Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetsplats

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetsplats

Inlägg av Verdi »

Där jag sitter och jobbar 3-4 dagar i veckan...
Hej alla,
Vår hyresvärd har infört förbud mot att ladda elbilar på våra p-platser. Jag får därför be alla sluta med det omgående.
Jag har naturligtvis ställt frågan tillbaka om när de ordnat riktiga laddplatser men inte fått svar ännu.
Någon mer som råkat ut för nåt dylikt? Vore ju olyckligt om det här blev en trend.

Hyresvärdens namn? Uppsala Akademiförvaltning. https://www.uaf.se/

Iofs är det väl i snitt 3-4 bilar som laddar varje dag. Dels jag, men även 1-2 Leafar, nån Passat GTE osv. Det blir väl pengar. Laddar man en hel dag gör man av med närmare 20 kWh. Säg 70 kWh per dag. Ggr 20 = 1400 kWh. Ja, det blir säkert drygt 2 tusen spänn i månaden. Klart det är pengar men det är ju INGENTING jämfört med deras intäkter. Skapar bara irritation detta.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av chaffis75 »

Som du säger de blir ju lite pengar för hyresvärden så på så sätt förstår jag de... Samtidigt borde de förstå att de finns ett behov och kanske försöka lösa detta först genom att sätta upp lite laddboxar där de kan ta betalt för strömmen och därefter förbjuda laddning i vanliga stolpar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Bjelke »

Är det på samma platser OK att stå med motorvärmare på ännu fler bilar på vintern? Eller betalar man extra för det?
Isf borde man väl kunna ta samma peng fast året runt för dom som laddar bilar, det är iaf ett första steg istället för förbud...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Som du säger de blir ju lite pengar för hyresvärden så på så sätt förstår jag de... Samtidigt borde de förstå att de finns ett behov och kanske försöka lösa detta först genom att sätta upp lite laddboxar där de kan ta betalt för strömmen och därefter förbjuda laddning i vanliga stolpar.

Jo jag förstår väl också att det kostar lite pengar. Men det är ju inte direkt några stora pengar för dem och det känns helt enkelt småaktigt. Dessutom är det ju de stackars laddhybriderna som råkar mest illa ut. De får åka hem från jobbet på bensin istället för el. Jag behöver ju inte ladda där direkt... Visst går jag miste om typ en hundring i veckan men det är ju bara en lunch på stan.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Är det på samma platser OK att stå med motorvärmare på ännu fler bilar på vintern? Eller betalar man extra för det?
Isf borde man väl kunna ta samma peng fast året runt för dom som laddar bilar, det är iaf ett första steg istället för förbud...
Motorvärmar-el ingår i hyran. Blir ju lite lustigt nu till vintern när hybriderna kanske inte ens kan värma kupén pga dålig laddning i batteriet. Är det då ok att ladda så att de ska kunna värma kupén? Eller är det bara fossilbilar som ska få ha varm kupé?

Nä, tur man har riktig elbil och inte är beroende. :)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av PoloPrinsen »

Orsaken kan väl vara miljörelaterad förmodar jag. Elbilar måste förmodligen inte laddas på arbetsplatsen för att klara av distansen hem efter jobbet. (och om det är så så får elbilen köras hem via snabbladningsstation).

Bensin/dieselbilen måste förvärmas för att minska miljöpåverkan vid hemkörningen...

Hybriderna har ice bilarnas nackdel vad gäller kallstart och inte äkta elbilars fördel vad gäller batteristorleken, så de blir trippeldåliga i TS exempel. Typ.


En möljlig lösning vore kanske att alla berörda kommer överens och sätter i system att (om möjligt!?!) Parkera dubbelt på varje motorvärmarplats så att man UTAN att flytta bilar i första hand låter hybrider laddas upp ända fram tills ca sista timmen innan hemgång. Då flyttar man alla sladdar så att ice-bilarna får tillgång till motorvärmarström.
Ev lediga elbilsladdplatser får den/de elbilsägare utnyttja som har svårast att komma hem utan separat laddning eller ej har hemmaladdning alls.

Det var mina 5 öre. ;-)
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av NEO »

Nej ganska solklart att det är något underliggande typ svenska avundsjukan. Varför skulle en Tesla ställd på 5-10A vara bannad men inte en DEFA värmare med fläkt på 2800W?

