Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetsplats

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Hammar »

JonasAnd skrev:
halper skrev:
JonasAnd skrev:
kallekula skrev:
Som vanligt, problemet är att det är gratis. Ta betalt så löser sig problemet. Helt plötsligt laddar de som behöver. Priset behöver bara var lite högre än att ladda hemma så funkar allt kanon.
… Jag genomförde ett projekt hos en fastighetsägare med c:a 10.000 lägenheter, de boende bokstavligt skrek efter laddplatser, sen när vi efter ett halvårs projektering kom fram till en modell (laddplats med fri el landade på c:a 500kr/månad) var det noll (!) intresse, tvärtom blev de boende arga då de ansåg att tjänsten borde vara gratis. …
Vad kostar vanlig strömlös boendeparkering där? Om vanlig boendeparkering är gratis och detta kostar 500 kronor i månaden så är man ju uppe i ungefär samma priser som en bensinbil för lite småstadskörning (säg 50 mil × 0,75 l × 16 kr = 600 kr). Verkar ju rätt okej, om man kör ett par längre turer också och kan ladda mest hemma. Det vore trevligt om det alltid var billigare att köra elbil eftersom den är dyrare i inköp osv. Är detta i Stockholm eller annan storstad är det ju slutdiskuterat: 500 kr för en parkeringsplats är antagligen ett kap. Är det mer lantligt med gratis boendeparkering så kan jag nog också tycka att det borde vara lite närmare kostnaden för elen (samma 50 mil × 2 kWh × 1,5 kr = 150 kr). Och "gratis", ja det tycker jag det kan vara när (1) boendeparkering är "gratis" (dvs inbakad i hyran) och (2) elbilar utan tvekan är de vanligaste bilarna: då är det ju precis som nu, att de som har bil blir subventionerade av dem utan.

Nu blev det kanske mer off-topic här...
Jag var väldigt otydlig men det kostade 500kr mer än en vanlig parkering i samma område, i innerstan kostade det runt 1500kr totalt och i förorterna ned mot 700kr. Motorvärmarplats hade också ett prispremium, men jag minns inte vilket, runt 200kr eller så.

Men just det konceptet var framtaget som en service till de boende, rent ekonomiskt var det en backaffär för bolaget.

Detta kommer dock troligen bara vara ett problem 4-5 år, sen är vi nog över tröskeln och då kommer det finnas laddplatser "överallt", men antagligen mot en ganska hög kostnad.
Frågan är hur mycket mer det går att ta betalt för en platts med laddning. 500kr är ju dyrt om man betänker att du kan ladda hur mycket du vill för 399/mån på Clevers stolpar. Om inte fastighetsbolaget kan fixa laddning för de pengarna, så vore det ju bättre om de kunde övertala Clever att sätta upp ett par stolpar.
Verdi

Re: Förbud att ladda elbilar på mv-stolparna på min arbetspl

Inlägg av Verdi »

För att köra mina ca 200 mil per månad så behöver jag nog ladda i snitt 300 Wh/km efter förluster på laddning, värme, vampire drain osv. Tror det är lågt räknat. 600 kWh/mån alltså. Hemma kostar det typ 900 spänn. Ur det perspektivet är ju 500:- billigt.

Men på vår i3 som går 100 mil i månaden och som säkert klarar sig på 200 Wh/km i snitt så kostar det bara 300:-/mån hemma. Då är 500:- rätt dyrt.

Som sagt så beror det på.
Skriv svar