SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

boreno skrev:
fth skrev:
Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?
Om man ”kör” Konan i ABRP så laddar den nio gånger hos sex olika leverantörer, pris beräknas dock inte. Kona-stödet är också ”alpha” i ABRP, men hyfsat nära sanningen är det nog

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
fth skrev:
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.

TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig :(

/fth
Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.

Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.

Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?

Jag håller med dig om att tävlingen inte var en "tävling" utan mer ett sätt att illustrera hur det är att köra långt med olika elbilar. Att då plocka bort en av de största fördelarna hos ett val är ju att förstöra jämförelsen.

Teslans större batteri och längre räckvidd var ju en fördel på första etappen. Men efter det så är det bara en fördel för att man har lite större frihet att välja laddare och för att man inte behöver stanna lika ofta. Att åka av motorvägen, in på en laddare och koppla in den tar ju några minuter också. Men lägre förbrukning kommer ju leda till vinst förr eller senare. Ju längre man ska åka desto mindre roll spelar batteriets storlek.

Lite synd att den absolut snålaste elbilen, Ioniq, inte ställde upp. Jag tror den hade vunnit mot Kona faktiskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2018

Inlägg av Jerker »

Läste Tibors artikel idag om SECC.
Tävlingen anordnades av tidningen Elbilen i Sverige, detaljerad redovisning kommer i deras nästa nummer.
Om detta var en kort sammanfattning av tävlingen, hur lång kommer då inte artikeln i tidningen att vara? :shock:
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?

Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?

Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
Näe det har du nog rätt i, skillnaden borde faktiskt vara ganska liten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Jaguar ska undersöka varför bilen presterade så dåligt under SECC:

http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10303
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SECC 2018

Inlägg av Legato »

Bra referens är ju TeslaBjörns bastutest. 6kW ger väääldigt mycket värme.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SECC 2018

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Aha ok, synd... Men du kanske kan prova lite bara för våran skull? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Är du rädd att bilen brakar ihop
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SECC 2018

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Är du rädd att bilen brakar ihop
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs Bild
Nej, men det har helt enkelt inte behövts. Den har tillräckligt lång räckvidd för att klara alla vardagsärenden och på natten laddas den med Tesla Wall charger :D inga problem att få till 400km.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar