VW elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

VW elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Nu kommer mer info om kommande VW elbilar.

VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h."
Bild

VW ID Crozz
"Den andra MEB-bilen är antingen en crossover eller SUV i kupform med stubstång, med en bra 4,60 meter ungefär lika länge som en BMW X4. Mer än 2,70 meter hjulbas och därmed rymlig, bör stammen rymma mer än 500 liter.
ID Crozz använder permanent fyrhjulsdrift med två elmotorer och en systemutgång på 306 hk. Litiumjonbatteriet i konceptbilen ska ha 83 kWh, laddas av 150 kW (DC) laddstation på cirka 30 minuter till 80 procent och ge ett totalt intervall på 500 kilometer - förmodligen endast om du har en maximal hastighet på 180 km / h använder inte för ofta."
Bild

VW ID Buzz
"Utformningen av buzz påminner om den legendariska VW Bus T1. Kanske var därför showbilen särskilt väl mottagen av publiken i USA. Därför vill VW varumärkeschef Herbert Diess påskynda seriens start. Produktionsbilen blir lite mindre, medan konceptbilen på den elektriska Bulli är ca 5 meter lång och nästan 2 meter hög är en riktig hummer. Det hade också två-motorns fyrhjulsdrift. I buzz förväntas systemets prestanda dock vara 374 hk, vilket är det högsta av alla ID-studier som hittills visats."
Bild

VW ID Aero
"Från den här medelklassen sedan med ca 4,80 längd och överklassen utrymme förväntas för Genève Motor Show, en konceptbil. men produktionsversionen av "Tesla Fighters" är definitivt först efter surr, men Volkswagen chef Diess undersöker uttryckligen konkurrensen med Tesla och amerikanerna introducerades med Tesla (Model S) av denna modell på marknaden. Men MEB-produktionschef Christian Senger tror också på sedan-elbilar eftersom bilar med variabelt förhållande i grunden möjliggör bättre cd-värden, vilket hjälper sortimentet."
Bild

VW ID Lounge
Den största bilen i den elektriska familjen kommer till slutet, förmodligen 2024. Loungen är proportionerna mer av en klassisk snittad SUV, cirka 5 meter lång, som den största MQB SUV, VW Atlas . Och även om 7-sitsatlasen är enormt rymlig - inne i loungen bör tydligt överträffa sina Vebrenner-kollegor och hedra hans namn: Utrymmet ska snarare likna en full-size SUV som Cadillac Escalade.
Bild

https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... ite-preis/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW elbilar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vi får inte glömma bort e-UP som enligt utsago skall komma med större batteri och lägre pris. Även i Skoda/Seat-kläder. Under €20.000, 270km WLTP enligt utsago.

Intressant med en mindre relativt snål bil till lägre prislapp. 50kW CCS och 3.7kW AC blir ju hyfsat snabbt om bilen bara drar 1.17kWh/mil.

https://insideevs.com/volkswagen-e-up-n ... 0-cheaper/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: VW elbilar

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
Nu kommer mer info om kommande VW elbilar.

VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat.
Jag är nog lite skeptisk till att den motsvarar rymligheten hos en Passat...
Bild
Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW elbilar

Inlägg av LarsL »

Ser inte ut som produktionsfärdiga bilar utan mer som designconcept.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Ser inte ut som produktionsfärdiga bilar utan mer som designconcept.
Exakt sa bull.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Man ska ha klart för sig att VW är rädda för Tesla 3.
De gör allt för att försöka säga att man ska vänta lite på en VW istället.

Men Tesla 3 kommer med volymer 2019 i Europa, vilket inte VW gör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW elbilar

Inlägg av Surfaren »

Har hört så mycket olika och i vissa delar motstridiga uppgifter nu så fan vet vad det egentligen blir i slutändan. Den som lever får se. Jag tänker dock inte hålla andan. VW får gärna öka på takten av faktiska bilar lite grann.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: VW elbilar

Inlägg av Jerka »

Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!

Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

Franz skrev:
Jag är nog lite skeptisk till att den motsvarar rymligheten hos en Passat...
Det är nog endast utrymmena i framsäte, baksäte man pratar om. Inte helt orimligt med tanke på att man ofta har förhållandevis långt axelavstånd samt kort huv på moderna elbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW elbilar

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!

Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Jag gillar också designen. Moderna, futuristiska men ändå "vanliga" bilar. Och inga grillar så långt ögat når, stort plus i kanten. Börja producera..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW elbilar

Inlägg av LarsL »

...därför kommer VW inte masstillverka fantastiska elbilar heller.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: VW elbilar

Inlägg av Stefan T »

VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h.

har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: VW elbilar

Inlägg av tuppel »

Stefan T skrev:
har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
Det är nog trådstartaren som använt Google Translate då han länkar till tyska Auto, motor & sport i första inlägget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW elbilar

Inlägg av Jerker »

Stefan T skrev:
VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h.

har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
Bättre att låta Google översätta till engelska och läsa det, för det blir nästan korrekt och de flesta begriper det:
The electric compact car, outside about the dimensions of the Golf (but 15 centimeters shorter), the wheelbase is, however, a good 13 inches larger. Therefore, the I.D. VW says it's as spacious inside as a Passat. The engine (170 hp) sits for the first time in over 40 years in a VW back again. Of course he also drives the rear axle. Thanks to balanced weight distribution and the dynamic axle load distribution during acceleration (0 to 100 km / h in less than 8 seconds), the traction should also be sufficient for wet asphalt. The maximum speed is VW at 160 km / h.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:

"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "

Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW elbilar

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:

"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "

Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Det är lite roligt att Google helt obekymrat översätter centimeter till inch utan att också räkna om talet! :lol:
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW elbilar

Inlägg av Swede1 »

VW har tittat mycket på fem år gamla Bmw i3 när de designade ID. Bra. Men var och när kan man provköra den? Pris? Bmw i3 kan du köpa idag om du vill för ca 240 ’.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Niklas Z skrev:
Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:

"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "

Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Det är lite roligt att Google helt obekymrat översätter centimeter till inch utan att också räkna om talet! :lol:
Ja, visst är det. Kanske någon sorts artificiell intelligens.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW elbilar

Inlägg av Bjelke »

Artificiell ointelligens eller AO, och Å och O är ju allt,
har jag hört... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW elbilar

Inlägg av Geni87 »

Jerka skrev:
Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!

Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Fast en fabrik är knappast låst till att tillverka en bil med en viss drivlina? VW har fullt upp med att bygga om produktionslinorna i flera av sina fabriker för att tillverka nästa generations elbilar. Visst, ett antal komponentfabriker för delar till förbränningsmotorer kan säkert bli överflödiga men å andra sidan finns det inget som säger att de inte kan tillverka komponenter till de elektriska drivlinorna istället. Kapacitet inom gjutning, härdning, svarvning, fräsning och montering behövs fortfarande. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: VW elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Geni87 skrev:
Fast en fabrik är knappast låst till att tillverka en bil med en viss drivlina? VW har fullt upp med att bygga om produktionslinorna i flera av sina fabriker för att tillverka nästa generations elbilar. Visst, ett antal komponentfabriker för delar till förbränningsmotorer kan säkert bli överflödiga men å andra sidan finns det inget som säger att de inte kan tillverka komponenter till de elektriska drivlinorna istället. Kapacitet inom gjutning, härdning, svarvning, fräsning och montering behövs fortfarande. :)
Visst är det så och sådana saker som karosser, inredning, bromssystem, infotainmentsystem, hjulupphängningar, krockskyddskomponenter m m behövs ju även på elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW elbilar

Inlägg av LarsL »

Fast en optimerad fabrik för batteribilar och en för avgasbilar ser nog lite annorlunda ut. Sen ska man ju inte glömma att själva avgasgeneratorn ofta byggs i en helt separat del precis som batterierna gör och dessa delar är inte alls samma.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW elbilar

Inlägg av Walker »

Kan vara bra att komma ihåg att VW snart lanserar sin Golf8 som de plöjt ner miljarder i. De vill nog sälja ett och annat exemplar av den bilen de närmaste åren....
41980662-CC2E-4E38-BD2A-24C7F79618BE.jpeg
Saxat ut AMS i början av året. Inlägget andas inte någon snabb, explosiv övergång till el, direkt.... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW elbilar

Inlägg av LarsL »

Och Golf 8 var inte anpassad för eldrift?

Det här är så klassiskt när man tittar på varför paradigmskiften innebär döden för de gamla företagen, även nör de ”vet” vad som ska hända.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW elbilar

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Fast en optimerad fabrik för batteribilar och en för avgasbilar ser nog lite annorlunda ut. Sen ska man ju inte glömma att själva avgasgeneratorn ofta byggs i en helt separat del precis som batterierna gör och dessa delar är inte alls samma.
Nja inte nödvändigtvis, vissa delar behöver självklart modifieras, främst förmonteringspaletten där drivlina och chassi placeras innan giftet med karossen, men det är inga fundamentala skillnader i flödet och processen. Batteripacket byggs med fördel ihop i en förmonteringsdel i samma fabrik som bilen monteras. Motorfabriken kan tillverka elmotorer och transmissioner för elmotorerna, till stor del samma typ av maskiner och processer förutom lindningen av stator och/eller rotor.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar