Grymma siffror för elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Soja86 »

Jag roade mig med att kolla försäljningstatestik för oktober på http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Jaguars bäst säljande bil är en elbil

Nissans bäst säljande bil är en elbil

Hyundais bäst säljande bil är en elbil

Renults näst bäst säljande bil är en elbil

Det lönar sig att satsa på elbilar!
Senast redigerad av Soja86, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jerker »

Soja86 skrev:
Jag roade mig med att kolla försäljningstatestik för oktober på http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Jaguars bäst säljande bil är en elbil

Nissans bäst säljande bil

Hyundais bäst säljande bil är en elbil

Renults näst bäst säljande bil är en elbil

Det lönar sig att satsa på elbilar!
Du glömde ta med Tesla! :shock: ;)
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Soja86 »

Jerker skrev:

Du glömde ta med Tesla! :shock: ;)
Teslas bäst säljande bil är en Tesla
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Soja86 skrev:
Jag roade mig med att kolla försäljningstatestik för oktober på http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Jaguars bäst säljande bil är en elbil

Nissans bäst säljande bil

Hyundais bäst säljande bil är en elbil

Renults näst bäst säljande bil är en elbil

Det lönar sig att satsa på elbilar!

Absolut!

VW Golf - 1130 bilar, varav 12 e-golf
Kia Soul - 11 bilar, varav 5 Soul Electric
Jaguar F-Pace 92 bilar, I-Pace 51 bilar

Enstaka datapunkter kan aldrig ge en trendkurva :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Soja86 skrev:
Jag roade mig med att kolla försäljningstatestik för oktober på http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Jaguars bäst säljande bil är en elbil

Nissans bäst säljande bil

Hyundais bäst säljande bil är en elbil

Renults näst bäst säljande bil är en elbil

Det lönar sig att satsa på elbilar!

Absolut!

VW Golf - 1130 bilar, varav 12 e-golf
Kia Soul - 11 bilar, varav 5 Soul Electric
Jaguar F-Pace 92 bilar, I-Pace 51 bilar

Enstaka datapunkter kan aldrig ge en trendkurva :)
Nu var det visserligen 4 bilmärken varav tre klassiska abgasbilmärken hade elbil som den bäst säljande bilen. Det räcker med två punkter för att få till en trendlinje och tre punkter för att få till en kurva ;)

Med detta sagt så är underlaget inte särskilt stort ännu men med tanke på att så många avgasbilstillverkare sagt att det går inte sälja elbilar så är det märkligt att de ändå verkar gå och till och med överträffa alla övriga avgasbilmodeller för vissa märken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Soja86 »

Jeppe_E skrev:


Absolut!

VW Golf - 1130 bilar, varav 12 e-golf
Kia Soul - 11 bilar, varav 5 Soul Electric
Jaguar F-Pace 92 bilar, I-Pace 51 bilar

Enstaka datapunkter kan aldrig ge en trendkurva :)
Jaguar började sälja i-pace i september och siffrorna du presenterar är för hela året. I-pace har sålt mest av alla jaguarer varje månad sen den börjades säljas.

Visst e golf säljer inte lika bra som den vanliga golfen men den är dyr och har kort räckvid också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Laban »

1. På samma sätt som när iPhone kom så är folk villiga att betala mer för en elbil jämfört med en fossilbil. Se statistik för Model 3, S/X som exempel. I många fall byter man från bilar som kostar hälften eller mindre.

2. I ett av de segment där det finns elbilar som massproduceras , har lång räckvidd och där bolaget är intresserade av att sälja bilen ser vi följande:

Bild

Ja, det är bara ett segment men hur resonerar BMW, Mercedes när de ser detta. Någon som tror att de tänker "det där kommer inte att gälla SUV/crossovers, Model Y är inget att oroa sig över" ?

3. Volkswagen gick först ut med de hade "köpt" batterier för 24 miljarder euro, inte långt därefter höjde man till 48 miljarder euro, det här var något år sedan om jag inte minns helt fel. Investeringarna när det gäller produkterna i sig vad gäller eldrift startade med 20 miljarder euro i mitten av 2017, några månader senare höjde man det till 34 miljarder. För någon dag sedan höjde man igen till 44 miljarder euro.

Trend ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Absolut en trend, men den är ju inte så svår att förutse. Däremot kommer inramningen av elbilar att ta tid och det kommer finnas många som köper en ny fossilbil i många år framöver. Titta på kostnadsutvecklingen för t.ex solceller. Panelerna har idag både blivit effektivare och billigare än för 10 år sedan. Når vi 50% elbilar i den svenska vagnparken till 2030 så är det ändå en snabb uteckling. I Norge är 45% av alla bilar som såldes i september en elbil. Problemet är att även hybrider räknas med i statistiken.

Det är först när det blir uppenbart billigare att äga en batteridriven bil som vi kommer att de en förändring i vårt inköpsmönster. Men under tiden kan vi ju gömma oss i statistiken över begreppet elbilar, som inte alls är samma sak som fossilfri. Men varje ny batteridriven bil som registreras är ett steg i rätt riktning. Så även om trenden är växande, så är volymen fortfarande låg. Det tog Norge 8 år att nå 30%
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av mati »

Soja86 skrev:
Visst e golf säljer inte lika bra som den vanliga golfen men den är dyr och har kort räckvid också.
E-golf är en av än så länge relativt få elbilar som faktiskt går att räkna hem även för en privat köpare. Och det beror på att den är ganska välutrustad som basmodell, vilket innebär att en jämförbar fossil-Golf blir rätt dyr också. E-Golfen är en mycket lättsåld elbil. Räckvidden ligger mellan 20 och 25 mil.
Att den inte säljs i större antal har ju diskuterats ingående i andra trådar. Den tillverkas på ett sätt som gör att det inte går att få upp volymerna ännu mer. VW vill inte sälja e-Golf eftersom de inte kan tjäna pengar på den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Ja, det är bara ett segment men hur resonerar BMW, Mercedes när de ser detta. Någon som tror att de tänker "det där kommer inte att gälla SUV/crossovers, Model Y är inget att oroa sig över" ?
Självklart kommer de tänka så, du behöver ju inte gå längre än till den här tråden för att hitta resonemangen som talar för att det inte är någon fara för avgasgeneratorerna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Antar att du menar 2011 och inte 2010 eftersom andelen i Sverige nu är mer än 1%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Antar att du menar 2011 och inte 2010 eftersom andelen i Sverige nu är mer än 1%.
Norge: 3347 bilar 2010
Norge: 5381 bilar 2011
Sverige: 4842 bilar YTD 2018 (SCB)

Så ja, om vi räknar med ca 800 BEV till i december, så hamnar vi på vad Norge hade 2011. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Antar att du menar 2011 och inte 2010 eftersom andelen i Sverige nu är mer än 1%.
Norge: 3347 bilar 2010
Norge: 5381 bilar 2011
Sverige: 4842 bilar YTD 2018 (SCB)

Så ja, om vi räknar med ca 800 BEV till i december, så hamnar vi på vad Norge hade 2011. :)
Blandar du nu inte ihop lite olika uppgifter? Du nämnde tidigare att laddhybrider var med i uppgifterna men pratar sedan bara om BEV. Sedan jämför du Norges totala antal elbilar med enbart nyregistreringar av bilar under 2018 i Sverige. Är det ett korrekt sätt att jobba med statistik? Om nu Norges statistik även inkluderar laddhybrider så är det 72 000 bilar i år. Dvs ungefär Norges siffra för 2015.

Totala antalet elbilar (BEV) i Sverige beräknas vara ca 27% av 72 000 i år, dvs knappt 20 000 bilar. Det var vad Norge hade 2013. Jag anser dock att det är mer korrekt att räkna på andelen i procent och då ligger vi till dags datum mellan 2011-2012 jämfört med Norge. För detta krävs inga 800 BEV i december.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Antar att du menar 2011 och inte 2010 eftersom andelen i Sverige nu är mer än 1%.
Norge: 3347 bilar 2010
Norge: 5381 bilar 2011
Sverige: 4842 bilar YTD 2018 (SCB)

Så ja, om vi räknar med ca 800 BEV till i december, så hamnar vi på vad Norge hade 2011. :)
Blandar du nu inte ihop lite olika uppgifter? Du nämnde tidigare att laddhybrider var med i uppgifterna men pratar sedan bara om BEV. Sedan jämför du Norges totala antal elbilar med enbart nyregistreringar av bilar under 2018 i Sverige. Är det ett korrekt sätt att jobba med statistik? Om nu Norges statistik även inkluderar laddhybrider så är det 72 000 bilar i år. Dvs ungefär Norges siffra för 2015.

Totala antalet elbilar (BEV) i Sverige beräknas vara ca 27% av 72 000 i år, dvs knappt 20 000 bilar. Det var vad Norge hade 2013. Jag anser dock att det är mer korrekt att räkna på andelen i procent och då ligger vi till dags datum mellan 2011-2012 jämfört med Norge. För detta krävs inga 800 BEV i december.
Detta är rena elbilar utplockade, Norrmännen har separerat Hybrider och BEV. I den tidigare statistiken som jag hittade på car database sidorna så var det sammanslaget. Ovanstående uppgifter är tagna från länken samt SCBs siffror (som också har kategoriserat BEV som egen grupp)
Den norska sidan anger också antalet registrerade fordon?
"Totalt antall registrerte personelbiler og ladbare hybrider, og tilhørende markedsandel av nybilsalget. "

Så jag hoppas att detta är en korrekt jämförelse. Bara för att klargöra en sak, jag är absolut inte motståndare till elbilar (ja, alltså riktiga ;)) utan ställer mig mer frågan hur grymma är egentligen sifforna. I min värld, inte så grymma. Procentuellt, ja. Volym, Nej :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
https://elbil.no/elbilstatistikk/ och Sverige är idag där Norge var 2010 när det gäller elbilar.
Antar att du menar 2011 och inte 2010 eftersom andelen i Sverige nu är mer än 1%.
Norge: 3347 bilar 2010
Norge: 5381 bilar 2011
Sverige: 4842 bilar YTD 2018 (SCB)

Så ja, om vi räknar med ca 800 BEV till i december, så hamnar vi på vad Norge hade 2011. :)
Blandar du nu inte ihop lite olika uppgifter? Du nämnde tidigare att laddhybrider var med i uppgifterna men pratar sedan bara om BEV. Sedan jämför du Norges totala antal elbilar med enbart nyregistreringar av bilar under 2018 i Sverige. Är det ett korrekt sätt att jobba med statistik? Om nu Norges statistik även inkluderar laddhybrider så är det 72 000 bilar i år. Dvs ungefär Norges siffra för 2015.

Totala antalet elbilar (BEV) i Sverige beräknas vara ca 27% av 72 000 i år, dvs knappt 20 000 bilar. Det var vad Norge hade 2013. Jag anser dock att det är mer korrekt att räkna på andelen i procent och då ligger vi till dags datum mellan 2011-2012 jämfört med Norge. För detta krävs inga 800 BEV i december.
Detta är rena elbilar utplockade, Norrmännen har separerat Hybrider och BEV. I den tidigare statistiken som jag hittade på car database sidorna så var det sammanslaget. Ovanstående uppgifter är tagna från länken samt SCBs siffror (som också har kategoriserat BEV som egen grupp)
Den norska sidan anger också antalet registrerade fordon?
"Totalt antall registrerte personelbiler og ladbare hybrider, og tilhørende markedsandel av nybilsalget. "

Så jag hoppas att detta är en korrekt jämförelse. Bara för att klargöra en sak, jag är absolut inte motståndare till elbilar (ja, alltså riktiga ;)) utan ställer mig mer frågan hur grymma är egentligen sifforna. I min värld, inte så grymma. Procentuellt, ja. Volym, Nej :)
Sidan du länkar till har titeln:
Bestand oh markedsandel

Grafen har förklaringen:
Totalt antall registrerte personelbiler og ladbare hybrider, og tilhørende markedsandel av nybilsalget.

Utifrån detta räknar jag med att det gäller totalt antal registrerade BEV+laddhybrider och inte nyregistreringar.

För Norge gäller alltså dessa siffror när det kommer till totalt antal registrerade BEV+laddhybrider:
2010: 3 347
2011: 5 381
2012: 9 565
2013: 19 678
2014: 42 356
2015: 73 312

I Svergie är uppskattningen att vi kommer att ha ca 72 000 BEV + laddhybrider 2018-12-31 (https://www.elbilsstatistik.se/). Det motsvarar alltså Norges siffra för 2015.

Vilka siffror du kollar på förutom den du angav vet jag inte. Marknadsandel ligger vi som Norge runt 2011-2012, volymmässigt är det närmare 2015.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Grymma siffror för elbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:

Sidan du länkar till har titeln:
Bestand oh markedsandel

Grafen har förklaringen:
Totalt antall registrerte personelbiler og ladbare hybrider, og tilhørende markedsandel av nybilsalget.

Utifrån detta räknar jag med att det gäller totalt antal registrerade BEV+laddhybrider och inte nyregistreringar.

För Norge gäller alltså dessa siffror när det kommer till totalt antal registrerade BEV+laddhybrider:
2010: 3 347
2011: 5 381
2012: 9 565
2013: 19 678
2014: 42 356
2015: 73 312

I Svergie är uppskattningen att vi kommer att ha ca 72 000 BEV + laddhybrider 2018-12-31 (https://www.elbilsstatistik.se/). Det motsvarar alltså Norges siffra för 2015.

Vilka siffror du kollar på förutom den du angav vet jag inte. Marknadsandel ligger vi som Norge runt 2011-2012, volymmässigt är det närmare 2015.
Ahaa... Ok, nu är jag med.

Så totalt sett rullar det 179.000 BEV i Norge upp till september 2018. Samma intervall från SCB är 16500 BEV för Sverige. Det är lite skrämmande, med tanke på att vi är 10 miljoner jämfört med Norges 5,5 :)
För PHEV är det nästan motsatt statistik; 84.000 PHEV i Norge jämfört med 46.900 i Sverige

Gjorde en sammanställning fån SCB's siffror
elbilar2010-2018.png
Man ser verkligen att PHEV är det som folk väljer framför BEV. Pris/utbud är väl de största faktorerna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar