Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetsplats
Moderator: Redaktion
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Finns det någon faktiskt anledning, förutom "ni får inte lov".
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Gissar också att orsaken inte är pengar utan rädsla för att orsaka en storbrand när en farlig elbil står och laddar. Alla har väl hört talas om Norge där det brinner mest hela tiden...
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Nu har jag själv fastigheter och ser det från andra hållet. Dels är det en kostnad som inte är obetydlig, och dels kan det ur effektsynvinkel vara ett problem både med dimensionering och uppsäkring per fas.
Dock tycker jag ett så stort bolag borde kunna se en lösning om det finns ett intresse! Sätt upp riktiga lastbalansera laddare och ta en rimlig ersättning etc. Kanske inte går plus på installationen men det är ju vettigt och högt symbolvärde!
Dock tycker jag ett så stort bolag borde kunna se en lösning om det finns ett intresse! Sätt upp riktiga lastbalansera laddare och ta en rimlig ersättning etc. Kanske inte går plus på installationen men det är ju vettigt och högt symbolvärde!
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Mysman skrev:Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.
Det sitter såna där automatsäkringar eller vad de heter på varje uttag. De bryter om man råkar ladda med för hög ampere. Hände nu senast när jag bytte bil och glömde bort att sänka...
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Som ovan nämnt så finns det ju två sidor, och jag förstår fastighetsägaren;
-Visst, liten kostnad i det stora hela men så kan man ju resonera om allt, årets hyreshöjning, en sönderslagen ruta osv...
-Osäkerhetsmomentet, jag har inte läst på tillräckligt men om en eller två laddar kanske det inte är ett problem, men vad händer när "alla" helt plötsligt ska ladda, klarar kablarna i marken/elcentralen det? Ingen som vet.
-Det skapar osämja mellan hyresgästerna (fånigt, jag vet), "varför får han ladda, bla bla bla..."
Jag är själv i branschen och skulle aldrig låta någon ladda från en motorvärmare då det är min risk för att något går sönder som ökar, mina pengar som finansierar någon annans jobbresor, min huvudvärk när grannarna ringer och frågar om elbilsbränder osv. Få nackdelar förvisso, men inte heller några direkta fördelar för fastighetsägaren. Viss goodwill finns förstås men ska man se det krasst så är det bättre ur ett ekonomiskt perspektiv att då satsa på dekaler och grejer som visar vi minsann köpt in elhybrider för miljöns bästa.
-Visst, liten kostnad i det stora hela men så kan man ju resonera om allt, årets hyreshöjning, en sönderslagen ruta osv...
-Osäkerhetsmomentet, jag har inte läst på tillräckligt men om en eller två laddar kanske det inte är ett problem, men vad händer när "alla" helt plötsligt ska ladda, klarar kablarna i marken/elcentralen det? Ingen som vet.
-Det skapar osämja mellan hyresgästerna (fånigt, jag vet), "varför får han ladda, bla bla bla..."
Jag är själv i branschen och skulle aldrig låta någon ladda från en motorvärmare då det är min risk för att något går sönder som ökar, mina pengar som finansierar någon annans jobbresor, min huvudvärk när grannarna ringer och frågar om elbilsbränder osv. Få nackdelar förvisso, men inte heller några direkta fördelar för fastighetsägaren. Viss goodwill finns förstås men ska man se det krasst så är det bättre ur ett ekonomiskt perspektiv att då satsa på dekaler och grejer som visar vi minsann köpt in elhybrider för miljöns bästa.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Håller med! Ta betalt smidigt, rimligt och rättvist. Med det sista menat att inte som Jönköping energibolag först vara gratis så elbilar gratisparkerar och nu ta 0,40kr per minut för 22kW AC. Det är ju bra för Tesla dubbelladdare som laddar för 1kr/kWh men inte många enfasare 16 A som betalar det!kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Precis, det handlar om inställningen. Alla uppskattar nog en värd som är tillmötesgående.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Betalningen behöver ju inte vara svårare än en timavgift på 6-10kr. Det funkar om det är 10A 1-fas uttag eftersom alla bilar kan ta emot full effekt från dem.
