150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har hittat en möjlighet för att starta en 150 kW elbilsmack i Södra Stockholm.

Platsen är nära en avfart till Södra Länken / Essingeleden.

Det finns el framme så det räcker till 10 stycken 150 kW laddare, vilket är lite unikt.

Jag kan hyra 10 P-platser i bra läge.

Skulle det vara någon bra affärsidé med dessa förutsättningar?

Hur många kunder kan det tänkas komma?

Vad är kunderna beredda att betala för snabb effektiv laddning?

Bör det vara CCS och Chademo, samt eventuellt en fast inkopplad Chademoadapter till eventuella Tesla kunder?

Varje 150 kW laddare kostar väl minst 400 000:- styck plus 100 000:- för installationen.

Kanske några 24 kW DC laddare och 22 KW AC laddare även kunde vara lämpligt?

Vilken betallösning skulle vara mest attraktiv och lönsam?

Hur många minuter kan kunderna tänkas gå, för att komma till en restaurang eller butik, medan bilen laddas?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TeslaTissel »

Jag är ingen expert på affärs-lägen men vill bara framföra att det vore en väldigt attraktiv idé!

Dessutom måste ju läget vara helt kanon, om... du inte har en konkurrerande verksamhet precis intill.
Men med laddningsutbudet som du kan komma att erbjuda är det snarare bygg och anläggningskostnader som kan vara ett hinder?

Fantastiskt! Lycka till nu!

Och här finns rätt folk att svara på alla dina frågor!
Verdi

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Verdi »

Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Men, då kan väl man beskriva på vilka grunder ekonomin inte skulle vara bra i detta fall?
Tycker beskrivningen är ganska bra och vad utöver det kan vi ju inte begära då det är affärshemligheter.

Om du förstår mig rätt?

Alltid roligt diskutera idéer tycker jag
Men, nu nattar jag mig.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Min tanke också, men gissar bara helt utan insikt. Jag kommer tyvärr inte att ha anledning att ladda där i varje fall :/

Jag antar att pengarna inte ligger i elen, utan i "varmkorv och tidningar"?

Att bensinmackar kan locka några fler kunder med en laddare är kanske rimligt, men att bara leva på den subpromille som elbilar utgör låter helt omöjligt i mina öron.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Svenssons »

Jag tror att det skulle ta väldigt lång tid att få tillbaka investeringen av laddstolpar m.m. om det endast är på stolparna som man tänkt tjäna pengar på. Fixar man med lite service så kan investeringarna nog betala sig lite snabbare men risk och investeringskostnaderna stiger också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av PoloPrinsen »

Rent ekonomiskt så tror jag att det kan bli svårt att gå runt om du behöver betala för marken, nätavgiften, elförbrukningen, installationen till andra som skall göra vinst på sin del av kakan. Har man tex egen mark eller egen el så är det nog betydligt lättare ekonomiskt sett att lyckas.

Vitalt bör vara ev inkomst från närliggande verksamhet som genereras pga laddplatserna. Som mackarnas kaffe o korv.

Viktigt för att få stadig inkomst måste vara att minimera tid bilar står färdigladdade och då blokerar andra från att ladda.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla Supercharger 120 kW kostar 2:-/kWh
Clever tar 5:-/kWh för 50 kW
De andra tar betalt per minut, omräknat kanske runt 4:-/kWh

Dessa priser (med undantag för Teslas) brukar anses "hutlösa" men acceptabla. Du kan inte begära mer för 150 kW heller.

Du bör alltså räkna med 4-5:-/kWh utpris.

En bra snabbladdare i Stockholm kan ha runt 10 kunder per dag, som laddar runt 20 kWh var.

Per dag får du alltså in 800:-

Att installera en 50 kW comboladdare kostar runt 600,000:- inkl installation.
http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kos ... bbladdare/

Några 24 kW DC laddare ser jag ingen nytta av.
22 kW AC är bra för Renault Zoe kunder.

Isf CHAdeMO adapter för Tesla kan man satsa på fastchargers, kostar runt 600,000:- de med.
http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/

Vill man öka på inkomsterna bör man erbjuda extraservice som fika, toa, lounge. Kan vara automat om man vill hålla personalkostnaderna nere.

Vill man få upp antal kunder per dag ska man försöka få dit taxi-kunderna. Kolla upp vad som kan locka dem dit.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Per dag får du alltså in 800:-
Och då menar jag totalt, inte per stolpe.

För varje år ökar dock kundunderlaget med 70%, likaså intäkterna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TiborBlomhall »

Off Grid Byggaren skrev:
Hur många minuter kan kunderna tänkas gå, för att komma till en restaurang eller butik, medan bilen laddas?
Vill du maximera inkomsterna ska du "tänka bensinmack": de tjänar också minimalt på bensinen men desto mer på butiken.

Kunderna ska absolut inte iväg någon annanstans - de ska sitta i din lounge och köpa ditt fika!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Hur många minuter kan kunderna tänkas gå, för att komma till en restaurang eller butik, medan bilen laddas?
Vill du maximera inkomsterna ska du "tänka bensinmack": de tjänar också minimalt på bensinen men desto mer på butiken.

Kunderna ska absolut inte iväg någon annanstans - de ska sitta i din lounge och köpa ditt fika!
Och då finns ju möjligheterna att göra det bra mycket trevligare. Som bensinmack, fast bättre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Gustafsson »

Strömmen lär du nog inte bli rik på, men som många här så tror jag att ett litet matställe, butik skulle kunna bära sig. Men varje laddkund spenderar ju inte så värst många kronor i timmen där heller tänker jag. Clevers pris på 5 kr/kWh tror jag är max vad man kan ta, annars laddar man nån annan stans, men så länge 150 kW stolpar är ovanliga kanske det går att motivera lite mer för de få som har bilar som kan ta > 50 kW.
Själv gillar jag konceptet med butik och snabbladdare typ Lidl i Växjö. "Gratis" laddning, men jag handlar alltid i butiken samtidigt... kan nog inte bara bygga på laddande resande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av LarsL »

10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av TeslaTissel »

Det kan komma konkurrerande destinationsladdare också.

Men här är en artikel hur man kan placera sig nära köpcentra tex.
https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Fast det förutsätter iofs att vi inte får fler elbilar alls på tio års tid, vilket känns mycket osannolikt.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Fast det förutsätter iofs att vi inte får fler elbilar alls på tio års tid, vilket känns mycket osannolikt.
Och fler landställen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av bylund »

Är det verkligen ett bra läge på så sätt att folk faktiskt är på genomresa och vill stanna och ladda där? Ska man till/från Stockholm stannar man väl inte så nära och och laddar om man inte har ett snabbt ärende på gångavstånd från laddaren? Då laddar man hellre på sin destination.
Så trots mycket passerande trafik, tror jag att en mycket stor del av den är lokal/regional, och inte har något behov av snabbladdning alls.

Och det krävs nog uthållighet innan det börjar gå med vinst.

Och man måste nog se till att ha en betallösning som alla redan har, t ex betalkort, inte något specialkort som bara fungerar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
10 platser 5 laddare 50kW á 600 000kr ger återbetalningstid av 10år vid 800kr\dag. Hmm, får nog ha något annat också som drar in pengar alt lockar fler kunder.
Gissar att marken kostar en slant också.

Det är en rätt tung investering att dra. Kanske kolla med Ionity om de skulle vara intresserade?

Om du kan få en marginal på markhyran av dem och låta Ionity ta investeringen, så kan du fixa en bra lounge och få ytterligare intäkter där.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
Är det verkligen ett bra läge på så sätt att folk faktiskt är på genomresa och vill stanna och ladda där? Ska man till/från Stockholm stannar man väl inte så nära och och laddar om man inte har ett snabbt ärende på gångavstånd från laddaren? Då laddar man hellre på sin destination.
Så trots mycket passerande trafik, tror jag att en mycket stor del av den är lokal/regional, och inte har något behov av snabbladdning alls.

Och det krävs nog uthållighet innan det börjar gå med vinst.

Och man måste nog se till att ha en betallösning som alla redan har, t ex betalkort, inte något specialkort som bara fungerar där.
Kontant i kassan inne? :lol:
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av dhanjel »

Om marken finns så kanske hyra ut till någon franchisetagare när det gäller kiosk/fik för att slippa driva det själv.
Kunna betala med betalkort kan jag tänka lockar. Har ingen elbil själv men tycker det verkar jobbigt med alla kedjors egna kort :)

Kanske inte lika relevant nära staden som längs motorvägen, men toaletter så barnen kan lätta på trycket medan man laddar. Kanske även leja ut det så de hålls rena och fräscha.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Spännande. Men finns nog ingen ekonomi i det tyvärr.
Men, då kan väl man beskriva på vilka grunder ekonomin inte skulle vara bra i detta fall?
Tycker beskrivningen är ganska bra och vad utöver det kan vi ju inte begära då det är affärshemligheter.

Om du förstår mig rätt?

Alltid roligt diskutera idéer tycker jag
Men, nu nattar jag mig.
Intäkterna är för låga sett till investeringen helt enkelt. Dels ska du ju köpa in och installera laddarna, vilket lär kosta miljoner, men sen ska du även betala för el och en ohemult hög nätavgift som blir i stort sett omöjlig att tjäna in bara den. Ja och så har du kostnaderna för betallösningen, reparationskostnader... Och hur mycket pengar skulle man få in? Kolla på en Tesla SuC. De flesta är ju rätt tomma. Är väl bara den i Bredden som är någorlunda utnyttjad.

Är väldigt få bilar idag som skulle ha glädje av en sån station dessutom. Och vad händer om Ionity sätter upp en station nån kilometer därifrån med billigare pris? Vem skulle åka till det privata alternativet då?

Möjligen om e-tron, EQC och andra bilar blir populära som taxis. Då kanske man kan samarbeta med taxibolagen. Men ändå. Är stora pengar som måste in.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av 12man »

Hur snurrar stadens taxibilar? Är det jojo Arlanda dagtid och lite fram och tillbaks inne i stan(sthlm) och sen krogen -> hem på nätterna.
Borde finnas behov av ett bredden_syd, om taxi bolagen skulle vilja gå in med pengar så ser ekonomin bättre ut, taxi ladda för 1:-/kwh och andra för 4-5:-/kwh.
Taxi i sthlm har 50+ Zoe numera, 50*30000:-
Tesla SUC modellen för taxi mer eller mindre
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Legato »

Är i grunden skeptisk men på riktigt bra läge nära Essingeleden tror jag inte det är omöjligt. Förutsättningen är ju också att det inte är tokdyrt att hyra markytan.

Jämförelsen med bensinmack är ju bra. Instinktivt tror jag du kommer förlora pengar på laddarna de första åren, frågan är ju om du sedan kan börja "skörda" eller om det kommer poppa upp andra laddare nära och konkurrera prismässigt (alternativt att 150 kw blir "passé").

Det jag dock tror kan funka bra är att "dra folk" till övrig verksamhet i anslutning. Det gäller ju helt klart att ha café/restaurang och alla annat en mack erbjuder. Problemet är väl att du nog i så fall behöver mer parkeringar än de 10 laddplatserna...

Lilla Essingen sägs vara världens mest tätbefolkade ö, vet inte om det är en myt eller sanning, men det bor ju iaf drygt 5000 personer på en ö med omkrets på ca 2 kilometer. Jag har bott där och då fanns det inget som var öppet riktigt sent/natt så man kan säkert sälja en hel del på udda tider. Ligger det nära Essingeleden så kan det ju attrahera även fossilare som vill köpa något att äta på natten :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar inte som det är någon vidare business att köra igång detta, även om de tekniska förutsättningarna är bra så måste ju också affärsmässigheten funka.

Fast om det inte går att tjäna några pengar på Anderssons 150 kW elbilsmack, så blir det väl lika som för Tesla, bilföretagen får själva bygga upp och driva dessa.

Många tänker sig att det är servicen runt som ska vara lönsam. Då har jag sämsta förutsättningarna, den här platsen blir isåfall P-fickor mot en betongvägg i ett industriområde. Det finns dock en hamburgerbar 5-10 min promenad bort, men det kanske inte lockar.

Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 150 kW Elbilsmack - kan det vara en affärsidé?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns ju många automatstationer för fosila fordon mitt ute bland ingenting, de verkar ju få kunder trots allt. Min tanke var att erbjuda riktigt kraftfull 150 kW laddning, det är ju inte så vanligt ännu.

Men det kanske behöver vara något i denna stil för att locka in kunderna:
Tesla-Mack.jpg
Precis, man laddar inte bilen på samma sätt som man tankar en avgasbil. Avgasbilen tankas kanske en gång i veckan och oftast när personen kör en kortare sträcka. Själva tankningen tar kanske 5 minuter och det är 5 minuters omväg för personen med avgasbil. Elbilen laddas normalt sett hemma. På längre resor behöver dock bilen laddning längs vägen. Då är det inte endast bilen som behöver laddas utan även förare och eventuella passagerare. Man vill då inte stanna och ladda på en asfaltplätt med betongväggar runt, särskilt inte när laddningen kanske tar 20-30 minuter. Man har troligen behov av att gå på toaletten, kanske köpa kaffe eller något att äta och dricka. Man kan ha behov av att rasta barn eller hund. Man vill kanske passa på att gå en promenad för att få lite frisk luft. Det är på dessa saker som man kan tjäna pengar på.

När det kommer till själva laddningen så gnälls det när priset är 100% över vad man laddar för hemma. När det kommer till vatten för att dricka så gnälls det inte alls på att priset är 10 000% över vad man betalar hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar