SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Här kommer en liten video från SECC18 tävlingen när jag var o hejjade på Tibor när han laddade i Uppsala! Mörkt o jävligt men lite film blev de iaf :)

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: SECC 2018

Inlägg av kallekula »

fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi testade mot åkgräsklippare, räknas det?
https://www.expressen.se/nyheter/kor-fr ... sklippare/
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: SECC 2018

Inlägg av Henrik Torphammar »

kallekula skrev:
fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
Enda intressanta testen är ju att göra på detta viset och bara åka. Sen är det ju fortfarande lite lustigt att jämföra så olika bilmodeller bara för dom går på el. Men men det ger sig snart med fler modeller på marknaden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Jag tror inte att Jaguaren var tvungen att ha 28 grader. Det är antagligen ett misstag men detta misstag lär inte ha kostat mer än några få kilometer mellan laddningarna. Jaguaren lär vara bättre isolerad än Teslan. Själv anser jag att man ska se på faktumet att Jaguaren tvingades bryta. De har en del kvar att jobba på men som tur är så verkar det mer ligga i mjukvaran än hårdvaran förutom den högre konsumtionen som ligger på samma nivå som Model X.
Nu ska Jaguar iaf ta in den på deras verkstad och undersöka den, hoppas vi får en "bra" förklaring på problemen, dvs att det är något fel som faktiskt går att åtgärda :) (annars är det ju riktigt illa liksom)
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2018

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2018

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.
Det riktigt intressanta är i så fall racet när Ioniq har sitt nätverk uppe, alternativt Fortums 150kW laddare. Då gäller det att bilen kan ta emot laddningen under långtid och naturligtvis att föraren har koll på när laddningshastigheten börjar droppa av osv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SECC 2018

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.
Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

kallekula skrev:
fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.

TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: SECC 2018

Inlägg av kler »

fth skrev:
kallekula skrev:
fth skrev:
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.

Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.

/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.

TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig :(

/fth
Håller med att det var en skittråkig kommentar.
Och dessutom är liknelsen sopig. OM dieslar och hästar hade haft två alternativa sätt att ladda hade liknelsen kunnat flyga. Men nu har de ju inte det, så jag kan avslöja att till skillnad från Teslan skulle dieselbilen stanna efter en tank, och hästen skulle dö.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av boreno »

fth skrev:
Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: SECC 2018

Inlägg av kallekula »

fth skrev:
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.

TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig :(

/fth
Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.

Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.

Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.
Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.

Det tar ju lite energi att få upp tempen men att hålla den är nog inte så farligt mycket värre än att hålla 20 grader. Det motsvarar väl skillnaden på -4 och +4 i utomhustemperatur. Och mindre än det eftersom bara halva kupén skulle värmas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

boreno skrev:
fth skrev:
Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?
Om man ”kör” Konan i ABRP så laddar den nio gånger hos sex olika leverantörer, pris beräknas dock inte. Kona-stödet är också ”alpha” i ABRP, men hyfsat nära sanningen är det nog

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
fth skrev:
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.

TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig :(

/fth
Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.

Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.

Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?

Jag håller med dig om att tävlingen inte var en "tävling" utan mer ett sätt att illustrera hur det är att köra långt med olika elbilar. Att då plocka bort en av de största fördelarna hos ett val är ju att förstöra jämförelsen.

Teslans större batteri och längre räckvidd var ju en fördel på första etappen. Men efter det så är det bara en fördel för att man har lite större frihet att välja laddare och för att man inte behöver stanna lika ofta. Att åka av motorvägen, in på en laddare och koppla in den tar ju några minuter också. Men lägre förbrukning kommer ju leda till vinst förr eller senare. Ju längre man ska åka desto mindre roll spelar batteriets storlek.

Lite synd att den absolut snålaste elbilen, Ioniq, inte ställde upp. Jag tror den hade vunnit mot Kona faktiskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2018

Inlägg av Jerker »

Läste Tibors artikel idag om SECC.
Tävlingen anordnades av tidningen Elbilen i Sverige, detaljerad redovisning kommer i deras nästa nummer.
Om detta var en kort sammanfattning av tävlingen, hur lång kommer då inte artikeln i tidningen att vara? :shock:
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?

Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?

Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
Näe det har du nog rätt i, skillnaden borde faktiskt vara ganska liten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Jaguar ska undersöka varför bilen presterade så dåligt under SECC:

http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SECC 2018

Inlägg av Legato »

Bra referens är ju TeslaBjörns bastutest. 6kW ger väääldigt mycket värme.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SECC 2018

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Aha ok, synd... Men du kanske kan prova lite bara för våran skull? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar