Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Obekräftade uppgifter säger 100 bilar / dag under 2019 och sen 200 om dagen 2020.
https://www.electrive.com/2019/05/13/me ... 100-daily/
https://www.electrive.com/2019/05/13/me ... 100-daily/
Re: Mercedes EQC
18 reggade bilar i Sverige i torsdags, alla står i Malmö/Akalla. Killgissar att ingen levererats till kund ännu
Re: Mercedes EQC
Ja, det är ju rätt lätt att ha slutsålt för hela 2019 som de sa tidigare i år om antal planerade leveranser är 0... Nu hoppas jag inte det blir 0 för Sverige men man kan förstå att Mercedes inte hinner producera lika många bilar som de får bokade om produktionen är på 100 bilar per dag för hela världen. Visst tog det Tesla ett par tre år för att nå sådana produktionssiffror för Model S men då var Tesla ett nystartat företag i en ny fabrik med sin första egenproducerade modell, inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.Legato skrev:Fast om det stämmer att den är slutsåld så är det kanske inte så konstigt att de inte orkar bry sig så mycket.
http://www.elbilen.org/mercedes-eqc-ar- ... rsta-aret/
Med tanke på att de (mig veterligen) inte delat med sig av några produktionssiffror samt att den snabbt blev slutsåld så kan man väl gissa att volymerna (åtminstone initialt) är ganska små.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Tack! Låter som en rimlig gissning...Wilson skrev:18 reggade bilar i Sverige i torsdags, alla står i Malmö/Akalla. Killgissar att ingen levererats till kund ännu
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQC
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Re: Mercedes EQC
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Det är väl 2020 som de nya EU reglerna om max 95 gram koldioxidutsläpp per kilometer för nya bilar träder i kraft. Siffran gäller genomsnittet för ett märkes sålda bilar. Så vill man vara lite konspiratorisk kan det ju vara bra för Mercedes (och andra tillverkare som t.ex. Kia, WV, Huyndai, Volvo, m.fl.) att skjuta på leveranserna till 2020.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Mercedes EQC
Jag trodde att förutom 95g/km CO2 mot tidigare 100g/km så skulle beräkningen vara baserad på WLTP istället för NEDC men så är inte fallet. (https://theicct.org/sites/default/files ... ov2016.pdf) De där 95g/km är fortfarande baserade på NEDC vilket motsvarar 109g/km enligt WLTP.iAkita skrev:Det är väl 2020 som de nya EU reglerna om max 95 gram koldioxidutsläpp per kilometer för nya bilar träder i kraft. Siffran gäller genomsnittet för ett märkes sålda bilar. Så vill man vara lite konspiratorisk kan det ju vara bra för Mercedes (och andra tillverkare som t.ex. Kia, WV, Huyndai, Volvo, m.fl.) att skjuta på leveranserna till 2020.
Redan idag är det straffskatt på bilar som släpper ut mer än 95g/km enligt bonus/malus. Här kan siffra för NEDC användas ifall det finns en sådan för bilen. Efter 31/12 2019 så kommer inte NEDC-siffror finnas på nya bilar, det blir alltså höjd straffskatt. (https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/).
Det skriks rätt högt om att skatten kommer att skjuta i höjden efter årsskiftet och branschen vill stoppa det hela. Jag kan dock inte från Transportstyrelsens beräkningar se att det blir så mycket räknat i kronor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Re: Mercedes EQC
Om det nu skulle vara flera års väntetid (ingen aning om det är så) så har jag svårt att tro att någon skulle välja EQC enbart pga det något lägre priset än e-Tron.Stevvee skrev:För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Att det finns många som är "lojala" mot de tyska märkena och aldrig ens skulle komma på tanken att prova en Tesla är jag dock helt övertygad om. Har flera inom min bekantskapskrets tom.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQC
Det lanserades ju just en étron med mindre batteri. EQC hamnar då mitt emellan kapacitetsmässigt och prismässigt(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Re: Mercedes EQC
Jag räknade iskallt att E-tron lider utav samma lev problem (har inte heller kollat levtid på e-tron) baserat på att alla utom Tesla verkar ha leveranstider över året.Legato skrev:Om det nu skulle vara flera års väntetid (ingen aning om det är så) så har jag svårt att tro att någon skulle välja EQC enbart pga det något lägre priset än e-Tron.Stevvee skrev:För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Att det finns många som är "lojala" mot de tyska märkena och aldrig ens skulle komma på tanken att prova en Tesla är jag dock helt övertygad om. Har flera inom min bekantskapskrets tom.
Re: Mercedes EQC
Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.Fredrik j skrev:Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mercedes EQC
Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?
Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?
Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?
Vad är det jag missar?
/fth
Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?
Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?
Vad är det jag missar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Mercedes EQC
Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?Svenssons skrev:Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.Fredrik j skrev:Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.Svenssons skrev:inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.
Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Re: Mercedes EQC
Du menar det är en hållbar strategi att strunta i elbilskunder?Fredrik j skrev:Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?Svenssons skrev:Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.Fredrik j skrev:Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.Svenssons skrev:Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?Fredrik j skrev:Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!fth skrev:Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?
Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?
Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?
Vad är det jag missar?
/fth
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Mercedes EQC
Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.HenrikM76 skrev:Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!fth skrev:Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?
Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?
Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?
Vad är det jag missar?
/fth
Re: Mercedes EQC
Frågan är väl hur många. EQC bygger på GLC, Mercedes sålde 125k GLC i Europa förra året. 69k i USA, 118k i Kina. Ett produktionsmål på ca 50k bilar/år 2020 är väl då en inte alltför övertygande satsning från Mercedes.Stevvee skrev:Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Men det indikeras kanske också på priset. GLC's grundpris ligger på 450k, EQC på 800k. Audi A4 kostar som jämförelse från 415k. Model 3 SR+ från 530k. Stor skillnad på +115k för elbilen (utan subvention) och 350k. Vi behöver billigare versioner av EQC som ligger närmare A4, SR+ skillnad prismässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
Man måste se på utrustning också.Laban skrev:Frågan är väl hur många. EQC bygger på GLC, Mercedes sålde 125k GLC i Europa förra året. 69k i USA, 118k i Kina. Ett produktionsmål på ca 50k bilar/år 2020 är väl då en inte alltför övertygande satsning från Mercedes.Stevvee skrev:Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Men det indikeras kanske också på priset. GLC's grundpris ligger på 450k, EQC på 800k. Audi A4 kostar som jämförelse från 415k. Model 3 SR+ från 530k. Stor skillnad på +115k för elbilen (utan subvention) och 350k. Vi behöver billigare versioner av EQC som ligger närmare A4, SR+ skillnad prismässigt.
% ökning ligger ju lika med ex Kia och Hyundai (och jag har inte sett så mycket klagomål på deras priser) samt E-tron men ja visst blir dom dyra och borde komma billigare modeller.
Re: Mercedes EQC
Du verkar inte vara uppdaterad med hur försäljning av avgasbilar går jämfört med försäljning av elbilar? Jag säger ju inte att marknaden för avgasbilar är noll om du tror det men det pågår ett stort skifte från avgasbilar till elbilar. Det är bara att kolla på försäljningsdata för de stora marknaderna eller globalt. I USA, Europa, Kina och världen minskar försäljning av avgasbilar kraftigt och på samma marknader så ökar försäljningen av elbilar kraftigt. Det är ju självklart att de företag som inte är med och säljer elbilar då tappar marknadsandelar till företag som säljer och levererar elbilar.Fredrik j skrev:Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Nu vet jag inte hur försäljning ser ut i Sydamerika eller Afrika. Där kanske avgasbilar fortfarande är ohotade men det är ju inga större marknader och inte heller särskilt växande bilmarknad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Uppdatera mig som inte har orkat brytt mig om försäljning utav bilar. Vad är det, 2-3% utav försäljningen som ärSvenssons skrev:Du verkar inte vara uppdaterad med hur försäljning av avgasbilar går jämfört med försäljning av elbilar? Jag säger ju inte att marknaden för avgasbilar är noll om du tror det men det pågår ett stort skifte från avgasbilar till elbilar. Det är bara att kolla på försäljningsdata för de stora marknaderna eller globalt. I USA, Europa, Kina och världen minskar försäljning av avgasbilar kraftigt och på samma marknader så ökar försäljningen av elbilar kraftigt. Det är ju självklart att de företag som inte är med och säljer elbilar då tappar marknadsandelar till företag som säljer och levererar elbilar.Fredrik j skrev:Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Nu vet jag inte hur försäljning ser ut i Sydamerika eller Afrika. Där kanske avgasbilar fortfarande är ohotade men det är ju inga större marknader och inte heller särskilt växande bilmarknad.
Elektrisk?
Re: Mercedes EQC
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Visst, Norden är inte så stor andel av världens bilmarknad.HelectriC skrev:Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Pratade med en tysk bilförsäljare, han sa att det tyska förmånsvärdet på en fossilbil kommer att bli ca dubbelt så högt som för en laddbar bil.
Det kommer att få konsekvenser på riktigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension