Voi - vilken grej!!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

OfarligTesla skrev:
Fast elscootrarna är ju rätt ivägen så som folk ställer dem på trottoaren, förstår att kommunen inte vill att det skall växa för mycket.
Jo, men rent juridiskt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
OfarligTesla skrev:
Fast elscootrarna är ju rätt ivägen så som folk ställer dem på trottoaren, förstår att kommunen inte vill att det skall växa för mycket.
Jo, men rent juridiskt?
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

OfarligTesla skrev:
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Det vore ju en nyttig sanering rakt av - men som det låter så vill dom förbjuda hyres-sparkcyklar.

Min gissning är att Voi kommer tvingas ha speciella platser, som de där hyrescyklarna har - om dom börjar ta i med hårdhanskarna och hiva iväg cyklar och annat löst bråte som står och dräller på olämpliga ställen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Det vore ju en nyttig sanering rakt av - men som det låter så vill dom förbjuda hyres-sparkcyklar.

Min gissning är att Voi kommer tvingas ha speciella platser, som de där hyrescyklarna har - om dom börjar ta i med hårdhanskarna och hiva iväg cyklar och annat löst bråte som står och dräller på olämpliga ställen.
Tror knappast de bryr sig om ifall det hyrs ut elscootrar, frågan är ju hur det sker. Redan idag är de i vägen på trottoaren och folk ställer dem helt åt helvete. Det kommer inte funka om de skall expandera ifall de inte köper parkeringsplatser åt dem.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av 12man »

fh.jpg
Så här blev det i lite större städer i Kina

"In 2017, bicycle sharing became a big thing in China. Very many bike-share start-ups flooded cities with millions of rental bicycles. Inevitably the sudden appearance of hundreds of thousands of bicycles swamped demand and became an environmental balls-up of epic proportions. Bike sharing remains very popular in China and hopefully there are now appropriate regulations albeit after the bubble burst. The aftermath of the initial bicycle free-for-all beggars belief."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av dstr »

12man skrev:
Så här blev det i lite större städer i Kina

"In 2017, bicycle sharing became a big thing in China. Very many bike-share start-ups flooded cities with millions of rental bicycles. Inevitably the sudden appearance of hundreds of thousands of bicycles swamped demand and became an environmental balls-up of epic proportions. Bike sharing remains very popular in China and hopefully there are now appropriate regulations albeit after the bubble burst. The aftermath of the initial bicycle free-for-all beggars belief."
Kina har ju "lite andra verktyg" att ta till för att lösa problemet.

Här i Sverige är det svårt att åka runt och plocka bort alla oranga sparkcyklar som står och dräller.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av kallekula »

Det har blivit mycket rabalder i alla andra städer där man provat detta, exempelvis San Francisco.

Är ju självklart inga problem att reglera marknaden i Stockholm heller. Det kan ju vara att scootrarna måste parkeras på speciella ställen eller liknande. Ligger det 200 st utanför T-centralen så blir folk nog lagom glada.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av manks »

Kan säga att Voi’s El-sparkcyklar är grymma!
Ni som inte testat att köra borde göra det.

Jag har en rabatt länk som ger 45:- gratis att testa för om någon vill ha.
https://link.voiapp.io/XNh7UO0h9Q
Senast redigerad av manks, redigerad totalt 1 gånger.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av JFAH »

Bra system, finns för få av dem bara, och hittills har jag bara kunna t använda dem ett fåtal gånger eftersom de sällan befinner sig i min närhet...

Men den som lever får se... Det finns alltid gnällspikar.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av boreno »

Tänkte jag skulle prova det ikväll. Men det finns bara 2 lediga i hela Sverige... sedan 3 timmar!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av josve »

manks skrev:
Kan säga att Voi’s El-sparkcyklar är grymma!
Ni som inte testat att köra borde göra det.

Jag har en rabatt länk som ger 45:- gratis att testa för om någon vill ha.
Bara skicka pm i så fall. (Eller får man posta den här?)
Testade idag för första gången. 3 olika turer idag. Riktigt bra! Åkte exempelvis från Slussen till Hötorget, 9 minuter och 23,50 kr i kostnad. Trevligt att se stan istället för att gå ner i tunnelbanan och faktiskt billligare än att betala tunnelbanan.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av macksie »

Har testat några gånger och tycker också att det fungerar riktigt bra. Smart ide.
Hoppas de får finnas kvar. Tyvärr kommer de nog försvinna.

San Francisco förbjöd företeelsen.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Voi - vilken grej!!

Inlägg av manks »

boreno skrev:
Tänkte jag skulle prova det ikväll. Men det finns bara 2 lediga i hela Sverige... sedan 3 timmar!
De tas in varje natt/kväll för att laddas!
Kolla på morgonen istället så skall du se att det finns massa ute.
Skriv svar