VW elbilar
Moderator: Redaktion
VW elbilar
Nu kommer mer info om kommande VW elbilar.
VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h."
VW ID Crozz
"Den andra MEB-bilen är antingen en crossover eller SUV i kupform med stubstång, med en bra 4,60 meter ungefär lika länge som en BMW X4. Mer än 2,70 meter hjulbas och därmed rymlig, bör stammen rymma mer än 500 liter.
ID Crozz använder permanent fyrhjulsdrift med två elmotorer och en systemutgång på 306 hk. Litiumjonbatteriet i konceptbilen ska ha 83 kWh, laddas av 150 kW (DC) laddstation på cirka 30 minuter till 80 procent och ge ett totalt intervall på 500 kilometer - förmodligen endast om du har en maximal hastighet på 180 km / h använder inte för ofta."
VW ID Buzz
"Utformningen av buzz påminner om den legendariska VW Bus T1. Kanske var därför showbilen särskilt väl mottagen av publiken i USA. Därför vill VW varumärkeschef Herbert Diess påskynda seriens start. Produktionsbilen blir lite mindre, medan konceptbilen på den elektriska Bulli är ca 5 meter lång och nästan 2 meter hög är en riktig hummer. Det hade också två-motorns fyrhjulsdrift. I buzz förväntas systemets prestanda dock vara 374 hk, vilket är det högsta av alla ID-studier som hittills visats."
VW ID Aero
"Från den här medelklassen sedan med ca 4,80 längd och överklassen utrymme förväntas för Genève Motor Show, en konceptbil. men produktionsversionen av "Tesla Fighters" är definitivt först efter surr, men Volkswagen chef Diess undersöker uttryckligen konkurrensen med Tesla och amerikanerna introducerades med Tesla (Model S) av denna modell på marknaden. Men MEB-produktionschef Christian Senger tror också på sedan-elbilar eftersom bilar med variabelt förhållande i grunden möjliggör bättre cd-värden, vilket hjälper sortimentet."
VW ID Lounge
Den största bilen i den elektriska familjen kommer till slutet, förmodligen 2024. Loungen är proportionerna mer av en klassisk snittad SUV, cirka 5 meter lång, som den största MQB SUV, VW Atlas . Och även om 7-sitsatlasen är enormt rymlig - inne i loungen bör tydligt överträffa sina Vebrenner-kollegor och hedra hans namn: Utrymmet ska snarare likna en full-size SUV som Cadillac Escalade.
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... ite-preis/
VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h."
VW ID Crozz
"Den andra MEB-bilen är antingen en crossover eller SUV i kupform med stubstång, med en bra 4,60 meter ungefär lika länge som en BMW X4. Mer än 2,70 meter hjulbas och därmed rymlig, bör stammen rymma mer än 500 liter.
ID Crozz använder permanent fyrhjulsdrift med två elmotorer och en systemutgång på 306 hk. Litiumjonbatteriet i konceptbilen ska ha 83 kWh, laddas av 150 kW (DC) laddstation på cirka 30 minuter till 80 procent och ge ett totalt intervall på 500 kilometer - förmodligen endast om du har en maximal hastighet på 180 km / h använder inte för ofta."
VW ID Buzz
"Utformningen av buzz påminner om den legendariska VW Bus T1. Kanske var därför showbilen särskilt väl mottagen av publiken i USA. Därför vill VW varumärkeschef Herbert Diess påskynda seriens start. Produktionsbilen blir lite mindre, medan konceptbilen på den elektriska Bulli är ca 5 meter lång och nästan 2 meter hög är en riktig hummer. Det hade också två-motorns fyrhjulsdrift. I buzz förväntas systemets prestanda dock vara 374 hk, vilket är det högsta av alla ID-studier som hittills visats."
VW ID Aero
"Från den här medelklassen sedan med ca 4,80 längd och överklassen utrymme förväntas för Genève Motor Show, en konceptbil. men produktionsversionen av "Tesla Fighters" är definitivt först efter surr, men Volkswagen chef Diess undersöker uttryckligen konkurrensen med Tesla och amerikanerna introducerades med Tesla (Model S) av denna modell på marknaden. Men MEB-produktionschef Christian Senger tror också på sedan-elbilar eftersom bilar med variabelt förhållande i grunden möjliggör bättre cd-värden, vilket hjälper sortimentet."
