Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Elflyg

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Elflyg

Inläggav elbilist zyax » 09 nov 2018 14:31

Svenssons skrev:Koldioxidutsläppen är ju kopplade till kostnader också och då inte bara skatt på koldioxid. Vi ser ju på bilar att driftskostnader är mycket lägre med elbil än avgasbil. Även service kommer vara billigare. Tillverkning kommer dock vara dyrare och frågan är om det någonsin kommer komma interkontinentala elflyg. Då krävs det nog rejäla förbättringar av batterier och jag är tveksam till att det räcker med solid state. En annan stor kostnad är piloterna. Om flygplanen blir mer autonoma är det också en stor besparing.


Interkontinentala flyg måste upp på extremt mycket högre nivåer där det är mindre motstånd precis som Elon varit inne på. Att syrenivån är för låg är inget problem för elflyget, snarare en fördel. 100km upp i luften lär det vara lägre motstånd.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax
elbilist
 
Inlägg: 1068
Blev medlem: 08 jul 2016 07:05
Ort: Växjö

Re: Elflyg

Inläggav Teslaägare far1far2 » 09 nov 2018 19:04

Tyvärr lär vi nog knappast få uppleva (åtminstone inte jag 83 bast :ugeek: ) elflyg i någon större utsträckning. Småkärror kanske med ett par tre timmars endurance. Långdistansflyg med el lär väl knappast vara realistiskt överhuvudtaget. Behöver nog till en totalt annorlunda "batteriteknik" för att kunna lyfta några hundra pax och vara i luften i uppåt 8-10 timmar.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
 
Inlägg: 679
Blev medlem: 16 okt 2015 16:13
Ort: Ronneby
Referralkod: nag.dahlgren@gmail.com

Re: Elflyg

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 nov 2018 22:53

Såg detta videoklipp för ett bra tag sedan men det passar in i denna tråd för att förklara vad som kostar vid flygning:



Tycker denna kanal har många bra klipp och en del om Elon Musk också.

https://www.youtube.com/user/Wendoverproductions/videos

Även detta klipp passar in här:

Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7888
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar

Re: Elflyg

Inläggav joel80 » 10 nov 2018 02:04

zyax skrev:
Pertan skrev:
Dom flygplatser som inte kan bära sina egna kostnader får helt enkelt höja priserna. Biobränslen för alla flyg är en utopi.


Jag menar som det funkar idag. Flygplatser är subventionerade av kommuner och landsting för att de vill ha företag kvar i kommunen eller regionen, det tycker jag är ganska logiskt och bra som invånare eftersom motsatsen hade varit att precis all verksamhet hade legat i Stockholm.

Biobränslen för alla flyg är inte alls en utopi om man ställer det kravet på EU-nivå istället för lama skatter som leder till att vi lägger ned flygplatser och får bygga nya den dag elflyget står sig. Börja med en låg procentsats biobränslen där kravet ökar efterhand och så fort elflyget finnsi någon skala för bolag att ställa om till ska kravet givetvis snabbt till 100%.
Känns rätt orimligt att vi skulle kunna producera tillräckligt med biobränslen för att täcka upp det. Redan idag är det ju problem med HVO då efterfrågan ökat så pass. En del av det som nu importeras kommer från palmolja eller PFAD.

Vi skulle behöva använda typ all odlingar yta.
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2247
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

Re: Elflyg

Inläggav Henrik Torphammar » 10 nov 2018 06:33

zyax skrev:Att syrenivån är för låg är inget problem för elflyget, snarare en fördel. 100km upp i luften lär det vara lägre motstånd.


Syre för all del men det gäller ju atmosfären i sin helhet. Med jetmotorer så minskar du bypassen ju högre upp du flyger, till slut hamnar du på en ren turbojet utan fläkt. Ett elflygplan lär ju behöva använda sig av en fläkt för framforsling. Concorde hade exempelvis en ren turbojet och kunde flyga 2100km/h utan EBK, så kallas Super cruise. Något som moderna jaktflygplan inte ens är inte klarar av med sina fläktmotorer. Saab Gripen kan super cruisa i styvt 1200km/h medan Amerikanska superplanet F35 inte kan supercruisa alls.

Jag tror snarare man kan flyga lägre med elflygen pga minskat buller.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1114
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Elflyg

Inläggav Laban » 10 nov 2018 07:18

Gissningsvis kräver eldrift en ny typ av flygplan. Det går att flyga väldigt hög med eldrift men då talar vi om en lite annorlunda konstruktion jämfört med en 747:a:

https://en.wikipedia.org/wiki/Qinetiq_Zephyr

Planet kan flyga upp till 21 000 m upp. Sen är det tyvärr dåligt med utrymme för passagerare och 56 km/h som max hastighet.

Vad Elon hade tänkt såg låter jag vara osagt men det vore intressant att se hans skisser.
Laban
 
Inlägg: 1851
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Elflyg

Inläggav Laban » 31 dec 2018 09:22

https://insideevs.com/this-electric-air ... ile-range/

100 mils räckvidd inklusive reserv. 9 passagerare, 900 kWh batteripack. Cellerna väger då ca 3.5 ton. Extrapolerar man detta till 90 passagerare (linjärt regerar) så får man 35 ton för 90 passagerare.

Det känns ändå inte helt orimligt, Boeing 737 har som exempel en max vikt på 85 ton.

Värt att notera att hälften av alla flygturer globalt sett är under 500 miles/82 mil:

“Eviation is taking the electric transportation revolution to its next logical level: the air. While the aviation sector is behind those on the ground in electrifying, today’s battery capabilities are both more compact and with higher energy density than earlier technology, already able to power flights of 500 miles or less, a distance encompassing half of the world’s 4.5 billion flights annually.”




960 kWh, 3.8 ton batterier.
Laban
 
Inlägg: 1851
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Elflyg

Inläggav joel80 » 31 dec 2018 10:44

Ja det är väldigt intressant att följa. Får se hur länge man lyckas öka densiteten i batterier också.
I Leafen jag nu har med 40kWh tar batterierna samma plats och liknande vikt som de 24kWh-batterier som satt i den första Leafen från 2010.
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2247
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

Re: Elflyg

Inläggav Henrik Torphammar » 31 dec 2018 10:49

Laban skrev:Det känns ändå inte helt orimligt, Boeing 737 har som exempel en max vikt på 85 ton.


Dom släpar runt på en massa saker som inte behövs egentligen. Bara en sådan sak som förstärkningar för att kunna hantera de stora viktskillnaderna som blir när bränslet används upp. Hjulbromsar, luftbromsar, APU osv
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1114
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Elflyg

Inläggav elbilist Techno_Bass » 31 dec 2018 11:05

joel80 skrev:Ja det är väldigt intressant att följa. Får se hur länge man lyckas öka densiteten i batterier också.
I Leafen jag nu har med 40kWh tar batterierna samma plats och liknande vikt som de 24kWh-batterier som satt i den första Leafen från 2010.


Dock har ju inte 24kWh batteriet samma värmeproblem som 40kWh batteriet så inte riktigt jämförbart.
Men helt klart intressant utveckling på batterier dessa tider :)
Techno_Bass
elbilist
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2018 22:14

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akeller, HenrikC, Jeppe_E, Pertan, Petrolhead, RufusDufus, Surfaren och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.