Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Obekräftade uppgifter säger 100 bilar / dag under 2019 och sen 200 om dagen 2020.

https://www.electrive.com/2019/05/13/me ... 100-daily/
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Wilson »

18 reggade bilar i Sverige i torsdags, alla står i Malmö/Akalla. Killgissar att ingen levererats till kund ännu
D90CAB2A-E21D-4728-80B5-E58B54E92003.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Fast om det stämmer att den är slutsåld så är det kanske inte så konstigt att de inte orkar bry sig så mycket.

http://www.elbilen.org/mercedes-eqc-ar- ... rsta-aret/

Med tanke på att de (mig veterligen) inte delat med sig av några produktionssiffror samt att den snabbt blev slutsåld så kan man väl gissa att volymerna (åtminstone initialt) är ganska små.
Ja, det är ju rätt lätt att ha slutsålt för hela 2019 som de sa tidigare i år om antal planerade leveranser är 0... Nu hoppas jag inte det blir 0 för Sverige men man kan förstå att Mercedes inte hinner producera lika många bilar som de får bokade om produktionen är på 100 bilar per dag för hela världen. Visst tog det Tesla ett par tre år för att nå sådana produktionssiffror för Model S men då var Tesla ett nystartat företag i en ny fabrik med sin första egenproducerade modell, inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

Wilson skrev:
18 reggade bilar i Sverige i torsdags, alla står i Malmö/Akalla. Killgissar att ingen levererats till kund ännu
Tack! Låter som en rimlig gissning...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQC

Inlägg av iAkita »

Det är väl 2020 som de nya EU reglerna om max 95 gram koldioxidutsläpp per kilometer för nya bilar träder i kraft. Siffran gäller genomsnittet för ett märkes sålda bilar. Så vill man vara lite konspiratorisk kan det ju vara bra för Mercedes (och andra tillverkare som t.ex. Kia, WV, Huyndai, Volvo, m.fl.) att skjuta på leveranserna till 2020.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Det är väl 2020 som de nya EU reglerna om max 95 gram koldioxidutsläpp per kilometer för nya bilar träder i kraft. Siffran gäller genomsnittet för ett märkes sålda bilar. Så vill man vara lite konspiratorisk kan det ju vara bra för Mercedes (och andra tillverkare som t.ex. Kia, WV, Huyndai, Volvo, m.fl.) att skjuta på leveranserna till 2020.
Jag trodde att förutom 95g/km CO2 mot tidigare 100g/km så skulle beräkningen vara baserad på WLTP istället för NEDC men så är inte fallet. (https://theicct.org/sites/default/files ... ov2016.pdf) De där 95g/km är fortfarande baserade på NEDC vilket motsvarar 109g/km enligt WLTP.

Redan idag är det straffskatt på bilar som släpper ut mer än 95g/km enligt bonus/malus. Här kan siffra för NEDC användas ifall det finns en sådan för bilen. Efter 31/12 2019 så kommer inte NEDC-siffror finnas på nya bilar, det blir alltså höjd straffskatt. (https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/).

Det skriks rätt högt om att skatten kommer att skjuta i höjden efter årsskiftet och branschen vill stoppa det hela. Jag kan dock inte från Transportstyrelsens beräkningar se att det blir så mycket räknat i kronor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.
Om det nu skulle vara flera års väntetid (ingen aning om det är så) så har jag svårt att tro att någon skulle välja EQC enbart pga det något lägre priset än e-Tron.

Att det finns många som är "lojala" mot de tyska märkena och aldrig ens skulle komma på tanken att prova en Tesla är jag dock helt övertygad om. Har flera inom min bekantskapskrets tom.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Det lanserades ju just en étron med mindre batteri. EQC hamnar då mitt emellan kapacitetsmässigt och prismässigt(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.

Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
För att det knappt finns något annat märke som konkurrerar. 1. Mercedes folk är trogna 2. Alternativet är att snegla mot tesla eller E-tron. Men då är det så att hade dom valt teslan bör det skett tidigare och E-tron lite samma problem men är samtidigt dyrare så EQC står sig rätt bra skulle jag tro iallafall något år till.
Om det nu skulle vara flera års väntetid (ingen aning om det är så) så har jag svårt att tro att någon skulle välja EQC enbart pga det något lägre priset än e-Tron.

Att det finns många som är "lojala" mot de tyska märkena och aldrig ens skulle komma på tanken att prova en Tesla är jag dock helt övertygad om. Har flera inom min bekantskapskrets tom.
Jag räknade iskallt att E-tron lider utav samma lev problem (har inte heller kollat levtid på e-tron) baserat på att alla utom Tesla verkar ha leveranstider över året.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.

Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mercedes EQC

Inlägg av fth »

Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?

Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?

Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?

Vad är det jag missar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
inte ett företag som producerat bilar i nära hundra år, har flertalet fabriker och har tagit fram hundratals modeller.

Misstänker att de gamla gubbarna på de gamla bilmärkena inte riktigt förstår/förstått förändringarna som sker på marknaden.
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.

Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.
Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Mercedes måste ju även tillverka sina fossilbilar. Det är viktigt för lönsamheten och man har ju några modeller man precis har lanserat.
Hur vet de att köparna kommer välja att köpa en avgasbil från Mercedes istället för en elbil från annat märke om det är flera års väntetid på EQC?
Antar att man har en orderstock på alla sina andra modeller. Man har precis lanserat GLE och GLC Coupe.

Allt kretsar inte runt elbilar överallt hela tiden...
Ifall man medvetet håller nere produktionen av ens elbilar för att försöka sälja så många avgasbilar som möjligt och därmed får årslånga leveranstider på elbilar betyder det att man ger marknadsandelar till konkurrenter som kan leverera elbilar. Det är ju bara att kolla på hur fördelningen av marknadsandelar ser ut för de segment där det finns elbilsalternativ som kan levereras hyfsat snabbt.
Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Du menar det är en hållbar strategi att strunta i elbilskunder?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HenrikM76 »

fth skrev:
Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?

Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?

Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?

Vad är det jag missar?

/fth
Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

HenrikM76 skrev:
fth skrev:
Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?

Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?

Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?

Vad är det jag missar?

/fth
Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!
Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Frågan är väl hur många. EQC bygger på GLC, Mercedes sålde 125k GLC i Europa förra året. 69k i USA, 118k i Kina. Ett produktionsmål på ca 50k bilar/år 2020 är väl då en inte alltför övertygande satsning från Mercedes.

Men det indikeras kanske också på priset. GLC's grundpris ligger på 450k, EQC på 800k. Audi A4 kostar som jämförelse från 415k. Model 3 SR+ från 530k. Stor skillnad på +115k för elbilen (utan subvention) och 350k. Vi behöver billigare versioner av EQC som ligger närmare A4, SR+ skillnad prismässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Frågan är väl hur många. EQC bygger på GLC, Mercedes sålde 125k GLC i Europa förra året. 69k i USA, 118k i Kina. Ett produktionsmål på ca 50k bilar/år 2020 är väl då en inte alltför övertygande satsning från Mercedes.

Men det indikeras kanske också på priset. GLC's grundpris ligger på 450k, EQC på 800k. Audi A4 kostar som jämförelse från 415k. Model 3 SR+ från 530k. Stor skillnad på +115k för elbilen (utan subvention) och 350k. Vi behöver billigare versioner av EQC som ligger närmare A4, SR+ skillnad prismässigt.
Man måste se på utrustning också.
% ökning ligger ju lika med ex Kia och Hyundai (och jag har inte sett så mycket klagomål på deras priser) samt E-tron men ja visst blir dom dyra och borde komma billigare modeller.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Du verkar inte vara uppdaterad med hur försäljning av avgasbilar går jämfört med försäljning av elbilar? Jag säger ju inte att marknaden för avgasbilar är noll om du tror det men det pågår ett stort skifte från avgasbilar till elbilar. Det är bara att kolla på försäljningsdata för de stora marknaderna eller globalt. I USA, Europa, Kina och världen minskar försäljning av avgasbilar kraftigt och på samma marknader så ökar försäljningen av elbilar kraftigt. Det är ju självklart att de företag som inte är med och säljer elbilar då tappar marknadsandelar till företag som säljer och levererar elbilar.

Nu vet jag inte hur försäljning ser ut i Sydamerika eller Afrika. Där kanske avgasbilar fortfarande är ohotade men det är ju inga större marknader och inte heller särskilt växande bilmarknad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Är det verkligen så svårt och ta till sig att det finns marknader där man efterfrågar ICE-bilar?
Du verkar inte vara uppdaterad med hur försäljning av avgasbilar går jämfört med försäljning av elbilar? Jag säger ju inte att marknaden för avgasbilar är noll om du tror det men det pågår ett stort skifte från avgasbilar till elbilar. Det är bara att kolla på försäljningsdata för de stora marknaderna eller globalt. I USA, Europa, Kina och världen minskar försäljning av avgasbilar kraftigt och på samma marknader så ökar försäljningen av elbilar kraftigt. Det är ju självklart att de företag som inte är med och säljer elbilar då tappar marknadsandelar till företag som säljer och levererar elbilar.

Nu vet jag inte hur försäljning ser ut i Sydamerika eller Afrika. Där kanske avgasbilar fortfarande är ohotade men det är ju inga större marknader och inte heller särskilt växande bilmarknad.
Uppdatera mig som inte har orkat brytt mig om försäljning utav bilar. Vad är det, 2-3% utav försäljningen som är
Elektrisk?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Visst, Norden är inte så stor andel av världens bilmarknad.
Pratade med en tysk bilförsäljare, han sa att det tyska förmånsvärdet på en fossilbil kommer att bli ca dubbelt så högt som för en laddbar bil.

Det kommer att få konsekvenser på riktigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar