Mest laddhybrider. Det är ju knappast fossildödare. Snarare fossilförlängare...
Så kan man se det. Men jag ser hybriderna mer som den berömda instegsporten till tyngre droger. Den som har skaffat en laddhybrid inser snart eldriftens fördelar och därmed kommer nästa bil bli en renodlad elbil. Så sett dödar laddhybriden sig själv också, inte bara fossilbilarna.
Ja, det är säkert bra, eftersom tillverkarna inte klarar av att förse marknaden med elbilar, så det är klart att hybriderna kommer kanske att ge en mjukare övergång till elbilar. Men det är fortfarande en fossilförlängare
Jag har redan bestämt att nästa bil jag köper blir en elbil (förstås). Ser inte aslls någon fördel med att gå omvägen om en hybrid, även om de är billigare i inköp. Jag byter bil alldeles för sällan. Min XC60 fyller 8 år om ett halvår.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? På vilket sätt är en hybridbil med fossilmotor en dieseldödare? Du tänker att det är bättre att tanka bensin än diesel?
Hybrider är bara en parantes, ett tecken på att tillverkaren inte riktigt klarat att ställa om, det kommer att fördröja omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Än så länge så är det en försvinnande liten del av det totala antalet bilar som är elbilar. Finns idag ca 1 miljard bilar. .. tar det igen en miljard bilar, varav ca 2 miljoner ca är elbilar. Det är 2 promille, så jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig att det kommer att ske någon massdöd på biltillverkare bara för att dom inte kan leverera elbilar de närmaste 2-5 åren.
Man måste ju komma ihåg att anledningen till att el bilar säljer bra i ex Norge, Sverige och en del andra länder, beror till största delen på ekonomiska incitament och skattelättnader i kombination med höga skatter på fossilbilar och bränsle. Vere sig det ena eller det andra finns alls finns i 98% av världens andra länder.
När det däremot går att leverera en Nissan Leaf med
Bra för olje bolagen att det finns 1 miljard fossilbilar. Men för bilindustrin hjälper det inte om de inte kan sälja nya bilar. Det är alltså andelen av nyförsäljningen som är intressant.
Än så länge så är det en försvinnande liten del av det totala antalet bilar som är elbilar. Finns idag ca 1 miljard bilar. .. tar det igen en miljard bilar, varav ca 2 miljoner ca är elbilar. Det är 2 promille, så jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig att det kommer att ske någon massdöd på biltillverkare bara för att dom inte kan leverera elbilar de närmaste 2-5 åren.
Man måste ju komma ihåg att anledningen till att el bilar säljer bra i ex Norge, Sverige och en del andra länder, beror till största delen på ekonomiska incitament och skattelättnader i kombination med höga skatter på fossilbilar och bränsle. Vere sig det ena eller det andra finns alls finns i 98% av världens andra länder.
När det däremot går att leverera en Nissan Leaf med
Ja, det är ju lite det jag vill komma till. Vi lever i vår egna lilla filterbubbla och den är rätt liten alltså.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nja, det säljs i alla fall två miljoner laddbara bilar i år, av mindre än 100 miljoner totalt sålda bilar. Inte så imponerande vid första anvlicjen. Men, nästa år så är det över tre miljoner i en stagnerande nybilsmarknad. Sedan över fem miljoner ett år senare. Någonstans där kommer eldrivna att ha tagit en så stor del av marknaden att en generell uppgång i den totala bilförsäljningen inte längre leder till en ökning av fossilbilsförsäljningen i absoluta tal relativt historiska nivåer.
Detta behöver dock inte innebära att antalet fossilbilar i världen nått sin topp. Detta beror på den historiska försäljningsökningen. Först när utskrotningen hinner ikapp nyförsäljningen kommer antalet fossilbilar att minska. Helt säkert efter 2025 men troligen runt 2030 eller så.
98% av världens länder skulle innebära att bara fyra länder hade incitament. Jag kan falsifiera din hypotes direkt: USA, Kina, Kanada, UK, Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Norge, Sverige och så vidare är fler än fyra. Dessutom utgör de tillsammans en betydande del av marknaden för nya bilar. Jag vågar sätta en slant på att majoriteten av alla nya bilar säljs på marknader där det finns incitament.
Det är det rimliga resultatet av att i stort sätt alla tillverkare har elbilar på marknaden 2023. Naturligtvis kommer man sälja dom.
Det har ju varit otroligt kostsamt att utveckla dom så alternativet hade ju varit märkligt.
Självklart så skärper man reglerna och minskar bidragen när man nått en tipping point.
När elbilar är billigare i inköp än fossila bilar ska man inte ha några bidrag alls.
To qualify for any subsidy, electric cars need to have a range of at least 250 kilometers, compared with 150 kilometers previously, the ministry said.
Kan tänka mig att elbilsstödet försvinner 2023 i Sverige.
I USA så har ju Tesla sänkt priset på sina bilar för att i viss mån kompensera för minskat stöd.
Och 1 januari 2020 är stödet helt borta för Tesla.
Liknande utveckling är att vänta på övriga marknader där man har stöd.
Rimligen har det samma effekt som införandet av bonus/malus i sverige. Det boostar försäljningen innan subventionerna försvinner varpå det kommer en svacka innan försäljningen tar fart igen.
Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.
Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.
Att kina skulle ha en subvention som bara gynnar en amerikansk bil är inte rimligt. Man vill stödja inhemsk produktion.
Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.
Att kina skulle ha en subvention som bara gynnar en amerikansk bil är inte rimligt. Man vill stödja inhemsk produktion.
Jo fast idag finns det ju fler bilar än Teslas som kommer längre än 250 km. Kina har ju även haft en klausul i subventionen som bara berättigar bilar med batterier tillverkade i Kina att få tal del av subventionerna. Sen har ju Kina höga tullar på importerade bilar ändå (även om de nu tycks börja sänka dem), så oavsett subvention blir importerade bilar ändå mycket dyrare.