Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetsplats

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av 12man »

Var det lika knepigt att få dit mv-uttagen när det begav sig?
Ur ett av mv-uttag plockas det 6-10kwh per dygn?

Ladduttagens pris är alldeles för högt idag, när ska volymerna kicka in?
2000+ kronor för en 7meters kabel? vaf... 10m 3 fas kabel max 700:-

Nånstans jag jobbade funkade de inte hela dagen, borde gå att göra samma med ladduttag för att hålla abonnemanget rimligare,
ms 76132 "Eleamore"
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av halper »

JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.

Nu blev det kanske mer off-topic här...
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av JonasAnd »

halper skrev:
JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.

Nu blev det kanske mer off-topic här...
Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.

Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.

Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av halper »

JonasAnd skrev:
halper skrev:
JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.

Nu blev det kanske mer off-topic här...
Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.

Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.

Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
Får man fråga hur prissättningen skulle se ut om det var ±0 för företaget och, säg, 75% av de här platserna skulle ha snappats upp för vad nu priset blir?

Låter rätt bra att ha obegränsat med drivmedel för allt utom långkörningar för 500 kr i månaden. Måste vara billigare än att ladda annorstädes, om man nu inte verkligen gör sig besvär att hitta typ kommunala gratisladdare. Går förstås inte att jämföra med kWh-kostnaden om man laddar i eluttag i villa, men det är ju helt fel frukt att jämföra med.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av LarsL »

Hur går det till om 4 laddplatser kostar 75000kr? Då måste ju något gått fel liksom. 5000kr/plats plus 5000kr i arbete om ledningarna finns på plats tycker jag är rimligt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av OfarligTesla »

Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.
Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.

Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.
Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.

Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.
Tror du skulle bli förvånad över vad folk gör för att spara småslantar. Att tid är pengar verkar inte de flesta förstå med tanke på vad gemene man gör själv i det här landet istället för att leja bort eller automatisera.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.
Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.

Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.
Tror du skulle bli förvånad över vad folk gör för att spara småslantar. Att tid är pengar verkar inte de flesta förstå med tanke på vad gemene man gör själv i det här landet istället för att leja bort eller automatisera.
När de är gratis så ja absolut men med ett pris på 1,90 /kwh så är de billigare att ladda hemma vilket borde betyda att man inte laddar på SuC i onödan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.

Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.
Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.

Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.
Tror du skulle bli förvånad över vad folk gör för att spara småslantar. Att tid är pengar verkar inte de flesta förstå med tanke på vad gemene man gör själv i det här landet istället för att leja bort eller automatisera.
Som tur är så är det inte så många som bor nära en SuC. :)

Jag tycker faktiskt man borde spärra möjligheten att ladda gratis på SuC inom t ex 50 km från hemmet. Eller att man har nån smart algoritm som räknar ut om det rör sig om en uppladdning inför långresa eller liknande. Då skulle man få ladda gratis också. Borde inte vara så svårt att få till.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:

Som tur är så är det inte så många som bor nära en SuC. :)

Jag tycker faktiskt man borde spärra möjligheten att ladda gratis på SuC inom t ex 50 km från hemmet. Eller att man har nån smart algoritm som räknar ut om det rör sig om en uppladdning inför långresa eller liknande. Då skulle man få ladda gratis också. Borde inte vara så svårt att få till.
Ja eller ta bort ladda gratis vilket man ju faktiskt har gjort nu, dvs de kommer inte nya bilar som är gratis att ladda.
Nu har vi ingen Tesla men vi har en Leaf och har vid några få tillfällen haft behov av att snabbladda. EON körde väldigt länge gratis laddning och de slog nästan aldrig fel utan där var alltid någon som laddade och man fick vänta på laddning (ja ni vet 1 laddare per plats). Sedan ett tag tillbaka så tar EON betalt för att ladda (vilket säkert alla vet) och helt ärligt så tycker jag detta är bättre för sedan dess så har vi faktiskt aldrig haft problem att snabbladda när vi behöver.
Kan även berätta att vi har snabbladdat ibland i Lödde (dvs vår hemort) men gör detta eftersom vi kört slut på batteriet under dagen men hade några ärenden till för dagen. Att har ha begränsningar att ladda på hemmaplan känns dumt men kanske mest ett problem med bilar som har så små batterier som en Leaf.

Med tanke på att jag kör förbi dessa laddare i lödde ganska ofta så kan jag berätta att beläggning har förändrats extremt från när de var gratis. När de var gratis var laddaren nästan alltid upptagen men nu är de ganska sällan den är upptagen.
Jag tycker de helt klart är bättre nu när de kostar lite pengar att ladda, sen kunde man kanske önskat de var lite billigare men priset är ok om vi ser de i förhållande till vårt behov av att snabbladda (dvs sällan).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Som tur är så är det inte så många som bor nära en SuC. :)

Jag tycker faktiskt man borde spärra möjligheten att ladda gratis på SuC inom t ex 50 km från hemmet. Eller att man har nån smart algoritm som räknar ut om det rör sig om en uppladdning inför långresa eller liknande. Då skulle man få ladda gratis också. Borde inte vara så svårt att få till.
Ja jag tycker det aldrig ska vara gratis och gärna prissatta så bolaget går med vinst per laddad kWh, då finns incitament för att göra systemet så utbrett att det inte blir kö.

Tror nog helt klart tillräckligt många bor så de passerar en Supercharger på vägen hem att om vi börjar se massvis med Model 3 här så kommer de svänga in på den när de åker förbi och skapa problem om det är tillräckligt billigt.

De priserna de har nu gör ju att det är billigare att ladda på SuC än de flesta andra alternativ förutom att ladda i egen regi hemma.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Som tur är så är det inte så många som bor nära en SuC. :)

Jag tycker faktiskt man borde spärra möjligheten att ladda gratis på SuC inom t ex 50 km från hemmet. Eller att man har nån smart algoritm som räknar ut om det rör sig om en uppladdning inför långresa eller liknande. Då skulle man få ladda gratis också. Borde inte vara så svårt att få till.
Ja jag tycker det aldrig ska vara gratis och gärna prissatta så bolaget går med vinst per laddad kWh, då finns incitament för att göra systemet så utbrett att det inte blir kö.

Tror nog helt klart tillräckligt många bor så de passerar en Supercharger på vägen hem att om vi börjar se massvis med Model 3 här så kommer de svänga in på den när de åker förbi och skapa problem om det är tillräckligt billigt.

De priserna de har nu gör ju att det är billigare att ladda på SuC än de flesta andra alternativ förutom att ladda i egen regi hemma.
Jag tror det räcker med att det är dyrare än att ladda hemma för att nästan ingen ska okynnesladda. De som skaffat Model 3 utan att ha hemladdning kan väl få ladda på SuC? Och de som snabbt behöver fullt batteri trots att det är nära deras hem kan väl också få ladda? Då behövs ju den snabba laddningen.

Jag tycker även Tesla ska passa sig för att sätta SuC för nära köpcenter och liknande. SuC i Bredden är verkligen inte bra. Nära affärer och annat vilket säkert lockar en och annan lokal Tesla-ägare att ladda gratis när de ändå ska handla mat eller nåt. Men hade det kostat mer än hemma så hade ju inte folk valt att ställa sig där om de inte verkligen behövde.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Hammar »

JonasAnd skrev:
halper skrev:
JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.

Nu blev det kanske mer off-topic här...
Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.

Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.

Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
Frågan är hur mycket mer det går att ta betalt för en platts med laddning. 500kr är ju dyrt om man betänker att du kan ladda hur mycket du vill för 399/mån på Clevers stolpar. Om inte fastighetsbolaget kan fixa laddning för de pengarna, så vore det ju bättre om de kunde övertala Clever att sätta upp ett par stolpar.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

För att köra mina ca 200 mil per månad så behöver jag nog ladda i snitt 300 Wh/km efter förluster på laddning, värme, vampire drain osv. Tror det är lågt räknat. 600 kWh/mån alltså. Hemma kostar det typ 900 spänn. Ur det perspektivet är ju 500:- billigt.

Men på vår i3 som går 100 mil i månaden och som säkert klarar sig på 200 Wh/km i snitt så kostar det bara 300:-/mån hemma. Då är 500:- rätt dyrt.

Som sagt så beror det på.
Skriv svar