Jag hade liknande på en arbetsplats tidigare, alla med e-golf och kia soul laddade glatt. Så kom jag med Tesla och så började käftarna gå i mach 3, ojojoj vilket stort batteri, knappt ström kvar till oss, nä men gud vilken snyltare :lol:

Finns inte möjligheten att avtala med hyresvärd om laddning för elbilar på hälften av stolparna, om stolparna t.ex uppgraderas med B-jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Niclas »

Kanske beror på att motorvärmaruttag inte är dimensionerade att lämna effekt under lång tid? Kupévärmare går ju bara kortare.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Richardk »

Samma för mig, körde e-up i 1,5 år och laddade på jobbet varje dag, sedan köpte jag min Tesla. Tog två veckor sedan fick jag inte ladda mer på jobb, "eftersom jag inte behövde ladda med en Tesla".
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
Där jag sitter och jobbar 3-4 dagar i veckan...
Hej alla,
Vår hyresvärd har infört förbud mot att ladda elbilar på våra p-platser. Jag får därför be alla sluta med det omgående.
Jag har naturligtvis ställt frågan tillbaka om när de ordnat riktiga laddplatser men inte fått svar ännu.
Någon mer som råkat ut för nåt dylikt? Vore ju olyckligt om det här blev en trend.

Hyresvärdens namn? Uppsala Akademiförvaltning. https://www.uaf.se/

Iofs är det väl i snitt 3-4 bilar som laddar varje dag. Dels jag, men även 1-2 Leafar, nån Passat GTE osv. Det blir väl pengar. Laddar man en hel dag gör man av med närmare 20 kWh. Säg 70 kWh per dag. Ggr 20 = 1400 kWh. Ja, det blir säkert drygt 2 tusen spänn i månaden. Klart det är pengar men det är ju INGENTING jämfört med deras intäkter. Skapar bara irritation detta.
Är du på en av institutionerna på UU eller ett privat bolag som hur av UAF?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av lobbin »

Finns det någon faktiskt anledning, förutom "ni får inte lov".
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Mysman »

Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av LarsL »

Gissar också att orsaken inte är pengar utan rädsla för att orsaka en storbrand när en farlig elbil står och laddar. Alla har väl hört talas om Norge där det brinner mest hela tiden...
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av johan_w »

Nu har jag själv fastigheter och ser det från andra hållet. Dels är det en kostnad som inte är obetydlig, och dels kan det ur effektsynvinkel vara ett problem både med dimensionering och uppsäkring per fas.

Dock tycker jag ett så stort bolag borde kunna se en lösning om det finns ett intresse! Sätt upp riktiga lastbalansera laddare och ta en rimlig ersättning etc. Kanske inte går plus på installationen men det är ju vettigt och högt symbolvärde!
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

Mysman skrev:
Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.

Det sitter såna där automatsäkringar eller vad de heter på varje uttag. De bryter om man råkar ladda med för hög ampere. Hände nu senast när jag bytte bil och glömde bort att sänka...
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av JonasAnd »

Som ovan nämnt så finns det ju två sidor, och jag förstår fastighetsägaren;

-Visst, liten kostnad i det stora hela men så kan man ju resonera om allt, årets hyreshöjning, en sönderslagen ruta osv...
-Osäkerhetsmomentet, jag har inte läst på tillräckligt men om en eller två laddar kanske det inte är ett problem, men vad händer när "alla" helt plötsligt ska ladda, klarar kablarna i marken/elcentralen det? Ingen som vet.
-Det skapar osämja mellan hyresgästerna (fånigt, jag vet), "varför får han ladda, bla bla bla..."

Jag är själv i branschen och skulle aldrig låta någon ladda från en motorvärmare då det är min risk för att något går sönder som ökar, mina pengar som finansierar någon annans jobbresor, min huvudvärk när grannarna ringer och frågar om elbilsbränder osv. Få nackdelar förvisso, men inte heller några direkta fördelar för fastighetsägaren. Viss goodwill finns förstås men ska man se det krasst så är det bättre ur ett ekonomiskt perspektiv att då satsa på dekaler och grejer som visar vi minsann köpt in elhybrider för miljöns bästa.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av kallekula »

Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av johan_w »

kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Håller med! Ta betalt smidigt, rimligt och rättvist. Med det sista menat att inte som Jönköping energibolag först vara gratis så elbilar gratisparkerar och nu ta 0,40kr per minut för 22kW AC. Det är ju bra för Tesla dubbelladdare som laddar för 1kr/kWh men inte många enfasare 16 A som betalar det!
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av kler »

Precis, det handlar om inställningen. Alla uppskattar nog en värd som är tillmötesgående.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av LarsL »

Betalningen behöver ju inte vara svårare än en timavgift på 6-10kr. Det funkar om det är 10A 1-fas uttag eftersom alla bilar kan ta emot full effekt från dem.
Alternativt ett månadskort på 300kr, eller så.

Men viljan och förståelsen finns helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av johan_w »

LarsL skrev:
Betalningen behöver ju inte vara svårare än en timavgift på 6-10kr. Det funkar om det är 10A 1-fas uttag eftersom alla bilar kan ta emot full effekt från dem.
Alternativt ett månadskort på 300kr, eller så.

Men viljan och förståelsen finns helt enkelt inte.
Det tycker jag funkar men tycker bara timdebitering skall användas om det inkluderar parkeringsavgift. Annars känns kr/kWh mest fair.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av JonasAnd »

kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Problemet är om man kan få ekonomi i det, om en installation av 4-5 laddplatser kostar säg 75.000kr, får man verkligen ekonomi i det? Sen tror jag att betalningsviljan ofta är ganska låg, många elbilsförare vill helst inte betala något alls för elen utan tycker att det är något fastighetsägaren skall ta på sitt miljö-goodwill. Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. Efter ett halvår hade vi inte hyrt ut en enda plats, och mig veterligen är situationen ungefär densamma nu efter c:a 1.5 år.

För oss var det inte praktiskt att debitera per kwh så vi valde en fast avgift, men de som hade elbil tyckte att de laddade "så lite" då de bara toppade sina batterier (vilket säkert var sant) så de valde att inte ladda vid bostaden.

Sen kan man ju inte låsa hyresgästerna i hur långa kontrakt som helst heller, i alla fall inte om platserna är kopplade till bostäder.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av johan_w »

JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Problemet är om man kan få ekonomi i det, om en installation av 4-5 laddplatser kostar säg 75.000kr, får man verkligen ekonomi i det? Sen tror jag att betalningsviljan ofta är ganska låg, många elbilsförare vill helst inte betala något alls för elen utan tycker att det är något fastighetsägaren skall ta på sitt miljö-goodwill. Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. Efter ett halvår hade vi inte hyrt ut en enda plats, och mig veterligen är situationen ungefär densamma nu efter c:a 1.5 år.

För oss var det inte praktiskt att debitera per kwh så vi valde en fast avgift, men de som hade elbil tyckte att de laddade "så lite" då de bara toppade sina batterier (vilket säkert var sant) så de valde att inte ladda vid bostaden.

Sen kan man ju inte låsa hyresgästerna i hur långa kontrakt som helst heller, i alla fall inte om platserna är kopplade till bostäder.
Så är det, har räknat på det själv och åt andra. Finns ingen ekonomi i det, däremot kan det vara en service mot hyresgäster som då gör att man får till kommersiella hyreskontrakt. Mot privat finns det ingen uppsida, precis som du skriver så skall det vara gratis eller jättebilligt... och då är det kanske 15’ per uttag som skall slås it på tio år (lågt räknat med kabeldragning), uppsäkring och ekonomiskförvaltning/reparationer. Med klimatklivet kan det se lite bättre ut men inte bra.

Tyvärr..

Sedan kan man ju ändå göra projekt för man tycker det är kul. Men jag gör det för mina pengar. En förvaltare, BRF eller börsbolag gör ju det för andras pengar.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Mysman »

Mysman skrev:
Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.
Ett motorvärmar-uttag har normalt(alltid?) en timer för att förhindra hög belastning under alltför lång tid. Vanligen ställs ju den att slå på tidig morgon innan avfärd och då är väl totalbelastningen på fastigheten förhållandevis låg.

Om man kunde styra uttagen att bara vara aktiverade under kl.23-07 så undviker man belastningstopparna och därmed värsta problemen. Om många kopplar in bilen direkt när man kommer hem och samtidigt ställer sig och steker köttbullar förstår ni vad som händer...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av bylund »

De flesta som parkerar vid kontor har dock begränsad nytta av att värma motorn 23-07.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar