S nu. Nästan allt ingår ju i grundpriset vilket ger ett, i mitt tycke, väldigt lågt förmånsvärde i praktiken också.mati skrev:Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.
Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron
Sant. Om den bara hade gått att få med dragkrok också. Men jag tror också att e-tron blir en jäkligt dyr bil. Min Model S har ganska högt förmånsvärde (knappt 9000kr nånting), men Audin kommer säkert inte bli billigare.Verdi skrev:Varför ska de envisas med att ange förmånsvärde netto? Det är ju bruttovärdet man får skatta för. I detta fall alltså från 6000:-/mån. Med lite utrustning så blir det väl 10 000:-/mån. Är ju det som är så jäkla bra med att köpa en Model S nu. Nästan allt ingår ju i grundpriset vilket ger ett, i mitt tycke, väldigt lågt förmånsvärde i praktiken också.mati skrev:Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14