Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.
Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.