VW ID Lounge
Den största bilen i den elektriska familjen kommer till slutet, förmodligen 2024. Loungen är proportionerna mer av en klassisk snittad SUV, cirka 5 meter lång, som den största MQB SUV, VW Atlas . Och även om 7-sitsatlasen är enormt rymlig - inne i loungen bör tydligt överträffa sina Vebrenner-kollegor och hedra hans namn: Utrymmet ska snarare likna en full-size SUV som Cadillac Escalade.
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... ite-preis/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW elbilar
Vi får inte glömma bort e-UP som enligt utsago skall komma med större batteri och lägre pris. Även i Skoda/Seat-kläder. Under €20.000, 270km WLTP enligt utsago.
Intressant med en mindre relativt snål bil till lägre prislapp. 50kW CCS och 3.7kW AC blir ju hyfsat snabbt om bilen bara drar 1.17kWh/mil.
https://insideevs.com/volkswagen-e-up-n ... 0-cheaper/
Intressant med en mindre relativt snål bil till lägre prislapp. 50kW CCS och 3.7kW AC blir ju hyfsat snabbt om bilen bara drar 1.17kWh/mil.
https://insideevs.com/volkswagen-e-up-n ... 0-cheaper/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: VW elbilar
Jag är nog lite skeptisk till att den motsvarar rymligheten hos en Passat...Zalman3 skrev:Nu kommer mer info om kommande VW elbilar.
VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat.
Driver sajten Car.info
Re: VW elbilar
Exakt sa bull.LarsL skrev:Ser inte ut som produktionsfärdiga bilar utan mer som designconcept.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW elbilar
Man ska ha klart för sig att VW är rädda för Tesla 3.
De gör allt för att försöka säga att man ska vänta lite på en VW istället.
Men Tesla 3 kommer med volymer 2019 i Europa, vilket inte VW gör.
De gör allt för att försöka säga att man ska vänta lite på en VW istället.
Men Tesla 3 kommer med volymer 2019 i Europa, vilket inte VW gör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW elbilar
Har hört så mycket olika och i vissa delar motstridiga uppgifter nu så fan vet vad det egentligen blir i slutändan. Den som lever får se. Jag tänker dock inte hålla andan. VW får gärna öka på takten av faktiska bilar lite grann.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW elbilar
Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!
Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Re: VW elbilar
Det är nog endast utrymmena i framsäte, baksäte man pratar om. Inte helt orimligt med tanke på att man ofta har förhållandevis långt axelavstånd samt kort huv på moderna elbilar.Franz skrev:Jag är nog lite skeptisk till att den motsvarar rymligheten hos en Passat...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW elbilar
Jag gillar också designen. Moderna, futuristiska men ändå "vanliga" bilar. Och inga grillar så långt ögat når, stort plus i kanten. Börja producera..Jerka skrev:Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!
Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW elbilar
VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h.
har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h.
har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: VW elbilar
Det är nog trådstartaren som använt Google Translate då han länkar till tyska Auto, motor & sport i första inlägget.Stefan T skrev:har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
Re: VW elbilar
Bättre att låta Google översätta till engelska och läsa det, för det blir nästan korrekt och de flesta begriper det:Stefan T skrev:VW ID
"Den elektriska kompaktbilen, utanför om dimensionerna av golfen (men 15 centimeter kortare), är hjulbasen dock en bra 13 tums större. Därför bör ID enligt VW inuti vara lika rymligt som en Passat. Motorn (170 hk) sitter för första gången på över 40 år i en VW igen. Självklart kör han också bakaxeln. Tack vare balanserad viktfördelning och dynamisk axellastfördelning under acceleration (0 till 100 km / h på mindre än 8 sekunder), bör dragningen också vara tillräcklig för våt asfalt. Maxhastigheten är VW vid 160 km / h.
har ni läst detta detta är ju hel knäpp svenska
har google varit framme och översätt knäppt
The electric compact car, outside about the dimensions of the Golf (but 15 centimeters shorter), the wheelbase is, however, a good 13 inches larger. Therefore, the I.D. VW says it's as spacious inside as a Passat. The engine (170 hp) sits for the first time in over 40 years in a VW back again. Of course he also drives the rear axle. Thanks to balanced weight distribution and the dynamic axle load distribution during acceleration (0 to 100 km / h in less than 8 seconds), the traction should also be sufficient for wet asphalt. The maximum speed is VW at 160 km / h.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW elbilar
Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:
"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "
Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "
Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW elbilar
Det är lite roligt att Google helt obekymrat översätter centimeter till inch utan att också räkna om talet!Niklas Z skrev:Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:
"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "
Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Re: VW elbilar
VW har tittat mycket på fem år gamla Bmw i3 när de designade ID. Bra. Men var och när kan man provköra den? Pris? Bmw i3 kan du köpa idag om du vill för ca 240 ’.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW elbilar
Ja, visst är det. Kanske någon sorts artificiell intelligens.Jerker skrev:Det är lite roligt att Google helt obekymrat översätter centimeter till inch utan att också räkna om talet!Niklas Z skrev:Det verkar vara den här tyska texten som är ursprunget:
"Der elektrische Kompaktwagen, außen etwa mit den Abmessungen des Golf (aber 15 Zentimeter kürzer), der Radstand ist hingegen gut 13 Zentimeter größer. Daher soll der I.D. laut VW innen so geräumig sein wie ein Passat. "
Så skillnaden i axelavstånd är inte 13 tum utan 13 centimeter (hade varit märkligt med en tysk källa som använder tum i detta sammanhang). Och det handlar alltså om jämförelse av kupéutrymmet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW elbilar
Artificiell ointelligens eller AO, och Å och O är ju allt,
har jag hört...
har jag hört...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW elbilar
Fast en fabrik är knappast låst till att tillverka en bil med en viss drivlina? VW har fullt upp med att bygga om produktionslinorna i flera av sina fabriker för att tillverka nästa generations elbilar. Visst, ett antal komponentfabriker för delar till förbränningsmotorer kan säkert bli överflödiga men å andra sidan finns det inget som säger att de inte kan tillverka komponenter till de elektriska drivlinorna istället. Kapacitet inom gjutning, härdning, svarvning, fräsning och montering behövs fortfarande.Jerka skrev:Fantastiska konceptbilar. Designen kan man alltid ha åsikter om men personligen tycker jag de har träffat helt rätt i avvägningen mellan futurism och normal bildesign. Bygg dem!
Problemet för VW är att när de här fina, moderna bilarna når marknaden så lär fossilbilsförsäljningen kollapsa helt. De kommer behöva rea ut de sista dieslarna och sen står de med stora fabriker som bara kan göra bilar ingen vill ha.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW elbilar
Visst är det så och sådana saker som karosser, inredning, bromssystem, infotainmentsystem, hjulupphängningar, krockskyddskomponenter m m behövs ju även på elbilar.Geni87 skrev:Fast en fabrik är knappast låst till att tillverka en bil med en viss drivlina? VW har fullt upp med att bygga om produktionslinorna i flera av sina fabriker för att tillverka nästa generations elbilar. Visst, ett antal komponentfabriker för delar till förbränningsmotorer kan säkert bli överflödiga men å andra sidan finns det inget som säger att de inte kan tillverka komponenter till de elektriska drivlinorna istället. Kapacitet inom gjutning, härdning, svarvning, fräsning och montering behövs fortfarande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW elbilar
Fast en optimerad fabrik för batteribilar och en för avgasbilar ser nog lite annorlunda ut. Sen ska man ju inte glömma att själva avgasgeneratorn ofta byggs i en helt separat del precis som batterierna gör och dessa delar är inte alls samma.
Re: VW elbilar
Kan vara bra att komma ihåg att VW snart lanserar sin Golf8 som de plöjt ner miljarder i. De vill nog sälja ett och annat exemplar av den bilen de närmaste åren....
Saxat ut AMS i början av året. Inlägget andas inte någon snabb, explosiv övergång till el, direkt.... eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW elbilar
Och Golf 8 var inte anpassad för eldrift?
Det här är så klassiskt när man tittar på varför paradigmskiften innebär döden för de gamla företagen, även nör de ”vet” vad som ska hända.
Det här är så klassiskt när man tittar på varför paradigmskiften innebär döden för de gamla företagen, även nör de ”vet” vad som ska hända.
Re: VW elbilar
Nja inte nödvändigtvis, vissa delar behöver självklart modifieras, främst förmonteringspaletten där drivlina och chassi placeras innan giftet med karossen, men det är inga fundamentala skillnader i flödet och processen. Batteripacket byggs med fördel ihop i en förmonteringsdel i samma fabrik som bilen monteras. Motorfabriken kan tillverka elmotorer och transmissioner för elmotorerna, till stor del samma typ av maskiner och processer förutom lindningen av stator och/eller rotor.LarsL skrev:Fast en optimerad fabrik för batteribilar och en för avgasbilar ser nog lite annorlunda ut. Sen ska man ju inte glömma att själva avgasgeneratorn ofta byggs i en helt separat del precis som batterierna gör och dessa delar är inte alls samma.