150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Hur många minuter kan kunderna tänkas gå, för att komma till en restaurang eller butik, medan bilen laddas?
Vill du maximera inkomsterna ska du "tänka bensinmack": de tjänar också minimalt på bensinen men desto mer på butiken.

Kunderna ska absolut inte iväg någon annanstans - de ska sitta i din lounge och köpa ditt fika!
Och då finns ju möjligheterna att göra det bra mycket trevligare. Som bensinmack, fast bättre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Gustafsson »

Strömmen lär du nog inte bli rik på, men som många här så tror jag att ett litet matställe, butik skulle kunna bära sig. Men varje laddkund spenderar ju inte så värst många kronor i timmen där heller tänker jag. Clevers pris på 5 kr/kWh tror jag är max vad man kan ta, annars laddar man nån annan stans, men så länge 150 kW stolpar är ovanliga kanske det går att motivera lite mer för de få som har bilar som kan ta > 50 kW.
Själv gillar jag konceptet med butik och snabbladdare typ Lidl i Växjö. "Gratis" laddning, men jag handlar alltid i butiken samtidigt... kan nog inte bara bygga på laddande resande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av LarsL »

10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TeslaTissel »

Det kan komma konkurrerande destinationsladdare också.

Men här är en artikel hur man kan placera sig nära köpcentra tex.
https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Fast det förutsätter iofs att vi inte får fler elbilar alls på tio års tid, vilket känns mycket osannolikt.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Fast det förutsätter iofs att vi inte får fler elbilar alls på tio års tid, vilket känns mycket osannolikt.
Och fler landställen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av bylund »

Är det verkligen ett bra läge på så sätt att folk faktiskt är på genomresa och vill stanna och ladda där? Ska man till/från Stockholm stannar man väl inte så nära och och laddar om man inte har ett snabbt ärende på gångavstånd från laddaren? Då laddar man hellre på sin destination.
Så trots mycket passerande trafik, tror jag att en mycket stor del av den är lokal/regional, och inte har något behov av snabbladdning alls.

Och det krävs nog uthållighet innan det börjar gå med vinst.

Och man måste nog se till att ha en betallösning som alla redan har, t ex betalkort, inte något specialkort som bara fungerar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Gissar att marken kostar en slant också.

Det är en rätt tung investering att dra. Kanske kolla med Ionity om de skulle vara intresserade?

Om du kan få en marginal på markhyran av dem och låta Ionity ta investeringen, så kan du fixa en bra lounge och få ytterligare intäkter där.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
Är det verkligen ett bra läge på så sätt att folk faktiskt är på genomresa och vill stanna och ladda där? Ska man till/från Stockholm stannar man väl inte så nära och och laddar om man inte har ett snabbt ärende på gångavstånd från laddaren? Då laddar man hellre på sin destination.
Så trots mycket passerande trafik, tror jag att en mycket stor del av den är lokal/regional, och inte har något behov av snabbladdning alls.

Och det krävs nog uthållighet innan det börjar gå med vinst.

Och man måste nog se till att ha en betallösning som alla redan har, t ex betalkort, inte något specialkort som bara fungerar där.
Kontant i kassan inne? :lol:
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av dhanjel »

Om marken finns så kanske hyra ut till någon franchisetagare när det gäller kiosk/fik för att slippa driva det själv.
Kunna betala med betalkort kan jag tänka lockar. Har ingen elbil själv men tycker det verkar jobbigt med alla kedjors egna kort :)

Kanske inte lika relevant nära staden som längs motorvägen, men toaletter så barnen kan lätta på trycket medan man laddar. Kanske även leja ut det så de hålls rena och fräscha.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Men, då kan väl man beskriva på vilka grunder ekonomin inte skulle vara bra i detta fall?
Tycker beskrivningen är ganska bra och vad utöver det kan vi ju inte begära då det är affärshemligheter.

Om du förstår mig rätt?

Alltid roligt diskutera idéer tycker jag
Men, nu nattar jag mig.
Intäkterna är för låga sett till investeringen helt enkelt. Dels ska du ju köpa in och installera laddarna, vilket lär kosta miljoner, men sen ska du även betala för el och en ohemult hög nätavgift som blir i stort sett omöjlig att tjäna in bara den. Ja och så har du kostnaderna för betallösningen, reparationskostnader... Och hur mycket pengar skulle man få in? Kolla på en Tesla SuC. De flesta är ju rätt tomma. Är väl bara den i Bredden som är någorlunda utnyttjad.

Är väldigt få bilar idag som skulle ha glädje av en sån station dessutom. Och vad händer om Ionity sätter upp en station nån kilometer därifrån med billigare pris? Vem skulle åka till det privata alternativet då?

Möjligen om e-tron, EQC och andra bilar blir populära som taxis. Då kanske man kan samarbeta med taxibolagen. Men ändå. Är stora pengar som måste in.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av 12man »

Hur snurrar stadens taxibilar? Är det jojo Arlanda dagtid och lite fram och tillbaks inne i stan(sthlm) och sen krogen -> hem på nätterna.
Borde finnas behov av ett bredden_syd, om taxi bolagen skulle vilja gå in med pengar så ser ekonomin bättre ut, taxi ladda för 1:-/kwh och andra för 4-5:-/kwh.
Taxi i sthlm har 50+ Zoe numera, 50*30000:-
Tesla SUC modellen för taxi mer eller mindre
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Legato »

Är i grunden skeptisk men på riktigt bra läge nära Essingeleden tror jag inte det är omöjligt. Förutsättningen är ju också att det inte är tokdyrt att hyra markytan.

Jämförelsen med bensinmack är ju bra. Instinktivt tror jag du kommer förlora pengar på laddarna de första åren, frågan är ju om du sedan kan börja "skörda" eller om det kommer poppa upp andra laddare nära och konkurrera prismässigt (alternativt att 150 kw blir "passé").

Det jag dock tror kan funka bra är att "dra folk" till övrig verksamhet i anslutning. Det gäller ju helt klart att ha café/restaurang och alla annat en mack erbjuder. Problemet är väl att du nog i så fall behöver mer parkeringar än de 10 laddplatserna...

Lilla Essingen sägs vara världens mest tätbefolkade ö, vet inte om det är en myt eller sanning, men det bor ju iaf drygt 5000 personer på en ö med omkrets på ca 2 kilometer. Jag har bott där och då fanns det inget som var öppet riktigt sent/natt så man kan säkert sälja en hel del på udda tider. Ligger det nära Essingeleden så kan det ju attrahera även fossilare som vill köpa något att äta på natten :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar inte som det är någon vidare business att köra igång detta, även om de tekniska förutsättningarna är bra så måste ju också affärsmässigheten funka.

Fast om det inte går att tjäna några pengar på Anderssons 150 kW elbilsmack, så blir det väl lika som för Tesla, bilföretagen får själva bygga upp och driva dessa.

Många tänker sig att det är servicen runt som ska vara lönsam. Då har jag sämsta förutsättningarna, den här platsen blir isåfall P-fickor mot en betongvägg i ett industriområde. Det finns dock en hamburgerbar 5-10 min promenad bort, men det kanske inte lockar.

Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Precis, man laddar inte bilen på samma sätt som man tankar en avgasbil. Avgasbilen tankas kanske en gång i veckan och oftast när personen kör en kortare sträcka. Själva tankningen tar kanske 5 minuter och det är 5 minuters omväg för personen med avgasbil. Elbilen laddas normalt sett hemma. På längre resor behöver dock bilen laddning längs vägen. Då är det inte endast bilen som behöver laddas utan även förare och eventuella passagerare. Man vill då inte stanna och ladda på en asfaltplätt med betongväggar runt, särskilt inte när laddningen kanske tar 20-30 minuter. Man har troligen behov av att gå på toaletten, kanske köpa kaffe eller något att äta och dricka. Man kan ha behov av att rasta barn eller hund. Man vill kanske passa på att gå en promenad för att få lite frisk luft. Det är på dessa saker som man kan tjäna pengar på.

När det kommer till själva laddningen så gnälls det när priset är 100% över vad man laddar för hemma. När det kommer till vatten för att dricka så gnälls det inte alls på att priset är 10 000% över vad man betalar hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Ric »

Det krävs nog förbränningsmotorförbud för bilar i hela stockholmsområdet för att anläggningen ska gå bra, så att många skaffar elbil som inte kan ladda hemma.
Skriv svar