Elflyg
Moderator: Redaktion
Re: Elflyg
Mja.. Värmeproblemen i min Leaf är lite mindre problematiskt (än i Leaf 40kWh från tidigare).. Dom har skruvat på laddhastigheterna lite så den laddar snabbare än tidigare 40kWh med varmt batteri.. (dom har ändrat mjukvaran) Men visst blir det varmare.
Det beror dock på att den inte har någon aktiv kylning.
Ett flygplan kan jag nog garantera kommer ha aktiv kylning.
De elbilar som har aktiv kylning med vattenkylning eller annat flytande. Då kan man ta ut eller trycka in betydligt högre effekt utan att batterierna blir för varma.
Det beror dock på att den inte har någon aktiv kylning.
Ett flygplan kan jag nog garantera kommer ha aktiv kylning.
De elbilar som har aktiv kylning med vattenkylning eller annat flytande. Då kan man ta ut eller trycka in betydligt högre effekt utan att batterierna blir för varma.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Elflyg
Problemet är ju att vattenkylning adderar vikt så det vill nog inte flyget ha heller.
Det borde finnas en teoretisk maxgräns för hur lätta batterier går att göra.
Det borde finnas en teoretisk maxgräns för hur lätta batterier går att göra.
Re: Elflyg
Eviation Alice har ett 960 kWh batteripack och 3x260 kW motorer, totalt motsvarande 1030 hk. Nästan 10x större batteripack men bara 30-40% högre max effekt motormässigt jämfört med en P100D. Frågan är då om det kanske räcker med luftkylda batterier, även om kraven på kontinuerlig effekt lär vara lite högre i ett flygplan med tanke på start, nå optimal flyghöjd (9000+m normalt). Men det finns gott om kall luft att tillgå som man också slipper släpa med sig.joel80 skrev:Ett flygplan kan jag nog garantera kommer ha aktiv kylning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elflyg
Problemet är kanske mer att värma än att kyla. Särskilt om man ska ligga på riktigt hög höjd, vilket jag tror man vill göra. Då kanske det blir en fördel att använda Leaf batterier som värmer sig själva ordentligt.
Re: Elflyg
Det beror nog på vad du menar med batterier. Solid-state batterier sägs kunna fördubbla dagens energidensitet. Sen har vi batterityper som i teorin är överlägsna dagens Li-Ion kemier:LarsL skrev:Det borde finnas en teoretisk maxgräns för hur lätta batterier går att göra.
Huggins shows calculations that indicate that Li/CuCl2 cells have an MTSE of 1166.4 Wh/kg. (5x the capacity of current batteries!)
We know that the highest MTSE is at least 1166.4 Wh/kg; you could use his method to calculate the same value for other chemistries, but the search space is pretty large.
I've also seen references on the internet to Li/O2 and Al/O2 batteries with MTSE of 2815 and 5200 Wh/kg, respectively. Not sure how credible those references are
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elflyg
Laban skrev:Det beror nog på vad du menar med batterier. Solid-state batterier sägs kunna fördubbla dagens energidensitet. Sen har vi batterityper som i teorin är överlägsna dagens Li-Ion kemier:LarsL skrev:Det borde finnas en teoretisk maxgräns för hur lätta batterier går att göra.
Huggins shows calculations that indicate that Li/CuCl2 cells have an MTSE of 1166.4 Wh/kg. (5x the capacity of current batteries!)
We know that the highest MTSE is at least 1166.4 Wh/kg; you could use his method to calculate the same value for other chemistries, but the search space is pretty large.
I've also seen references on the internet to Li/O2 and Al/O2 batteries with MTSE of 2815 and 5200 Wh/kg, respectively. Not sure how credible those references are
Jag gillar detta, verkligen. Tror att de första mindre kortdistansflygen som utvecklas nu med dagens batteriteknolgi kommer att vara de första i luften, men inom ett par år så slår något av alla nya batteriformler igenom och då kommer även de större planen bli verklighet. Vet inte om de battierna med Litium-Syre eller Aluminium-Syre kommer slå för långdistansplan då man har svårt att veta verkningsgrad för dessa på högre höjder där syrekoncentrationen är lägre, men det är jäkligt intressant.
Hoppas att vi i Sverige kan hänga med här och vara ledande i en bransch som kommer revolutionera transporter mer än bilen, då det som hållit flyget tillbaka är dess kostnader för bränsle bland annat!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Det hoppas man i alla fall på. Men osäkerhetsfaktorn när det gäller detta är stor, kanske inte om men när.zyax skrev:Jag gillar detta, verkligen. Tror att de första mindre kortdistansflygen som utvecklas nu med dagens batteriteknolgi kommer att vara de första i luften, men inom ett par år så slår något av alla nya batteriformler igenom och då kommer även de större planen bli verklighet.
Frågan är då var man kan nå med dagens batteriteknologi. Jag läste en artikel som hävdade att en fördubbling av dagens energidensitet kan vara möjlig med nya kemier, paketering mm. Går det att göra ett 100-150 passagerar/100 mils plan med låt säga 600 Wh/kg ?
Flygplanet behöver ju inte nödvändigtvis se ut som dagens plan, här hävdar man halva förbrukningen jämfört med nuvarande:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elflyg
Håller med, dessutom behöver inte dagens storlek på plan vara den bästa när bränslekostnaden går ner.Laban skrev:Det hoppas man i alla fall på. Men osäkerhetsfaktorn när det gäller detta är stor, kanske inte om men när.zyax skrev:Jag gillar detta, verkligen. Tror att de första mindre kortdistansflygen som utvecklas nu med dagens batteriteknolgi kommer att vara de första i luften, men inom ett par år så slår något av alla nya batteriformler igenom och då kommer även de större planen bli verklighet.
Frågan är då var man kan nå med dagens batteriteknologi. Jag läste en artikel som hävdade att en fördubbling av dagens energidensitet kan vara möjlig med nya kemier, paketering mm. Går det att göra ett 100-150 passagerar/100 mils plan med låt säga 600 Wh/kg ?
Flygplanet behöver ju inte nödvändigtvis se ut som dagens plan, här hävdar man halva förbrukningen jämfört med nuvarande:
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Det skulle gynna lokalflyg som idag har lönsamhetsproblem. Destinationer och avgångar skulle kunna bli fler och därmed ökar tillgängligheten.zyax skrev:Håller med, dessutom behöver inte dagens storlek på plan vara den bästa när bränslekostnaden går ner.
Re: Elflyg
Intressant artikel om att vi precis som man själv spekulerat i behöver öppna fler flygplatser i Sverige, inte tvärtom!
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13015
Kommentarerna är precis som i elbilsbranschen väldigt blandade och olika underhållande...
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13015
Kommentarerna är precis som i elbilsbranschen väldigt blandade och olika underhållande...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Det är inte pga buller som man försöker konstruera flygplan som kan flyga så högt som möjligt, det är för att minska luftmotståndet så mycket som möjligt. Av just denna anledningen tror jag att elflygplan för långa distanser kommer byggas gör att klara riktigt höga höjder.Henrik Torphammar skrev:Syre för all del men det gäller ju atmosfären i sin helhet. Med jetmotorer så minskar du bypassen ju högre upp du flyger, till slut hamnar du på en ren turbojet utan fläkt. Ett elflygplan lär ju behöva använda sig av en fläkt för framforsling. Concorde hade exempelvis en ren turbojet och kunde flyga 2100km/h utan EBK, så kallas Super cruise. Något som moderna jaktflygplan inte ens är inte klarar av med sina fläktmotorer. Saab Gripen kan super cruisa i styvt 1200km/h medan Amerikanska superplanet F35 inte kan supercruisa alls.zyax skrev:Att syrenivån är för låg är inget problem för elflyget, snarare en fördel. 100km upp i luften lär det vara lägre motstånd.
Jag tror snarare man kan flyga lägre med elflygen pga minskat buller.
Re: Elflyg
Nyheter från Eviation:
Lite data:
9 passagerare
100 mils räckvidd
480 km/h marschfart
900 kWh batteripack tillverkat av Kokam
Batteriet står för 60% av startvikten (maximum takeoff weight), 3.8 batteri, 6.35 ton MTOW
Kostar $4M
Ca $200/flygtimme i driftskostnad. (better when anything that's out there today)
Extremt intressant måste jag säga.
Lite data:
9 passagerare
100 mils räckvidd
480 km/h marschfart
900 kWh batteripack tillverkat av Kokam
Batteriet står för 60% av startvikten (maximum takeoff weight), 3.8 batteri, 6.35 ton MTOW
Kostar $4M
Ca $200/flygtimme i driftskostnad. (better when anything that's out there today)
Extremt intressant måste jag säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elflyg
900 kWh tar då ca 7,5 timmar att ladda med dagens SuC fart (120 kW). Kraftigare laddare kommer behövas, speciellt om man tömmer batteriet på 2 timmar, har ett möte, ska vidare till nästa, står still i 2-3 timmar och sedan ska hem. Antar att flygmönstret för denna typ av flygplan är något sådant, 2-3 flygningar på en dag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Elflyg
Ska inte MegaCharger till Tesla Semi klara 1 MW? Laddtid i praktiken kanske ~1,5h?Pontus skrev:900 kWh tar då ca 7,5 timmar att ladda med dagens SuC fart (120 kW). Kraftigare laddare kommer behövas, speciellt om man tömmer batteriet på 2 timmar, har ett möte, ska vidare till nästa, står still i 2-3 timmar och sedan ska hem. Antar att flygmönstret för denna typ av flygplan är något sådant, 2-3 flygningar på en dag.
Re: Elflyg
Jo, det går nog att lösa om man vill men det kommer krävas kraftiga saker och att det finns på alla flygplatser dit ett sådant här plan ska kunna åka.Verdi skrev:Ska inte MegaCharger till Tesla Semi klara 1 MW? Laddtid i praktiken kanske ~1,5h?Pontus skrev:900 kWh tar då ca 7,5 timmar att ladda med dagens SuC fart (120 kW). Kraftigare laddare kommer behövas, speciellt om man tömmer batteriet på 2 timmar, har ett möte, ska vidare till nästa, står still i 2-3 timmar och sedan ska hem. Antar att flygmönstret för denna typ av flygplan är något sådant, 2-3 flygningar på en dag.
Tror just tillgängligheten av snabbladdare på mindre flygplatser blir en utmaning då en av fördelarna med denna storlek av plan är att man kan flyga till mindre närliggande flygplatser.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Elflyg
Jag tror att Tesla visat med tydlighet att effekt försörjning inte är något större problem.
Re: Elflyg
Antar man samma C rate som Model 3's celler/batteripack så borde Alice kunna laddas med 3MW toppeffekt. Men de pratar om 30 minuters laddtid för 1h flygtid vilket blir en bit under det gissningsvis. Man måste flyga lite över 2h för att komma 100 mil i 480 km/h vilket innebär 60+ minuters laddning. Så något i stil med 1-1.5 MW antar jag att de försöker få till.Pontus skrev:900 kWh tar då ca 7,5 timmar att ladda med dagens SuC fart (120 kW). Kraftigare laddare kommer behövas, speciellt om man tömmer batteriet på 2 timmar, har ett möte, ska vidare till nästa, står still i 2-3 timmar och sedan ska hem. Antar att flygmönstret för denna typ av flygplan är något sådant, 2-3 flygningar på en dag.
När det gäller laddning och elnät så kan man göra som med elbussar:
https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/
Så stället för att bygga ut nätet och betala nätleverantören för det (som jag tolkar det) så satte man dit några powerpacks till 20% av kostnaden och tiden för att bygga ut elnätet. Dessutom är dessa till skillnad från elnätet mobila och kan flyttas man vill flytta stationen av någon anledning.“Over an eight-week period, we sourced and installed our battery – including software and hardware solutions – to optimise performance. The battery charges during the day from the current grid connection and provides power to the buses in the night so that they are ready to go in the morning for commuters. Our solution eliminated the upfront capital cost. It is mobile in case the bus operators move depot and it was implemented in less than twenty per cent of the time and total cost quoted by the grid operator.”
Denna lösning borde fungera precis lika bra för flyg fast då med laddning av batterierna på natten istället, ännu bättre för elnätet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elflyg
Flyg borde väl vara perfekt med batteryswap.
En modul som lätt som en plätt byts ut medan planet byter passagerare.
Blir lättare att hålla koll på batteriets status och skick också.
En modul som lätt som en plätt byts ut medan planet byter passagerare.
Blir lättare att hålla koll på batteriets status och skick också.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Elflyg
Varför skulle man vilja hålla reda på batteriets status? Då försvinner ju spänningen med att flygabonath skrev:Flyg borde väl vara perfekt med batteryswap.
En modul som lätt som en plätt byts ut medan planet byter passagerare.
Blir lättare att hålla koll på batteriets status och skick också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Elflyg
Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
MYLR-24
Re: Elflyg
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?TiborBlomhall skrev:Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Elflyg
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor._TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elflyg
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.bylund skrev:Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor._TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
MYLR-24
Re: Elflyg
Ett batteripack är ju redan uppdelat internt i moduler/celler. Och har man ett batteripack på 900 kWh eller större så kan man välja att ha högre spänning externt och därmed klara sig med en smalare kabel._TonyV skrev:Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Men visst, kanske finns en vits med att ha flera kablar i vissa lägen. Hög spänning kommer med vissa problem och man vill heller inte ha en extremt grov kabel som blir svår att hantera. Sen går väl den delen iofs att lösa:
Här är ett ex med 2.5 MW laddare:
https://new.abb.com/news/detail/16086/a ... tric-ferry
Crucial to the supporting infrastructure shoreside is the shore power connection delivered by ABB to recharge the battery with a power of 2500kW while the ferry is in the dock. On average, it will take about 30 minutes to recharge.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd