150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Men, då kan väl man beskriva på vilka grunder ekonomin inte skulle vara bra i detta fall?
Tycker beskrivningen är ganska bra och vad utöver det kan vi ju inte begära då det är affärshemligheter.

Om du förstår mig rätt?

Alltid roligt diskutera idéer tycker jag
Men, nu nattar jag mig.
Intäkterna är för låga sett till investeringen helt enkelt. Dels ska du ju köpa in och installera laddarna, vilket lär kosta miljoner, men sen ska du även betala för el och en ohemult hög nätavgift som blir i stort sett omöjlig att tjäna in bara den. Ja och så har du kostnaderna för betallösningen, reparationskostnader... Och hur mycket pengar skulle man få in? Kolla på en Tesla SuC. De flesta är ju rätt tomma. Är väl bara den i Bredden som är någorlunda utnyttjad.

Är väldigt få bilar idag som skulle ha glädje av en sån station dessutom. Och vad händer om Ionity sätter upp en station nån kilometer därifrån med billigare pris? Vem skulle åka till det privata alternativet då?

Möjligen om e-tron, EQC och andra bilar blir populära som taxis. Då kanske man kan samarbeta med taxibolagen. Men ändå. Är stora pengar som måste in.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av 12man »

Hur snurrar stadens taxibilar? Är det jojo Arlanda dagtid och lite fram och tillbaks inne i stan(sthlm) och sen krogen -> hem på nätterna.
Borde finnas behov av ett bredden_syd, om taxi bolagen skulle vilja gå in med pengar så ser ekonomin bättre ut, taxi ladda för 1:-/kwh och andra för 4-5:-/kwh.
Taxi i sthlm har 50+ Zoe numera, 50*30000:-
Tesla SUC modellen för taxi mer eller mindre
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Legato »

Är i grunden skeptisk men på riktigt bra läge nära Essingeleden tror jag inte det är omöjligt. Förutsättningen är ju också att det inte är tokdyrt att hyra markytan.

Jämförelsen med bensinmack är ju bra. Instinktivt tror jag du kommer förlora pengar på laddarna de första åren, frågan är ju om du sedan kan börja "skörda" eller om det kommer poppa upp andra laddare nära och konkurrera prismässigt (alternativt att 150 kw blir "passé").

Det jag dock tror kan funka bra är att "dra folk" till övrig verksamhet i anslutning. Det gäller ju helt klart att ha café/restaurang och alla annat en mack erbjuder. Problemet är väl att du nog i så fall behöver mer parkeringar än de 10 laddplatserna...

Lilla Essingen sägs vara världens mest tätbefolkade ö, vet inte om det är en myt eller sanning, men det bor ju iaf drygt 5000 personer på en ö med omkrets på ca 2 kilometer. Jag har bott där och då fanns det inget som var öppet riktigt sent/natt så man kan säkert sälja en hel del på udda tider. Ligger det nära Essingeleden så kan det ju attrahera även fossilare som vill köpa något att äta på natten :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar inte som det är någon vidare business att köra igång detta, även om de tekniska förutsättningarna är bra så måste ju också affärsmässigheten funka.

Fast om det inte går att tjäna några pengar på Anderssons 150 kW elbilsmack, så blir det väl lika som för Tesla, bilföretagen får själva bygga upp och driva dessa.

Många tänker sig att det är servicen runt som ska vara lönsam. Då har jag sämsta förutsättningarna, den här platsen blir isåfall P-fickor mot en betongvägg i ett industriområde. Det finns dock en hamburgerbar 5-10 min promenad bort, men det kanske inte lockar.

Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Precis, man laddar inte bilen på samma sätt som man tankar en avgasbil. Avgasbilen tankas kanske en gång i veckan och oftast när personen kör en kortare sträcka. Själva tankningen tar kanske 5 minuter och det är 5 minuters omväg för personen med avgasbil. Elbilen laddas normalt sett hemma. På längre resor behöver dock bilen laddning längs vägen. Då är det inte endast bilen som behöver laddas utan även förare och eventuella passagerare. Man vill då inte stanna och ladda på en asfaltplätt med betongväggar runt, särskilt inte när laddningen kanske tar 20-30 minuter. Man har troligen behov av att gå på toaletten, kanske köpa kaffe eller något att äta och dricka. Man kan ha behov av att rasta barn eller hund. Man vill kanske passa på att gå en promenad för att få lite frisk luft. Det är på dessa saker som man kan tjäna pengar på.

När det kommer till själva laddningen så gnälls det när priset är 100% över vad man laddar för hemma. När det kommer till vatten för att dricka så gnälls det inte alls på att priset är 10 000% över vad man betalar hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Ric »

Det krävs nog förbränningsmotorförbud för bilar i hela stockholmsområdet för att anläggningen ska gå bra, så att många skaffar elbil som inte kan ladda hemma.
Skriv svar