Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

3-serien är som du vet en kombi, vet inte hur mycket mer/mindre man kan lasta men håller med om att det inte är en helt korrekt jämförelse. Är ju inga problem att hitta fossilbilar som kan jämföras med en elbil, men vet dock ingen elbil som skulle komma närmare en M340i när man ser till helheten?

2% ränta i billån är inget problem och egentligen högt räknat, en M340i hade jag troligtvis kunnat ta på huset till 1% ränta, men en motsvarande elbil för 800.000kr+ hade inte gått då jag hade kommit upp i ett annat amorteringskrav. Räknade på 2% på båda för att vara rättvis.

En M340i touring tror jag är en av få fossilbilar (om man bortser från glädjefordon likt sportbilar och terrängbilar) som inte kommer tappa mer än normalt i värde. Tror definitivt att det kommer se annorlunda ut om tio år när även utbudet ser annorlunda ut, men om tre år har inte så mycket hänt. Den stora mängden elbilar kommer 2021 men jag har svårt att tro att det kommer en ”el-M340” för samma nypris som en M340i. 2021 kommer det troligtvis skilja några hundra tusen mellan en begagnat M340i (restvärde 336.000kr) och en el-dito (säkerligen runt 700.000kr), så att hitta en köpare lär inte vara några problem.

Jag känner att jag behöver understryka mitt totala ointresse för Tesla i ett förebyggande syfte, annars så kommer någon och påstår att jag borde köpa en sån istället :D . En Model 3 Performance hade säkert varit kul men känns som en stor uppoffring och hade inte funkat utan en extrabil.

Kalkylen du länkade är ju en företagsbil, jag kommer köpa privat så läget är helt annorlunda. Om jag inte missat något så är förutsättningarna för de båda bilarna jag la upp i förra inlägget samma, men säg gärna till om något diffar då jag inte har samma koll på elbilsvärlden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
3-serien är som du vet en kombi, vet inte hur mycket mer/mindre man kan lasta men håller med om att det inte är en helt korrekt jämförelse. Är ju inga problem att hitta fossilbilar som kan jämföras med en elbil, men vet dock ingen elbil som skulle komma närmare en M340i när man ser till helheten?

2% ränta i billån är inget problem och egentligen högt räknat, en M340i hade jag troligtvis kunnat ta på huset till 1% ränta, men en motsvarande elbil för 800.000kr+ hade inte gått då jag hade kommit upp i ett annat amorteringskrav. Räknade på 2% på båda för att vara rättvis.

En M340i touring tror jag är en av få fossilbilar (om man bortser från glädjefordon likt sportbilar och terrängbilar) som inte kommer tappa mer än normalt i värde. Tror definitivt att det kommer se annorlunda ut om tio år när även utbudet ser annorlunda ut, men om tre år har inte så mycket hänt. Den stora mängden elbilar kommer 2021 men jag har svårt att tro att det kommer en ”el-M340” för samma nypris som en M340i. 2021 kommer det troligtvis skilja några hundra tusen mellan en begagnat M340i (restvärde 336.000kr) och en el-dito (säkerligen runt 700.000kr), så att hitta en köpare lär inte vara några problem.

Jag känner att jag behöver understryka mitt totala ointresse för Tesla i ett förebyggande syfte, annars så kommer någon och påstår att jag borde köpa en sån istället :D . En Model 3 Performance hade säkert varit kul men känns som en stor uppoffring och hade inte funkat utan en extrabil.

Kalkylen du länkade är ju en företagsbil, jag kommer köpa privat så läget är helt annorlunda. Om jag inte missat något så är förutsättningarna för de båda bilarna jag la upp i förra inlägget samma, men säg gärna till om något diffar då jag inte har samma koll på elbilsvärlden.

En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.

Ja, eftersom det finns fler än dig och ditt val så skrev jag om hur stor andel som företagsleasar t ex en BMW och att kalkylen då ser HELT annorlunda ut. Att köpa en ny Tesla privat är ingen bra idé. Men det är inte en ny 340i heller. ;)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.
Ja lasta kan den men hur ser det ut med dragkrok? Finns rätt mycket som skulle få plats i bilen men som man inte vill ha där av olika anledningar.

Nu förutsätter du att man måste ta ett billån av BMW, men det finns fler låneinstitut och 2%-kampanjer ser man ofta. Är en tidsfråga tills även tyskarna börjar med förmånliga räntor för att lättare kunna kränga bilar, men vi är inte där än även om dom tidigare har haft kampanjer.

Finns massor med för och nackdelar oavsett vilken typ av bil man tittar på, personligen lyssnar jag hellre på en sjungande sexa än däck och vindljud, men det är subjektivt och en helt annan diskussion. Att ta det till en sandlådenivå tillför inget till diskussionen. Oavsett bil så får man göra vissa uppoffringar, men för räkneexemplets skull så gäller det att hitta två bilar som är så pass lika varandra det bara går. Så, efter att ha gjort kalkylen, så känner jag att mitt största problem är ett verkligt exempel att jämföra mot. Vi är nog överens om att en MS 75D inte är helt jämförbar, på fossilsidan finns det ett handfull modeller som skulle kunna vara likvärdiga alternativ, men det är svårt att göra räkneexempel på inbillade elbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.
Ja lasta kan den men hur ser det ut med dragkrok? Finns rätt mycket som skulle få plats i bilen men som man inte vill ha där av olika anledningar.

Nu förutsätter du att man måste ta ett billån av BMW, men det finns fler låneinstitut och 2%-kampanjer ser man ofta. Är en tidsfråga tills även tyskarna börjar med förmånliga räntor för att lättare kunna kränga bilar, men vi är inte där än även om dom tidigare har haft kampanjer.

Finns massor med för och nackdelar oavsett vilken typ av bil man tittar på, personligen lyssnar jag hellre på en sjungande sexa än däck och vindljud, men det är subjektivt och en helt annan diskussion. Att ta det till en sandlådenivå tillför inget till diskussionen. Oavsett bil så får man göra vissa uppoffringar, men för räkneexemplets skull så gäller det att hitta två bilar som är så pass lika varandra det bara går. Så, efter att ha gjort kalkylen, så känner jag att mitt största problem är ett verkligt exempel att jämföra mot. Vi är nog överens om att en MS 75D inte är helt jämförbar, på fossilsidan finns det ett handfull modeller som skulle kunna vara likvärdiga alternativ, men det är svårt att göra räkneexempel på inbillade elbilar.
Jag lovar att om du kör elbil i ett år så kommer du ha en helt annan syn på motorljud. Jag lämnar det där.

Dragkroksdiskussionen orkar jag inte med. Den får nån som är intresserad av dragkrokar ta. :lol:

Ok, hade dålig koll på det. Vet däremot att jag inte vill röra huslånen för då måste man amortera väldigt mycket mer än jag har lust med.

Vad gäller ljud så finns det radio, musik, poddar...
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jag har en bevakning på Tesla Model S på blocket. Det är konstant 60-70 bilar till salu. Just nu är det 66 st. Bilar säljs faktiskt. Skulle säga att omsättningen på bilar är hyfsad.
Det är inte min erfarenhet av bytbil. De flesta ligger kvar, enstaka blir sålda. Så även om det ligger 66 bilar på blocket (till stor del samma som ligger på bytbil) så säger det väldigt lite om omsättningshastigheten. Men det är nog som du säger. Priset avskräcker. Att betala 700k för en bil som gått 8-10 tusen mil tar emot. Oavsett driftskostnader. Det är ju inte bara batteriet som slits. Det är därför som jag är övertygad om att värdeminskningen på elbilar är densamma som på vilket annat bruksfordon som helst. Det är ju inte så att Teslorna är samlarobjekt :)

Problemet är att bilhandlarna uppdaterar annonserna så att det ser ut som de är nyinkomna. Många av de som ligger som "nya" har i själva vaerket varit till salu i flera veckor/månader.

Här är en privatannons t.ex.

https://www.blocket.se/pitea/Tesla_Mode ... =23_16&w=3

Nedsatt från 810.000? till 739.000 och billigare vid snabb affär. Det är ju lite märkligt att denna inte blir såld?
Om du hade haft rätt och att bara enstaka blir sålda så skulle antalet som är till salu konstant öka. Så är det inte utan det håller sig till stor del ganska konstant.

ps. Den vita säljs inte eftersom den är dyr även efter prissänkningen. 75% av vad en helt ny kostar efter snart 2 år och närmare 4000 mil. Fortsätter den tappa linjärt hamnar den på 65% efter 3 år och 6000 mil. En ny kostar 985 tusen efter miljöbonusen. Då får du utöver det den begagnade har även ultra hifi och luftfjädring.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av pejvic »

Mkt intressant diskussion.

Hursomhelst. vad man betalar per månad är inte samma som kostnaden.
Jag tror många som kör omkring i sina Teslor inte vet vad det kostar dem i månaden.

Jag skall skaffa en Tesla snart men försöker räkna hur det skall gå till.
Lutar åt leasing på mitt företag.

Jag har varit i kontakt med den vita för 739, men precis som Verdi säger, lite överprissatt eventuellt.
Det är svårt detta. Värdeminskningen är den viktigaste parametern hursomhelst och den är svårt att gissa om.

Det gick ju en S90D facelift här på forumet för runt 730 för ett par månader sen så 739 för vita kanske ej är så billigt trots allt.
Jag söker just en vit facelift och helst med lågt förmånsvärde.

Sneglar lite på ny också men det vore konstigt om det skulle vara billigare att köpa en helt ny istället för en begagnad.
Tar gärna emot tips om någon vet någon som skall sälja en faceliftad S75D eller liknande.
Verkar svårt att hitta en beg Tesla till vettigt pris. Jag bevakar allihopa och precis som vissa säger är det få som gått iväg.
Jag tycker den -15 som gick på kvd igår var för dyr då det var prefacelift samt utan garanti om man jämför med den vita S75D för 739 .
På kvd tillkommer ropavgift mm.
Samtidigt är S75D som Verdi säger för 739 också lite dyr om man jämför med S90D som gick i sep. :?:
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
Mkt intressant diskussion.

Hursomhelst. vad man betalar per månad är inte samma som kostnaden.
Jag tror många som kör omkring i sina Teslor inte vet vad det kostar dem i månaden.

Jag skall skaffa en Tesla snart men försöker räkna hur det skall gå till.
Lutar åt leasing på mitt företag.

Jag har varit i kontakt med den vita för 739, men precis som Verdi säger, lite överprissatt eventuellt.
Det är svårt detta. Värdeminskningen är den viktigaste parametern hursomhelst och den är svårt att gissa om.

Det gick ju en S90D facelift här på forumet för runt 730 för ett par månader sen så 739 för vita kanske ej är så billigt trots allt.
Jag söker just en vit facelift och helst med lågt förmånsvärde.

Sneglar lite på ny också men det vore konstigt om det skulle vara billigare att köpa en helt ny istället för en begagnad.
Tar gärna emot tips om någon vet någon som skall sälja en faceliftad S75D eller liknande.
Verkar svårt att hitta en beg Tesla till vettigt pris. Jag bevakar allihopa och precis som vissa säger är det få som gått iväg.
Jag tycker den -15 som gick på kvd igår var för dyr då det var prefacelift samt utan garanti om man jämför med den vita S75D för 739 .
På kvd tillkommer ropavgift mm.
Samtidigt är S75D som Verdi säger för 739 också lite dyr om man jämför med S90D som gick i sep. :?:

Köp Borenos 90D: https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 2.htm?aw=1

Iofs har den gått ganska långt men hyfsat pris. Runt 60% av nypriset. Och inte är den vit heller... Ja nåja. Shiftgear sålde faktiskt en vit 90D -16 som gått över 10 tusen mil för över 900 tusen tidigare i höstas. Är det så att de vita är begärligare än de andra? (Gillar själv inte vitt och det är inte så smickrande färg mot karossgliporna på vissa heller.

Annars är det svårt att slå en ny 75D. Mycket utrustning, lågt förmånsvärde, bra prestanda, garantier osv.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av pejvic »

har varit i kontakt lite med Boreno på senhösten.
Jag är lite rädd för milen när garanti gått ut sen är det som du säger färgen också.
Den är jättefin men jag söker helst ljussilver eller vit bil just nu.
Sen är det ju lite lite det här med förmånsvärdet också som spelar in när det gäller S90D.

Jag söker intensivt men har inte superbråttom. Vill gärna se spec på trean innan jag slår till men kommer rätt objekt så slår jag till ändå. Är lite besviken på 3ans "baklucka". Jag stod i kö första dagen för 3an och har beräknat mitt bilinnehav för att byta senast nu i Mars. Längre än så kan jag inte vänta hursomhelst.
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
har varit i kontakt lite med Boreno på senhösten.
Jag är lite rädd för milen när garanti gått ut sen är det som du säger färgen också.
Den är jättefin men jag söker helst ljussilver eller vit bil just nu.
Sen är det ju lite lite det här med förmånsvärdet också som spelar in när det gäller S90D.

Jag söker intensivt men har inte superbråttom. Vill gärna se spec på trean innan jag slår till men kommer rätt objekt så slår jag till ändå. Är lite besviken på 3ans "baklucka". Jag stod i kö första dagen för 3an och har beräknat mitt bilinnehav för att byta senast nu i Mars. Längre än så kan jag inte vänta hursomhelst.
Samma förmånsvärde på 75D och 90D väl? Är väl årsmodellen som spökar. Och jag håller med. Jag hade en 90D -16 som jag bytte in för 2 månader sen. En röd. Ligger på Teslas begsida nu. 7500 mil. Jag fick 814' för den. Så 715' för Borenos är ju bra ur den synvinkeln.

Jag gjorde en liten sammanställning över förmånsvärden förra hösten som kanske kan vara till hjälp. Sen tillkommer utrustning och det kan ju slå en del beroende på vad som var standard och inte...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %C3%A4rden
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
Det är väl lite det här jag också är inne på. Många (inkl mig själv) byter bil vart tredje år (ca), några ännu oftare (eller hur, Tars :lol: ) De bytena är det ingen som höjer ögonbrynen för. Men.... nåde dig om du då byter till en elbil! - då är du en ekonomisk idiot som älskar att förstöra pengar och totalt oförmögen att räkna.
Det är DEN diskussionen jag vänder mig emot.
Jag har aldrig hävdat att det är gratis, eller ens billigt att köra/äga bil. Men hur jag än räknar så är det (i MITT fall) billigare att köra eGolf än Škoda diesel. Och (återigen - i mitt fall) nästan samma kostnad att köra Tesla. Jag har visat mina siffror för folk som kan räkna (eftersom jag uppenbarligen inte kan det själv :lol: ) och de hittar inga större fel. Värdeminskningen i framtiden är dock en uppskattning och som Remuz säger - något man bara VET vid en kommande försäljning.
Jag.... ja, okej....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.
Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?
Vi bytte en ganska ny (2 år gammal) Mazda CX3 mot en e-Golf. Med facit i hand vet jag vad Mazdan kostade utslaget per månad. Restvärdet för e-Golfen har jag uppskattat till 40% efter tre år. Med den kalkylen är e-Golfen lite billigare varje månad. Visserligen hade värdet på Mazdan inte fortsatt att sjunka lika snabbt om vi hade behållit den 3 år till. Men samtidigt kan vi ju behålla e-Golfen lite längre istället. Och då blir den mycket billigare totalt sett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.
Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?
Vi bytte en ganska ny (2 år gammal) Mazda CX3 mot en e-Golf. Med facit i hand vet jag vad Mazdan kostade utslaget per månad. Restvärdet för e-Golfen har jag uppskattat till 40% efter tre år. Med den kalkylen är e-Golfen lite billigare varje månad. Visserligen hade värdet på Mazdan inte fortsatt att sjunka lika snabbt om vi hade behållit den 3 år till. Men samtidigt kan vi ju behålla e-Golfen lite längre istället. Och då blir den mycket billigare totalt sett.
Jo jag fattar vad du menar men vi vet bara vad som har hänt fram till nu vad som kommer imorgon eller om 3 år har vi ingen aning. Hoppas kan vi, men vi kan inte räkna med att det blir som vi hoppas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av mati »

Ja nej, begagnatpriserna är rena rama lotteriet. Så är det. Men jag kör hellre omkring i en gammal e-Golf som jag kanske inte kan sälja, men som är mer eller mindre gratis i drift, än i en bensin- eller dieselbil som kostar skjortan i soppa och som kanske är ännu svårare att bli av med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar