För snabbladdning med DC verkar ju den Kinesiska standarden GB/T 20234.3-2015 vanlig i Kina. Vad jag förstår är endast DC-laddning möjlig med den laddporten, eller finns det även stöd för AC?
Hur brukar annars elbilar i Kina ladda med AC från elnätet, är det 230 volt 1-fas 32 A som används? Och vilken typ av laddkontakt används då?
Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
De i Kina kan ladda på exakt samma sätt som här med Typ 2 till bilen. Laddboxen kan kopplas till schuko-uttag eller trefas CEE precis som här och Supercharger kopplas även den via den lätt modifierade Typ 2-kontakten.
GB/T 20234.3-2015 är ett senare krav.
GB/T 20234.3-2015 är ett senare krav.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Men är det så att de flesta nya Kinesiska elbilarna har två laddportar?
Dual charging ports for quick and slow chargers kan jag läsa, är det då GB/T och en vanlig typ 2 kontakt som normalt används i Kina till bilens kabelände?
Dual charging ports for quick and slow chargers kan jag läsa, är det då GB/T och en vanlig typ 2 kontakt som normalt används i Kina till bilens kabelände?
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Ja, det är de vanliga laddkontakterna i Kina och GB/T är obligatorisk som jag förstår det som. Det är väl bara Tesla som kan snabbladda från Typ 2. Tesla har också tagit fram en adapter för snabbladdning från GB/T för de bilar som inte har GB/T från början:Off Grid Byggaren skrev:Men är det så att de flesta nya Kinesiska elbilarna har två laddportar?
Dual charging ports for quick and slow chargers kan jag läsa, är det då GB/T och en vanlig typ 2 kontakt som normalt används i Kina till bilens kabelände?
https://www.tesla.cn/sites/default/file ... _en-CN.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Så om jag köper mig en Kinesisk elbil och använder den i Sverige, då funkar det bra att ladda AC 230 volt direkt från laddstolpar med typ 2 kontakt?
Men om jag vill snabbladda den med DC, då krävs en GB/T laddare? Eller finns det adapter från CCS till GB/T eller Chademo till GB/T ?
Ser att det finns CE-märkta GB/T DC-laddare med effekten 24 kW på marknaden:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 7fcdiomMkk
Men om jag vill snabbladda den med DC, då krävs en GB/T laddare? Eller finns det adapter från CCS till GB/T eller Chademo till GB/T ?
Ser att det finns CE-märkta GB/T DC-laddare med effekten 24 kW på marknaden:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 7fcdiomMkk
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Nej, du kan ladda en kinesisk Tesla exakt som i Sverige, dvs både med AC och Supercharging via Typ 2. Den kinesiska kan du dessutom DC-ladda via GB/T.Off Grid Byggaren skrev:Så om jag köper mig en Kinesisk elbil och använder den i Sverige, då funkar det bra att ladda AC 230 volt direkt från laddstolpar med typ 2 kontakt?
Men om jag vill snabbladda den med DC, då krävs en GB/T laddare? Eller finns det adapter från CCS till GB/T eller Chademo till GB/T ?
Ser att det finns CE-märkta GB/T DC-laddare med effekten 24 kW på marknaden:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 7fcdiomMkk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur laddas elbilar i Kina med AC från elnätet?
Jag tänkte mig att jag köpt en BYD Kinesisk elbil idag till exempel. Vad klarar den av isåfall?
Bara rent laddtekniskt, inte om den skulle gå att registrera i Sverige eller ej.
Bara rent laddtekniskt, inte om den skulle gå att registrera i Sverige eller ej.