Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

För snabbladdning med DC verkar ju den Kinesiska standarden GB/T 20234.3-2015 vanlig i Kina. Vad jag förstår är endast DC-laddning möjlig med den laddporten, eller finns det även stöd för AC?

Hur brukar annars elbilar i Kina ladda med AC från elnätet, är det 230 volt 1-fas 32 A som används? Och vilken typ av laddkontakt används då?
kinalucka.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Svenssons »

De i Kina kan ladda på exakt samma sätt som här med Typ 2 till bilen. Laddboxen kan kopplas till schuko-uttag eller trefas CEE precis som här och Supercharger kopplas även den via den lätt modifierade Typ 2-kontakten.

GB/T 20234.3-2015 är ett senare krav.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Men är det så att de flesta nya Kinesiska elbilarna har två laddportar?

Dual charging ports for quick and slow chargers kan jag läsa, är det då GB/T och en vanlig typ 2 kontakt som normalt används i Kina till bilens kabelände?

BYD.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Men är det så att de flesta nya Kinesiska elbilarna har två laddportar?

Dual charging ports for quick and slow chargers kan jag läsa, är det då GB/T och en vanlig typ 2 kontakt som normalt används i Kina till bilens kabelände?

BYD.jpg
Ja, det är de vanliga laddkontakterna i Kina och GB/T är obligatorisk som jag förstår det som. Det är väl bara Tesla som kan snabbladda från Typ 2. Tesla har också tagit fram en adapter för snabbladdning från GB/T för de bilar som inte har GB/T från början:

https://www.tesla.cn/sites/default/file ... _en-CN.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så om jag köper mig en Kinesisk elbil och använder den i Sverige, då funkar det bra att ladda AC 230 volt direkt från laddstolpar med typ 2 kontakt?

Men om jag vill snabbladda den med DC, då krävs en GB/T laddare? Eller finns det adapter från CCS till GB/T eller Chademo till GB/T ?

Ser att det finns CE-märkta GB/T DC-laddare med effekten 24 kW på marknaden:

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 7fcdiomMkk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Så om jag köper mig en Kinesisk elbil och använder den i Sverige, då funkar det bra att ladda AC 230 volt direkt från laddstolpar med typ 2 kontakt?

Men om jag vill snabbladda den med DC, då krävs en GB/T laddare? Eller finns det adapter från CCS till GB/T eller Chademo till GB/T ?

Ser att det finns CE-märkta GB/T DC-laddare med effekten 24 kW på marknaden:

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 7fcdiomMkk
Nej, du kan ladda en kinesisk Tesla exakt som i Sverige, dvs både med AC och Supercharging via Typ 2. Den kinesiska kan du dessutom DC-ladda via GB/T.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tänkte mig att jag köpt en BYD Kinesisk elbil idag till exempel. Vad klarar den av isåfall?

Bara rent laddtekniskt, inte om den skulle gå att registrera i Sverige eller ej.
Skriv svar