Köpa egen DC-laddare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jns99
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 dec 2018 17:35

Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Jns99 »

Lyfter ut den här länken från tråden om enfas kontra trefasladdare.

https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/

Skulle ni våga ladda med den prylen?
Vad finns det för ev risker?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av JonasH »

Varför?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Henrik Torphammar »

JonasH skrev:
Varför?
En sådan kan ge äldre elbilar ett nytt liv. e-UP, Leaf, i3, imiev etc kan plötsligt laddas med ganska hög hastighet hemma.

Dock har det varit problem med denna typ av laddare. Finns några på elbilsforumet som provat och de höll inte måttet. Men jag gillar idén.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
JonasH skrev:
Varför?
En sådan kan ge äldre elbilar ett nytt liv. e-UP, Leaf, i3, imiev etc kan plötsligt laddas med ganska hög hastighet hemma.

Dock har det varit problem med denna typ av laddare. Finns några på elbilsforumet som provat och de höll inte måttet. Men jag gillar idén.
Jag var på vippen att köpa en till Leafen här (blev en Tesla istället :mrgreen: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Verdi »

JonasH skrev:
Varför?
Om man har en I-Pace, Kona, Niro eller nån annan bil som bara laddar på en fas.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av JonasH »

Verdi skrev:
JonasH skrev:
Varför?
Om man har en I-Pace, Kona, Niro eller nån annan bil som bara laddar på en fas.
Då fattar jag varför (typ)...

Skulle aldrig tänka tanken att köpa en bil som inte laddar med 3-fas...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

Jns99 skrev:
Lyfter ut den här länken från tråden om enfas kontra trefasladdare.

https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/

Skulle ni våga ladda med den prylen?
Vad finns det för ev risker?
Finns det nån på detta forum som köpt en egen DC-laddare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av MSO »

Verdi skrev:
JonasH skrev:
Varför?
Om man har en I-Pace, Kona, Niro eller nån annan bil som bara laddar på en fas.
Det är dock läge att tänka efter om det verkligen behövs ens i det fallet. Kör man mindre än 3000mil om året skapligt jämt fördelat över tid behövs det ju garanterat inte. Nice to have möjligen.
Jag kör ca 2700mil årligen och under fyra år kanske känt att jag egentligen behövt mer än 10A enfas vid totalt... fyra-fem enskilda tillfällen. Och samtliga gånger av dessa så har jag löst det med ett kort stopp på en Supercharger lite tidigare än vad jag valt om jag haft högre SoC vid start. Dvs ingen dramatik då heller.

Instinkten vid övergång till att köra på el gör att man stirrar lite på den ganska orelevanta laddtiden 0-100% snarare än att tänka igenom om km/h räcker. (Väldigt många icke-elbilsnyttjare fokuserar iaf uppenbarligen på laddtid 0-100%. De tror i princip att bilen är oanvändbar om den inte är fulladdad. Dvs de tänker på nåt sätt att man måste vänta tills den laddat klart innan man kan köra med den.)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Teslaspolen »

Det är dock inte endast sträcka och laddtid som spelar in. Vi kör inte så många mil per år, men när vi kör så blir det långt.

Jag har ett exempel:

Vi har hus i fjällen, och än så länge bara möjlighet att ladda med schuko där. Ganska ofta åker vi dit över en natt bara, ofta för att t.ex lämna en ny möbel eller städa huset då det hyrs ut till gäster. På sommaren är det problemfritt, men på vintern då vi oftast är där, så tar det hiskeligt med tid (cirka två dagar) att ladda upp tillräckligt för att åka hem igen vilket innebär att vi måste stanna och ladda med en CHAdeMO adapter på vägen upp för att det ska gå att köra hem igen i tid. Skulle inte vilja vara utan trefas; vilket ska ordnas till sommaren är tanken.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Tars »

Zalman3 skrev:
Jns99 skrev:
Lyfter ut den här länken från tråden om enfas kontra trefasladdare.

https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/

Skulle ni våga ladda med den prylen?
Vad finns det för ev risker?
Finns det nån på detta forum som köpt en egen DC-laddare?
Finns en här på forumet.
Han ägde en av mina bilar.
Ska fundera bara på vad han heter här.....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
JonasH skrev:
Varför?
Om man har en I-Pace, Kona, Niro eller nån annan bil som bara laddar på en fas.
Såvida man inte har Roadstern som inte kan ladda DC. Dock enfas AC upp till 70 A (vilket inte finns att tillgå).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av HenrikC »

