Leasa "gammal" bil på AB?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av kler »

Finns det någon nackdel med att leasa en bil som är säg ca: 3 år gammal på eget AB? (förutom det uppenbara att man inte får köra en sprillans ny bil)
Tittar på en Renault Zoe som andrabil, och med en ny Life skulle min månadskostnad "i plånboken" inklusive allt utom drivmedel hamna på 2300 kr.
Men det slog mig samtidigt att det finns följande på Blocket för ungefär 100k ink. moms: Renault Zoe 88 hk Intens A II -15.
Och skulle man få till ett leasingavtal på den så skulle den snart vara "avbetald" (så långt ner man får göra det) - och skulle sen kunna köpas loss och säljas till mig privat. En stor nackdel är service så klart, där det ingår på en ny. Men jag tänker att man får väl räkna in en servicepott i kostnaden för bilen.

Jag vet egentligen inte vad jag vill, men det är ju alltid lockande att betala av något med företagets pengar, och sen kliva in privat.
Men det kanske är något jag förbiser? Och det är klart, då är man sen i situationen att man betalar all service privat. Men det kan ju vara helt ok på en bli som är helt avbetald.

Tankar kring denna väldigt öppna fundering?
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av Xmag »

Nackdelen med “gamla” bilar är att de har samma förmånsvärde som de var nya. Dvs du skattar för en dyrare bil och det drabbar ju den privata plånboken. När det är dags att sälja bilen och du vill köpa den privat måste det ske till marknadsvärde oavsett vad restvärdet är köper du den billigare måste du skatta mellanskillnaden som förmån. Tyvärr
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av kler »

Ok, så bara för att jag betalat ner den från 100k till säg 15k så betyder det inte att jag kan sälja den för det.
Om marknadsvärdet är 35k så är det det som "gäller" så att säga.
Iofs så kommer ju mellanskillnaden in i mitt bolag, så jag kan ju tillgodogöra mig en del av den mellanskillnaden.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av Leo »

Gör du ”nettolöneavdrag” till ditt företag för förmånsvärdet så kommer det ju det ditt företag ”till godo” också.

Så visst går det att få till det ganska ekonomiskt.

Ev reparationer/kostnader tas ju då också med ”företagspengar”, liksom värdeminskning.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av mati »

kler skrev:
Ok, så bara för att jag betalat ner den från 100k till säg 15k så betyder det inte att jag kan sälja den för det.
Om marknadsvärdet är 35k så är det det som "gäller" så att säga.
Iofs så kommer ju mellanskillnaden in i mitt bolag, så jag kan ju tillgodogöra mig en del av den mellanskillnaden.
Du kan sälja den för vilket belopp du vill. Marknadsvärdet gäller bara när du säljer den till dig själv som privatperson. Det finns ingen regel som hindrar dig från att sälja bilen till en kompis till samma pris som restvärdet. Vad din kompis sedan väljer att göra med bilen har inte SKV med att göra.
Ungefär så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
kler skrev:
Ok, så bara för att jag betalat ner den från 100k till säg 15k så betyder det inte att jag kan sälja den för det.
Om marknadsvärdet är 35k så är det det som "gäller" så att säga.
Iofs så kommer ju mellanskillnaden in i mitt bolag, så jag kan ju tillgodogöra mig en del av den mellanskillnaden.
Du kan sälja den för vilket belopp du vill. Marknadsvärdet gäller bara när du säljer den till dig själv som privatperson. Det finns ingen regel som hindrar dig från att sälja bilen till en kompis till samma pris som restvärdet. Vad din kompis sedan väljer att göra med bilen har inte SKV med att göra.
Ungefär så.

Uppenbara skenaffärer kommer de slå ner på om du råkar ut för en revision. Slipper man det så kan man ju göra vad som helst i princip. Då "behöver" man inte ens ta upp bilen som förmån till beskattning alls t ex... :D Dvs även om du hört om folk som gjort så (eller gjort så själv) och det har gått bra så betyder det inte att det klarar en riktigt granskning.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
mati skrev:
kler skrev:
Ok, så bara för att jag betalat ner den från 100k till säg 15k så betyder det inte att jag kan sälja den för det.
Om marknadsvärdet är 35k så är det det som "gäller" så att säga.
Iofs så kommer ju mellanskillnaden in i mitt bolag, så jag kan ju tillgodogöra mig en del av den mellanskillnaden.
Du kan sälja den för vilket belopp du vill. Marknadsvärdet gäller bara när du säljer den till dig själv som privatperson. Det finns ingen regel som hindrar dig från att sälja bilen till en kompis till samma pris som restvärdet. Vad din kompis sedan väljer att göra med bilen har inte SKV med att göra.
Ungefär så.

Uppenbara skenaffärer kommer de slå ner på om du råkar ut för en revision. Slipper man det så kan man ju göra vad som helst i princip. Då "behöver" man inte ens ta upp bilen som förmån till beskattning alls t ex... :D Dvs även om du hört om folk som gjort så (eller gjort så själv) och det har gått bra så betyder det inte att det klarar en riktigt granskning.
Jag är inte alls ute efter att göra något olagligt, utan bara förmånligt, då jag är egenföretagare. Jag hoppas det inte tolkas på annat sätt.

Det förmånliga blir att man betalar av bilen med "~12,5% rabatt", iom att man får dra av halva momsen på leasing. Och om man sen köper bilen privat så blir det visserligen momspåslag, men sen går ju försäljningskapitalet, som Leo säger, in i bolaget, så de är ju inte 100% förbrukade, vilket de hade varit om jag köpt en begagnad bil av någon annan (privat eller företag).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
kler skrev:
Ok, så bara för att jag betalat ner den från 100k till säg 15k så betyder det inte att jag kan sälja den för det.
Om marknadsvärdet är 35k så är det det som "gäller" så att säga.
Iofs så kommer ju mellanskillnaden in i mitt bolag, så jag kan ju tillgodogöra mig en del av den mellanskillnaden.
Du kan sälja den för vilket belopp du vill. Marknadsvärdet gäller bara när du säljer den till dig själv som privatperson. Det finns ingen regel som hindrar dig från att sälja bilen till en kompis till samma pris som restvärdet. Vad din kompis sedan väljer att göra med bilen har inte SKV med att göra.
Ungefär så.

Uppenbara skenaffärer kommer de slå ner på om du råkar ut för en revision. Slipper man det så kan man ju göra vad som helst i princip. Då "behöver" man inte ens ta upp bilen som förmån till beskattning alls t ex... :D Dvs även om du hört om folk som gjort så (eller gjort så själv) och det har gått bra så betyder det inte att det klarar en riktigt granskning.
Vadå skenaffär? Det är inte olagligt att sälja bilen till restvärdet, även om det är lågt. Det kan ju faktiskt vara så att du av någon anledning inte blir av med den på annat sätt. Och om du några månader senare köper tillbaka bilen är det inte heller olagligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av bylund »

Jag tror nog man får extra frågor om kommit över den bil som ens företag ägde för bara någon månad sedan, som företaget sålde för ett ovanligt lågt pris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Leasa "gammal" bil på AB?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Just med elbilar är det ju rätt lågt förmånsvärde. ZOE Intens har 18 400 kr/år. En fyra år gammal Porsche Macan ligger på 141 500 kr/år, den kan då vara bättra att köpa helt privat kan jag tänka mig.

Men privatekonomiskt kanske det är bättra att leasa en helt ny bil, eftersom det är samma förmånsvärde som för en helt sprillans ny.

Det är ju den höga värdeminskning i början som är bättre att ta med oskattade pengar från bolaget.

Tittar man på totalekonomin för både bolaget och privat blir det ju oftast lägre kostnader med en begagnad bil.

Det går ju att sköta bilen extra noga när den är i bolaget, när den sedan köps ut, vilket bör vara till marknadspris, får du en välskött bil ivarje fall.
Skriv svar