Alternativt ett månadskort på 300kr, eller så.
Men viljan och förståelsen finns helt enkelt inte.
Alternativt ett månadskort på 300kr, eller så.
Men viljan och förståelsen finns helt enkelt inte.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Det tycker jag funkar men tycker bara timdebitering skall användas om det inkluderar parkeringsavgift. Annars känns kr/kWh mest fair.LarsL skrev:Betalningen behöver ju inte vara svårare än en timavgift på 6-10kr. Det funkar om det är 10A 1-fas uttag eftersom alla bilar kan ta emot full effekt från dem.
Alternativt ett månadskort på 300kr, eller så.
Men viljan och förståelsen finns helt enkelt inte.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Problemet är om man kan få ekonomi i det, om en installation av 4-5 laddplatser kostar säg 75.000kr, får man verkligen ekonomi i det? Sen tror jag att betalningsviljan ofta är ganska låg, många elbilsförare vill helst inte betala något alls för elen utan tycker att det är något fastighetsägaren skall ta på sitt miljö-goodwill. Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. Efter ett halvår hade vi inte hyrt ut en enda plats, och mig veterligen är situationen ungefär densamma nu efter c:a 1.5 år.kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
För oss var det inte praktiskt att debitera per kwh så vi valde en fast avgift, men de som hade elbil tyckte att de laddade "så lite" då de bara toppade sina batterier (vilket säkert var sant) så de valde att inte ladda vid bostaden.
Sen kan man ju inte låsa hyresgästerna i hur långa kontrakt som helst heller, i alla fall inte om platserna är kopplade till bostäder.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Så är det, har räknat på det själv och åt andra. Finns ingen ekonomi i det, däremot kan det vara en service mot hyresgäster som då gör att man får till kommersiella hyreskontrakt. Mot privat finns det ingen uppsida, precis som du skriver så skall det vara gratis eller jättebilligt... och då är det kanske 15’ per uttag som skall slås it på tio år (lågt räknat med kabeldragning), uppsäkring och ekonomiskförvaltning/reparationer. Med klimatklivet kan det se lite bättre ut men inte bra.JonasAnd skrev:Problemet är om man kan få ekonomi i det, om en installation av 4-5 laddplatser kostar säg 75.000kr, får man verkligen ekonomi i det? Sen tror jag att betalningsviljan ofta är ganska låg, många elbilsförare vill helst inte betala något alls för elen utan tycker att det är något fastighetsägaren skall ta på sitt miljö-goodwill. Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. Efter ett halvår hade vi inte hyrt ut en enda plats, och mig veterligen är situationen ungefär densamma nu efter c:a 1.5 år.kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
För oss var det inte praktiskt att debitera per kwh så vi valde en fast avgift, men de som hade elbil tyckte att de laddade "så lite" då de bara toppade sina batterier (vilket säkert var sant) så de valde att inte ladda vid bostaden.
Sen kan man ju inte låsa hyresgästerna i hur långa kontrakt som helst heller, i alla fall inte om platserna är kopplade till bostäder.
Tyvärr..
Sedan kan man ju ändå göra projekt för man tycker det är kul. Men jag gör det för mina pengar. En förvaltare, BRF eller börsbolag gör ju det för andras pengar.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Ett motorvärmar-uttag har normalt(alltid?) en timer för att förhindra hög belastning under alltför lång tid. Vanligen ställs ju den att slå på tidig morgon innan avfärd och då är väl totalbelastningen på fastigheten förhållandevis låg.Mysman skrev:Lär säkert inträffat minst ett par incidenter där propparna gått, efter att strömuttaget varit för högt... Då blir det nog liv i luckan.
Om man kunde styra uttagen att bara vara aktiverade under kl.23-07 så undviker man belastningstopparna och därmed värsta problemen. Om många kopplar in bilen direkt när man kommer hem och samtidigt ställer sig och steker köttbullar förstår ni vad som händer...
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
De flesta som parkerar vid kontor har dock begränsad nytta av att värma motorn 23-07.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Var det lika knepigt att få dit mv-uttagen när det begav sig?
Ur ett av mv-uttag plockas det 6-10kwh per dygn?
Ladduttagens pris är alldeles för högt idag, när ska volymerna kicka in?
2000+ kronor för en 7meters kabel? vaf... 10m 3 fas kabel max 700:-
Nånstans jag jobbade funkade de inte hela dagen, borde gå att göra samma med ladduttag för att hålla abonnemanget rimligare,
Ur ett av mv-uttag plockas det 6-10kwh per dygn?
Ladduttagens pris är alldeles för högt idag, när ska volymerna kicka in?
2000+ kronor för en 7meters kabel? vaf... 10m 3 fas kabel max 700:-
Nånstans jag jobbade funkade de inte hela dagen, borde gå att göra samma med ladduttag för att hålla abonnemanget rimligare,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.JonasAnd skrev:… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Nu blev det kanske mer off-topic här...
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.halper skrev:Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.JonasAnd skrev:… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Nu blev det kanske mer off-topic här...
Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.
Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Får man fråga hur prissättningen skulle se ut om det var ±0 för företaget och, säg, 75% av de här platserna skulle ha snappats upp för vad nu priset blir?JonasAnd skrev:Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.halper skrev:Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.JonasAnd skrev:… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …kallekula skrev:Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
Nu blev det kanske mer off-topic här...
Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.
Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
Låter rätt bra att ha obegränsat med drivmedel för allt utom långkörningar för 500 kr i månaden. Måste vara billigare än att ladda annorstädes, om man nu inte verkligen gör sig besvär att hitta typ kommunala gratisladdare. Går förstås inte att jämföra med kWh-kostnaden om man laddar i eluttag i villa, men det är ju helt fel frukt att jämföra med.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Hur går det till om 4 laddplatser kostar 75000kr? Då måste ju något gått fel liksom. 5000kr/plats plus 5000kr i arbete om ledningarna finns på plats tycker jag är rimligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Fast alla Model 3 måste betala på SuC.OfarligTesla skrev:Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.Verdi skrev:Fast alla Model 3 måste betala på SuC.OfarligTesla skrev:Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.OfarligTesla skrev:Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.Verdi skrev:Fast alla Model 3 måste betala på SuC.OfarligTesla skrev:Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl
Tror du skulle bli förvånad över vad folk gör för att spara småslantar. Att tid är pengar verkar inte de flesta förstå med tanke på vad gemene man gör själv i det här landet istället för att leja bort eller automatisera.Verdi skrev:Jo men hur många åker till en SuC och laddar om de inte behöver? För mig är timpenningen för dålig även fast jag har drygt 10 minuter till Fullerö. Tar ju en timme allt som allt och då får jag kanske 70 kWh som mest. En dryg hundring... Värderar min tid betydligt högre än så.OfarligTesla skrev:Ja men det är ju så pass billigt att det inte spelar någon roll. Stolpar där det kosta 2.4 kr/kWh i stan har rätt mycket trafik t.ex.. kostar det säg 4-5 kr/kWh skulle folk nog tänka sig för mer vad gäller att ladda när de inte behöver.Verdi skrev:Fast alla Model 3 måste betala på SuC.OfarligTesla skrev:Jag ser gärna att det redan nu börjar kosta mer så behöver man aldrig oroa sig för att få plats. Finns det dessutom pengar att tjäna kommer infrastrukturen byggas ut än snabbare.
Har ju tidigare uttryckt oro för hur det kommer att se ut på superchargers I Europa när Model 3 kommer hit, har ju blivit lite överbelastat på sina platser i USA. Då tycker jag Porsche med flera har ett bra koncept där de faktiskt ska ta bra betalt så folk inte laddar där bara för att.
Dock föreligger det högre risk för okynnesladdning utanför köpcentra och liknande. Då är man ändå där och kan lika gärna ladda. Om det är gratis iaf.