VW elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW elbilar

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
"Volkswagen: Har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon
Volkswagens har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon, säger bolagets vd Herbert Diess i en intervju."
https://www.di.se/live/volkswagen-har-k ... -elfordon/

Den lilla detaljen är att man inte säger under hur lång tid.
Känns som VW blir alltmer desperat nu när Tesla 3 kommer till Europa under början av 2019.
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Precis, det kommer att se likadant ut i Europa som i USA med försäljningssiffrorna... och nu är det inte lång tid kvar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: VW elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgänglig :lol: :lol: :lol:

Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgänglig :lol: :lol: :lol:

Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
:roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgänglig :lol: :lol: :lol:

Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
:roll:
:roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: VW elbilar

Inlägg av themax »

Jag tycker snarare det är kanon att VW är så kaxiga som de är. Det är ju ändå inte så att vi kan hävda att Tesla har hållit vad de lovat genom åren.

Teslas mål är ju att skynda på övergången till hållbara transporter. Enligt min mening så har VW i alla fall plockat upp stafettpinnen, och ligger bra till inför nästa växling.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW elbilar

Inlägg av Jerker »

Kanske är det så att VW-folket vet när och var Tesla GF i Europa ska byggas, så de vet hur bråttom det är att få ut sina egna bilar på marknaden, annars är de rökta. När väl GF4(?) är byggd kommer det att strömma ut Teslor på Europeiska marknaden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

themax skrev:
Jag tycker snarare det är kanon att VW är så kaxiga som de är. Det är ju ändå inte så att vi kan hävda att Tesla har hållit vad de lovat genom åren.

Teslas mål är ju att skynda på övergången till hållbara transporter. Enligt min mening så har VW i alla fall plockat upp stafettpinnen, och ligger bra till inför nästa växling.
...om de bara hade sprungit åt rätt håll så... :? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: VW elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Fast som du säger, underbart. Fokusera på det istället på det som hände innan och på att du hellre haft en Tesla :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Fast som du säger, underbart. Fokusera på det istället på det som hände innan och på att du hellre haft en Tesla :)
Men det är ju det jag gör. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

... Teslan kommer å, va de lider. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW elbilar

Inlägg av Oykkh47 »

Köper nog hellre en VW e-golf eller I.D än en tesla om jag ska va ärlig. Dock gillar jag model s.. vi får se vad det blir. Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: VW elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW elbilar

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.
Model Y LR.
Model S70D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW elbilar

Inlägg av Surfaren »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.
Då får jag rekommendera KW Bilservice (södra Stockholm). Så bra att jag under lång tid inte ville byta till ett märke som de inte servar där. Hoppas de inte ändrar på sig allt för mycket tills VAG kommer med lite fler elbilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW elbilar

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Den visar vad glada ingenjörer kan åstadkomma trots en motvilja hos ledningen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW elbilar

Inlägg av Oykkh47 »

Zalman3 skrev:
Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg
Är ett framtida ljus LED test. VW tittar på olika LED signaturer för framtiden

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Att Golfen i sig är en fantastisk bil behöver inte diskuteras. Det finns ju en anledning till att den är så omåttligt populär, trots dess ganska höga pris. Som elbil är den ännu bättre. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.

Nåväl, mer intressant är kanske:

https://teknikensvarld.se/volkswagens-e ... 00-kronor/

Blir det här första dedikerade stadsbilen med medföljande lågt pris ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW elbilar

Inlägg av Leo »

Det där var nog någon "misstolkning". Tror att det avsåg möjligheten att framöver komma med en "mindre och enklare" elbil än ID (Neo). Tänk alltså en typ "uppföljare till VW e-up" i storlek, utförande och pris. Där Neo ska motsvara Golf i storlek och den här kommande som det eventuellt syftas på är i e-up/Polo i storlek.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW elbilar

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.
Visst är det så. De behövde en compliance-elbil, samtidigt stod den svindyra fabriken i Dresden tom och oanvänd. En ren minusaffär. Då passar det ju bra att använda fabriken för att tillverka en bil som kommer att säljas i ungefär samma volymer som den bilen som fabriken ursprungligen har byggts för - lyxbilen Phaeton.
Det är klart att e-Golf är inte svårare att bygga än en fossil-Golf. Det är ju samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir- ... ka-6938862
Det blir en kostnadsminskning med 40 procent, men bilen blir mycket bättre. Dubbla räckvidden och större interiör samtidigt som det förblir en kompakt bil”, säger Herbert Diess.

Samtidigt säger han att koncernen säkrat batterileveranser från tre asiatiska företag: kinesiska CATL och sydkoreanska Samsung och LG.
Nu är e-Golf kanske ett extremfall då med tanke på det mati nämnde om fabriken ifråga. Men 40% är mycket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar