Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Jag bor i Stockholm och tycker tunnelbanan fungerar alldeles utmärkt (iaf nu, när dom bytte signalsystem på gröna linjen för några år sedan var det katastrof).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.
Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Som om trafiken är fri från idioter... Dessutom får du tampas med regn, snö, slask, kyla, hetta...
En egen måste ju vara mycket bättre om man nu vill åka el-scooter. Får lätt plats i bilen och lätta att ta med sig när man kommer fram. Vilket gör värderingen av Voi ännu konstigare.
Fast Voi tävlar ju inte mot bilen, idén är ju transport i stan och då är bilen inget direkt alternativ. Jag lär ju knappast ta bilen från St Eriksplan till Centralen t.ex.
Voi har ju fördelen att finns de mer eller mindre överallt kan man ju åka från en plats dit man vill och parkera den där. Tror dock inte kommunen kommer tillåta tusentals elscootrar som står överallt på trottoaren.
Vem har sagt nåt om bil? Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Med el-scooter måste du också köra i trafiken. Antingen på cykelväg eller på vanlig väg. Du får inte köra på trottoaren. Och då är man oskyddad mot väder och vind, bilar, cyklister, bussar... Funkar väl en ljummen söndagsmorgon i semestertider. I rusningstrafik i februari efter ett snöfall lär det inte vara fullt så trevligt.
Med det sagt så är det en klockren idé om man vill verka progressiv och miljövänlig och dra in en massa riskkapital på det. Men precis som det där pod-taxibolaget så kommer de nog aldrig gå med vinst.
Förresten, har Stockholms stad slutat med sina cyklar som man kunde låna/hyra?
Vad är det med alla transportlösningar egentligen? Pod-taxis osv osv. I Stockholm finns ju redan tunnelbana. Vad är det för fel på den?
Tunnelbana kostar mycket, tar lång tid, är trångt och man får tampas med massa idioter. Tjänster som Voi är perfekt om de blir tillräckligt utbyggda.
Själv funderar jag på en egen elscooter.
Problemet med tunnelbanan är väl som med alla tåg. Den utgår från en plats man inte är på och anländer till en destination man inte vill till och är känslig för störningar.
Nu har jag ingen större erfarenhet av just Stockholms tunnelbana men i andra städer tycker jag det har fungerat bra. Kanske Stockholm har för få linjer/stationer?
Visst funkar tunnelbanan bra. Men Stockholm är så liten stad, så man tar sig fram mycket lättare med cykel, moppe eller dylikt. Jag har elmoped på kontoret och kommer alltid fram snabbare i stan än tunnelbanan, trots att jag håller mig till 25 km/h. Det är ganska glest mellan stationerna i stan och krävs ofta byte mellan linjer för att komma fram.
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users"
Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag skrev för fth:s fall så vore det kanske bättre med en egen då han först tar bilen och sen åker sista biten med el-scooter.
Ja, jag har funderat på att köpa en Xiaomi M365 och ha i frunken/trunken, men jag tyckte det kunde vara en kul grej om det fanns några elskotrar tillgängliga på SuC för mer "casual users"
Man skulle t.ex. kunna koppla det till appen och endast göra det möjligt att starta sparkcykeln om man har sin Tesla på laddning, och det skulle förstås bara vara någon poäng om det faktiskt finns något ställe att åka till inom rimligt avstånd, vissa SuC är ju verkligen bortom all ära och redlighet
/fth
Jag tar bilen relativt sällan till innerstan, och en egen el-scooter har rätt låg WAF, så jag kommer fortsätta hyra.
"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."
"El-scootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att förbjuda scootrarna, kan Di Digital avslöja."
Knepigt läge. Tror knappast det är möjligt. Känns mer som lobbying från taxi-håll.
"Jag blev först prejjad av en hyrbil från Hertz, sen parkerade han som ett arsel så jag inte fick plats. Nu förbjuder vi Hertz hyrbilar i innerstan!!!" - kommer inte någon säga, någonsin.
Fast elscootrarna är ju rätt ivägen så som folk ställer dem på trottoaren, förstår att kommunen inte vill att det skall växa för mycket.
Jo, men rent juridiskt?
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Det vore ju en nyttig sanering rakt av - men som det låter så vill dom förbjuda hyres-sparkcyklar.
Min gissning är att Voi kommer tvingas ha speciella platser, som de där hyrescyklarna har - om dom börjar ta i med hårdhanskarna och hiva iväg cyklar och annat löst bråte som står och dräller på olämpliga ställen.
Ja det är väl ganska lätt för dem att stoppa? Om folk ställer cyklar mitt på trottoaren och lämnar dem där så kan de garanterat köra bort den, detsamma gäller ju dessa elscootrar. Man får inte ställa fordon hur som helst på trottoaren, dessa elscootrar lär inte vara ett undantag.
Det vore ju en nyttig sanering rakt av - men som det låter så vill dom förbjuda hyres-sparkcyklar.
Min gissning är att Voi kommer tvingas ha speciella platser, som de där hyrescyklarna har - om dom börjar ta i med hårdhanskarna och hiva iväg cyklar och annat löst bråte som står och dräller på olämpliga ställen.
Tror knappast de bryr sig om ifall det hyrs ut elscootrar, frågan är ju hur det sker. Redan idag är de i vägen på trottoaren och folk ställer dem helt åt helvete. Det kommer inte funka om de skall expandera ifall de inte köper parkeringsplatser åt dem.
"In 2017, bicycle sharing became a big thing in China. Very many bike-share start-ups flooded cities with millions of rental bicycles. Inevitably the sudden appearance of hundreds of thousands of bicycles swamped demand and became an environmental balls-up of epic proportions. Bike sharing remains very popular in China and hopefully there are now appropriate regulations albeit after the bubble burst. The aftermath of the initial bicycle free-for-all beggars belief."
"In 2017, bicycle sharing became a big thing in China. Very many bike-share start-ups flooded cities with millions of rental bicycles. Inevitably the sudden appearance of hundreds of thousands of bicycles swamped demand and became an environmental balls-up of epic proportions. Bike sharing remains very popular in China and hopefully there are now appropriate regulations albeit after the bubble burst. The aftermath of the initial bicycle free-for-all beggars belief."
Kina har ju "lite andra verktyg" att ta till för att lösa problemet.
Här i Sverige är det svårt att åka runt och plocka bort alla oranga sparkcyklar som står och dräller.
Det har blivit mycket rabalder i alla andra städer där man provat detta, exempelvis San Francisco.
Är ju självklart inga problem att reglera marknaden i Stockholm heller. Det kan ju vara att scootrarna måste parkeras på speciella ställen eller liknande. Ligger det 200 st utanför T-centralen så blir folk nog lagom glada.
Tänkte jag skulle prova det ikväll. Men det finns bara 2 lediga i hela Sverige... sedan 3 timmar!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016