Gustafsson skrev:
Såvida man inte har Roadstern som inte kan ladda DC. Dock enfas AC upp till 70 A (vilket inte finns att tillgå).
Lösningen i ur-Roadstern med enfas och hög strömstyrka är ett arv från AC Propulsions reductive charging. Jag påpekade för dem redan 2004 att det skulle vara värdefullt att anpassa lösningen för trefas. Lösningen var ursprungligen tänkt att köras över DC-kontakterna på Avcon-kontakten och man hade ett förslag på kommunikationsprotokoll som skulle klara detta. Tesla valde dock en annan kontakt, så man hade ju haft möjlighet att utforma den för trefas om man ville precis som Renault Zoe (3 x 63A).
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Gustafsson »

HenrikC skrev:
Gustafsson skrev:
Såvida man inte har Roadstern som inte kan ladda DC. Dock enfas AC upp till 70 A (vilket inte finns att tillgå).
Lösningen i ur-Roadstern med enfas och hög strömstyrka är ett arv från AC Propulsions reductive charging. Jag påpekade för dem redan 2004 att det skulle vara värdefullt att anpassa lösningen för trefas. Lösningen var ursprungligen tänkt att köras över DC-kontakterna på Avcon-kontakten och man hade ett förslag på kommunikationsprotokoll som skulle klara detta. Tesla valde dock en annan kontakt, så man hade ju haft möjlighet att utforma den för trefas om man ville precis som Renault Zoe (3 x 63A).
Tack för info, Det hade varit mumma med trefas.
En halvbra Chademoadapter finns också som tillbehör från tredjepart.
https://shop.quickchargepower.com/JdeMo ... oductId=36
Se Roadter tråden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av FlodaFreddan »

Jag tycker detta med egen DC-laddare låter spännande.
Jag står i begrepp att investera i solpaneler och svenska Ferroamp har en spännande lösning kallad Energyhub, som skapar något slags lokalt likströmsnät gärna ihop med batterilagring. Hur som helst så skulle vitsen vara att kunna ladda batterierna i elbilen med likström direkt från egna solpaneler utan att först omvandla likström till växelström, för att sedan igen omvandla tillbaka till likström med bilens ombordladdare. Jag är ingen expert på området och kanske är förlusterna inte så stora, men det låter fint att kunna ladda DC till bilen utan dessa dubbla omvandlingar.
Det kanske kommer? Det känns som att fler och fler saker i hemmet är DC idag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

FlodaFreddan skrev:
Jag tycker detta med egen DC-laddare låter spännande.
Jag står i begrepp att investera i solpaneler och svenska Ferroamp har en spännande lösning kallad Energyhub, som skapar något slags lokalt likströmsnät gärna ihop med batterilagring. Hur som helst så skulle vitsen vara att kunna ladda batterierna i elbilen med likström direkt från egna solpaneler utan att först omvandla likström till växelström, för att sedan igen omvandla tillbaka till likström med bilens ombordladdare. Jag är ingen expert på området och kanske är förlusterna inte så stora, men det låter fint att kunna ladda DC till bilen utan dessa dubbla omvandlingar.
Det kanske kommer? Det känns som att fler och fler saker i hemmet är DC idag.
Var på en elmässan i höst och då var det folk som hävdar att på sikt så blir det mera likströmslösningar.

Solceller, batteri i huset och laddning av elbil är ju bara likström
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån som köpt en egen DC laddare?

När lanserar Ferroamp sin DC laddare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
Jag har fått bilden. Har inget OCR program.
Vad göra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
Jag har fått bilden. Har inget OCR program.
Vad göra?
Vad menar du med att du får bilder. Var kommer de ifrån? Slumpgenerator på nätet? Vem sänder bilder istället för text?

Gå på din källa och lär de kopiera och klistra text i meddelanden än att hålla på med oskicket att skicka text som bilder. :)

Vad är nästa steg? Att filma en webbsida som man skrollar, och sedan skicka runt som en film? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
Jag har fått bilden. Har inget OCR program.
Vad göra?
Vad menar du med att du får bilder. Var kommer de ifrån? Slumpgenerator på nätet? Vem sänder bilder istället för text?

Gå på din källa och lär de kopiera och klistra text i meddelanden än att hålla på med oskicket att skicka text som bilder. :)

Vad är nästa steg? Att filma en webbsida som man skrollar, och sedan skicka runt som en film? :D
Om en kompis inte kan eller det inte går att kopiera en text.
Då er det lättare att ta en printscreen och skicka.
Då jag får bilden av min kompis, vad ska jag göra då?
Kan du tipsa om nåt gratis OCR program?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av frippan »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
Jag har fått bilden. Har inget OCR program.
Vad göra?
Vad menar du med att du får bilder. Var kommer de ifrån? Slumpgenerator på nätet? Vem sänder bilder istället för text?

Gå på din källa och lär de kopiera och klistra text i meddelanden än att hålla på med oskicket att skicka text som bilder. :)

Vad är nästa steg? Att filma en webbsida som man skrollar, och sedan skicka runt som en film? :D
Om en kompis inte kan eller det inte går att kopiera en text.
Då er det lättare att ta en printscreen och skicka.
Då jag får bilden av min kompis, vad ska jag göra då?
Kan du tipsa om nåt gratis OCR program?
Går att göra direkt i telefonen om man vill.

Kod: Markera allt

Laddbox Ferroamp. Har idag deras
växelriktare på vår solcellslösning som samtal med dem under veckan om när
deras laddbox kommer som en
uppgradering till deras växelriktare. Den ska komma under året och även
innehålla lösningen att använda bilens batteri som lagring eller i andra
riktningen. Volkswagen är en av
bilföretagen som det kommer att funka Förutsäter tydligen CCS kontakten för laddning och det är biltillverkaren som ger tillgång till ett stift i den kontakten på bilen.
Skriver detta som en information om det är flera som har solpaneler och ännu
inte köpt laddbox.
Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.
Screenshot_20210501-232812.png
FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.
Jag har fått bilden. Har inget OCR program.
Vad göra?
Vad menar du med att du får bilder. Var kommer de ifrån? Slumpgenerator på nätet? Vem sänder bilder istället för text?

Gå på din källa och lär de kopiera och klistra text i meddelanden än att hålla på med oskicket att skicka text som bilder. :)

Vad är nästa steg? Att filma en webbsida som man skrollar, och sedan skicka runt som en film? :D
Om en kompis inte kan eller det inte går att kopiera en text.
Då er det lättare att ta en printscreen och skicka.
Då jag får bilden av min kompis, vad ska jag göra då?
Kan du tipsa om nåt gratis OCR program?
Hej Zelman3.
Mig spelar ingen roll hur du presenterar information, men eftersom du frågar om gratis OCR program får du lite tips av mig.
Prova Google nästa gång.
https://www.google.com/search?q=gratis+ ... nt=gws-wiz
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av Zalman3 »

Ni som kör Ferroamp, är ni nöjda?
En stor fördel med Ferroamps energihubb är att den kan utjämna faserna vilket ofta gör det möjligt att minska huvudsäkringarnas storlek ett steg om man har mer än 16A. Med ett batteri som hjälper till att kapa effekttopparna blir möjligheten till besparing ännu större. Det finns exempel där man har kunnat minska från 25A till 16A.
Ferroamps patenterade system för fasutjämning gör det möjligt att tex. ladda en elbil med en-fas 32A även om man bara har 16A huvudsäkringar.

Den som väljer att köpa till batteri från början får detta till mycket låg kostnad då bidragen för solcellsstöd och energilagring kan utnyttjas mycket förmånligt. Merkostnaden för batteriet blir då endast ca 6000 kr efter bidrag.

Ett batteri som kapar effekttopparna blir guld värt när elbolagen i framtiden går över till effekttariffer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Köpa egen DC-laddare

Inlägg av msb »

Vi har installerat en Ferroamp 14kW sen några veckor och hittills har den gjort sitt jobb.
Man konfigurerar den för över vilken ström den ska gripa in. Just nu är den ställd på 16A (av 25 tillgängliga). Så laddar jag med 16A så utjämnar den allt annat. Men utjämningen mellan faserna kostar lite i förluster och slitage på omformaren så jag kommer nog att ställa den på 22A. Egentligen kan jag ställa den på 25A men då kanske laddstolparna backar i effekt fast de inte behöver det. Vi har även en bergvärmepump som kan få för sig att backa.

Och när den nu finns på plats så kanske vi sätter upp några solpaneler också. Det mesta är ju förberett nu. Jag behöver köpa en SSO från Ferroamp för ca 5000 kr plus paneler.

Just nu är den lite onödig men oktober har vi två elbilar och då kommer den att göra stor nytta.
Skriv svar