VW elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

... Teslan kommer å, va de lider. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW elbilar

Inlägg av Oykkh47 »

Köper nog hellre en VW e-golf eller I.D än en tesla om jag ska va ärlig. Dock gillar jag model s.. vi får se vad det blir. Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: VW elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW elbilar

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.
Model Y LR.
Model S70D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW elbilar

Inlägg av Surfaren »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.
Då får jag rekommendera KW Bilservice (södra Stockholm). Så bra att jag under lång tid inte ville byta till ett märke som de inte servar där. Hoppas de inte ändrar på sig allt för mycket tills VAG kommer med lite fler elbilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW elbilar

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Den visar vad glada ingenjörer kan åstadkomma trots en motvilja hos ledningen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW elbilar

Inlägg av Oykkh47 »

Zalman3 skrev:
Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg
Är ett framtida ljus LED test. VW tittar på olika LED signaturer för framtiden

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Att Golfen i sig är en fantastisk bil behöver inte diskuteras. Det finns ju en anledning till att den är så omåttligt populär, trots dess ganska höga pris. Som elbil är den ännu bättre. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.

Nåväl, mer intressant är kanske:

https://teknikensvarld.se/volkswagens-e ... 00-kronor/

Blir det här första dedikerade stadsbilen med medföljande lågt pris ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW elbilar

Inlägg av Leo »

Det där var nog någon "misstolkning". Tror att det avsåg möjligheten att framöver komma med en "mindre och enklare" elbil än ID (Neo). Tänk alltså en typ "uppföljare till VW e-up" i storlek, utförande och pris. Där Neo ska motsvara Golf i storlek och den här kommande som det eventuellt syftas på är i e-up/Polo i storlek.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.
Visst är det så. De behövde en compliance-elbil, samtidigt stod den svindyra fabriken i Dresden tom och oanvänd. En ren minusaffär. Då passar det ju bra att använda fabriken för att tillverka en bil som kommer att säljas i ungefär samma volymer som den bilen som fabriken ursprungligen har byggts för - lyxbilen Phaeton.
Det är klart att e-Golf är inte svårare att bygga än en fossil-Golf. Det är ju samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir- ... ka-6938862
Det blir en kostnadsminskning med 40 procent, men bilen blir mycket bättre. Dubbla räckvidden och större interiör samtidigt som det förblir en kompakt bil”, säger Herbert Diess.

Samtidigt säger han att koncernen säkrat batterileveranser från tre asiatiska företag: kinesiska CATL och sydkoreanska Samsung och LG.
Nu är e-Golf kanske ett extremfall då med tanke på det mati nämnde om fabriken ifråga. Men 40% är mycket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: VW elbilar

Inlägg av MangeT »

Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW elbilar

Inlägg av Bjelke »

MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW elbilar

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW elbilar

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.
Absolut!
Och dessa kan mycket väl byta märke under denna tid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW elbilar

Inlägg av StefL »

Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindre :o
Sen är Skoda Fabia mer att jämföra med Polo än med Golf. Förutom att man har Octavian som kan jämföras med Golf Variant (eller tja Sportkombi som de envisas med att kalla den numera) även om den är lite större är det snarare doldisen Rapid som ligger närmast Golf bland Skodas modeller. Eftersom den varit baserad på en äldre plattform är den nu på väg att ersättas, så den nya kanske blir en succé i sig vilket den förra aldrig blivig även om den är en trevlig bil.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW elbilar

Inlägg av Ric »

Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Golf ska väl ändå jämföras med Audi A3 och Skoda Fabia med Audi A1?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW elbilar

Inlägg av Geni87 »

StefL skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindre :o
Sen är Skoda Fabia mer att jämföra med Polo än med Golf. Förutom att man har Octavian som kan jämföras med Golf Variant (eller tja Sportkombi som de envisas med att kalla den numera) även om den är lite större är det snarare doldisen Rapid som ligger närmast Golf bland Skodas modeller. Eftersom den varit baserad på en äldre plattform är den nu på väg att ersättas, så den nya kanske blir en succé i sig vilket den förra aldrig blivig även om den är en trevlig bil.
Av någon anledning är 403k det lägsta priset just nu för A4, men det har nog mer att göra med att det finns väldigt få drivlinevarianter att välja bland för tillfället. Vet inte om det är modellårsuppdatering på G eller om det har att göra med att alla drivlinor inte är WLTP-certifierade ännu. Men vanligtvis brukar det finnas billigare A4 än 403k...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar