SECC 2018
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2018
Här kommer en liten video från SECC18 tävlingen när jag var o hejjade på Tibor när han laddade i Uppsala! Mörkt o jävligt men lite film blev de iaf
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2018
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2018
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2018
Vi testade mot åkgräsklippare, räknas det?
https://www.expressen.se/nyheter/kor-fr ... sklippare/
https://www.expressen.se/nyheter/kor-fr ... sklippare/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: SECC 2018
Enda intressanta testen är ju att göra på detta viset och bara åka. Sen är det ju fortfarande lite lustigt att jämföra så olika bilmodeller bara för dom går på el. Men men det ger sig snart med fler modeller på marknaden.kallekula skrev:Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Nu ska Jaguar iaf ta in den på deras verkstad och undersöka den, hoppas vi får en "bra" förklaring på problemen, dvs att det är något fel som faktiskt går att åtgärda (annars är det ju riktigt illa liksom)Svenssons skrev:Jag tror inte att Jaguaren var tvungen att ha 28 grader. Det är antagligen ett misstag men detta misstag lär inte ha kostat mer än några få kilometer mellan laddningarna. Jaguaren lär vara bättre isolerad än Teslan. Själv anser jag att man ska se på faktumet att Jaguaren tvingades bryta. De har en del kvar att jobba på men som tur är så verkar det mer ligga i mjukvaran än hårdvaran förutom den högre konsumtionen som ligger på samma nivå som Model X.
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
Re: SECC 2018
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.Bjelke skrev:Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Re: SECC 2018
Det riktigt intressanta är i så fall racet när Ioniq har sitt nätverk uppe, alternativt Fortums 150kW laddare. Då gäller det att bilen kan ta emot laddningen under långtid och naturligtvis att föraren har koll på när laddningshastigheten börjar droppa av osv.Verdi skrev:Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
Re: SECC 2018
Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.LarsL skrev:Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.Bjelke skrev:Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2018
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.kallekula skrev:Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2018
Håller med att det var en skittråkig kommentar.fth skrev:Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.kallekula skrev:Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!fth skrev:Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig
/fth
Och dessutom är liknelsen sopig. OM dieslar och hästar hade haft två alternativa sätt att ladda hade liknelsen kunnat flyga. Men nu har de ju inte det, så jag kan avslöja att till skillnad från Teslan skulle dieselbilen stanna efter en tank, och hästen skulle dö.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: SECC 2018
Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?fth skrev:Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: SECC 2018
Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.fth skrev:Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.
TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig
/fth
Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.
Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?
Re: SECC 2018
Svenssons skrev:Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.LarsL skrev:Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.Bjelke skrev:Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Det tar ju lite energi att få upp tempen men att hålla den är nog inte så farligt mycket värre än att hålla 20 grader. Det motsvarar väl skillnaden på -4 och +4 i utomhustemperatur. Och mindre än det eftersom bara halva kupén skulle värmas.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2018
Om man ”kör” Konan i ABRP så laddar den nio gånger hos sex olika leverantörer, pris beräknas dock inte. Kona-stödet är också ”alpha” i ABRP, men hyfsat nära sanningen är det nogboreno skrev:Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?fth skrev:Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2018
kallekula skrev:Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.fth skrev:Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.
TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig
/fth
Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.
Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?
Jag håller med dig om att tävlingen inte var en "tävling" utan mer ett sätt att illustrera hur det är att köra långt med olika elbilar. Att då plocka bort en av de största fördelarna hos ett val är ju att förstöra jämförelsen.
Teslans större batteri och längre räckvidd var ju en fördel på första etappen. Men efter det så är det bara en fördel för att man har lite större frihet att välja laddare och för att man inte behöver stanna lika ofta. Att åka av motorvägen, in på en laddare och koppla in den tar ju några minuter också. Men lägre förbrukning kommer ju leda till vinst förr eller senare. Ju längre man ska åka desto mindre roll spelar batteriets storlek.
Lite synd att den absolut snålaste elbilen, Ioniq, inte ställde upp. Jag tror den hade vunnit mot Kona faktiskt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
Läste Tibors artikel idag om SECC.
Om detta var en kort sammanfattning av tävlingen, hur lång kommer då inte artikeln i tidningen att vara?Tävlingen anordnades av tidningen Elbilen i Sverige, detaljerad redovisning kommer i deras nästa nummer.
Re: SECC 2018
Bjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Näe det har du nog rätt i, skillnaden borde faktiskt vara ganska liten...Verdi skrev:Bjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2018
Jaguar ska undersöka varför bilen presterade så dåligt under SECC:
http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
Re: SECC 2018
Bra referens är ju TeslaBjörns bastutest. 6kW ger väääldigt mycket värme.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: SECC 2018
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Aha ok, synd... Men du kanske kan prova lite bara för våran skull?HelectriC skrev:jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19