AL-KO presenterade på mässan IAA Commercial Vehicles 2018 en "plug-in hybrid" som kan användas på flera basfordon som Fiat, Mercedes Benz och VW. Lösningen sägs visa en teknik som inte är basfordonsbunden och representera en framtida hantering av utsläppsgränserna."
"AL-KO:s koncept för nyttofordon mellan 3,5 och fem ton, det vill säga lätta transportfordon och basfordon för husbilar, som kan kombinera elektrisk drift och förbränningsmotor. En spännande funktion är att driften kan varieras mellan enbart framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Bakaxelns eldrift har en effekt på 90 kW och med fyrhjulsdriften inkopplad ger de nya möjligheter på ojämnt underlag."
AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Moderator: Redaktion
AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Låter som ett utmärkt sätt att fördröja omställningen till ren batteridrift.
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Coolt. Just på husbilar och lastbilar borde ju en hybridlösning vara en riktigt bra lösning även på lite sikt. Då kan man ju slå över till eldrift i städerna och långköra på diesel.
Model S P85DL+
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
AL-KO har tidigare drivit tillverkarna (Fiat) framför sig, tror vi ska se detta som något positivt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Finns ingen referens eller länk??Zalman3 skrev:AL-KO presenterade på mässan IAA Commercial Vehicles 2018 en "plug-in hybrid" som kan användas på flera basfordon som Fiat, Mercedes Benz och VW. Lösningen sägs visa en teknik som inte är basfordonsbunden och representera en framtida hantering av utsläppsgränserna."
"AL-KO:s koncept för nyttofordon mellan 3,5 och fem ton, det vill säga lätta transportfordon och basfordon för husbilar, som kan kombinera elektrisk drift och förbränningsmotor. En spännande funktion är att driften kan varieras mellan enbart framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Bakaxelns eldrift har en effekt på 90 kW och med fyrhjulsdriften inkopplad ger de nya möjligheter på ojämnt underlag."
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Genom hybridtekniken kan man variera driftsform och köra helt på el där restriktioner för förbränningsmotorer finns och man blir inte heller räckviddsberoende. Med denna lösning används eldriften i stadstrafik medan förbränningsmotorn används till distanskörning. Eldriften ligger på bakaxeln medan förbränningsmotorn driver fram, därigenom så påverkas inte byggandet av bodelen. Eldriften är dock begränsad till 90 km/t men får å andra sidan en räckvidd med de valda battertierna på tio mil. Minskningen av utsläppen beräknas i körcykeln till 30 procent. Laddningen sker med orginalladdaren på 7 kW men de har även tagit fram ett alternativ på 22 kW (230 V / 400 V).
Lösningen har tagits fram i samarbete med Huber Automotive AG och kallas Hybrid Power Chassis och premiärvisades på IAA-mässan i Hannover
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/al- ... id-med-4x4
Lösningen har tagits fram i samarbete med Huber Automotive AG och kallas Hybrid Power Chassis och premiärvisades på IAA-mässan i Hannover
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/al- ... id-med-4x4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: AL-KO presenterade 3,5 tonnare med 4wd
Jaha, Tack! Husbil & Husvagn. Letade antagligen på fel ställe?Zalman3 skrev:Genom hybridtekniken kan man variera driftsform och köra helt på el där restriktioner för förbränningsmotorer finns och man blir inte heller räckviddsberoende. Med denna lösning används eldriften i stadstrafik medan förbränningsmotorn används till distanskörning. Eldriften ligger på bakaxeln medan förbränningsmotorn driver fram, därigenom så påverkas inte byggandet av bodelen. Eldriften är dock begränsad till 90 km/t men får å andra sidan en räckvidd med de valda battertierna på tio mil. Minskningen av utsläppen beräknas i körcykeln till 30 procent. Laddningen sker med orginalladdaren på 7 kW men de har även tagit fram ett alternativ på 22 kW (230 V / 400 V).
Lösningen har tagits fram i samarbete med Huber Automotive AG och kallas Hybrid Power Chassis och premiärvisades på IAA-mässan i Hannover
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/al- ... id-med-4x4
Intressant koncept som ju inte är särskilt komplicerat, egentligen.
Företaget verkar också ha en bredd och stort kunnande: https://www.huber-automotive.com/leistungen/